Ok, mijn verhaaltje over hoe ik in dit wereldje terecht ben gekomen.
Een jaar of 5 geleden had m'n vader nog een Pentium 1 166MHz. Dit ding was toen al retetraag en half kapot. Een neef van mij ging hem toen herinstalleren, op dat moment zette hij de CPU ook meteen op 180MHz. Dit vond ik allemaal zeer interessant aangezien we maar een 166MHz CPU hadden, hoe kon deze dan op 180MHz gezet worden vroeg ik me af.
Na deze wonderbaarlijke ontdekking gedaan te hebben besloot ik een eigen Pentium 1 te kopen om er mee verder te experimenteren. Dit systeem heeft in totaal 3 verschillende cpu's gehad, is voorzien geweest van custom Pentium III koelers en hing vol casefans. Uiteindelijk kreeg ik hem zelfs overgeclockt

.
Zoals altijd was deze Pentium 1 aan de trage kant, ik besloot toen te gaan upgraden naar een Pentium II setup. Ik kreeg een oude IBM desktop PC van een vriend van me. In dit systeem zat de welbekende SL2W8 PII 300MHz. Na flink gegoogled te hebben kwam ik op de site van Tom's Hardware uit (ok ok, iedereen maakt fouten

) Hier vond ik een artikel over precies deze CPU. Het bleek een echt overclock monster te zijn, ze konden vaak zonder vcore verhoging overclocken naar 450MHz. Naar aanleiding van dit artikeltje besloot ik het OEM IBM moederbord te vervangen door een Shuttle Slot1 mobo met het welbekende i440BX chipset. Door voor een BX chipset te kiezen kon ik zonder problemen naar de 100MHz FSB gaan wat de gewenste 450MHz zou opleveren. Uiteraard had ik pech met mijn exemplaar. Mijn CPU deed inderdaad de 450MHz zonder hogere vcore, maar over de 500MHz was onhaalbaar. Het systeem werd instabiel boven de 475MHz. Het monteren van custom luchtkoelers, gemaakt van "profesionele" koelblokken (van de lokale schootboer

), bleek niks te baten. Uiteindelijk vond ik een ander artikel op Tom's Hardware waar ik voor het eerst in m'n leven te maken kreeg met voltmods. Het bleek mogelijk om de vcore van een Pentium 2 op te voeren naar 2.2v (stock is 2v) door wat pinnetjes af te plakken op de CPU. Uiteraard moest dit getest worden en het bleek te werken. M'n CPU liep succesvol op 495MHz bij 2.2v. Hierdoor kon ik GTA3 spelen icm m'n GeForce2MX
Natuurlijk was dit systeem nog steeds zo traag als dikke stront. Ik besloot dan ook om eind 2003 maar gewoon meteen een (voor dat moment) dikke bak aan te schaffen. Dankzij de toen nog in takt zijnde PC prive regeling kwam een systeem bestaande uit de volgende onderdelen binnen handbereik: Athlon64 3200+ s754, Asus K8V deluxe, Club3D Radeon 9800XT en 2x256MB Mushkin PC3500 lvl2 black (Old Skool BH-5

)
Hier zat natuurlijk ook een leuk kastje omheen en wat nutteloze randapparatuur. Tegelijk met dit systeem besloot ik ook m'n eerste waterkoelingsset aan te schaffen (die ik de eerste 6 maanden daarna niet meer aangeraakt heb

) Aangezien de Athlon64 op dat moment pas net uit was kwam ik voor nogal wat problemen te staan. De HTT van die Asus K8V kreeg ik niet boven de 222MHz uit omdat PCI/AGP locks ontbraken. Hierdoor was de uiteindelijke OC nogal brak. Maar natuurlijk waren er een paar trucjes om dit te omzeilen. Het probleem boven de 222MHz was dat m'n HDD corrupt raakte, door deze te vervangen door een IDE schijf op een losse PCI IDE controller kon ik door naar de 250MHz HTT. Uiteindelijk kreeg ik de CPU (na m'n eerste echte vmod uitgevoerd te hebben) stabiel op 2420MHz met het mem 1:1. Met deze setup ben ik ook nog naar de 2e UFO geweest bij petervandamned thuis. Hier is de HAEG cascade gebruikt om het systeem nog wat harder te laten gaan. Maar aangezien we te lui waren om het ding te isoleren (en omdat het mobo toch voor geen meter liep) mislukte dit een beetje. Het condens liep gewoon met druppels achter over het mobo.
De volgende stap was het mobo vervangen door een Gigabyte GA-K8NNXP limited edition (wat het verschil was met een normale weet ik nog steeds niet

