[Advies]De Highpoint RocketRAID 2310

Pagina: 1
Acties:
  • 2.630 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Hoi,

Ik heb in de laatste maanden weer een beetje geld bij elkaar gesprokkeld en ik heb al zitten zoeken naar een leuke investering voor mijn PC.

Daarbij viel mijn oog op de Highpoint RocketRAID 2310:

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/23477.jpg

Belangrijkste specs:
  • PCI Express X4 (X8 and X16 slot compatible)
  • 4x (SATA II or SATA I hard disks)
  • RAID 0, 1, 5, 10, JBOD
  • Prijs: 178,- euro
Ik zat in eerste instantie te kijken naar de RocketRAID 2320, maar deze is zo'n pakweg 100 euro duurder. Voor dat extra geld krijg je 8 SATA poorten ipv 4 en een snellere raid processor.

Ik ben niet van plan om meer dan 4 schijven te gaan gebruiken en ik heb ook niet zo heel veel geld (lastig :+ ). Daarom lijkt mij de 2310 een betere keus.

Wat voor raid moet het worden?
Ik begin met 2x WD Raptor 74GB (8mb cache) en dit wil ik gaandeweg uitbreiden naar 4x WD Raptor 74GB in RAID0 of RAID5, afhankelijk van performanceverschillen tussen deze raidlevels.

De 4 Raptors wil ik in een Coolermaster Stacker 4 in 3 module steken bovenin mijn Chieftec Dragon kast.

Nu heb ik nog wel wat vragen voordat ik tot de koop overga.
  1. Raidcontrollers voor PCI-e zijn nog tamelijk nieuw. Er is nog niet zo heel veel keus in mijn budget (maximaal 200 euro) en daarnaast lijken de specs wat tegen te vallen. Voor mijn gevoel krijg je bij een PCI of PCI-X raidkaart veel meer voor je geld. Zo heeft de RocketRAID 2310 (en ook de 2320 trouwens) geen onboard ram. Kan ik dus beter wachten tot er meer PCI-e raidkaarten op de markt komen? Of is deze 2310 een goede kaart voor een goede prijs?
  2. De Highpoint 2310 heeft geen onboard ram en beschikt volgens mij niet over een snelle CPU. Waarschijnlijk ga ik toch RAID0 draaien en dat kost de raidkaart niet zoveel rekenkracht. Ik denk zelf dat de performance dankzij de hoge bandbreedte goed opschaalt bij het gebruik van 4 schijven.

Maar hoe zal het zijn als ik Raid 5 wil gaan draaien? Krijgt deze kaart dan niet veel moeite met pariteitsberekeningen met als gevolg dat de performance als een pudding in elkaar zakt?
  3. Deze kaart heeft geen onboard RAM en kan daardoor minder data cachen. Nu denk ik zelf niet dat dit een probleem is aangezien ik meer met grote bestanden zal gaan werken (gamen, netwerkverkeer op Gigabit snelheden).

Is een Raid array op een kaart met onboard ram voor mijn toepassingen (allround pc / workstation) echt zoveel sneller is dan een kaart zonder?
Mijn primaire reden om voor een PCI-e raidkaart te gaan is de hogere bandbreedte. Als ik nu kijk naar de 2x WD Raptor raid0 zie ik al dat ik tegen de limiet van de PCI bus aan loop (continu 108MB/s). Een Raidkaart op PCI-e 4x heeft 1GB/s bandbreedte, wat dus véél beter opschaalt en bij 2 schijven dus al performancewinst moet geven.

Hebben jullie antwoord op mijn vragen? Of suggesties? Ik hoop grag reactie te krijgen. :)

Verdere specs:
CPU: Intel P4 3.2 GHz Northwood
Mobo: Asus P4V800D-X (met een PCI-e 4x slot)
Mem: 4x512MB Kingston HyperX PC2700

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 02-05-2006 11:58 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dat de kaart geen XOR processor (pariteitsberekeningen voor RAID5) heeft en geen cache geheugen hoeft niet erg veel te zeggen. Zelf heb ik namelijk een RAIDcore BC4852 controller, deze heeft geen cache en geen XOR processore. De RAIDcore maakt alleen wel gehakt van bijvoorbeeld de Promise S150 SX4 welke wel een XOR pocessor heeft en tot 128MB (geloof ik) aan geheugen kan bevatten.

Kijk eens deze review van Femme door, daar staat de kaart waar jij in geinteresseerd bent nog wel niet bij, maar mogelijk dat hij gebaseerd is op een andere kaart, waarbij de interface alleen gewijzigd is. Linkje naar de review: reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters Ik denk dat je uit deze review ook wel kunt opmaken wat de verschillen zijn zonder en/of met cache geheugen.

Nog een paar linkjes:

reviews: Comparison of nine Serial ATA RAID 5 adapters
Review: ervaringen met SATA RAID 5-adapters gevraagd
Tussen het zware professionele geweld toonde HighPoint enkele consumentvriendelijke adaptertjes met een PCI Express-interface. De leukste nieuwkomer is wel de RocketRAID 2300, een simpele 4-poorts PCIe x1-adapter met ondersteuning voor RAID 0, 1, 10 en 5. De RocketRAID 2300 zal minder dan 100 dollar gaan kosten en is ideaal voor gebruikers die de SATA-poorten op hun moederbord willen uitbreiden, maar niet aan prestaties willen inboeten. Als RocketRAID 2310 is het 4-poorts kaartje tevens leverbaar in een variant met PCIe x4-interface. Beide kaarten zijn gebaseerd op de nieuwe Marvell 88SX7042 PCI Express SATA-controller.
Misschien kun je eens kijken of je wat meer info. kunt vinden over de gebruikte Marvell controller?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Ik heb die review al een keer langs zien komen, en het valt me op dat de PCI-X variant weinig opschaalt van 2 naar 4 schijven. Dat zou betekenen dat het een grote investering wordt voor weinig extra performance. Ik haal nu met de onboard VIA controller 8000 PCMark'05 score en een STR van 108 MB/s.

Nu zie ik dat dat met 4 schijven in raid0 maar 1.5x zo snel is als mijn set? Zal dat ook gelden voor de PCI-e variant?

Ik las trouwens ook dat er een PCI-e 1x versie is van de Highpoint 23xx serie. Deze is nog weer een stuk goedkoper en is qua jhardware gelijk aan de 2310.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Ik heb gisteren op Anandtech een artikel er overgelezen. Ze waren zeer tevreden over de prestaties, alleen was RAID5 nog niet goed, met de nadruk op nog. De reviewers dachten dat Highpoint daar in de toekomst met firmware/drivers iets beters van kon maken. RAID) performance voor die prijscategory was erg strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
nAFutro schreef op maandag 27 maart 2006 @ 10:46:
Ik heb gisteren op Anandtech een artikel er overgelezen. Ze waren zeer tevreden over de prestaties, alleen was RAID5 nog niet goed, met de nadruk op nog. De reviewers dachten dat Highpoint daar in de toekomst met firmware/drivers iets beters van kon maken. RAID) performance voor die prijscategory was erg strak.
Dan ga ik die review maar eens opzoeken, vanmiddag kon ik um niet zo snel vinden.
Kan de revieuw niet vinden, kun je me aub de link geven? :)

De Highpoint 2300 heeft PCI-e 1x, wat 266MB/s in beide richtingen betekent. Hier zou ik in theorie ook wel genoeg bandbreedte aan hebben met 4 Raptors. (66MB/s per stuk)

[ Voor 9% gewijzigd door frankknopers op 27-03-2006 16:06 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:13
Is zo'n supermicro sata kaart niet wat voor je? Je bent dan wel toegewezen op software raid 5, maar in Raid0 is deze iig lekker snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
arnoman schreef op maandag 27 maart 2006 @ 16:00:
Is zo'n supermicro sata kaart niet wat voor je? Je bent dan wel toegewezen op software raid 5, maar in Raid0 is deze iig lekker snel
Welke supermicro kaart?

In de pricewatch zie ik 0 hits van Supermicro onder SATA (raid) controllers. Ook geen PCI-e. De site van supermicro maakt me ook niet echt wijzer. Heb jij misschien een linkje?

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kijk eens bij www.webconnexxion.com ze hebben een leuk en overzichtelijk assortiment en bieden ook een snelle levering met prima service. Zelf heb ik mijn RAIDcore BC4852 bij hun gekocht.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:13
Frank_Knopers schreef op maandag 27 maart 2006 @ 17:29:
[...]

Welke supermicro kaart?

In de pricewatch zie ik 0 hits van Supermicro onder SATA (raid) controllers. Ook geen PCI-e. De site van supermicro maakt me ook niet echt wijzer. Heb jij misschien een linkje?
Supermicro DAC-SATA-MV8 ervaringen

offtopic:
Ik heb er nog 1 in de plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 27 maart 2006 @ 18:25:
Kijk eens bij www.webconnexxion.com ze hebben een leuk en overzichtelijk assortiment en bieden ook een snelle levering met prima service. Zelf heb ik mijn RAIDcore BC4852 bij hun gekocht.
Dat is een PCI-X kaart en ik zoek nou juist een PCI-express kaart (1x, 4x, of 8x). Mijn mobo heeft geen PCI-X dus daar kan ik niks mee.

Voor die andere kaart van Supermicro, ik kan geen PCI-e kaart vinden...

