Toon posts:

(Wireless) ADSL aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers leden,

Ik zou graag even een probleem bij mij thuis willen beschrijven met betrekking tot het aansluiten/inwerking stellen van modem/router/computer/laptop. De reden dat ik hier post mag duidelijk zijn, ik ben een redelijke n00b met betrekking tot dit onderwerp.

Internet: ADLS breedband ethernet
Modem: Ethernet Copperjet 810
Router: Linksys Wireless-G WRT54G versie 5.1
Kabels: meegeleverde kabels

Situatie:
Ik heb een gewone ethernet verbinding op mijn hoofdaansluiting van mijn telefoon. Daarop een splitter die naar mijn Modem loopt. Mijn vaste computer wil ik via een kabel aansluiten vanuit mijn router en de laptop wireless. Op mijn werk is de router al voor mij ingesteld op de laptop ivm beveiliging en activatie. Daar werkte het internet wireless met mijn laptop. Echter thuis is dit niet het geval.

Scenario’s
1) Laptop niet-wireless:
Zonder gebruik te maken van de Router en dus gewoon met een kabel vanaf mijn modem naar de laptop te gaan werkt het internet uitstekend. Yippie!

2) Laptop wireless:
Nu heb ik de router er tussen gezet (deze via de WAN plug gekoppeld aan mijn modem) Eerst heb ik de laptop opnieuw gestart van de laptop en router/modem. Zoals op mijn werk (aldaar niet met mijn eigen modem) zou het geheel moeten werken. Hij maakt verbinding en de kleine computer schermpjes rechts onder in mijn beeld zijn aan. Echter waneer ik het internet op wil of msn activeer doet hij het niet. Ik krijg een witte webpage en MSN kan niet inloggen.

3) Computer zonder router
Zoals de verbinding werkte met mijn laptop wilde ik dit nu proberen met mijn pc. Vanaf de modem een kabel naar mijn computer waar ik een nieuw ethernet kaartje in heb gezet. Er wordt geprobeerd verbinding te maken maar al snel krijg ik een foutmelding dat 1 van de netwerk kabels niet goed is aangesloten. Via instelling zie ik dat hij wel is ingeschakeld maar er een rood kruisje op het symbooltje staat.

4) Computer met router
De router heb ik nu weer aangesloten. Er zitten 4 aansluitingen op de router. Ik heb de kabel in poort 1 gestoken en deze op mijn pc aangesloten. Opnieuw krijg ik de melding zoals in scenario 3 is omschreven.

Conclusie:
Tot dusver heb ik alleen een werkende verbinding direct via de modem op mijn laptop. En waarom de pc helemaal geen werkende verbinding krijgt is mij een mysterie.

Kan iemand mij hierin helpen? Wanneer mogelijk met iets meer woorden dan alleen de technische termen. Alvast bedankt

Rob Jissink

• hdpaddy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-01-2024

hdpaddy

Born to Ride

is de kabel bij optie 1). dezelfde als bij optie 3) en 4)?
* anders kabel kapot bij optie 3) en 4)
kan je geen apart profiel aanmaken voor thuis bij optie 2)
* anders misschien proxyinstellingen nakijken evt.

Just frame, wheels and engine

• chaos.be
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik zou eens testen met een andere kabel.

Ook moet je even naar dit kijken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crossover_cable

Als deze kabel normaal gebruikt wordt om een verbinding te maken van PC naar PC, zit je met een Crossover cable. Deze is niet geschikt om aan te sluiten met HUB of SWITCH.

Je kan dit makkelijk controleren door de uiteinden van de kabel tegen elkaar te houden, als alle kleuren elkaar opvolgen, heb je een geschikte kabel. Verschillen ze, zit je met een Crossover... (pc naar pc, niet pc naar switch)

Bij optie 1:
Als je laptop gebruik maakt van een Gigabit verbinding, zal het kabeltype niet uitmaken. Een gigabit verbinding heeft de mogelijkheid om zichzelf intern om te switchen tussen Crossed of Straight. Daarom dat optie 1 mogelijk is (de kabel werkt dus bij je laptop, maar niet bij de pc's...)