) Deze was uitgevoerd met een nForce3-150 wat betekende dat ik wel PCI locks had. Hierdoor kon ik weer een stukje verder komen. Na waterkoeling gemonteerd te hebben kreeg ik het hele systeem stabiel op 2520MHz (mem weer 1:1) Ook hiervoor waren weer voltmods nodig, dit keer zat er een vcore, vdimm en vtt mod op het mobo. Om nog een tikkie verder te komen besloot ik voor het eerst onder kamertemperatuur te gaan werken. Het reservoir in m'n wc werd vervangen door een koelbox. Hierin werden dan weer grote blokken ijs gegooit. De watertemperatuur daalde hierdoor naar een graadje of 7. Dit betekende dat ik de snelheid wat op kon voeren. 2600MHz met het mem 1:1 (de Muskins waren ondertussen vervangen door Kingston HyperX, overigens ook BH-5) Dit betekende dat ik de snelste watergekoelde s754 bak van MofOC had (ik was Kakaroto net voorbij

) Dit was natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar niet echt Die-Hard.
Gelukkig kwam ik een maandje daarna een Prometeia Mach1 op het spoor. Deze machine werd me aangeboden voor slechts 150e dus de keuze was snel gemaakt: er zou eindelijk sub-zero koeling komen

Na de Mach I opgehaald te hebben besloot ik deze te monteren op het A64 systeem wat eerst onder waterkoeling draaide. Dit bleek niet zo'n succes. Het moederbord bleek al mijn OC pogingen niet overleeft te hebben en diende vervangen te worden. Ik besloot een Shuttle AN50R aan te schaffen. Deze kon door een simpele mod een vdimm tot ~4v geven. Helaas was m'n multimeter kapot waardoor ik het voor elkaar kreeg om dat mobo binnen een week te slopen door de vdimm te hoog te zetten. Als vervanging kwam er een Epox 8KDA3+. Dit was het eerste mobo wat ik onder phase-change zou gebruiken. Helaas was het niet zo'n succes, door gebrekkige isolatie kreeg ik erg veel last van condens (ik had geen orginele A64 kit bij de machine). Er ontstond kalkaanslag op de CPU en achter op het mobo. De setup werkte dus voor geen meter.
Na dit fiasco moest ik toch iets doen met de Mach I. Ik had nog een oude Abit KV8-Max3 liggen en de 9800XT. Wanneer je de 9800XT combineerd met de Mach I zijn er toch leuke dingen mee te doen. Met de phase-change gekoelde 9800XT haalde ik bijna 4k in 05 wat toen genoeg was voor het WR.
De reden dat het mis gegaan was met de prom op een CPU was de isolatie. De beste oplossing vond ik toen om gewoon orginele prometeia CPU kits te gebruiken. Omdat ik wel een PIV kit bij m'n mach 1 had besloot ik het hele A64 gebeuren gedag te zeggen en een Pentium IV aan te schaffen.
M'n toemalige setup bestond hierna uit een 2.4A, Asus P4C800-e, 2x256MB Kingston HyperX BH-5 en de oude 9800XT. Deze setup kreeg ik stabiel op 3.8GHz (primestable was dat zelfs

) maar niet op 3.85GHz. (random BSOD's, Niet eens PiFast stable) Aangezien ik er de ballen niet meer van snapte heb ik het hele zaakje er vrij snel weer uitgegooid. Het mobo en CPU heb ik toen samen goed kunnen verkopen en ik besloot dat er weer een A64 moest komen.
Ondertussen had ik ook m'n 2e Prometeia aangeschaft voor het luttele bedrag van 100e

Dit was een Mach II waarvan de flexhose gebroken was. Deze werd professioneel gerepareerd door een bedrijf wat voor m'n vader een koelcel aan het bouwen was. Deze mannen hadden al het gereedschap bij om die flexhose snel en vakkundig aan elkaar te lassen. Als klap op de vuurpijl deden ze er ook nog r507 in. Ik had dus voor 100e en een kratje bier (dat vroegen die koelcelbouwers voor de reparatie

) een Mach II r507.
Om niet weer voor dezelfde condens problemen te komen staan als bij het de vorige poging besloot ik om toch de 90e voor een A64 kit voor de Mach II op tafel te leggen. Nventiv was toen net falliet en de prijzen voor accesoires rezen de pan uit. Als bijpassend systeem schafte ik eind 2004 een 3000+ Winchester aan met een MSI K8N Neo2. Deze CPU werd vrij snel vervangen door een 3500+ Newcastle omdat de winnie een coldbug bleek te hebben. Met die setup ben ik toen een flink aantal weken aan het prutsen geweest. Het mem was ondertussen alweer vervangen door 2x256MB Corsair XMS (met alweer BH-5 erop