Maargoed, ik vind het fijn dat jullie mij alternatieven willen aanreiken, maar deze blijken er dus nog erg weinig te zijn. Kan ik dan maar beter wachten tot het aanbod van PCI-e raidkaarten groter wordt of is deze RocketRAID serie wel okay?

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Frank_Knopers schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:59:
[...]
Kan de revieuw niet vinden, kun je me aub de link geven? :)
Heb me vergist, ging over de 2320

Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
nAFutro schreef op maandag 27 maart 2006 @ 21:55:
[...]

Heb me vergist, ging over de 2320

Link
Bedankt voor die link. Ik heb de review globaal doorgelezen en ik kan er 3 conclusies uit trekken:
  • PCI-e is op dit moment niet echt sneller dan 133MHz PCI-X.
  • PCI-e raidkaarten zijn duurder dan de PCI-X equivalenten.
  • PCI-e heeft i.t.t PCI-X een synchrone up en downstream bandbreedte wat in sommige situaties voordelen kan geven.
Ik denk dat ik er al wel uit ben. Het beste kan ik even de ontwikkelingen een maandje of 2 afwachten en dan opnieuw kijken naar de prijzen en het aanbod. Dan zal ik overgaan tot aanschaf. Op dit moment zijn de PCI-e kaarten inderdaad nog relatief duur.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-10-2008

Youri Carma

Hoe kom ik van Tweakerz af?

Ik ben ook bezig met die HighPoint RocketRAID 2310. Zijn er eigenlijk wel alternatieven prijstechnisch gezien ad. € 178,- voor de RocketRAID 2310?
The PCIe x8 interface the card uses can provide nearly double the theoretical bandwidth (2.0 GB/s) compared to a top of the line 64-bit, 133 MHz PCI-X interface (1.06 GB/s), and over fifteen times more bandwidth compared to a typical 32-bit PCI slot (133 MB/s).

While we've been promised PCI Express based peripherals (other than graphics cards) for over a year now, the Areca ARC-1210 is one of the first shipping implementations of a high-end PCIe RAID controller card. Obviously, we were curious to see how this card could perform against its PCI-X based variants. http://www.gamepc.com/lab...ie&page=1&cookie%5Ftest=1
Let wel deze test niet met nieuwe Maxtors maar met caviar's.....Maxtor's blijken uit verscheidene tests sneller dan WD (Caviar) en Seagate's
PCI-X 2.0 is built upon the same architecture, protocols, signals, and connector as traditional PCI.

...hardware and software compatibility with previous generations of PCI and PCI-X.
As a result, new designs can immediately connect with hundreds of PCI and PCI-X products that are currently available - backwards compatibility

Summary of PCI-X 2.0 Features

Doubles and Quadruples PCI-X bandwidth.
Full hardware and software backward compatibility to previous generations of PCI.
Builds upon tens of man-centuries of development.
Uses the same form factor, pin-outs, connector, bus widths, and protocols.
Enables 10Gb Ethernet, 10Gb Fibre Channel, InfiniBand™ Architecture, and other IO technologies.
Full RAS support including ECC.
Performance 32 times higher than the first generation of PCI.
Zo kan er met PCI Express meer dan 200MB per seconde aan gegevens worden overgepompt tussen elk slot en de chipset, waar het maximum momenteel op 133MB ligt

Zo is er bij het ontwerp rekening gehouden met weging door de introductie van banen. In eerste instantie zullen er enkelbaanswegen en zestienbaanswegen - zoals bij videokaarten - verschijnen.

Hierbij heeft een éénbaansweg de mogelijkheid om ruim 200MB aan data per seconde te verstouwen, terwijl de zestienbaansversie maar liefst 4GB per seconde kan verwerken.
PCI Express is full-duplex, dus zowel up en down is er in het geval van zestienvoudige snelheid 4GB beschikbaar

[ Voor 6% gewijzigd door Youri Carma op 27-04-2006 20:31 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Ik ben ook bezig met die HighPoint RocketRAID 2310. Zijn er eigenlijk wel alternatieven prijstechnisch gezien?

The PCIe x8 interface the card uses can provide nearly double the theoretical bandwidth (2.0 GB/s) compared to a top of the line 64-bit, 133 MHz PCI-X interface (1.06 GB/s), and over fifteen times more bandwidth compared to a typical 32-bit PCI slot (133 MB/s).

While we've been promised PCI Express based peripherals (other than graphics cards) for over a year now, the Areca ARC-1210 is one of the first shipping implementations of a high-end PCIe RAID controller card. Obviously, we were curious to see how this card could perform against its PCI-X based variants. http://www.gamepc.com/lab...ie&page=1&cookie%5Ftest=1
Let wel deze test niet met nieuwe Maxtors maar met caviar's.....Maxtor's blijken uit verscheidene tests sneller dan WD (Caviar) en Seagate's

PCI-X 2.0 is built upon the same architecture, protocols, signals, and connector as traditional PCI.

...hardware and software compatibility with previous generations of PCI and PCI-X.
As a result, new designs can immediately connect with hundreds of PCI and PCI-X products that are currently available - backwards compatibility

Summary of PCI-X 2.0 Features

Doubles and Quadruples PCI-X bandwidth.
Full hardware and software backward compatibility to previous generations of PCI.
Builds upon tens of man-centuries of development.
Uses the same form factor, pin-outs, connector, bus widths, and protocols.
Enables 10Gb Ethernet, 10Gb Fibre Channel, InfiniBand™ Architecture, and other IO technologies.
Full RAS support including ECC.
Performance 32 times higher than the first generation of PCI.

Zo kan er met PCI Express meer dan 200MB per seconde aan gegevens worden overgepompt tussen elk slot en de chipset, waar het maximum momenteel op 133MB ligt

Zo is er bij het ontwerp rekening gehouden met weging door de introductie van banen. In eerste instantie zullen er enkelbaanswegen en zestienbaanswegen - zoals bij videokaarten - verschijnen.

Hierbij heeft een éénbaansweg de mogelijkheid om ruim 200MB aan data per seconde te verstouwen, terwijl de zestienbaansversie maar liefst 4GB per seconde kan verwerken.
PCI Express is full-duplex, dus zowel up en down is er in het geval van zestienvoudige snelheid 4GB beschikbaar

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Youri Carma schreef op donderdag 27 april 2006 @ 20:14:
Ik ben ook bezig met die HighPoint RocketRAID 2310. Zijn er eigenlijk wel alternatieven prijstechnisch gezien?
Ik ben nog geen gelijkwaardige PCI-e RAID kaarten tegengekomen, zeker niet in de lagere prijsklasse (onder de 250 euro). Het beste kun je nog even wachten tot er alternatieven aangedragen worden door concurrenten.
Zo kan er met PCI Express meer dan 200MB per seconde aan gegevens worden overgepompt tussen elk slot en de chipset, waar het maximum momenteel op 133MB ligt.

Klopt. Elke PCI-e baan kan 250MB/s full-duplex aan data vervoeren. Een vierbaans virtuele PCI-e snelweg doet dus 1GB/s in beide richtingen. PCI-e 8x doet dus 2GB/s en PCI-e 16x 4GB/s, waardoor het zelfs mogelijk is om de communicatie tussen de videokaarten (SLi/Crossfire) over de chipset te laten gaan.

Ik denk dat je aan 250MB/s (pci-e 1x) in principe al genoeg bandbreedte hebt voor een raid van 4 á 5 Raptors. Daarom wacht ik zelf liever de Rocketraid 2300 af. Die is qua opbouw hetzelfde als de 2310, met als enige verschil de smallere PCI-e connectie.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Frank_Knopers schreef op donderdag 27 april 2006 @ 20:59:Ik denk dat je aan 250MB/s (pci-e 1x) in principe al genoeg bandbreedte hebt voor een raid van 4 á 5 Raptors. Daarom wacht ik zelf liever de Rocketraid 2300 af. Die is qua opbouw hetzelfde als de 2310, met als enige verschil de smallere PCI-e connectie.
Heb zelf de A8N-SLI Deluxe:

2X PCI Express x1 slot
2X PCI Express x16 slots
3X PCI slots
Ben van 4x DMax 10 300GB SATAII 7200 16MB 6V300F0 in Raid 0 te gaan draaien.

Ik denk misschien handig het 1X PCI Express x4 te vullen met die HighPoint RocketRAID 2310.

In het artikel (Over de Areca ARC-1210) staat echter "PCI Express x8 RAID controller"
Bij Interface van de Areca ARC-2310 staat PCI-e 4x/8x.
http://www.gamepc.com/lab....asp?id=arecapcie&page=11

Heeft dat 4x/8x nog concequenties? Ik snap wat dat betreft niet goed of dat inderdaad in de praktijk of met eventuele uitbreidingen in de toekomst nog uit maakt?

[ Voor 34% gewijzigd door Youri Carma op 30-04-2006 03:31 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
4x/8x zal wel betekenen dat ie op 4x en 8x mode kan werken. Om op 8x te kunnen werken moet ie voldoende pinnetjes hebben voor 8 lanes. Die kaart zal dus hoogstwaarschijnlijk alleen in een fysiek PCI-e 8x of groter slot passen.

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 27-04-2006 23:06 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

In de PDF Specs van de Rocketraid 2310 staat letterlijk:
Pci Express x4 (x8 and x16 slot compatible)

Hieruit concludeer ik x4 Lanes en dus niet zoals boven door mij geciteerd "PCI Express x8 RAID controller". Hij past zogezegd in een x4, x8 en x16 slot maar draait altijd als het ware een x4 slot?

