Toon posts:

[MCE 2005] Recovery disk maken van enkele mappen*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een schone installatie ben ik van plan een soort recovery disk te maken.
Nu ken ik wel Norton Ghost, maar ik merk op dat ik hier enkel van de hele partitie een backup kan maken, maar niet van de essentiële mappen voor het besturingssysteem met de nu geinstalleerde software (Windows + Program Files + Documents and Settings + bestanden in de c:\-root).
Mijn C: partitie bestaat uit de volledige c:-schijf en is 200GB en niet onderverdeeld in partities. Ik was dan ook niet van plan een backup te maken van alle overige bestanden welke aanwezig zijn op de C:. Met welk stukje software kan ik een soort recovery disk maken welke enkel deze mappen bevat en bootable is??

• Miek
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06-2023
Dit kan bij mijn weten gewoon met backup utility (start-run-ntbackup) van windows zelf. Dan kun je kiezen voor advanced - asr - dan is vooral de system state backuppen belangrijk en natuurlijk de files/mappen die je zelf wilt. Dan wordt een recoverydiskette gemaakt en een backup file ergens op een andere schijf/netwerkschijf/ander medium.

Als je dan met de recoveryconsole of windows cd boot, kun je F2 drukken met de diskette erin. Dan zal windows opnieuw geinstalleerd worden en de backup teruggeplaatst. Bijvoorbeeld als je door BSOD's het systeem niet meer inkomt. Normaal gesproken is het echt een uiterst redmiddel, omdat je wel een nieuwe install krijgt (welliswaar met backup die teruggeplaatst wordt, maar dan zul je toch nog altijd zaken/programma's missen, als je niet een volledige schijfbackup hebt gedaan).

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je wilt dus een programma wat je Windows terugplaatst zoals het was, maar de overige inhoud van je C-partitie intact houdt? Een dergelijk programma ken ik niet.

Maar is het niet handiger om nu bij de volgende installatie ongeveer 20 GB voor een C:-schijf te reserveren, waarvan je dan een Ghost Image maakt, waarna je al je data op de resterende 180 GB op de D-partitie plaatst?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke Windows versie gaat het hier over? Ik zet die nog graag even in je topic titel cfr. de Windows Operating Systems Policy :)

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:05

inXs

known as inXs

CodeCaster schreef op maandag 27 maart 2006 @ 03:05:
Je wilt dus een programma wat je Windows terugplaatst zoals het was, maar de overige inhoud van je C-partitie intact houdt? Een dergelijk programma ken ik niet.

Maar is het niet handiger om nu bij de volgende installatie ongeveer 20 GB voor een C:-schijf te reserveren, waarvan je dan een Ghost Image maakt, waarna je al je data op de resterende 180 GB op de D-partitie plaatst?
Nee het gaat er denk ik om, ik zoek namelijk ook zoiets, dat je gewoon de windows met de programma's die jij wilt even kan backuppen.. De bestanden verder maken niet zoveel uit. DUs als je PC naar zijn gootje is, gooi je die image eroverheen en dan zijn uiteraard die andere bestanden gewoon weg, dat mag dan ook gewoon. Opzich is het ook wel handig, want als je veel films hebt bijvoorbeeld, dan zou je een vrij grote image krijgen.

superB

Verwijderd

Topicstarter
Nou eigenlijk klopt het zoals CodeMaster het zei, inderdaad een tool dat windows+aanhang in een image gooit, deze bootable maakt en net zoals je de keuze hebt bij de Windows XP boot CD, om deze te installeren op een bestaande partitie (Leave the file system intact-optie) en daarvan dus de rest van de bestanden met rust te laten...

Het gaat overigens inderdaad om Windows XP, Media Center Edition 2005.

De enige optie die ik tot nu toe zie denk ik, is vanaf mn D:-schijf waar ook een Windows XP installatie staat (geheel blanco weliswaar) alle benodigde bestanden van Windows+aanhang in een zip-gooien (tegen 8 GB) en deze mocht het nodig zijn terugplaatsen via de andere Windows dus. Probleem dan is dat deze DVD dan niet bootable is. (Kan uiteraard met NERO een bootable DVD ervan maken, maar de nodige software ontbreekt dan om de image terug te plaatsen op de bestaande C:-partitie)
Pagina: 1