Toon posts:

Sun Raq server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een beetje wezen rondsurfen opzoek naar een (1u) server en nu lijkt een Sun Cobalt Raq mij wel beschikt voor wat hobby websites (geen hosting aan derden dus) ivm met de prijs (op marktplaats e.d.).

Omdat deze machines met bijbehorende software/os al redelijk oud zijn vroeg ik mij af of ze eigelijk nog wel veilig genoeg zijn om online te hangen.

Heeft iemand hier een idee over?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Welke raq bedoel je precies? Want voor (i.i.g.) de Raq 3 zijn er tutorials om redhat erop te zetten, hetgeen vast wel up te daten is naar een nieuwere kernel + utils

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10-2025
Het licht er uiteraard maar net aan welke je precies wil, maar de meeste kun je vrij gemakkelijk up to date maken/houden waardoor het "veilig" is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu contact met iemand over een Raq4r. Het is de bedoeling om het orginele os te gaan draaien, maar ik heb begrepen dat de support (incl patches) al is gestopt. Uiteraard zal ik alle patches die al uitgekomen zijn installeren.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Zo te zien is dat Redhat 7.X ofzo? In dat geval zou ik die bak niet online durven hangen aangezien je die al down krijgt met een simpel ping commando, en lokaal te rooten is door bepaalde programma's te draaien. of je moet de kernel up willen graden naar 2.6 tak, misschien dat ze de fixes ook naar 2.4 hebben gebackport, dat weet ik niet zeker.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Kernel updaten heb ik eigelijk geen zin in :) (ik ben liever bezig met developen dan serveronderhoud).

Dan ga ik misschien toch maar Debian erop draaien. Als het goed is hebben die machines x86 cpu's, dan kan ik toch gewoon alle beschikbare programma's (ook voor bijv een 'normale' pc) apt-getten? Of moet ik daarvoor special voor Sun Raq's gemaakte packages installeren?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sommige van die RaQ dingen draaien op MIPS procjes. Moet ook wel werken, maar houd er rekening mee :)

D'r zijn nog wel wat andere hardware vreemdheden aan afaik. Mischien is 't beter om te kijken naar een goedkope doos van bijvoorbeeld rackserver.nl?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBer: Om eerlijk te zijn wilde ik in eerste instantie een normale 1u server. Maar tweedeahands zijn ze bijna niet te krijgen en nieuw zijn ze eigelijk ook nog boven mijn budget. Bij rackserver.nl kom ik op € 460,00 exclusief btw met 2e hardeschijf. Ik zoek eigelijk iets voor max 300,-.

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees net dat de RaQ550 draait op een 2.4 kernel. Is dat al een beetje stabiel en veilig?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Google zoeken op cobalt+raq+3+vulnerabilities levert een paar interessante links, een paar security issues, maar zo op het eerste gezicht weinig niet geplugde security holes.
Zeer belangrijk: patches van sunsolve.sun.org inspelen.

Signatures zijn voor boomers.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aangezien ik mogelijk binnenkort aan een Cobalt Qube2 kan komen ben ik me gaan verdiepen in OSsen enzo voor die dingen.

Paar punten:

- de meegeleverde OS/software is natuurlijk volstrekt verouderd, een no-no voor live (web)serven tegenwoordig
- alle raQs/Qubes zijn van nieuwere sw te voorzien:

• de oude 1/2 series zijn MIPS-based dingen, er is experimenteel Gentoo support, verder zijn ze gewoon ondersteund door o.a. Debian (debian-mipsel) en NetBSD (NetBSD/cobalt)
• de nieuwere 3/4 series zijn x86 en kunnen dus in beginsel alle x86 OSsen draaien (zolang headless maar gesupport wordt)

Edit:
Dat van de raQ3/4 en "alle" x86 OSsen valt tegen, maar de belangrijke dingen (als Debian enzo) werken wel als je een HOWTO volgt (eigenlijk een specifieke netboot/install)

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 28-03-2006 00:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik zou persoonlijk geen Cobalt aan het Internet willen hangen. Even een kernel upgraden gaat
je niet direct lukken, aangezien de kernel in een flash-gedeelte op het moederbord zit gebakken.

Er bestaan op Internet handleidingen om Debian op een RAQ550 te zetten (en ik meende ook
op een RAQ3/4), maar heel eenvoudig is dit niet. Zeker omdat er op de RAQ's geen aansluiting
voor monitor/toetsenbord/muis zit ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:22:
Ik zou persoonlijk geen Cobalt aan het Internet willen hangen. Even een kernel upgraden gaat
je niet direct lukken, aangezien de kernel in een flash-gedeelte op het moederbord zit gebakken.

Er bestaan op Internet handleidingen om Debian op een RAQ550 te zetten (en ik meende ook
op een RAQ3/4), maar heel eenvoudig is dit niet. Zeker omdat er op de RAQ's geen aansluiting
voor monitor/toetsenbord/muis zit ;)
Dat zeg ik hierboven ook al...

En dat gebrek aan monitor/toetsenbord/muis is vrij standaard met dit soort hardware - seriele terminal (emulation) is sowieso een must :z

Zo moeilijk is het trouwens ook niets - zie voor raQ3 o.a.:
http://cobalt.iceblink.org/debian/debian-cobalt-howto.txt (Debian)
http://gentoo.404ster.com/ (Gentoo)
http://www.fallenknight.org/staticpages/index.php/rh9raq3 (Red Hat/Fedora - wel wat verouderd)

NetBSD heeft verbazingwekkend genoeg er veel meer moeite mee, geen aanrader in deze toestand:
http://webpages.charter.net/dbarnes3367/PC/RAQ/

Al met al lijkt Debian verreweg de makkelijkste optie, maar Gentoo de meest up to date (goh, waar kennen we dat van :+ ).

Voor mijn (ondertussen waarschijnlijke :D ) Qube2 liggen de zaken wegens MIPSel archtiectuur en zeer beperkte RAM (32MB, moeilijk uitbreidbaar wegens obscure 3.3V SIMMs) anders, Gentoo is daar experimenteler, NetBSD werkt wel, maar schijnbaar met meer overhead dan de Linux distros en Debian biedt wel een 2.6 kernel aan. Tenzij ik distcc aan de praat kan krijgen op mijn AthlonXP ga ik zeker niet op die MIPSje Gentoo compilen, dus wordt het gewoon Debian :z

Sowieso nuttige Cobalt resources (zowel voor MIPS als x86 based spul):
http://cobalt-aid2.lindist.dk/index.php
http://www.cobaltfaqs.com/index.php?title=Main_Page

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1