Hij past dus dan niet in mijn x1 slot en zou dus naar mijn (voor de graphic card ontworpen)
x16 slot moeten verhuizen. Als ik het goed begrijpe tenminste? Maar wacht even wat zegt mijn ASUS boekje. "In Normal mode, only the blue PCI Express slot can be used for PCI x16 graphic cards. The black PCI Express slot functions as a PCI Express x1 slot."

mmm...geen goed nieuws.

Terwijl ik op mijn A8N-Sli twee Sata II controllers heb zitten deSil3114R RAID (4x SATA I connectors)controller en de nForce4 SLI (4x SATA II en 2x PATA connectors)! Gekkenwerk eigenlijk.

Maar vergeet niet: "56 MB/s in a single drive scenario, up to ~220 MB/s in a quad-disk RAID-0 config" en dat is precies wat ik wil 4x harddisk RAID-0. En ik weet zeker dat een paar Maxtors een veel hogere snelheid kunnen draaien. 60 MB/s single is zelf al gemeten.

In die zin zou
Frank_Knopers schreef op donderdag 27 april 2006 @ 20:59:Ik denk dat je aan 250MB/s (pci-e 1x) in principe al genoeg bandbreedte hebt voor een raid van 4 á 5 Raptors. Daarom wacht ik zelf liever de Rocketraid 2300 af. Die is qua opbouw hetzelfde als de 2310, met als enige verschil de smallere PCI-e connectie.
voor een deel waar kunnen zijn maar ik krijg mijn twijfels.

Ik verwacht met 4x DMaxtor's 10 SATA II 16MB in RAID-0 260MB/s te halen. Raptors zouden nog meer moeten kunnen.

Maar hoe zit het met de black PCI Express slot en de Rocketraid 2310 daarin? Gaat dat allemaal zo maar goed? Volgens de Rocketraid 2310 Compatbility PDF is ieder geval mijn moederbord de A8N-SLI Deluxe als compatible aangeduid.....toch nog een lichtpuntje.

[ Voor 72% gewijzigd door Youri Carma op 29-04-2006 17:48 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Youri Carma schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 03:05:
Hij past dus dan niet in mijn x1 slot en zou dus naar mijn (voor de graphic card ontworpen)
x16 slot moeten verhuizen. Als ik het goed begrijpe tenminste? Maar wacht even wat zegt mijn ASUS boekje. "In Normal mode, only the blue PCI Express slot can be used for PCI x16 graphic cards. The black PCI Express slot functions as a PCI Express x1 slot." .
In SLI Mode heb je dus op beide sloten x8 ter beschikking, geen probleem, De Areca's werken namelijk ook op de A8N-SLI en staan in de compatibility list als zijnde x8 in SLI mode.

Afbeeldingslocatie: http://www.webconnexxion.com/raid/images/PCI_EXPRESS_SLOT.gif

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

In mijn geval met de A8N-SLI zit ik nog steeds met het Duivelse dilemma. Wel twee RAID controllers aan boord meer er nix mee kunnen.

Ok, stel ik koop de enige PCie kaart die betaabaar is en Uberhaupt verkrijgbaar en lever dan mijn x16 PCIe in en kan dus geen SLI grapische kaart meer draaien....snik! Was ik wel ooit van plan...een XFX 6600GT er bij te kopen.

Verhuizen naar de interne SIL3114R heeft geen zin daar het SATA I is aleen de interne nForce 4 is SATA II en dat geeft nu juist weer problemen vooral in de SATA II modus...PIN 11...Staggered spinup...etc...

Of ik verlaat het idee van de naar mijn mening zeer snelle en preiswertige SATA II DMax 6V300F0 en buig mijn nederige hoofd en koop dan toch maar 4x Hitachi 250 GB weliswaar met 8MB maar schijnen wel stil te zijn. Het allemaal niet echt bevredigend maar ja wat doe je?

Opmerkingen:
Opgelet! Hitachi deactiveert standaard de Sata2 functionaliteit in hun schijven. Om eventueel problemen met Asus moederborden te voorkomen kunt u Sata2 activeren (mits ondersteund door het moederbord) door middel van de volgende tool van Hitachi. http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm

Ik hou op die manier dan wel Euro 178,- in mijn zak voor ander leuk spul.

Een andere XFX 6600GT bijvoorbeeld of extra ram....of ...ik durf er bijna niet aan te denken. Een ander moederbord met eventueel PCI-X 133 MHz (peak transfer rate of 1066 MB/s) !?

Maar Duivels; 56 MB/s single ~220 MB/s 4X Caviar RAID-0 en dat is precies wat ik wil 4x harddisk SATA II DMax 6V300F0 RAID-0.

En ik weet zeker dat een paar Maxtors een veel hogere snelheid kunnen draaien. 60 MB/s single is zelf al gemeten. 63 MB/s ook ergens op een forum.

Ik verwacht met 4x DMaxtor's 10 SATA II 16MB in RAID-0 240-255MB/s te halen. Raptors zouden nog meer moeten kunnen.

De Highpoint RocketRAID 2310 en 4x 6V300F0?

Over 3X DMax 10 SATA I (150 MB/s) 250GB schijven in RAID-0 opstelling:
"The maximum theoretical combined transfer rate of three Maxtor DiamondMax 10 drives is 450 MB/s (3x 150 MB/s dus). In a RAID 0 configuration with a 4K stripe size, we recorded a burst speed of 343 MB/s, which is about 75% of the theoretical limit."
http://www.hothardware.co...age=9&articleid=745&cid=4
Lijkt een raar verhaal?
Conclusie: Je hebt dus met 250 MB/s (pci-e 1x) net voldoende Frank!....

PCI-E 1x 250 MB/s - 250 MB/s
PCI-E 4x 250 MB/s - 1 GB/s
PCI-E 8x 250 MB/s - 2 GB/s
PCI-E 16x 250 MB/s -4 GB/s

In principe zou een 1x PCI-E 4x slot ruim voldoende zijn maar die hebben we niet. In mijn geval wel een 16x slot waar RocketRAID 2310 in past en dan als ik het goed begrijp PCI-E 8x draait in in SLI mode. En met een theoretische bandbreedte van 2 GB/s is een overkill maar niet verkeerd.

Heb natuurlijk ook nog de 2x - x1 PCI-E slot waar de Rocketraid 2300 in moet passen. Alleen is deze nog niet te koop nu...en ja...wat zal het gaan kosten?

Heb nu zelf de dikke knoop doorgehakt en heb 4x WD3200KS 320 GB (een nette 297GB na Formateren) 16 MB, Serial ATA II/300 SE16 Caviar's gekocht.

Omdat ik het niet kan verdragen mijn interne nForce 4 SATA II controller met 4x aansluiting ongebruikt te laten alleen vanwegen alle nforce perikelen.

Lees ook: Youri Carma in "Keuze harddisk icm nForce4"

Blijf echter de Rocketraid 2300 volgen blijft een interessant product.
Wanneer komt die Rocketraid 2300 PCI-E 1x kaart uit eigenlijk las ergens eind april en dat is het nu?

[ Voor 115% gewijzigd door Youri Carma op 01-05-2006 16:19 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Youri Carma schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:47:
<...knip...>

En ik weet zeker dat een paar Maxtors een veel hogere snelheid kunnen draaien. 60 MB/s single is zelf al gemeten. 63 MB/s ergens op een forum.

Ik verwacht met 4x DMaxtor's 10 SATA II 16MB in RAID-0 240-258MB/s te halen. Raptors zouden nog meer moeten kunnen.

De Highpoint RocketRAID 2310 en 4x 6V300F0?[/b]

Over 3X DMax 10 SATA I (150 MB/s) 250GB schijven in RAID-0 opstelling:
"The maximum theoretical combined transfer rate of three Maxtor DiamondMax 10 drives is 450 MB/s (3x 150 MB/s dus). In a RAID 0 configuration with a 4K stripe size, we recorded a burst speed of 343 MB/s, which is about 75% of the theoretical limit."
http://www.hothardware.co...age=9&articleid=745&cid=4
Lijkt een raar verhaal?

[...]

Conclusie: Je hebt dus met 250 MB/s (pci-e 1x) net voldoende Frank!....

PCI-E 16x 250 MB/s -4 GB/s

In principe zou een 1x PCI-E 4x slot ruim voldoende zijn maar die hebben we niet. In mijn geval wel een 16x slot waar RocketRAID 2310 in past en dan als ik het goed begrijp PCI-E 8x draait in in SLI mode. En met een theoretische bandbreedte van 2 GB/s is een overkill maar niet verkeerd.

Wanneer komt die Rocketraid 2300 PCI-E 1x kaart uit eigenlijk las ergens eind april en dat is het nu?
Ik denk inderdaad dat je bij de Maxtor sata schijven uit kunt gaan van 60 MB/s incl overhead (zal er wel niet veel zijn in raid-0). Als je daarvan 4 in raid wil zetten, en je bent niet van plan om meer dan 4 schijven te gaan gebruiken, dan kun je het beste wachten op een goedkopere PCI-e 1x raidkaart zoals de RocketRAID 2300. Helaas heb ik deze nog nergens gezien, want hij schijnt nog goedkoper dan $100 te zijn.

Als je de RocketRAID 2310 met PCI-e 4x in je 2e SLi slot zet, terwijl deze alleen in 1x mode overweg kan met niet-videokaarten. Je gooit dan 75% van je theoretische bandbreedte weg, dat zou zonde zijn van het geld. Mocht het zo zijn dat het systeem wel werkt met SLi mode dan haalt deze RocketRAID 2310 wel gewoon de maximale 4x snelheid.

