Toon posts:

GPRS: Hoe laat ik een computer zich elke 30 min. melden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren/Dames,

Ik wil graag u iets voorleggen. Ik heb een systeem waarbij een aantal vrachtwagens door europa heen rijd, met een computer aan boord, welke een continuë GPRS verbinding bezit.

Voor het remote kunnen overnemen van die computer over GPRS moet ik het ip weten van die betreffende client, en bij GPRS veranderd dit nogal eens.

Nou heb ik al bedacht om het IP adres te mailen, (dat kan, IP-Mailer volstaat hierin prima), maar eigenlijk zou ik graag willen dat er een bepaald programma is, (een client-server programma) die zich meld aan een nader in te stellen server zodra er verbinding is, of om de 30 min.

Heeft iemand hier een idee over?

Bedankt alvast,

Salomonster

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:20

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Taakplanner of cron job die een php script ofzo aanroept :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-08 21:06
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?
if(file_exists("/windows"))
  $win = 1;
else $win = 0;

switch($win)
{
  case 1: $out = system("ipconfig /all");
      break;
  default: $out = system("ifconfig");
      break;
}
mail("mijn@email.adres", "ipconfiguratie", $out);
?>

en dat dan in de scheduler laten aanroepen of zo.

Copy.com

Verwijderd

www.dyndns.org

Gratis DNS service. Lang geleden (voor ADSL) gebruikt.. Werkte ook toen al goed.

Verwijderd

Topicstarter
Danku, én dat is dus ook een goed idee. (IP-Mailer als programma doet ongeveer hetzelfde, niet zo uitgebreid denk ik)

Maar zou het ook mogelijk zijn dit te doen met iets wat zich ik in een bepaald programma kan inzien. (lees 100 vrachtwagens) dat kon wel eens een on-overzichtelijke volle mailbox worden...

?
sariel schreef op maandag 27 maart 2006 @ 10:46:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?
  $win = 1;
else $win = 0;

switch($win)
{
      break;
      break;
}
?>

• Orion84
  • Laatst online: 17:20

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

sariel schreef op maandag 27 maart 2006 @ 10:46:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?
  $win = 1;
else $win = 0;

switch($win)
{
      break;
      break;
}
?>

Dan moet je wel weer zorgen dat je op de client php kan draaien, lijkt me makkelijker om gewoon een php pagina op de server te bezoeken die het ip van de client vervolgens opslaat en zodoende beschikbaar stelt aan de rest van het systeem. Ik weet alleen niet in hoeverre je bij GPRS dan veel last hebt van proxieservers?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-08 21:06
Tsja, op zich is het idee van frame31 niet slecht:
Maak voor iedere truck een dyndns account aan, dan heb je altijd de lijst trucks op een dnsnaam:
bedrijf-truck1.dyndns.org, bedrijf-truck2.dyndns.org, etc. hoef je niet een lijst bij te houden, ze zijn altijd up-to-date, en je weet altijd welke je moet remote-controllen.

Copy.com

• GeeMoney
  • Nu online
sariel schreef op maandag 27 maart 2006 @ 10:52:
Tsja, op zich is het idee van frame31 niet slecht:
Maak voor iedere truck een dyndns account aan, dan heb je altijd de lijst trucks op een dnsnaam:
bedrijf-truck1.dyndns.org, bedrijf-truck2.dyndns.org, etc. hoef je niet een lijst bij te houden, ze zijn altijd up-to-date, en je weet altijd welke je moet remote-controllen.
Op zich handig, ware het niet dat het IP-adres nogal eens wisselt per vrachtwagen zoals de TS al aangeeft.
Dan zou die iedere keer die dns aan moeten passen ?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

The_Dart schreef op maandag 27 maart 2006 @ 10:57:
[...]

Dan zou die iedere keer die dns aan moeten passen ?
Dat doet de dyndns client toch?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-07 15:18
Ik zou gewoon in je taakplanner een bepaalde url elke 30 minuten oproepen.

Iets in de trant van: http://www.jouwdomein.nl/truck_update.php?id=vrachtwagen9

en dan kun je in dat php bestand het ip-adres uitlezen en met $_GET['id'] de 'naam' van de vrachtwagen.

Elke keer een tabelletje updaten en je hebt altijd een actuele lijst met ip-adressen gekoppeld aan 'vrachtwagen-id's'

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk inderdaad ook dat dit helemaal geen slecht idee is!

Op deze manier heb ik altijd een hostname die up to date is.

Ik probeer het eens uit,

thnx,
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 10:49:
www.dyndns.org

Gratis DNS service. Lang geleden (voor ADSL) gebruikt.. Werkte ook toen al goed.

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-07 15:18
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 11:03:
Ik denk inderdaad ook dat dit helemaal geen slecht idee is!

Op deze manier heb ik altijd een hostname die up to date is.

