Toon posts:

Brommende Nexus Breeze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
L.S.

Onlangs een volgens specs superstil systeem aangeschaft, voornamelijk bedoeld voor multimedia + server in de woonkamer dus voor een Nexus Breeze gekozen met een Sempron 2800+ zodat ik me niet helemaal ongelukkig voel qua computing power. De kast is inderdaad goed gedempd: HD en zelfs CD/DVD lawaai is tot acceptabel niveau teruggebracht en de standaard AMD CPU fan is ook vrijwel onhoorbaar.

Het enige wat duidelijk hoorbaar is, is de 350 W Nexus voeding, terwijl die volgens de specs toch het stilst zou moeten zijn van alle lawaai-rpoducerende onderdelen. En het gekke is dat het niet een hoog gezoem is dat je hoort, maar eerder een stationair draaiende diesel. Gelukkig wel een lager geluidsniveau dan een echte, maar toch ;-) En het lijkt ook wel of het geluidsniveau fluctueert met 1Hz, dus het is niet eens een constante brom, maar eentje die je steeds weer blijft opvallen.

De reactie van de winkel is dat het normaal is dat er nog iets aan geluid geproduceerd wordt als er lucht verplaatsing plaatsvindt, maar dit heb ik nog niet eerder uit een PC horen komen.

Als er iemand ervaring heeft met de Nexus Breeze kast dat mijn verhaal onderstreept of weerlegt, lees ik dat graag. Bij voorbaat dank!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Die voeding is normaliter nauwelijks tot niet hoorbaar. Heb zelf nu een zwaardere Nexus en ook die hoor ik niet.

Kijk eens of alles goed vastzit. Dit lijkt op een resonantie van het een of ander.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je snelle reply, heb gelijk even alles nog een keer nagelopen, niets gevonden en het gebrom blijft ook. Het viel me wel op dat toen ik de kast open deed, het gebrom minder werd, of leek te worden doordat de rest hoorbaarder werd. Overigens zit er wel degelijk een trilling in de kast, die ook voelbaar is: op het moment dat ik de kast dichtdeed voelde ik duidelijk een trilling in die hendels van de zijkanten.

Enfin, ik zal toch maar contact opnemen met de winkel, want dit is dus zo te horen niet echt normaal. Bedankt!

Verwijderd

Ik heb geen eigen ervaring met die voeding maar je moet je realiseren dat met name kogelgelagerde ventilatoren (die in de meeste kwaliteitsvoedingen gebruikt worden) nogal eens de neiging hebben om op lagere snelheden een brom te genereren ('motor hum' of 'bearing noise', het zijn verschillende dingen maar beide zijn ze hoorbaar). Dat is dus een mogelijkheid.

Verder is het zo dat áls iets een eigentrilling heeft (bijv. een harde schijf of een ventilator) dat natuurlijk ook op het frame van de kast overgebracht kan worden. En zijwanden, zijnde grote metalen panelen zonder noemenswaardige versteviging, zijn nogal gevoelig voor trillingen en fungeren dan als enorme klankborden. Let daar dus ook op.

Ik weet niet wat jij als 'abnormale' brom beschouwt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die voeding echt defect is, dat de fan defect is, dat moet de leverancier onderzoeken.