En dan die review van HotHardware: 3x Maxtor Diamondmax 7200rpm haalt nevernooit 343MB/s. Ze gebruikten een stripesize van 4kb wat ik zowieso al heel gek vind, dus waarschijnlijk heeft die test gewoon het cache geheugen van die schijven gebenched. Een gewone 3x 7200rpm sata haalt echt niet meer dan 180 MB/s in real life.

[ Voor 5% gewijzigd door frankknopers op 01-05-2006 11:50 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Youri Carma schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:47:
Dat wil ik ook weten, ideaal om in me DFI NF4 SLIDR te stoppen, boven het bovenste PEG slot zit nog een PCI-E 1X slotje waar die mooi in zou passen zonder dat die in de weg zit :)
Met 4x WD2500KS in r5 heb ik toch zat aan die bandbreedte dacht ik zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Vandread op 01-05-2006 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 11:40

C@SP

Biertje ??

Gaat deze kaart ook werken in mijn PCI-e 1x slotje op mijn Asus P5LD2 ? Of moet ik wachten op de 2300? Het liefst koop ik deze kaart, zodat ik bij een moederbord upgrade gebruik kan maken van de x4 snelheid.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
In de PDF Specs van de Rocketraid 2310 staat letterlijk:
Pci Express x4 (x8 and x16 slot compatible)
Denk het dus niet he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Nou... er zijn al meer kaarten die dat wel zijn.
Die ku je zelfs in eigenlijk te grote slots prikken, en toch doen ze het, best netjes van de heren dat ze dat zo gedaan hebben, geeft veel minder gezeik.
Maar het kan dus wel degelijk.

@ Youri Carma

Een 6600 GT erbij kopen heeft ook geen zin, nu niet meer, tijdje geleden wel.
Daarom snap ik SLI ookniet, leuk voor nu, maar niet om later pas uit te breiden.
Ik zou een nieuwe videokaart nemen en gewoon de extra controller kopen... any day.

[ Voor 36% gewijzigd door gabiballetje op 02-05-2006 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Volgens mij gaat die PCI-E 4x echt niet werken in een PCI-E 1x slot... het past gewoon niet?
Nu ik trouwens nog es kijk.... mijn bovenste slot is een PCI-E 4x op dfi nf4 sli-dr... ideaal :P
Alleen vind ik 2310 net iets te duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
nee in een 1x niet nee, maar dat staat er niet he... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 12:29

Syzzer

Prutser

Dat vraagt hij dus wel:
C@SP schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 10:31:
Gaat deze kaart ook werken in mijn PCI-e 1x slotje op mijn Asus P5LD2 ? Of moet ik wachten op de 2300? Het liefst koop ik deze kaart, zodat ik bij een moederbord upgrade gebruik kan maken van de x4 snelheid.
Er is een grote kans dat het wel werkt als je gewoon het nokje uit het PCIe slot op je moederbord sloopt zodat de kaart fysiek wel past. Op die manier zijn op de eerste nForce4 non-sli moederborden ook (icm een 'chipset-mod') SLI capabilities geactiveerd. De kaart werkt dan gewoon op 1x :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
Ja maar ik reageerde op de andere post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
gabiballetje schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 11:26:
Ja maar ik reageerde op de andere post :)
Quote dan ff lekker duidelijk ..... dr evil says: *cant read minds you know* :X
Syzzer schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 11:21:
Er is een grote kans dat het wel werkt als je gewoon het nokje uit het PCIe slot op je moederbord sloopt zodat de kaart fysiek wel past. Op die manier zijn op de eerste nForce4 non-sli moederborden ook (icm een 'chipset-mod') SLI capabilities geactiveerd. De kaart werkt dan gewoon op 1x :)
En als het niet werkt? :Y)
Heb het nog niet gevonden althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Syzzer schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 11:21:
Dat vraagt hij dus wel:

[...]

De RocketRAID 23xx serie zal in elk PCI-express slot passen zolang die maar fysiek lang genoeg is. Dus ook een PCI-e 1x slot met open einde kan overweg met de RocketRAID 2310, zij het met een kwart van de bandbreedte.

Ik quote uit een RocketRAID 2320 review van Tweaktown:
The card itself is a half height half length server sized card using the PCI Express x4 interface to communicate with the motherboard. This baby will fit into a x4, x8 or x16 slot on any PCI-E based motherboard. You can put it into a x2 or x1 universal slot, but only if its an open ended slot. The front of the card houses the SATA ports, controller chips and the LED jumpers.
Ik heb trouwens gisteren een mailtje gestuurd naar Salland Automatisering, met de vraag of ze de RocketRAID 2300 kenden en konden leveren. Daar zal ik vandaag of morgen wel een bericht van terug krijgen. Ik houdt jullie op de hoogte. :P

[ Voor 12% gewijzigd door frankknopers op 02-05-2006 12:05 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
Zelf wil ik over een tijdje ook aan een controller, ik weet nog niet of het 4 port of 8 port gaat worden, maar ik ga dit topic goed in de gaten houden, voorlopig heb ik het geld toch niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Nice dat het dus wel kan passen, alleen betaal je dan gewoon te veel voor een PCI-E 1X kaart ...
Ben benieuwd wat salland zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

gabiballetje schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 10:44:@ Youri Carma

Een 6600 GT erbij kopen heeft ook geen zin, nu niet meer, tijdje geleden wel.
Daarom snap ik SLI ookniet, leuk voor nu, maar niet om later pas uit te breiden.
Ik zou een nieuwe videokaart nemen en gewoon de extra controller kopen... any day.
Misschien heb je gelijk kun je ook uitleggen waarom? Omdersteunt de 6600GT bepaalde nieuwe shade effects niet meer?

Plan is om met de het uitkomen van de nieuwe ET Quake War een XFX 6600GT erbij te kopen. Moet nu voor rond de Euro 120,- lukken. Is de XFX 6600 GT dan voldoende?

De Rocket raid 2300 past in een PCI-E x1 slot en alles wat groter is dus x4, x8,x16 PCI-E sloten maar draait dan natuurlijk nooit meer dan x1 PCI-E wat met 250 MB/s al voldoende snelheid opleverd voor 4x Hardisk in RAID-0 bijvoorbeeld. Voor de meeste consumers ruim voldoende :)

Stel een single schijf haalt een piek in dagelijks gebruik van 60 MB/s dan is dus de rekensom simpel 4x 60 = 240 MB/s maar dit is theoretisch want je haalt in de praktijk nooit precies 4x 60 vanwegen verlies van capaciteit.

De RocketRAID 23 3210 past minstens in een PC-E x4 slot maar ook in alles daarboven dus x8, x16 pci-E slot. In principe hoef je je nog niet eens af te vragen wat ie precies aankan want alles boven het x1 slot dus x4,x8,x16 is ruim maar dan ook zeer ruim voldoende qua snelheid. zie onderstaande tabel nog maar eens.

Of de RocketRaid 2310 in een PCI-E x1 slot past? Het lijkt er op van niet aangezien ze het niet in de Specs vermeld hebben uitdrukkelijk. Vanwegen de backwards compatibility is de vraag terecht.

De extra x16 slot op de A8N-sli werkt standaard op x1 maar in SLI mode werkt het samen met de RocketRAID 2310 die dan x8 kan draaien heb ik begrepen dus in wezen heeft de RocketRAID dan een x8 lane structure en kan met de backward compatibility ook in een x4 slot gedaan worden of "forward" in een x16 zoals in dit geval waar dan ook x8 snelheid gedraaid kan worden omdat de kaart zelf niet meer heeft dan de x8 lanes. Zo heb ik het begrepen althans.

Behalve natuurlijk in een x4 slot want daar is het maximum gebonden aan x4 lanes wat allemaal heel logisch is.

PCI-E 16x 250 MB/s - 4 GB/s

Veel moederborden hebben een aantal PCi-E x1 slots. Vandaar dat dan de RocketRAID 2300 x1 PCI-E slot erg handig uitkomt (als die verkrijgbaar word).

Met de RocketRAID 2310 moet je dus een grafische x16 lanes opofferen. Tenzij iemand er achter komt dat hij wel aangepast kan worden voor x1 slot wat onwaarschijnlijk lijkt gezien de Specs.

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
Youri Carma schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:27:
[...]
Misschien heb je gelijk kun je ook uitleggen waarom? Omdersteunt de 6600GT bepaalde nieuwe shade effects niet meer?

Plan is om met de het uitkomen van de nieuwe ET Quake War een XFX 6600GT erbij te kopen. Moet nu voor rond de Euro 120,- lukken. Is de XFX 6600 GT dan voldoende?
Wat je inderdaad gaat krijgen is dat de requirements van games te hoog gaan liggen voor je 6600 GT's, EN dat de extra snelheid niet voldoende is als je kijkt naar prijs/kwaliteit.
Het zou zonde zijn om 120 euri neer te tellen om er 6 maanden later achter te komen dat je er niets meer mee kanmet de nieuwe games. Daarbij moet je er ook niet vanuit gaan dat 2 kaarten ervoor zorgen dat je 2x zo snel bent, bij lang niet bij SLI/Crossfire (helaas).
Ik heb nu ook een 6600GT, nieuwe games zijn gewoon niet fatsoenlijk te draaien, en een 2e heeft helaas te weinig effect.
Je bent beter af met een 7600 GT of hoger. Ja die zijn wat duurder, maar je hebt er uiteindelijk veel meer aan. Deze kaart is meer dan 2x zo snel als je 6600 GT, misschien wel 3x, maar heeft ook de nieuwere snufjes, en zullen geen problemen hebben met de nieuwere games, en je vindt ze al voor onder de 180 euro, dus 1,5x zo duur voor meer dan 2x de snelheid, wat je met je SLI echt NIET kan evernaren met je 6600GT.
Ik ga voor een 7900 GT, 300 euro, maar dan heb je wat.

