htpc/mce) Intel D 830 of AMD Athlon 64 X2 3800+ & Videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Topicstarter
Inleiding
Na bijna een half jaar zoeken en steeds maar er niet uit komen wat ik nu precies zal gaan doen, vraag ik jullie maar om advies.

Eerst had ik veel interesse in een KISS VR-558 vanwege de mogelijkheid om een programma in te programmeren via het internet. Helaas viel de KISS VR-558 af omdat die niet geschikt is om HDTV af te spelen of op te nemen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een computer die het opnemen van de TV gaat regelen. Dit omdat een computer eenvoudig is uit te breiden en (misschien later) HDTV kan ondersteunen als dit eenmaal in Nederland beschikbaar wordt gemaakt.

Doel van de computer
Deze computer wordt voornamelijk aangeschaft om al HTPC te draaien, doordat ik hem ook gelijk de mogelijkheid wil geven om HDTV te kunnen laten afspelen mogen de specificaties van het systeem niet laag zijn. De TV waar het systeem op aangesloten gaat worden is een JVC 100Mhz beeldscherm. Waarmee ik de HTPC via SCART naar de Home Entertainment Set wil mee verbinden. (Die dan via de Home Entertainment Set verbonden is via een SCART). De Home Entertainment Set beschikt over een Digital In en een Coaxiale Ingang voor het geluid. Hier zou ik graag gebruik van maken om het geluid zo goed mogelijk over te brengen.

Door gebruik te maken van de dual view mogelijkheid leek het me ook handig om een normaal beeldscherm en toetsenboard / muis aan de HTPC te hangen zodat er ook nog wat andere dingen op de PC kan worden gedaan. Want meestal wordt er alleen s'avonds opgenomen en staat die de rest van de dag niks te doen. Hiervoor wil ik gebruik maken van Dual View mogelijkheden van de videokaart. Tevens een dual core CPU om ervoor te zorgen dat als er een opname begint dat de opname niet mislukt als degene aan het werk is op de PC of een spel aan het spelen is. Aan spellen wordt eigenlijk alleen Sims2 en C&C Zero hour gespeeld.

Processor:
De keuze voor de processor ligt aan me budget en aan de review van Extremetech
- Media Encoding Price/Performance
- After Effects 6.0 Resultaten
- Video Encoding Resultaten

Omdat er in de BBG van Tweakers (Maart) is gekozen voor AMD Athlon 64 X2 3800+ ging ik automatisch rond deze prijs eenheid zitten. Resultaat hiervan zijn:
Intel Pentium D 830 Dual Core (S775, 3.0GHz, 800MHz, 2x1MB, Boxed)€ 261,50
AMD Athlon 64 X2 3800+€ 295,-

De AMD CPU blijkt zeer zuinig te zijn in stroom verbruik wat natuurlijk mooi is bij een HTPC. Uit mijn Intel Pentium 4 ervaring was dat de CPU altijd warmer was dan een vergelijkbare AMD CPU. Maar heb ik ooit is gehoord (kan ook helemaal niet zo zijn) dat een Intel CPU beter is in het encoden van video, en daar dient dit systeem voornamelijk voor. Tevens beschikt de Intel CPU over 1 mb cache en de AMD 512 kb.

Volgens dit artikel: http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=2484&p=13 is de AMD Athlon 64 X2 3800+ een goede stap voor AMD maar de Intel Pentium D 830 Dual Code blijft toch net wat beter.

Moederboard
AMDAsrock 939 Dual-SATA2€ 55,50
AMDAsus A8N-E€ 86,30

Voordeel van de Asus:
- Gigabit netwerkcontroller
- S/PDIF uitgang

Nadeel is dat een een NVIDIA 4 chipset op zit. Wat dus niet goed samenwerkt met een Diamond 10 serie van Maxtor en hij is 30,80 euro duurder dan de Asrock

De Intel CPU moerderbord heb ik nog niet naar gekeken vanwege het feit dat de CPU nog kan verwisselen.

Geheugen
2x 512 MB in verband met de dual-channel-mogelijkheid.

Video kaart
Ati X1600 vanwege het feit dat die beter is dan de XFX GeForce 6600 GT 128MB DDR3 bij het encoderen van video.

De eisen die ik aan de videokaart stel is de mogelijkheid om HDTV te kunnen afspelen en het ondersteunen van Dual View. Vanwege het kunnen gebruiken van de pc vanaf een andere plek in de huiskamer (Zie doel)

6600 ondersteunt Purevideo wat ook voor HDTV bedoelt is. Waardoor de Geforce misschien toch een nog een mogelijkheid is om hem te kiezen.

Harddisk
Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, ATA133, 16MB)
Vanwege het feit de prijs / kwaliteit van Maxtor.

Geluidskaart
S/PDIF mogelijkheid op het moederbord.

Netwerkcontroller
Netwerk connecter op de moederboard zelf.

Optische drive
Geen twijfel over: NEC ND-4550

Tv kaart
Hauppage PVR MCE-500 heb ik in bezit en zal in deze HTPC systeem komen.

