[Proliant 1600] Upgrade-ability

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi y'all.

Ik heb vandaag een Compaq Proliant 1600 gekregen.
Misschien heb je mijn announce posting er over wel gezien in het "heb je iets nieuws en je moet het gewoon showen" topic.

Het ding staat hier in ieder geval, maar er zit een lagere CPU in dan de techsheets als minimum aangeven.
Namelijk een Pentium 2 (clockspeed weet ik nog niet, heb em nog niet geboot, maar hij zou moeten werken), waarschijnlijk op een Mhzje of 400.
Het 2de slot is nog leeg, en daar zou ik dus een extra CPU bij kunnen prikken.

Maargoed, volgens de techspecs zijn er van dit model servers 600Mhz P3 uitvoeringen (Katmai core, gok ik).
Nu wil ik gaan kijken naar een setje nieuwe CPU's, want single 400Mhz is me net wat te weinig eigenlijk...
Wat zijn mijn mogelijkheden met deze server? Kan ik er gewoon Coppermine CPU's in doen? 100Mhz FSB is iig ondersteund.
Zou een slotket met een S370 CPU ook goed gaan?
En heb ik een extra VRM nodig? (ik gok van wel, heb 2 slots, waarvan 1 gevuld, zal wel per proc zijn)

VRM's heb ik in ieder geval al gevonden bij een winkeltje, en slotkets ook (die Dual aankunnen).
Zou ik daar voor kunnen gaan icm een setje S370 P3-700 CPU's? (of hoger zelfs) of gaat dat niet werken en zit ik vast aan maximaal P3-600 Slot1?

Thnx alvast

edit: en weet iemand ook of 133Mhz FSB te doen is? dan kan ik tegen een hele redelijke prijs aan een setje P3-733's komen op S370...

edit2: nog ff wat labels gecheckt: 350Mhz. Heb nog wel zo'n CPU liggen maar nog geen VRM erbij...
en 2x 350 is ook niet echt super... Wil Kerio Winroute Firewall 6 gaan draaien... minimum eis: 1Ghz, maar vergelijkbare performance moet wel te halen zijn met 2x 700 imho...

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 26-03-2006 21:47 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• McDutch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-06-2024

McDutch

[N]ooitgedeugd

offtopic:
er moet er hier iemand leren googlen jaja, dat kun je wel zien das McKaamos 8)7

volgens mike percival van de IT resource center forums is zelfs het draaien met 750 of 850 mhz p3 cpu's geen probleem.
I am now running my 1600 with a pair of IBM P-III 850 MHz CPU's (S-Spec SL43F) which I picked up on ebay for £5.00 (US$9) and they are correctly identified and speed tested using SiSoft Sandra. They run cooler than the two Compaq P-II 450MHz processors I had originally thanks to having nearly three square inches more surface area on the heatsinks. I also tried a pair of ex-Dell Poweredge P-III 750 CPUs (with 80mm fans on each heatsink) and these worked just fine with a few mods to the fan wiring.
edit:

voor hieronder, mn zoektermen waren >
[quote]Proliant 1600 Slotket maximum upgrade[/quote]

met dit als resultaat > > clicketyclick

[ Voor 14% gewijzigd door McDutch op 27-03-2006 00:52 ]

If I ever meet u, I'll Ctrl + Alt + Del u ! :: A train stops at a trainstation, a bus stops at a busstation. I own a workstation...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Woo! I knew it! het moest gewoon kunnen :D
Thnx iig :) wat waren je zoektermen eigenlijk?
Ik heb het niet kunnen vinden op Google namelijk...

Anyway, wat ik zo lees is dat je gewoon moet zorgen voor grote heatsinks.
P3-850's in Slot1 package zijn gewoon S370 CPU's op een Slot1 kaartje gesoldeerd, dus een Slotket adapter mag geen probleem wezen dan :)

Nu nog ff een setje CPU's, Slotkets en een VRM regelen :P

edit: ik heb trouwens wel eerder unsupported CPU's in Compaq doosjes geprakt :P
Presario 4122 (orig: P150Mhz, MMX not supported door MB) met een P233MMX
Prolinea 590 (geen 66Mhz FSB support) met een P166 CPU (alleen ff wat wazige undocumented settings instellen op dipswitch)
Presario (type unknown, draaide met Slot1 P2-350) met een Celly 500 op slotket.