Ik kan me voorstellen dat je zegt dat 300 wat teveel is, wat ej dan ook kan doen is een 7600GT, en er over 1 jaar een 7600GT bijprikken, zo spreid je ook je kosten, tegen die tijd zal die ok niet te duur meer zijn, de 2e 6600 GT is nu zelfs voor 120 euro te duur vind ik.
Dit systeem gaat echter niet zo lang mee als een 7900GT waar je er later een bij zou kunnen prikken, maar ja, dat is altijd het geval.
Meest ideale voor jouw lijkt mij dus een 7600 GT kopen voor relatief weinig geld heb je dan relatief veel power, en meer dan je SLI opstelling, en kun je later upgraden. De 7900GT is nog beter, maar te duur.
6600GT te zinloos.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door gabiballetje op 02-05-2006 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Kinders kunnen we de videokaarten discussie buiten dit topic laten :P danku ;)
Youri Carma schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:27:
[...]
Met de RocketRAID 2310 moet je dus een grafische x16 lanes opofferen. Tenzij iemand er achter komt dat hij wel aangepast kan worden voor x1 slot wat onwaarschijnlijk lijkt gezien de Specs.
DFI NF4 (bv Ultra) met PCI-E 4x kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
Sorry, hij vroeg het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Frank_Knopers schreef op maandag 01 mei 2006 @ 11:48:Als je de RocketRAID 2310 met PCI-e 4x in je 2e SLi slot zet, terwijl deze alleen in 1x mode overweg kan met niet-videokaarten. Je gooit dan 75% van je theoretische bandbreedte weg, dat zou zonde zijn van het geld. Mocht het zo zijn dat het systeem wel werkt met SLi mode dan haalt deze RocketRAID 2310 wel gewoon de maximale 4x snelheid.
Kijk nu dat klinkt allemaal heel logisch voor mij. De RocketRAID 2310 x4 past dus in een x4, x8 en x16 PCI-E slot maar draait altijd x4 logisch want deze kaart heeft niet meer dan x4 lanes beschikbaar.

Maar dat is zeer ruim voldoende "in fact" heb je met PCI-E x1 snelheid al voldoende maar ruim voldoende is altijd een lekkerder gevoel.

Niet in een PCI-E x1 slot omdat dat anders wel in de specs had gestaan.

Het tweede PCI-E x16 "black" slot draait 100% zeker x1 PCI-E snelheid in niet SLI mode want dat heb ik uit mijn eigen Asus A8N-Sli Deluxe user guide.

Vraag is inderdaad kan je SLI modus draaien met een "blue" main PCI-E x16 slot gevuld met een grafische kaart en dan vervolgens in de "black" secondary slot de RocketRaid 2310?

Of moet deze zelfs op SLi modus omdat de kaart immers niet in een x1 slot past (You can put it into a x2 or x1 universal slot, but only if its an open ended slot.) en dan denk je dat hij waarschijnlijk ook geen x1 snelheid kan draaien? Een hoop vragen nog. Is de PCI-E architectuur altijd concequent?

Dan is inderdaad de 2310 in het x16 slot op x1 PCI-E snelheid een hoop verspilling in mijn geval.

Hopelijk is de RocketRaid 2300 een beetje gunstig geprijst.

[ Voor 43% gewijzigd door Youri Carma op 02-05-2006 23:42 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Youri Carma schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 22:59:.

Vraag is inderdaad kan je SLI modus draaien met een "blue" main PCI-E x16 slot gevuld met een grafische kaart en dan vervolgens in de "black" secondary slot de RocketRaid 2310?
Of een RAID controller werkt indien je in SLI Mode en dus x8 draait hangt af of de BIOS van het moederbord dit ondersteund. De meeste moederborden met een Phoenix BIOS na oktober 2005 ondersteunen dit.

[ Voor 4% gewijzigd door John2B op 02-05-2006 23:32 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

John2B schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 23:32:
[...]

Of een RAID controller werkt indien je in SLI Mode en dus x8 draait hangt af of de BIOS van het moederbord dit ondersteund. De meeste moederborden met een Phoenix BIOS na oktober 2005 ondersteunen dit.
Misschien dat John2B uitsluitsel kan geven over de compatibiliteit met het PCI-e x1 slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Uit verschillende documentatie op internet concludeerde ik dat b.v. een PCI-Express x8 kaart niet kan werken op een x1 PCI-E slot omdat het niet past. Nu schijnen er ook PCI-E x1 sloten te zijn die aan de achterzijde open zijn (zgn universal slot) , en er dus een grotere PCI-E kaart in zou kunnen.

Ik heb zo mijn twijfels, omdat ik nog geen bevredigend review heb gezien die dit bevestigd of ontkent. Mocht iemand een linkje hebben naar een dergelijke review dan is dat zeker welkom. (mailen mag ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
Je vindt geen reviews omdat het een beetje onlogisch is en eigenlijk niet zo hoort en daarom doet niemand dat.
In principe zoek je dan naar een kaart dat gewoon past in het slot dat je over hebt, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Ik moet hier wel zeggen dat het inderdaad zo is dat als je 1x slot open is dat je je kaart er zo in kan zetten zonder probleem, 250mb/sec lijkt me toch wel zat eigenlijk.
Maar ja, om het zeker te weten...
Ga eens naar een shop en gooi de vraag op de toonbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Vanmorgen reactie gehad van salland over de levering van de RocketRAID 2300:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/tweakers/salland.PNG

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

De 2300 staat ook op de site van Highpoint er nog niet bij, dus het zal wel even duren.

Is dit niks voor je? PCI-E x1 en ondersteund alleen RAID 0 en 1.

http://www.siig.com/product.asp?catid=17&pid=1003

[ Voor 4% gewijzigd door John2B op 03-05-2006 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

John2B schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:11:
De 2300 staat ook op de site van Highpoint er nog niet bij, dus het zal wel even duren.

Jammer dat ze geen PCI-e x1 kaart hebben met 4 of 8 poorten en RAID5 support. Iemand anders een (betaalbare) suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
John2B schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:11:

Dat is een erg mooi kaartje, helaas 2 poorts ipv 4. Anders zou het wel een serieus alternatief zijn geweest.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
Ik heb het geluk dat mijn ASUS A8N-E nog wat gaatjes over heeft, het is nu blijkbaar enkel wachten tot de 3200 serie uit komt, dan ga ik me een 1x of 4x PCIe 4 of 8 poorts aanschaffen, zal wel 4x worden dus, al zou het enkel 8x uitkomen van hun, maakt niet uit, het 4x slot is open aan de achterkant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Afbeeldingslocatie: http://www.thg.ru/graphic/20041124/images/pcie-slot-big.gif

Ik ken Frans maar kan geen Russisch maar misschien helpen de plaatjes;
http://www.thg.ru/graphic/20041124/onepage.html
Een mooie uitleg van PCI,PCI-X en PCI Express; http://72.14.207.104/sear...hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=12

[ Voor 255% gewijzigd door Youri Carma op 04-05-2006 13:01 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
Juist ja :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

lane negotiation

Afbeeldingslocatie: http://www.webconnexxion.com/raid/images/links-connectors.gif

However, just because the card and connector are x16 doesn't mean the link itself is x16. The physical link itself could have enough copper traces for exactly sixteen lanes, or some number less than sixteen, or some number greater than sixteen. If the link has only enough signal pairs to support less than sixteen lanes, then the switch and the device will negotiate to figure this out, and they'll use only the lanes that the link has. If the link supports more than sixteen lanes, then the extra lanes will be ignored.

If you take a close look at the diagram above, then you'll see how this works. Extra lanes are ignored, while too few lanes means that the devices on each end just throttle back their bandwidth accordingly.

There is one situation depicted above that just won't work, and that's the last one with the text above it in red. Plugging an x16 card into an x8 connector doesn't work, because there aren't enough contacts in the connector to pick up all of the lanes coming out of the card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

John2B schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 15:18:
[...]

In SLI Mode heb je dus op beide sloten x8 ter beschikking, geen probleem, De Areca's werken namelijk ook op de A8N-SLI en staan in de compatibility list als zijnde x8 in SLI mode.

[afbeelding]
Toch even terugkomen op dit fraaie plaatje. Wat in dit plaatje uitgedrukt wordt is de zogenoemde "forward compatibility" van de PCIe sloten. Let wel! Niet van de PCIe kaarten. Dus een groter slot kan wel een kleinere PCIe kaart hebben maar niet andersom. Een kaart met meer PCIe xfactor (past misschien wel) werkt niet in een lagere PCIe slot.

Daarmee is de configuratie van de kaart bepalend, althans voor de RocketRAID in dit fraaie plaatje.

Vraag is dan terecht bestaat er dan geen backward compatibility wat betreft de sloten als de kaart dit toestaat. Voor het moederbord is de BIOS de bepalende factor inzake PCIe instellingsmogelijkheden van het desbetreffende PCIe slot.