Ik probeer het eens uit,

thnx,

[...]
Tja, dat kan ook, maar denk dat mijn voorstel wat sneller te implementeren is, aangezien je dan niet voor elke pc zo'n account hoeft aan te maken.
Maar wat jij wil

Verwijderd

JozyDaPozy schreef op maandag 27 maart 2006 @ 11:05:
[...]

Tja, dat kan ook, maar denk dat mijn voorstel wat sneller te implementeren is, aangezien je dan niet voor elke pc zo'n account hoeft aan te maken.
Maar wat jij wil
En bovendien behoud je zelf controle. Dyndns zal zijn betrouwbaarheid al wel bewezen hebben, maar het is zo veel fijner dat alles binnen je eigen bedrijf gebeurt. Dan kan je bijvoorbeeld makkelijker uitbreiden. Als je morgen naast zijn ip adres, bijvoorbeeld ook zijn gps gegevens wil, dan kan je een uitgebreidere url maken:

http://www.jouwdomein.nl/...chtwagen9&gps=mijnPositie

Of eigenlijk eender welke informatie die in je vrachtwagencomputer is opgeslagen.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2006 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja das ook wel een goeie ja, maar kan ik ook middels een scheduled task, een venster laten openen en deze automatisch weer sluiten ? (ik wil nl. niet dat de gebruiker het merkt)
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 11:17:
[...]

En bovendien behoud je zelf controle. Dyndns zal zijn betrouwbaarheid al wel bewezen hebben, maar het is zo veel fijner dat alles binnen je eigen bedrijf gebeurt. Dan kan je bijvoorbeeld makkelijker uitbreiden. Als je morgen naast zijn ip adres, bijvoorbeeld ook zijn gps gegevens wil, dan kan je een uitgebreidere url maken:

http://www.jouwdomein.nl/...chtwagen9&gps=mijnPositie

Of eigenlijk eender welke informatie die in je vrachtwagencomputer is opgeslagen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 11:27:
Ja das ook wel een goeie ja, maar kan ik ook middels een scheduled task, een venster laten openen en deze automatisch weer sluiten ? (ik wil nl. niet dat de gebruiker het merkt)

[...]
Ik weet niet precies hoe die scheduled tasks werken, maar je bent niet verplicht internet explorer (of firefox) op te roepen om naar die url te gaan. Je kan ook zelf een scriptje maken dat de http request uitvoert voor jou.

Bijvoorbeeld, in Java (link)

Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    public void getUrl() throws HttpException, MimeException {
      // create new Http instance
        Http http = new Http();

// register this class to capture HTTP related events
        http.addHttpListener(this);

// create HTTP request
        HttpRequest request = new HttpRequest(url,"GET");

// get HTTP response
        HttpResponse response = http.getResponse(request);        
    }

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2006 11:42 ]

• Maasluip
  • Laatst online: 20-08 09:24

Maasluip

Kabbelend watertje

JozyDaPozy schreef op maandag 27 maart 2006 @ 11:01:
Ik zou gewoon in je taakplanner een bepaalde url elke 30 minuten oproepen.

Iets in de trant van: http://www.jouwdomein.nl/truck_update.php?id=vrachtwagen9

en dan kun je in dat php bestand het ip-adres uitlezen en met $_GET['id'] de 'naam' van de vrachtwagen.

Elke keer een tabelletje updaten en je hebt altijd een actuele lijst met ip-adressen gekoppeld aan 'vrachtwagen-id's'
Als je toch al een URL aanroept kun je net zo goed het logfile van de http server uitlezen. Daar staat dan IP adres en de (unieke) URL die je in de computer van de vrachtwagen hebt gezet die aangeroepen moet worden.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Oké,

Ik zal i.i.g. kiezen uit een van deze 2 mogelijkheden,

Voordelen van DynDNS is dat ik er verder geen omkijken naar heb, alleen de hostname maar hoef te onthouden.
Nadelen van DynDNS zijn dat ik op elke computer de UpdateClient moet zetten, en configureren. (welliswaar eenmalig, maar het blijft storingsgevoelig)

Voordelen van het PHP verhaal zijn dat je zelf kan kiezen hoe mooi je de reportage maakt, en dat nieuwe clients redelijk simpel toe te voegen zijn, en dat je meer gegevens dan alleen je IP bekend kan laten maken.
Nadeel hiervan is is dat het ietwat lastiger is omdat je het PHP script moet schrijven, (eenmalig welliswaar)

Vriendelijk bedankt allemaal!

• xzenor
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Ik zou persoonlijk niet voor dyndns gaan in dit geval.
Zo blijf je toch afhankelijk van een externe partij. Als je het dan toch doet, doe het dan gelijk goed en doe de boel in php of perl ofzo. Dan kan je het nog naar een pagina laten loggen ook waar je de boel netjes in bij kan houden. Als je het quick and dirty wilt doen kan je net zo goed alleen laten mailen...