Ik neem aan dat dit de meest voor de hand liggende oplossing is voor je probleem, want ik ga er van uit dat je niets hebt gewijzigd in de instellingen van de router...

[ Voor 35% gewijzigd door chaos.be op 27-03-2006 10:43 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

eerst wat puntjes:

• Graag niet crossposten. 1 topic is genoeg. (staat in forum regels die je bij registratie hebt gekregen).

• Eerst de faq van de subforums goed lezen, ik raad je deze eens aan:

[rml][ NT] troubleshooter FAQ[/rml]

En de volgende info is bruikbaar voor ons: (NA het lezen van de faq)

Met name:
-Wat is de configuratie van de router en de modem? (Ik ruik dat ze een zelfde iprange gebruiken....)
-Kun je router pingen? in (3:4)
-Kun je modem pingen ( in 1,3,4)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
macpaddy schreef op maandag 27 maart 2006 @ 10:22:
is de kabel bij optie 1). dezelfde als bij optie 3) en 4)?
* anders kabel kapot bij optie 3) en 4)
Ja dit is de zelfde kabel.
macpaddy schreef op maandag 27 maart 2006 @ 10:22:
kan je geen apart profiel aanmaken voor thuis bij optie 2)
* anders misschien proxyinstellingen nakijken evt
Zou je dit iets breeder kunnen omschrijven? Hoe kom ik op mijn proxyinstellingen (is dit van modem/router/laptop? en waarop moet ik dan letten?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op maandag 27 maart 2006 @ 10:35:
eerst wat puntjes:

• Graag niet crossposten. 1 topic is genoeg. (staat in forum regels die je bij registratie hebt gekregen).
1,3,4)
Excuses voor de crosspost, ik dacht dat het onderwerp beter tot zijn recht kwam bij netwerken.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:59

inXs

known as inXs

DHCP aan in de router?

superB

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Welke provider heb je?

(voor de medetweakers: Probleem ligt waarschijnlijk bij het opslaan van het laptop-MAC)

Het is namelijk vaak zo dat je modem het serienummer van je aangesloten pc 'doorgeeft' aan je provider. Chello en Tiscali doen dit bijvoorbeeld (en nog veel meer).
Wat nu het probleem is is dat je modem merkt dat hij is omgeplugd, en zo internet eruit kickt.

Als je je router nu op je pc aansluit, de configuratie opent, en ergens "MAC Clone" zoekt.
(Kan ook dat dit vanaf je laptop moet, dat de router vanzelf het adres ervan overneemt)
Je modem mag je nu nog aan de kant laten liggen.

Vervolgens start je je laptop, je dubbelklikt op het netwerkpictogrammetje (met dat kruisje), ga naar tab Ondersteuning, klik op Destails, en typ het 'Fysiek adres' over.
Soms moet je de streepjes ertussen vervangen door punten, of ze helemaal weglaten.

Als je ze in je router het overgetypt en de zaak hebt opgeslagen, sluit je je modem+router weer aan zoals stap2, de PC in een van de lanpoorten en de laptop wireless.

Hierna heb je iig je netwerk op orde, de modem zou nu ook gewoon moeten werken.
Mocht dit niet zo zijn, laat het dan nog even aangesloten, en kopieer de info uit de statuspagina van je router hier, dan zien we misschien wat er fout kan zijn.

Su6 :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
Mijn provider is Quicknet.

De kabel die ik gebruik van mijn modem naar mijn laptop en/of pc is beschreven als een UTP kabel. Hierop staat geprint:
ACT UTP CAT. 5E PATCH ISO/IEC & EN50288 & TIA /EIA 568B .2 3P Verified for Gigabitethernet

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2006 20:43 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-02 21:20
aub maximaal 1 topic starten in het vervolg. Zie ook: Algemene gedragsregels (Netiquette)

Titel edited.
Pagina: 1