Allemaal niet documented, maar werken doet het :)
Weer zo'n gevalletje dus:P

* McKaamos happy is :)

[ Voor 37% gewijzigd door McKaamos op 27-03-2006 00:48 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Nu blijven dus alleen de vragen staan of ik een extra VRM en gelijke CPU steppings nodig heb.
Die VRM lijkt me eigenlijk wel logisch, dus die valt eigenlijk wel af... die moet er gewoon bij.

De steppings vraag blijft... heb ik gelijke nodig? of mogen CPU's met afwijkende steppings?

• McDutch

McDutch

[N]ooitgedeugd

volgens Scorpionjwp is dat niet mogelijk, de steppings moeten 'matched' zijn

If I ever meet u, I'll Ctrl + Alt + Del u ! :: A train stops at a trainstation, a bus stops at a busstation. I own a workstation...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
McDutch schreef op maandag 27 maart 2006 @ 01:50:
volgens Scorpionjwp is dat niet mogelijk, de steppings moeten 'matched' zijn
en hier wordt gezegd dat het meestal wel kan als ze niet matched zijn
beetje tegenstrijdig...

iemand die hier uitsluitsel over kan geven?

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 27-03-2006 01:52 ]

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
het moederbord, alsook de PPM (processor power module oftewel VRM) voor de pII en de pIII variant in de PL1600 is verschillend, dus denk niet dat je zomaar een pIII gaat kunnen steken

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
anglico schreef op maandag 27 maart 2006 @ 16:08:
het moederbord, alsook de PPM (processor power module oftewel VRM) voor de pII en de pIII variant in de PL1600 is verschillend, dus denk niet dat je zomaar een pIII gaat kunnen steken
Das het leuke nou, die zijn juist gelijk :)
Overal waar ik het ding opzoek staat er "P2 and P3 VRM for Proliant" bij :)
Of moet ik dan 2 van die hebben, ipv de oude gebruiken. In de zin dat die P2 only is ofzo?

edit:
Know what? ik trek straks de CPU cage er wel ff uit en check het partnummer op die VRM.
ff vergelijken met andere VRM's en zien of dit P2 only is, of net als de rest P2 & P3 :)

edit2: gecheckt, tis een iets ander partnummer, maar wel net als de rest voor 5 en 12v input, en exact dezelfde layout en volgens mij dezelfde parts

edit3: ik keek dus naar het spare nummer... partnummer komt overeen met de P2 en P3 model VRM's.
Hij doet 40 watt aan output vermogen, en volgens BalusC's site is dat voldoende voor bijna elke P3 op de markt :D

[ Voor 42% gewijzigd door McKaamos op 27-03-2006 20:01 ]

• McDutch

McDutch

[N]ooitgedeugd

ik ben benieuwd of t lukt, heb er zo mn twijfels over, ondanks dat de poweroutput voldoende is..

misschien eerst een biosupgrade doen voordat je ze erin prikt ?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
McDutch schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 03:34:
[...]

ik ben benieuwd of t lukt, heb er zo mn twijfels over, ondanks dat de poweroutput voldoende is..

misschien eerst een biosupgrade doen voordat je ze erin prikt ?
Bios upgrade? Compaq? are you mad? :+
Als compaq al een biosupdate uitgeeft, is het om errors te fixen. Extra CPU support hebben ze volgens mij nog nooit toegevoegd aan een bios.
Daarnaast zit hier de laatste al in afaik...

Anyway, mijn 2de VRM is pas binnengekomen, en de 2de P2-350 CPU (met een totaal andere stepping :+ ) wordt gewoon herkend :) helaas komtie niet verder dan de bios, omdat de fan nogsteeds niet werkt (of iig, er is geen RPM signal. maar dat ga ik fixen met een RPM fake circuitje of anders een oude compaq fan die ik er ff bij hang.
)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Nou, eindelijk, ik heb 2 nieuwe CPU's...

Het zouden P3-700 Slot1's wezen, maar achteraf blijken het Xeons te zijn... systeem komt tot aan de POST en daar krijg ik een "CPU not supported, system halted" te zien.

Straks de oude chips er weer even in, en dan bios flashen. Eerst de laatste P08 versie er in (heb namelijk een P08 model), en als dat niet helpt, ga ik de E34 proberen.
E34 is de versie van de PL1600 die standaard al geleverd wordt met P3's (hoewel deze ook P3's als upgrade kent).
Hardwarematig zijn ze gelijk afaik, dus mag geen problemen opleveren.
Misschien dat het systeem ze dan lust en door boot.

Hoop het echt, anders is de moeite voor niets...

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 18-05-2006 18:52 ]

Pagina: 1