Software
Windows Media Center Edition 2005 ook al in bezit. DVD Encoder software ook.

Systeemkast
Dit staat nog niet helemaal vast. Ik wil eerst een beslissing nemen over de hardware in de computer en daarna kijk ik nog welke kast ik kies. Dit omdat toch iedereen ze eigen smaak heeft over wat die mooi vindt van een HTPC kast en wat iemand nou lelijk vindt.

Budget
Rond de 700,- tot 750,- 800 euro

Vragen
1.Is dit systeem overkill voor het geen wat die moet doen, als dit het geval is naar wat voor CPU moet ik dan gaan kijken? (Rekening houden dat die HDTV aan kan)
2.De videokaart (Ati X1600) staat op de site van Ati dat die HD-video kan afspelen. Dit betekent gelijk dat die alle formaten van HD-video kan afspelen?
3.Kan media center in scherm 2 bij dual view draaien? Zodat er op scherm 1 wat anders gedaan kan worden.

Bronnen:
- reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2006 - Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2006

[ Voor 5% gewijzigd door Facer op 27-03-2006 10:14 . Reden: [Videokaart] 6600 Purevideo mogelijkheid ]

Verwijderd

Ik wil niet vervelend doen, maar volgens mij ga je dat niet met je budget trekken

En antwoord op vraag 1: Nee valt wel mee, vooral als je wilt decoden en spelletje spelen tegelijk :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2006 08:34 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:20
Nadeel is dat een een NVIDIA 4 chipset op zit. Wat dus niet goed samenwerkt met een Diamond 10 serie van Maxtor en hij is 30,80 euro duurder dan de Asrock
Dat is al lang achterhaald, er was 'n flinke tijd terug nog 'n nieuwspost over waarin werd gemeld dat Maxtor alleen nog maar 'gefixte' HD's verscheept, dat minpunt valt dus min of meer weg ;)

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
een paar kleine dingen
de hdd kan je mischien beter vervangen door een samsung.
de 6600 heeft een uitvoering die passief gekoeld is
dit alles heeft te maken met de hoeveelheid geluid die wil je zo laag mogelijk houden

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Facer
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 08:33:
Ik wil niet vervelend doen, maar volgens mij ga je dat niet met je budget trekken

En antwoord op vraag 1: Nee valt wel mee, vooral als je wilt decoden en spelletje spelen tegelijk :)
Overzicht van de kosten:
CPU€ 295,-
Moederbord€ 86,30
Geheugen€ 35,90 (x2) = € 71,80
Videokaart€ 124,50
Harddisk (Maxtor)€ 84,95
Geluidskaart€ 0,00
Netwerkcontroller€ 0,00
Optische drive€ 40,60
Systeemkast~ € 80,-
Totaal€ 783,15

Budget maar verhoogd naar € 800,-
Yorixz schreef op maandag 27 maart 2006 @ 08:40:
[...]

Dat is al lang achterhaald, er was 'n flinke tijd terug nog 'n nieuwspost over waarin werd gemeld dat Maxtor alleen nog maar 'gefixte' HD's verscheept, dat minpunt valt dus min of meer weg ;)
Mooi om te horen :)
wouter37 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 08:42:
een paar kleine dingen
de hdd kan je mischien beter vervangen door een samsung.
de 6600 heeft een uitvoering die passief gekoeld is
dit alles heeft te maken met de hoeveelheid geluid die wil je zo laag mogelijk houden
De samsung HD kost € 85,50, die is wel 50 gb minder omdat er geen 300gb versie van op de markt is. Maar vanwege het feit dat deze idd stiller zijn wordt het toch maar de samsung en dan eventueel later een tweede HD erbij als het blijft dat 250 gb te weinig is voor deze computer.

De 6600 als passief is idd een aanrader. Zal even opzoek gaan welke van de 30 kaarten passief gekoeld is ;)

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:14
80 euro voor een kast reserveren is vrij krap als je een mooie HTPC kast zoekt. Ik neem aan dat je je HTPC toonbaar wilt hebben zodat deze een beetje bij de rest van het Hi-Fi spul past? Vaak zijn deze kasten wat duurder en moet er nog een voeding aangeschaft worden. Wat ik begrepen heb zijn voedingen van Targan vrij stil.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Facer
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Topicstarter
Luuk1983 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 12:55:
80 euro voor een kast reserveren is vrij krap als je een mooie HTPC kast zoekt. Ik neem aan dat je je HTPC toonbaar wilt hebben zodat deze een beetje bij de rest van het Hi-Fi spul past? Vaak zijn deze kasten wat duurder en moet er nog een voeding aangeschaft worden. Wat ik begrepen heb zijn voedingen van Targan vrij stil.
Bijvoorbeeld: Arctic Cooling Silentium T3 € 74,50
Van mij hoeft het niet speciaal een HTPC kast te zijn. Dus investeer ik liever wat extra's in de hardware

Verwijderd

Zelf ben ik wel benieuwd of iemand vraag 3 kan beantwoorden..
ik wil zelf ook een 17" en 19" draaien, de ene tv de ander msn :)
Pagina: 1