Verwijderd

possamai schreef op maandag 27 maart 2006 @ 16:45:
Ik zou persoonlijk niet voor dyndns gaan in dit geval.
Zo blijf je toch afhankelijk van een externe partij. Als je het dan toch doet, doe het dan gelijk goed en doe de boel in php of perl ofzo. Dan kan je het nog naar een pagina laten loggen ook waar je de boel netjes in bij kan houden. Als je het quick and dirty wilt doen kan je net zo goed alleen laten mailen...
Idd, nog een voorbeeld waarom scripting beter is:

Je kan bijvoorbeeld op de pc van die vrachtwagen een programmaatje om de 5sec. het ip laten controleren. Als dat verandert, dan ga je een verbinding maken met je server.

Zo hou je de veranderingen van ip-adressen veel sneller bij. Met dyndns zou je om de 5sec. echt een update moeten doorsturen. Dat wordt een beetje gek.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie persoonlijk ook wel mee in het hyperlink idee, maar ik krijg het na 1 dag kloten nog niet voor elkaar om een hyperlink eens in de zoveel tijd onzichtbaarte openen, (en te sluiten alstie klaar is)

iemand daar nog suggesties voor?

• Maasluip
  • Laatst online: 20-08 09:24

Maasluip

Kabbelend watertje

Voor het onzichtbare heb ik geen oplossing, wat je wel kunt doen is Lynx gebruiken om een URL aan te roepen. Lynx start in een dos-box die zichzelf ook weer afsluit.
Maar zoals gezegd: dit is niet onzichtbaar, er komt even een dos-venster dat zichzelf weer afsluit.

[ Voor 1% gewijzigd door Maasluip op 28-03-2006 11:43 . Reden: tagfix ]

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Ja nou dat mag opzich ook wel, maar iets terug in dit topic spreekt iemand ook over een java script. Dit javascript moet toch ook in een browser worden uitgevoerd, dus heb je alsnog een popup ?

Gr,

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:40
Java is geen Javascript :)
Java is een taal net zoals C en VB.

Je kunt het programma dus in de achtergrond draaien,
of oproepen via de taakplanner.

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Verwijderd

ik zou gewoon wget gebruiken (http://users.ugent.be/~bpuype/wget/, neem trouwens aan dat die machines windows draaien, maar wget is er wel voor zo'n beetje alle unixen).

en dan als volgt:

wget http://www.jouwdomein.nl/truck_update.php?id=vrachtwagen9

ik heb het net hier getest en wget opent de url en sluit meteen (vooropgesteld dat t allemaal goed gaat, maar daar is denk ook wel wat aan te doen (stdout redirecten)).

Verwijderd

Topicstarter
Mijn jongen,

je bent geweldig, dit is precies het programma wat ik zocht.

Mijn dank is groot !

Gr,
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:36:
ik zou gewoon wget gebruiken (http://users.ugent.be/~bpuype/wget/, neem trouwens aan dat die machines windows draaien, maar wget is er wel voor zo'n beetje alle unixen).

en dan als volgt:

wget http://www.jouwdomein.nl/truck_update.php?id=vrachtwagen9

ik heb het net hier getest en wget opent de url en sluit meteen (vooropgesteld dat t allemaal goed gaat, maar daar is denk ook wel wat aan te doen (stdout redirecten)).

Verwijderd

Topicstarter
Om de post nog even mooi af te sluiten:

Dit is wat ik nu bedacht heb hierop:

We hebben een scriptje gemaakt op een website, die heb ip, de datum en tijd en het kenteken als meegegeven waarde vanuit de client registreerd.

Ik gebruik het gratis programmaatje, AfterConnect wat 'iets' kan opstarten als er een internet verbinding is gedetecteerd, deze start het volgende op wget -q http://www.website.nl/client.asp?kt=ab-cd-12

Op deze manier heb ik i.i.g. de laatste gegevens mbt het melden bij verbinding. Ik kan de wget regel ook in taakplanner zetten, dan is er ook niks an de hand.

Bedankt allemaal,
Gr,

Verwijderd

Gizz schreef op maandag 27 maart 2006 @ 10:58:
[...]

Dat doet de dyndns client toch?
DNS blijft altijd hetzelfde, alleen je ip adres kan nog wel eens veranderen, vandaar DynDNS die blijft bijvoorbeeld op local.elevator.nl die connect m dan op het dns dat op dat ip adres zit. Dus die hij pingt je dns die verbind die dan door met local.elevator.nl en connect m op het juiste ipadres

appeltje eitje

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb nu geen diensten van een 'derde' partij meer nodig waar ik van afhankelijk kan zijn, en dat voelt toch wel het beste...

• xzenor
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

goed man. wget kan ook een username en password meegeven he. misschien een idee om iets van authorisatie op de site te zetten. Nu zou idere gladiool op internet je overzicht om zeep kunnen helpen zodra ze alleen maar de url weten en dat wil je niet lijkt mij.
Pagina: 1