Hoi,
Ik heb in de laatste maanden weer een beetje geld bij elkaar gesprokkeld en ik heb al zitten zoeken naar een leuke investering voor mijn PC.
Daarbij viel mijn oog op de Highpoint RocketRAID 2310:

Belangrijkste specs:
Ik ben niet van plan om meer dan 4 schijven te gaan gebruiken en ik heb ook niet zo heel veel geld (lastig
). Daarom lijkt mij de 2310 een betere keus.
Wat voor raid moet het worden?
Ik begin met 2x WD Raptor 74GB (8mb cache) en dit wil ik gaandeweg uitbreiden naar 4x WD Raptor 74GB in RAID0 of RAID5, afhankelijk van performanceverschillen tussen deze raidlevels.
De 4 Raptors wil ik in een Coolermaster Stacker 4 in 3 module steken bovenin mijn Chieftec Dragon kast.
Nu heb ik nog wel wat vragen voordat ik tot de koop overga.
Hebben jullie antwoord op mijn vragen? Of suggesties? Ik hoop grag reactie te krijgen.
Verdere specs:
CPU: Intel P4 3.2 GHz Northwood
Mobo: Asus P4V800D-X (met een PCI-e 4x slot)
Mem: 4x512MB Kingston HyperX PC2700
Ik heb in de laatste maanden weer een beetje geld bij elkaar gesprokkeld en ik heb al zitten zoeken naar een leuke investering voor mijn PC.
Daarbij viel mijn oog op de Highpoint RocketRAID 2310:

Belangrijkste specs:
- PCI Express X4 (X8 and X16 slot compatible)
- 4x (SATA II or SATA I hard disks)
- RAID 0, 1, 5, 10, JBOD
- Prijs: 178,- euro
Ik ben niet van plan om meer dan 4 schijven te gaan gebruiken en ik heb ook niet zo heel veel geld (lastig
Wat voor raid moet het worden?
Ik begin met 2x WD Raptor 74GB (8mb cache) en dit wil ik gaandeweg uitbreiden naar 4x WD Raptor 74GB in RAID0 of RAID5, afhankelijk van performanceverschillen tussen deze raidlevels.
De 4 Raptors wil ik in een Coolermaster Stacker 4 in 3 module steken bovenin mijn Chieftec Dragon kast.
Nu heb ik nog wel wat vragen voordat ik tot de koop overga.
- Raidcontrollers voor PCI-e zijn nog tamelijk nieuw. Er is nog niet zo heel veel keus in mijn budget (maximaal 200 euro) en daarnaast lijken de specs wat tegen te vallen. Voor mijn gevoel krijg je bij een PCI of PCI-X raidkaart veel meer voor je geld. Zo heeft de RocketRAID 2310 (en ook de 2320 trouwens) geen onboard ram. Kan ik dus beter wachten tot er meer PCI-e raidkaarten op de markt komen? Of is deze 2310 een goede kaart voor een goede prijs?
- De Highpoint 2310 heeft geen onboard ram en beschikt volgens mij niet over een snelle CPU. Waarschijnlijk ga ik toch RAID0 draaien en dat kost de raidkaart niet zoveel rekenkracht. Ik denk zelf dat de performance dankzij de hoge bandbreedte goed opschaalt bij het gebruik van 4 schijven.
Maar hoe zal het zijn als ik Raid 5 wil gaan draaien? Krijgt deze kaart dan niet veel moeite met pariteitsberekeningen met als gevolg dat de performance als een pudding in elkaar zakt? - Deze kaart heeft geen onboard RAM en kan daardoor minder data cachen. Nu denk ik zelf niet dat dit een probleem is aangezien ik meer met grote bestanden zal gaan werken (gamen, netwerkverkeer op Gigabit snelheden).
Is een Raid array op een kaart met onboard ram voor mijn toepassingen (allround pc / workstation) echt zoveel sneller is dan een kaart zonder?
Hebben jullie antwoord op mijn vragen? Of suggesties? Ik hoop grag reactie te krijgen.
Verdere specs:
CPU: Intel P4 3.2 GHz Northwood
Mobo: Asus P4V800D-X (met een PCI-e 4x slot)
Mem: 4x512MB Kingston HyperX PC2700
[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 02-05-2006 11:58 ]
Goud is geen geld