) en ik had een setje G.Skill 2x256MB PC4800LA bemachtigd. Aangezien de Neo2 toch geen bankinterleaving ondersteunde had ik genoeg aan slechts 512MB ram. De VGA werd toen ook vervangen door een X800Pro ViVO @ X800XT PE.
Uiteindelijk heb ik uit die setup een Pifast score van 39.55s (273x11, mem 1:1 CL1.5-2-2-4 1T) Ik had toen als ik het me goed herinner de snelste 512k L2 cache bak van NL voor ongeveer een week. Na die week had YoupY de tijd gehad om met z'n veel hogere CPU clocks me weer voorbij te gaan

Bij 3DMark01 zat ik op bijna 35k setup.. Hier ontstond ook m'n eerste DICE ervaring. Aangezien ik m'n mobo nogal extreem gemod had (alle condensatoren vervangen door zwaardere) zou hij theoretisch beter zijn dan YoupY z'n plank. YoupY was op dat moment bezig met DICE benchen met precies dezelfde setup, alleen had hij het probleem dat z'n systeem uitviel bij hele hoge vcore's. Om het mobo uit te sluiten besloot ik langs te gaan om mijn mobo onder DICE te leggen. Dit leverde geen betere resultaten op (syteem bleef uitvallen bij hoge vcores, CPU probleem dus) maar het was wel een leuke ervaring
Hierna heb ik eigenlijk een half jaar niks meer gedaan. Enige upgrade die ik toen nog gedaan heb is de VGA vervangen door een X800XT. Ondertussen had ik wel een cascade besteld bij Unknown_Road, (die overigens binnenkort geleverd wordt

) dus het was voor mij wachten geblazen. Een nieuwe setup kopen wanneer er over een paar maanden een cascade geleverd zou worden vond ik toen even onzin.
Uiteindelijk maakte ik wel plannen om een Dothan machine te bouwen. Ik schafte een P4P800SE aan met het idee om er ooit een 740 + CT479 bij te kopen. Dit is er overigens nooit van gekomen. In plaats hiervan besloot ik een oude Celeron Northwood 2.4GHz op dat mobo te gebruiken om te kijken hoever ik er mee zou komen. Onder de Mach I bleek hij een MHz of 3650 screenshot stable te doen. Ik vond dat dit beter moest kunnen dus er werd betere koeling van stal gehaald. De Mach II was toen al verkocht (cascade op komst, was dus overbodig) dus die kon ik niet gebruiken. Ik zag toen dat Epsilon zijn custom unit verkocht (de welbekende Promkiller) en deze was een zeer geschikte kandidaat als vervanger van de Mach I. Epsilon bleek wel oren te hebben naar een verkoop met inruil van de Mach I dus de deal was snel rond. Na de Promkiller op de Celeron setup gemonteerd te hebben was het WR snel behaald (~3850MHz). Dit WR heb ik overigens nog steeds in handen.
De Dothan setup werd uiteindelijk toch gecancelled en het mobo werd weer verkocht. Uiteindelijk heb ik op de HCC!Dagen van 2005 een Opteron 146 gekocht (tnx Haitse

) en een MSI K8N Diamond gekregen. Dit is de setup waar ik nu nog steeds mee draai. Als mem zit er nu 2x512MB Corsair XMS3500C2 BH-5 en de grafische kracht werd door 2 7800GT’s van XFX gebracht (tnx 2 AC.Ryan). Ik heb nog wel een DFI NF4 Ultra-D gehad voor een paar maanden, dit mobo heb ik vrij snel weer verkocht omdat AM2 op komst is. De scores die ik met deze setup behaald heb zijn niet echt speciaal te noemen. PiFast zit op 38.xx ofzo (die 146 doet maar 3070MHz onder phase

) en 3DMark05 op 13700. Mijn huidige snelste PiFast score zit ook maar op 37.95 Dit is met een FX53 van AC.Ryan en de Unknown_Road cascade die nog niet optimaal draaide.
Ondertussen heb ik samen met WouterAerts nog een aantal WR’s gepakt met oude videokaarten. Danzij het modulaire mounting systeem van de Promkiller is deze erg gemakkelijk op videokaarten te monteren. Hierdoor hebben we zowel het WR in de Geforce2 Ultra als in de FX5700NU klasse gepakt. Er staan nog wat meer WR’s in de planning maar daarvoor moet er nog wat aan de setup geschaaft worden.
Wat er verder nog in de planning staat is het volgende: ik ga waarschijnlijk upgraden naar Yonah en deze setup onder de cascade gooien, dat levert hopelijk weer wat leuke results op.
En ja, ik heb teveel tijd over op school