Het hangt dus kennelijk uiteindelijk van de kaartconfiguratie af wat nog meer aan PCIe snelheden mogelijk zijn of m.a.w. of de kaart in staat is haar PCIe lanes te scheiden in bijvoorbeeld x1,x2,x4,x8,x16 in het extreme geval van bijvoorbeeld een PCIe x16 kaart. Uitzondering
Plugging an x16 card into an x8 connector doesn't work, because there aren't enough contacts in the connector to pick up all of the lanes coming out of the card.
Ok, logisch maar kan de kaart dan niet zo ingesteld worden dat deze gewoon op x8 snelheid doordraait i.p.v. x16. Das nu juist de vraag? Kennelijk niet in dit geval maar is dit in alle gevallen m.a.w. is dit met alle kaarten het geval? Het slot kan gewoon haar lanes bedienen via de moederbordinstellingen c.q.BIOS en lijkt technisch gezien gewoon mogelijk.

Een fysiek open slot is dan inderdaad een slot zonder extra lippie of eindschot hoe je het ook wil noemen zodat de lanes die op de kaart te dienen worden aangesproken door het moederbord in de juiste lanes geprikt kunnen worden. Maar dan nog moet de kaart het ondersteunen en de BIOS van dit slot moet het toestaan al lijkt dat minder een probleem.

John2B
I Love RAID5..!!
; 16x HD...geinugh!
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/1850/promise_ex16350_2.jpg
Hoe ziet het verlangde spul er ook alweer uit?
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/1850/hpt_rr2300.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Youri Carma op 05-05-2006 03:10 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Ik heb contact gehad met de importeur van Highpoint, en de verwachting is dat de 2300 eind tweede kwartaal leverbaar zal zijn in Nederland.

Even afwachten dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Volgens de site van Highpoint zou de 2300 vanaf nu leverbaar moeten zijn. Iemand een idee waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Maar vergeet niet: "56 MB/s in a single drive scenario, up to ~220 MB/s in a quad-disk RAID-0 config" en dat is precies wat ik wil 4x harddisk RAID-0. En ik weet zeker dat een paar Maxtors een veel hogere snelheid kunnen draaien. 60 MB/s single is zelf al gemeten.

Ik verwacht met 4x DMaxtor's 10 SATA II 16MB in RAID-0 260MB/ste halen. Raptors zouden nog meer moeten kunnen.
Om hier toch even op terug te komen ik draai nu precies 260 MB/s max. op de nForce4 SATA II van de A8N-SLI Deluxe :)
Alleen niet met de 4x Maxtor's maar met 4x WD3200KS in RAID-0 maar verder is deze voorspelling accuraat geweest.
De 250 MB/s blijft dan als beperking misschien acceptabel maar het blijft net aan.

Hoe zit het nu met die RocketRAID 2300?

[ Voor 36% gewijzigd door Youri Carma op 02-06-2006 04:27 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikEngerd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-08-2024
Ik zit nu zelf nu met een klein dilemma. Ik heb net de highpoint RocketRaid 2310 gekocht maar in mijn nieuwe PC met N4L-VM moederbord heb ik een PCI e x16 die voor grafische toepassingen schijnt te zijn en een PCI e x1 slot. Ik zou dus mijn PCIe x16 slot moeten gebruiken, maar er is een risiko dat dit niet werkt.

Nu heb ik dus de volgende vragen:
* kan het mijn moederbord beschadigen als ik die 2310 kaart in het PCIe x16 slot stop? Electronisch en fysiek past het allemaal want het slot voldoet aan de standaarden.
* wat voor configuratiesettings kan ik gebruiken in het BIOS? Ik zag al iets van boot graphics device. Standaard is dit auto maar je kan hem ook zetten op IGD (Internal Graphics Device), maar werkt dan het PCIe x16 slot nog wel?

Ook bij ASUS willen ze geen enkele garantie geven .Eerst zeiden ze dat het geen enkel probleem was, en later ineens dat het PCIe x16 slot ontworpen was voor graphics en er dus wel eens compatibiliteitsproblemen zouden kunnen zijn. Ik kreeg binnen een tijdbestek van 15 minuten twee mails waarin 1 mail zei dat het compatibel was en een andere dit tegensprak.

De veilige optie is natuurlijk de highpoint RR 2310 terug te sturen en een 2300 te bestellen, die beginnen nu langzaam beschikbaar te komen. Wat zouden jullie doen?

Groeten
Erik

[ Voor 20% gewijzigd door ErikEngerd op 12-06-2006 23:11 ]

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikEngerd
Volgens de site van Highpoint zou de 2300 vanaf nu leverbaar moeten zijn. Iemand een idee waar?
Ik heb twee adressen voor je: http://www.webconnexxion.com en http://alternate.de. Lijkt mij dat http://alternate.nl de kaart ook binnenkort zal moeten hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikEngerd op 12-06-2006 23:13 ]

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Ja, Erik hetzelfde dilemma waar ik zelf ook mee zat aleen dan theoretisch.

Standaard (niet in SLI mode) draait mijn A8N-Sli Deluxe PCI-E x1 zo leert mijn moederbord Asus boekje. Kan de Highpoint RR 2310 zich daaraan aanpassen is dan de eerste vraag? Ik weet het niet.

Eerder werd in deze topic gesteld dat je de SLI mode juist aan moet zetten. Maar ook hierover is alles nog in nevelen gehuld. Ik dacht trouwens dat dan PCI-E x8 gaat draaien in SLI modus wat gaat de x4 Kaart dan doen?

Wat zou ik doen? Makkelijk als je zelf niet echt voor dat dilemma staat.....douw 'em erin.

Maar wat als ik fysiek wel met dat ding boven mijn moederbord zou hangen.... :X

Hopelijk weet iemand anders meer.

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
De PCI-Express interface is zo ontworpen dat het slot backwards compatible is. Dus een kaart met minder lanes dan wat de poort heeft (4x in een 8x of 16x poort) zou altijd moeten werken en zowieso geen fysieke schade mogen toebrangen aan kaart en/of slot.

Andersom wordt het echter lastiger. Een PCI-E 16x videokaart werkt niet gegarandeerd op een slot met 4 lanes of minder. En een PCI-E 4x raidkaartje zal mogelijk ook niet werken in een PCI-E 1x slot dat een open uiteinde heeft.

Maargoed. Je kunt het gewoon proberen, ik verwacht dat het wel gaat werken.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Een PCIe 4x kaart werkt in alle PCIe sloten waar hij fysiek in past. Dat kan een PCIe 1x slot zijn zonder eindnokje (dan draait hij dus op 1x) of een 4x, 8x of 16x slot (dan draait hij gewoon op 4x). Dit is juist de charme van PCIe, het is 'opschaalbaar'.

Zie ook dit:
nieuws: nForce4 Ultra ondersteunt SLI

Wat betreft wel of niet SLI-mode: PCIe 16x of 8x maakt hooguit 0,5% uit op de prestaties van je grafische kaart. Of je winst gaat maken op de RAID controller hangt van je setup af; PCIe 1x kan 250 MB/s doorpompen. Denk je daar overheen te gaan, dan kun je beter SLI mode draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Syzzer op 13-06-2006 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Erg interessant.

Geeft dus wel weer dat het PCI-E systeem een open systeem is althans op het moederbord en backwards compatible.

Hoe zit het met de RAID controller PCI-E kaarten zelf, kunnen die ook in een kleiner PCI-E slot op het moederbord? Met sli-videokaarten lukt dat (zie link hierboven)

[ Voor 31% gewijzigd door Youri Carma op 14-06-2006 04:24 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikEngerd
Zo, het ziet ernaar uit dat de nieuwe server wat later komt dan verwacht en daardoor kan ik de rocketraid 2310 niet langer proberen omdat ik daarmee over de twee weken afkoelperiode heen kom. Dus die kaart maar teruggestuurd en een RocketRaid 2300 besteld (bij webconnexxion.com). Better safe than sorry, en een PCIe 1x zou zowieso geen beperking op moeten leveren als je een RAID array met twee schijven gaat gebruiken.

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Klopt. Pas met 4 schijven ga je tegen of net over de grens van de PCI-E 1x.

PCI-E 16x 250 MB/s - 4 GB/s

[ Voor 22% gewijzigd door Youri Carma op 17-06-2006 12:46 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Let wel: duplex dus, twee richtingen de volle bandbreedte, dus:

PCI Express 1 Lines, 8 Bit 2.5 GHz 512 MB/s (Duplex)
PCI Express 2 Lines, 8 Bit 2.5 GHz 1 GB/s (Duplex)
PCI Express 4 Lines, 8 Bit 2.5 GHz 2 GB/s (Duplex)
PCI Express 8 Lines, 8 Bit 2.5 GHz 4 GB/s (Duplex)
PCI Express 16 Lines, 8 Bit 2.5 GHz 8 GB/s (Duplex)
PCI Express 32 Lanes, 8 Bit 2.5 GHz 16 GB/s (Duplex intern)

A link that's composed of a single lane is called an x1 link; a link composed of two lanes is called an x2 link; a link composed of four lanes is called an x4 link, etc. PCIe supports
x1, x2, x4, x8, x12, x16, and x32 link widths.

PCIe's bandwidth gains over PCI are considerable. A single lane is capable of transmitting 2.5Gbps in each direction, simultaneously. Add two lanes together to form an x2 link and you've got 5 Gbps, and so on with each link width.

