Toon posts:

5.25" frustraties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal, ik heb een 5.25" 360kb drive ingebouwd in mijn pc, maar hij doet het niet :(
Het is een 360kb en als zodanig heb ik hem ook ingesteld in het bios, en hij verschijnt dus ook gewoon in windows. Maar als ik erop klik gaat het lampje van de drive niet branden en na een paar seconden krijg ik de melding ' A:\ is not accessible. The request could not be performed because of an I/O device error. '
Deze melding kreeg ik ook met de vorige 5.25 inch drive die ik een tijdje geleden heb geprobeerd, en die heb ik toen weggeflikkerd omdat ik dacht dat die stuk was. Maar de drive die ik er nu in heb zitten zat nog als nieuw in de doos toen een kennis van me hem vond op zijn werk.
Weet iemand de oplossing?

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Wegens slapeloosheid (stomme zomertijdomslag, altijd weer een ramp!) maar wat een het surfen, dus je treft het :)

Wat voor floppykabel heb je? Zit de aansluiting voor de 360kb drive aan het einde van de kabel of in het midden, of in ieder geval tussen de aansluiting op het moederbord en de "slag" die in de kabel zit? Als dit namelijk het geval is moet je hem als B: drive instellen, als A drive zal hij dan namelijk niet werken..

beetje criptisch, maar misschien wordt je er wijzer uit :)

Zo niet, dan probeer ik het wel wat duidelijker uit te leggen

Edit:

Kon het niet laten om het toch wat duidelijker te maken, zie dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.7volts.com/cutfloppy.jpg

Says it all :)

met de "slag" bedoel ik dus de twist op het plaatje

[ Voor 17% gewijzigd door Da_Bink op 27-03-2006 02:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij zit ergens in het midden ja. De kabel begint met een 3.5" aansluiting, dan komt de twist, dan de 5.25 aansluiting, dan weer een 3.5" aansluiting en daarna de mobo aansluiting.

Maar ik kan in mn bios geloof ik maar 1 diskdrive instellen, 'Legacy A:\ drive'.
Zou ik dan een 3.5" drive moeten aansluiten op dezelfde kabel en die instellen als legacy a: drive, en dat het systeem dan vanzelf b: toebedeeld aan de 5.25 inch?

• Da_Bink
Neej, dat maakt hoogst waarschijnlijk niets uit, floppy drives zijn niet plug and play, je moet ze echt instellen in je bios...

Wat je wel kan doen is de kabel omdraaien, wat je moet hebben is dat de twist tussen je floppydrive en het moederbord in zit, dan werkt hij als A: drive (mits ingesteld dus)

Verwijderd

Topicstarter
kabel omdraaien? dat betekent dat ik moet knippen en solderen met die kabel? Zo handig ben ik niet.

Maar bedankt voor je hulp! Ik moet dus op zoek naar een andere floppykabel.

• Da_Bink
Nou, toen ik m'n reply geplaatst had dacht ik er nog eens over na, en wat ik zei werkt in jou geval inderdaad niet :)

Bij de kabel op het plaatje zou het wel kunnen, dan zou je de aansluiting 3,5" A: op je moederbord kunnen plaatsen en dan zou je 5,25" B: je floppydrive kunnen plaatsen en die dan als A: instellen, maar bij jou kabel werkt dit niet.

't beste is inderdaad een andere kabel zoeken

Waarom wil je trouwens een 360KB drive aan de praat krijgen? nog een stapel oude flops die je wilt bekijken? Hopelijk zijn ze nog leesbaar dan, 't enige wat ze red is de lage datadichtheid, maar verder zijn ze zo kwetsbaar als wat!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad een stapeltje ouwe floppen. Jaar of twee geleden heb ik het ook gedaan en die floppen waren nog allemaal leesbaar. Ik had toen kennelijk wel een goede kabel, maar ik denk niet dat ik die nog kan vinden :(

• Da_Bink
Ah, ok :)

Succes dan, en laat je ff weten of het nog gelukt is? is al een tijdje geleden dat ik met die dingen gewerkt heb en ik ben wel benieuwd of het zo lukt

Verwijderd

Topicstarter
Is goed, nogmaals bedankt! Verkopen computerwinkels dat soort kabels eigenlijk nog? Met 5.25" aansluitingen?

• Da_Bink
tja, dat is de vraag.. je kan het altijd proberen en vraag anders eens bij een winkel waar ze 2de hands pc's hebben, die hebben ze vast wel.

Anders is een winkel met gewone 2de hands spullen ook nog een idee, die hebben naast een paar oude pc's vaak ook nog wel een bak kabels liggen

Verwijderd

Topicstarter
Helaas...ik heb de goede kabel nu, als ik een floppy erin doe begint het lampje op de drive te branden en het loopwerk start op, maar windows zegt nog steeds 'i/o device error'. Stapelgek wordt ik ervan :( :( :(
Zou mijn moederbord misschien geen 5.25 inch drives meer ondersteunen ofzo?

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:52:
Helaas...ik heb de goede kabel nu, als ik een floppy erin doe begint het lampje op de drive te branden en het loopwerk start op, maar windows zegt nog steeds 'i/o device error'. Stapelgek wordt ik ervan :( :( :(
Zou mijn moederbord misschien geen 5.25 inch drives meer ondersteunen ofzo?
De rode ader wel van de voedingsstekker AF geplaatst?

Verwijderd

Topicstarter
Ja.

Hmm, ik heb dit gevonden: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;811839

Dus ik denk dat het gewoon aan Windows XP zelf ligt...

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2006 13:36 ]

• Da_Bink
Tja, das wel erg vreemd, maar als het aan xp ligt dan zou je je floppydrive wel goed onder dos moeten kunnen gebruiken, dus ik zou zeggen: pak een dos boot flop, en kijk of je dan wel bij je flops kan.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 21:50

EXX

EXtended eXchange

5.25" drives hebben vaak nog jumpers: de zgn. Drive Select. Als die verkeerd staan werkt het niet.

IIRC, om als drive A: te kunnen werken moet de drive op DS2 staan. Gewoon trial and error.

Kijk ook eens in dit topic: 5,25" floppydrive op te nieuw moederbord?

edit:

Voor Windows XP zijn 5.25" FDD's geen probleem. Mijn eigen PC bevat zowel een 1.44MB 3.5" (A:\) als een 1.2MB 5.25" FDD (B:\). Ook het icoontje correspondeert met de FDD.

[ Voor 43% gewijzigd door EXX op 28-03-2006 20:36 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1