DVD speler vertraagd computer

Pagina: 1
Acties:

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-02 11:48
Het probleem wat ik heb is vast wel simpel te verhelpen. Ik heb de faq doorgenomen, maar ik weet niet goed waar ik op zou moeten zoeken.
Het probleem is dus alsvolgt. Als ik bepaalde programma's gebruik die door de computer bladeren (zoals flash fxp, verkenner, msn, eigenlijk alles), dan krijg ik enorme vertraging omdat mijn DVD speler de DVD die er in zit aan het lezen is. Dat lezen gaat op de een of andere manier heel traag. De DVD speler is verder niet defect ofzo. Als ik er een dvd in stopt leest'ie alles meteen en de doorvoorsnelheid is ok. Het is dus echt als ik er al een dvd in heb zitten die de computer dan opnieuw wil lezen. En om de een of andere reden duurt het enorm lang. Als ik dan de dvd eruit haal, kan ik weer gewoon verder.
Het gaat om een NEC DVD 3550 brander. Met de firmware ben ik niet bezig geweest, want op de site van NEC kan ik geen vinden. Wel op andere sites, maar ik weet niet of dat betrouwbaar is.

Hallo met Tim

Verwijderd

Is mischien ook wel handig om erbij te vertellen wat voor soort DVD er in zit is dit een DATA of PC DVD of een met films of met muziek. Doet ie het bij al die soorten DVD's of alleen met een enkele.

ALs het een Game DVD is kan het zo zijn dat je het betreffende spel hebt geinstallerrd en vervolgens een actief gedeelte van dat spel blijft zoeken op de DVD.

Verder is het ook zo dat wanneer 2 programma's tegelijker tijd gebruik maken van de DVD dit ook ernorm vertraagd omdat je eigenlijk maar op 1 plaats tegelijk kan zijn. Dit komt doordat de lees schrijfkop verplaatsing langzamer gaat dan bij een harddisk waardoor een DVD.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-02 14:38
Ik heb het zelfde probleem, als ik bijvoorbeeld bij een installatie van iets doe browsen naar een map, dan gaat hij ook eerst de DVD aflezen wat een seconde of 5/10 duurt (waarbij het hele programma dus niet reageert) dit kan irritant zijn maar ik maak me er maar niet druk om.

Wel is het irritant dat je dan ineens je DVD in je DVD speler helemaal hoort opspinnen in zo'n korte tijdsduur, waarbij ik wel eens het gevoel heb dat dat ding elk moment uit elkaar kan knallen :P.

• Pkunk
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 23:59:
Verder is het ook zo dat wanneer 2 programma's tegelijker tijd gebruik maken van de DVD dit ook ernorm vertraagd omdat je eigenlijk maar op 1 plaats tegelijk kan zijn. Dit komt doordat de lees schrijfkop verplaatsing langzamer gaat dan bij een harddisk waardoor een DVD.
Het is bij elke DVD. Ik denk overigens dat wat je hierboven zegt voor mij niet op gaat. Als ik bijvoorbeeld klaar ben met een spel en dan bv even iets wil flash fxp-en word er alsnog druk gezocht. Terwijl de DVD dus allang is gelezen. En dat is dus ook het maffe. Als ik een DVD er in eerste instantie in doe, leest hij alles wel direct.

Hallo met Tim

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 18:15

Metzie

Nyaano !

Heb je al gecheckt of de IDE controller waarop je dvd-speler zit aangesloten wel in Ultra-DMA modus draait?

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-02 07:15
Meestal als je iets gebruikt wat werkt via de verkenner zoekt hij alles al op wat eigenlijk zou moeten zorgen dat zodra je een map ingaat het al sneller loopt omdat hij het al geindexeerd heeft. Zit er een CD/DVD in je drive dan gaat ie ook daar zoeken, en aangezien de leessnelheid van een CD/DVD-station trager is dan die van een harde schijf zal dat volgens mij het vertragende effect hebben.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• Thierry88
Metzie schreef op maandag 27 maart 2006 @ 00:08:
Heb je al gecheckt of de IDE controller waarop je dvd-speler zit aangesloten wel in Ultra-DMA modus draait?
Dat zou natuurlijk ook het probleem kunnen zijn, als hij op U-DMA modus draait maakt hij gebruik van het geheugen zonder daarbij de processor te belasten. Mogelijk raakt de processor zoveel belast dat het ten koste gaat van de performance van dat wat je wilt doen.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• Pkunk
Metzie schreef op maandag 27 maart 2006 @ 00:08:
Nee, hoe doe ik dat? in de bios ofzo?

Hallo met Tim

• Thierry88
Via apparaatbeheer en dan je IDE-controller op zoeken. Daar vind je de opties om per aangesloten apparaat te kiezen in welke modus hij draait.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-02 18:36
slecht leesbare dvd's

misschien virusscanner of ander programma die meeloopt op de achtergrond en die dus iets kontroleert indien je de dvd aanspreekt.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 15:37

BHQ

*zucht* wat een niveau weer..

Logisch, als je in Deze Computer kijkt leest ie van -alles- de labels. Heb er zelf ook last van en haal gewoon het dvd'tje eruit als ik 'm niet gebruik.

DMA zou niet uit moeten maken voor dit overigens.

• Pkunk
Yapser schreef op maandag 27 maart 2006 @ 08:02:
*zucht* wat een niveau weer..

Logisch, als je in Deze Computer kijkt leest ie van -alles- de labels. Heb er zelf ook last van en haal gewoon het dvd'tje eruit als ik 'm niet gebruik.

DMA zou niet uit moeten maken voor dit overigens.
Ja zeg nou zelf. Dat is toch gewoon belachelijk? Dat moet je toch wel ergens uit kunnen zetten? Ik vind het maar irritant dat ik elke keer een cd er uit moet halen. Ja echt hoor, lang leve de vooruitgang :S
Overigens is het helemaal niet zo dat hij elke keer de labels leest. In die zin, dat als ik eenmaal een seconde of 20(!) heb gewacht dat het, totdat ik er een andere DVD er in doe, wel gewoon normaal werkt. Dan heb ik dus geen vertraging.
En omdat ik nogal een multi-taskerd ben, heb ik geen behoefte om de hele tijd die DVD eruit en erin te stoppen.

Hallo met Tim

Pagina: 1