[ Voor 44% gewijzigd door John2B op 17-06-2006 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Totale bandbreedte van een PCI-E lane is 500MB/s, dus 250MB/s in beide richtingen. Dat houdt dus in dat de maximale leessnelheid die je kunt behalen begrensd is op die 250, net als de schrijfsnelheid.

Zouden jullie nu a.u.b de discussie over de in's en out's van PCI-Express kunnen staken? Dit topic gaat nog steeds over de Rocketraid 2310 (en 2300), en dat lijkt nu een beetje onder te sneeuwen. Dus zolang jullie geen inhoudelijke zaken te melden hebben, liever niet onnodig het topic een bump geven. Dat vind ik jammer.. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 17-06-2006 20:17 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-08 17:15
Ik heb afgelopen zaterdag een Rocketraid 2300 gekocht.
Omdat ik op mijn Asus A8N-VM-CSM PCI-E 1x en een PCI-E 16x slot heb, maar asus bij navraag meldde dat het 16x slot op dit bord alleen geschikt is voor grafische kaarten heb ik dus maar besloten voor een PCI-E 1x RAID kaart te gaan met 4x sata ipv een kaart met 8 sata aansluitingen.
Dit mobo heeft een Nforce430 chipset
Het systeem is een fileserver op basis van winxp pro (1 of 2 gebruikers) dat mijn HDTV collectie opslaat en via windows media connect aan mijn streaming client standalone player (Snazio) servt.

Ik heb 2x 300g seagate sata2 schijven op de nforce controller zitten in raid 0. Nu heb ik er 2 seagate 320g sata2 schijven bij gezet op de nieuwe rocketraid controller.

De software herkend de kaart goed en laat zich installeren. Ook de drives worden gezien (echter als SATA 150) en kan ik in de software initialisieren. Ik kan er een raid-0 van maken en die kan ik in windows disk management partioneren en formateren. Schrijf performance van de nforce raid-0 naar de rocket raid raid-0 is ong. 80-90 MB /sec.
Na de eerste reboot komt het systeem niet meer op. Het mobo bios herkend de lokale schijven, de rocketraid bios detecteert zijn 2 schijven , de Nforce430 detecteert zijn 2 schijven en raid, en vervolgens slaat het systeem vast (volledig vast) nog voor dat windows begint te booten

Het vreemde is dat zodra ik de raid via de rocketraid CTRL-H bios setup weg gooi windows weer gewoon start. Maar zodra ik schijven aan een raid toeken wil windows niet meer starten en hangt de zaak.

Heeft iemand tips?

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
riwi schreef op zondag 25 juni 2006 @ 21:51:
Ik heb afgelopen zaterdag een Rocketraid 2300 gekocht.
Omdat ik op mijn Asus A8N-VM-CSM PCI-E 1x en een PCI-E 16x slot heb, maar asus bij navraag meldde dat het 16x slot op dit bord alleen geschikt is voor grafische kaarten heb ik dus maar besloten voor een PCI-E 1x RAID kaart te gaan met 4x sata ipv een kaart met 8 sata aansluitingen.
Dit mobo heeft een Nforce430 chipset
Het systeem is een fileserver op basis van winxp pro (1 of 2 gebruikers) dat mijn HDTV collectie opslaat en via windows media connect aan mijn streaming client standalone player (Snazio) servt.

Ik heb 2x 300g seagate sata2 schijven op de nforce controller zitten in raid 0. Nu heb ik er 2 seagate 320g sata2 schijven bij gezet op de nieuwe rocketraid controller.

De software herkend de kaart goed en laat zich installeren. Ook de drives worden gezien (echter als SATA 150) en kan ik in de software initialisieren. Ik kan er een raid-0 van maken en die kan ik in windows disk management partioneren en formateren. Schrijf performance van de nforce raid-0 naar de rocket raid raid-0 is ong. 80-90 MB /sec.
Na de eerste reboot komt het systeem niet meer op. Het mobo bios herkend de lokale schijven, de rocketraid bios detecteert zijn 2 schijven , de Nforce430 detecteert zijn 2 schijven en raid, en vervolgens slaat het systeem vast (volledig vast) nog voor dat windows begint te booten

Het vreemde is dat zodra ik de raid via de rocketraid CTRL-H bios setup weg gooi windows weer gewoon start. Maar zodra ik schijven aan een raid toeken wil windows niet meer starten en hangt de zaak.

Heeft iemand tips?
1.) Staat de raid-0 wel ingesteld als primaire harddisk in de BIOS, anders weet de PC niet dat hij vanaf de raidkaart moet booten.
2.) Asus moederborden hebben een F8 functie waarmee je in een klein menuutje handmatig je boot device kunt selecteren, kijk eens of dit ook op jouw bordje kan en of de raid daar ook tussen staat. Zoniet, dan is er iets mis met de firmware van het moederbord en/of de raidcontroller. Kijk eens of er nog driver/BIOS updates beschikbaar zijn voor beide onderdelen.

Wat je misschien ook nog kunt proberen is even de kaart te ontkoppelen, dan de pc op te starten, dan weer aansluiten en opnieuw opstarten. Misschien pakt ie de raid dan wel goed.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
Bedankt voor je tips.

1) ik wil niet booten van de raid, er zit ook een 200G IDE ATA schijf in waar windows op staat, deze staat als het enige boot device in de bios. Ik zal toch eens checken met F8. Het F8 menu krijg ik wel als er geen raid gedefinieerd is, maar er staat geen rocketraid of schijven die erop zitten bij. Als ik wel raid definieer slaat de PC vast net voor het F8 menu zou verschijnen.

2) ik heb de nieuwste bios van het A8N-VM-CSM bordje erop staan (nu na de eerste problemen). De firmware van de 2300 zit op versie 1.0, nieuwer is er nog niet.

Het vreemde is dus dat als ik in de rocketraid-bios niks instel (en de schijven niet in een raid hang) kan ik windows wel starten. In de windows software kan je dan schijven initialiseren en in raid zetten. Alles werkt dan OK.Ook het raid volume is te gebruiken en werkt prima. Pas na de re-boot lijken er hardware conflicten te zijn. Ik heb in mijn pogingen nu ook al een paar keer gehad dat ik in de mobo bios zit te kijken en plots slaat de PC dan vast en reageert nergens meer op.

In het PCI-E 16x slot doet het kaartje het niet. De bios van de rocketraid start wel maar ziet geen schijven. Dit is dus zoals ik per mail al van Asus te horen had gekregen.

Misschien dat er nog wat te sleutelen is in de mobo bios vwb de PCI-E lanes tussen north en south. D'r staat nu 8 up, 8 down 800Mhz (default), maar ik weet niet precies wat je met deze config instelt??

[ Voor 9% gewijzigd door riwi op 25-06-2006 23:15 ]

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
Gisteren mijn nieuwe Seagate 320G schijven (7200.10) met de jumper omgezet naar SATA300 ipv SATA150 (jumper eraf halen). De Rocketraid2300 herkent nu wel de schijven als SATA300 dus dat werkt wel OK.

Het booten met gedefinieerde raid array werkt nog niet helaas.
Je kan de bios van de rocketraid flashen met meegeleverde bios software. Helaas is alleen de 1.0 versie beschikbaar echter in het flashprogramma (hptflash.exe) kan je ook mbv de config knop een aantal instellingen doen.
Zo staat daar "INT13 support", "EBDA support" en nog een paar zaken.
INT13 support zou nodig zijn om te kunnen booten van de Rocketraid kaart.
EBDA support zou evt gedisabled kunnen worden in systemen waar de PC blijft hangen op het rocketraid bios scherm (zo staat in de manual). Dit lijkt voor mij een nuttige optie ;)

Hoe zorg ik er echter voor dat deze instellingen daadwerkelijk gebruikt worden? De manual zegt niets over de procedure die je moet volgen. De config knop wordt pas actief nadat je een biosfile in laad.
Zoals ik het nu doe :
1) start hptflash
2) laad de bios file voor de 2300
3) druk config en zet de opties op de gewenste waardes
4) save de veranderde waarden in een zelf te benoemen config file (hoe moet deze file heten of is dit niet van belang?)
5) druk flash

Als je de opties terug leest zie je weer de default waardes staan. Ik weet niet zeker of de ingestelde config waardes ook daadwerkelijk gebruikt worden. In ieder geval blijft mijn PC hangen na de rocketraid bios melding.

Weet iemand de juiste methode om config opties bij het flashen van de bios mee te geven? Ik neem aan dat de procedure voor de hele 23xx vergelijkbaar is.

Vanavond wil ik het eens proberen met de dos utility die er ook bij zit.

Bedankt voor het lezen en eventuele tips.
Richard

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@riwi.

Al verder??

Ik heb een Highpoint 2310LP besteld, en mijn bedoeling is om dit ook op een CSM bordje te doen.
Bios versie hiervan is 1.1.
Zodra ik de Highpoint binnen heb, laat ik het wel even weten of het werkt.
Op de CSM bord staat nu BETA bios 1002.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

riwi schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 12:32:
Het booten met gedefinieerde raid array werkt nog niet helaas.
Je kan de bios van de rocketraid flashen met meegeleverde bios software. Helaas is alleen de 1.0 versie beschikbaar echter in het flashprogramma (hptflash.exe) kan je ook mbv de config knop een aantal instellingen doen.
Zo staat daar "INT13 support", "EBDA support" en nog een paar zaken.
INT13 support zou nodig zijn om te kunnen booten van de Rocketraid kaart.
EBDA support zou evt gedisabled kunnen worden in systemen waar de PC blijft hangen op het rocketraid bios scherm (zo staat in de manual). Dit lijkt voor mij een nuttige optie ;)
There are four elements (see below) for SATA II and one come up to SATA II, it's SATA II.
1. 300MB/s
2. NCQ
3. Staged drive spin-up
4. Hot swap/plug

Our SATA II has above functions, but please make sure that your HDD has 300MB/s

Please extract the attached file to a bootable floppy disk than boot from the floppy and type "load rr2300.13h" (without quotation mark) to refresh controller BIOS.

Welke versie heb je nu: Dit is de recenste rr2300.13h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
John2B schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 08:20:
[...]

Our SATA II has above functions, but please make sure that your HDD has 300MB/s

Please extract the attached file to a bootable floppy disk than boot from the floppy and type "load rr2300.13h" (without quotation mark) to refresh controller BIOS.

Welke versie heb je nu: Dit is de recenste rr2300.13h
Ik heb nu de laatste die op de highpoint-tech.com site heb gevonden. rr2300.v10, deze zit in een zipfile genaamd : RR2300-BIOS-1.0-0216.
Waar heb je die rr2300.13h gevonden? Misschien is deze nieuwer dan de bios die ik op de highpoint site gevonden heb.

Ik heb de methode met de DOS floppy nog niet geprobeerd. Ik was gisteravond te laat thuis.
Mijn drives zijn bijna allemaal seagate. Ik zou nog kunnen proberen om 2 andere seagate (300G 7200.9) drives op de rocketraid te hangen, maar dan moet ik eerst de +500G data die daar op staat veilig stellen.

Mijn CSM bord had een ouder bios, maar die heb ik na de eerste problemen vervangen door de 1002 beta (zonder merkbare verbetering). Het CSM bord staat (nog) niet op de compatibility list van highpoint.

@nicodejong1980 : Alvast bedankt. Interessant om te weten of de 2310 wel werkt op het CSM bord. Is dat niet een PCI-E 4x controller? Waar ga je die dan in steken in de CSM? Want volgens asus is het PCI-E16x slot alleen geschikt voor grafische kaarten

Richard

[ Voor 11% gewijzigd door riwi op 28-06-2006 10:42 ]

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

riwi schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 10:40:
[...]
Ik heb nu de laatste die op de highpoint-tech.com site heb gevonden. rr2300.v10, deze zit in een zipfile genaamd : RR2300-BIOS-1.0-0216.
Waar heb je die rr2300.13h gevonden? Misschien is deze nieuwer dan de bios die ik op de highpoint site gevonden heb.
Richard
Deze rr2300.13h heb ik rechtstreeks gemaild gekrijgen van HighPoint, mail me even dan mail ik je deze wel toe.

Helaas heb je zelf geen email in je profiel staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
John2B schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 12:50:
[...]

Helaas heb je zelf geen email in je profiel staan...
Sorry. Heb net een nieuwe alias aangemaakt. Zodra die zeker actief is zal ik hem in m'n profiel zetten. In ieder geval heb ik je vast een mail gestuurd. Ik ben benieuwd of deze nieuwe bios versie mijn probleempje oplost.

Alvast bedankt, Richard

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
Deze rr2300.13h heb ik rechtstreeks gemaild gekrijgen van HighPoint, mail me even dan mail ik je deze wel toe.
Prachtig!! Deze werkt dus perfect. Geweldig, ik ben er erg blij mee. Had al allerlei doemscenarios over langer wachtrijen bij de winkel, andere moederborden etc. etc. Nu werkt ie dus prima.

Echt fijn. Nu dus 200+320 + 2x300 + 2x320 = 1.7T in m'n servertje en nog vier sata plekken en inbouw ruimtes vrij voor de volgende uitbreiding.

Nogmaals mijn hartelijke dank John2B 8) _/-\o_ 8)

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

riwi schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:44:
[...]

Prachtig!! Deze werkt dus perfect. Geweldig, ik ben er erg blij mee. Had al allerlei doemscenarios over langer wachtrijen bij de winkel, andere moederborden etc. etc. Nu werkt ie dus prima.

Echt fijn. Nu dus 200+320 + 2x300 + 2x320 = 1.7T in m'n servertje en nog vier sata plekken en inbouw ruimtes vrij voor de volgende uitbreiding.

Nogmaals mijn hartelijke dank John2B 8) _/-\o_ 8)
Kijk, dat hoor ik graag.....zelfs van een klant van de concurrent :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]Deze rr2300.13h heb ik rechtstreeks gemaild gekrijgen van HighPoint, mail me even dan mail ik je deze wel toe....
Is deze bios ook geschikt voor de 2310?
Indien ja, zou je mij ook even kunnen mailen....alsjeblieft... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 12:05:
[...]

Is deze bios ook geschikt voor de 2310?
Indien ja, zou je mij ook even kunnen mailen....alsjeblieft... O-)
Nee, helaas.

Dit is de laatste die op de website staat voor de 2310: rr2310.v11

Hoezo, heb je problemen dan?

[ Voor 19% gewijzigd door John2B op 29-06-2006 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John2B schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 12:50:
[...]
Nee, helaas.
Dit is de laatste die op de website staat voor de 2310: rr2310.v11
Hoezo, heb je problemen dan?
Maat van me heeft deze met 4 raptors in raid0.
De performance is niet wat we ervan verwacht hadden.
Hij heeft zijn scores al in een ander topic geplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2006 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 20:24:
[...]

Maat van me heeft deze met 4 raptors in raid0.
De performance is niet wat we ervan verwacht hadden.
Hij heeft zijn scores al in een ander topic geplaatst.
Odessa

-Asus A8R32-MVP Deluxe
-Highpoint Rocketraid 2310 PCI-E x4
-4xWD740GD Raid 0

[ Voor 13% gewijzigd door John2B op 29-06-2006 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John2B schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 22:53:
[...]
Odessa

-Asus A8R32-MVP Deluxe
-Highpoint Rocketraid 2310 PCI-E x4
-4xWD740GD Raid 0
Precies ;)

HDtune bijvoorbeeld komt niet boven de 126MB/S uit.
Lijkt me dat je met 4 raptors toch hoger zou moeten zitten.
Ik heb daar samen met hem al eens een halve zaterdag aan besteed,
ander moederbord (A8N-SLI), RAID0 met 2 schijven toen weer met 4. Maakt allemaal niets uit.
Loop tegen een muur aan rond de 125MB/S en kom daar met geen mogelijkheid boven.
Overigens nieuwste BIOS (v1.1) en driver gebruikt.
ik weet 't niet meer.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Highpoint 2310 werkt perfect op de ASUS A8N-CSM in de x16 slot.

Heb 3 x Hitachi 250Gb SATA2 op RAID 5 staan, en haal in SiSoft een snelheid van 109 Mb/s.

Booten gaat perfect, rebuilden etc.

BIOS CSM: 1002 BETA
BIOS HPT: 1.1

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2006 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:06:

Heb 3 x Hitachi 250Gb SATA2 op RAID 5 staan, en haal in SiSoft een snelheid van 109 Mb/s.

Bedankt voor de terugkoppeling.

ter info :
Ik heb net nogmaals de 2300 in het PCI-E 16x slot van mijn Asus A8n-vm-csm bordje gezet. Op de beginschermen zie je niet dat de kaart de schijven herkent, maar daarna in windows werkt het allemaal wel OK.

Verbazingwekkend (voor mij) want ik had Asus support gemailed met specifiek de vraag naar de mogelijkheid om in dit moederbord andere kaarten in het PCI-E 16x slot te gebruiken. Asus meldde dat dit NIET kon en dat het slot alleen voor grafische kaarten bedoeld was. Naar aanleiding daarvan heb ik dus de 2300 gekocht ipv een andere meer PCI-E lanes benuttende en meer SATA poorten verschaffende kaart (zoals de Areca kaarten of de Highpoint Rocketraid 2320).

Ik zal Asus nog een mailtje sturen met deze bevindingen en het verzoek dat ze in het vervolg, als ze niet weten waar ze het over hebben, hun klanten geen onzin moeten verkopen. >:)

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Het zeggen dat het niet kan is gewoon een laffe manier van zichzelf indekken. Immers, PCIe is niet bedoeld om voor één type kaart geschikt te zijn, maar voor alles met de betreffende interface en daarnaast nog eens flexibel te zijn mbt beschikbare lanes en uitbreidbaarheid. Als ze het fatsoenlijk implementeren hoort alles te werken. Blijkbaar hebben ze daar geen vertrouwen in.

Desalniettemin prettig om te horen dat het toch werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:06:

Aangezien je bijna de zelfde configuratie hebt als ik. dan kan ik de vraag ook wel aan jouw stellen.

Ik heb ook 3 hitachi`s 250GB SATA2 en wil deze ook in RAID 5 zetten. maar had je ook dat de schijven als je ze achter de controller hangt dat ze niet meteen opstarten?

Ik vind dit een vrij wazig iets?

kan iemand mij dit uitleggen. Heb er zelf al een topic aan gewijd maar daar kotm weinig reactie op?
Highpoint 2310 laat HDD`s niet opstarten

• roger1234
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-09 14:56
Ik ben ook geintresseerd in deze controller maar zou iemand hier eens benchmark kunnen laten zien van write en read speed in raid5 van de controller liefst met 4 hardeschijven

http://tweakers.net/gallery/158119/sys

Pagina: 1