Toon posts:

Allround PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was van plan om een PC te kopen.

Doel: voor het hele gezin (intensief gebruik dus) verder gewoon de normale bezigheden: internetten, tekstverwerken, mail ontvangen, af en toe een game als Need for Speed, of FIFA 06, enz.
Daarnaast wordt ie ook vrij vaak gebruik voor photoshoppen met Adobe Photoshop CS.

Budget:+/- €900,- dat is inclusief 19" TFT monitor

OK, hier dan per onderdeel de eisen, en wat ik er zelf bij heb gevonden:

Behuizing:
Eisen:
Er moet een dvd-brander, dvd-speler, floppydrive, en cardreader in. Daarnaast moet er ook in de kast een ingang zitten voor audio, en liefst ook microfoon. Het zou fijn zijn als er ook FireWire bijzat, maar dat is geen vereiste.
daarnaast moet het een mATX-kast zijn, aangezien het moederbord ook mATX is, en zo'n kast voldoende opties bied voor wat ik vraag.
Kleur bij voorkeur zwart.
Zelf gevonden:
Procase Zirco à €42,-
Deze heeft 2x 3,5" externe units, en 2x 5,25" externe units, precies wat ik nodig heb. Daarnaast heeft ie ook FireWire, audio, en USB in de voorkant. Het nadeel is dat er geen voeding in zit, en dat het toch een relatief grote mATX kast is: 18x42x40 (BxHxD).
Alternatief
Asus TM-55 á €53,50
Deze is bijna hetzelfde als de Procase, maar deze heeft wel een ingebouwde voeding aan boord. Ook is 'ie een aardig stukje kleiner 17x35,5x38,3 (BxHxD). Nadeel is een prominent op de voorkant aanwezig logo, dat vind ik toch wel lelijk. Ook wil ik in principe de meeste onderdelen door Salland Automatisering laten assembleren, en dan is het handig als de kast in iedergeval bij die zaak te leveren is, wat bij de Asus niet het geval is.

Voeding:
Eisen:
Ik heb totaal geen verstand van voedingen. Maar als ik mijn eigen eisen zie, denk ik dat 350 Watt voldoende moet zijn, en dat 300 Watt aan de krappe kant is. Is mijn vermoeden juist, of zit ik er helemaal naast?
Zelf gevonden:
Cooler Master RS-380-PMSR/P Extreme Power, 380W (ATX) à €30,-
Zoals ik al zei, ik heb geen verstand van voedingen, het enige dat ik weet, is dat ik nooit een Q-tec of een Sweex voeding moet nemen :*). Gaat deze voeding passen in de Procase Zirco?
In het geval dat ik de Asus neem, hoef ik er natuurlijk geen voeding bij te kopen.

Moederbord:
Eisen:
Weinig eisen, als er maar FireWire in zit. Liefst goeie onboard videokaart, aangezien ik niet ga investeren in een aparte videokaart. En het is een pré als er ook een DVI-aansluiting opzit.
Zelf gevonden:
Asus A8N-VM CSM (S939) à €73,-
Dit is een bekend moederbord, en voldoet aan mijn eisen, wat ik niet kan vinden, of er een DVI-aansluiting opzit. Weet iemand dat? :?

Processor
Eisen:
Eigenlijk niks, als 'ie maar een beetje lekker draait
Zelf gevonden:
AMD Athlon64 3200+ Venice (S939) à €134,-
lijkt mij een prima prijs/kwaliteit verhouding

Geheugen:
Eisen:
Er moet mee worden gephotoshopt, dus 1024MB lijkt me geen overbodige luxe.
Zelf gevonden:
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) à €72,-
Hier lijkt mij niks mis mee.

Harde schijf:
Eisen:
geen 8) nouja, beetje stil dan.
Zelf gevonden:
Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB à €86,-
Samsung's staan bekend om hun stilte, hopelijk geldt dat ook voor deze.

De rest van de onderdelen:
DVD-brander: NEC ND-4570 à €39,-
DVD-speler: NEC DV-5800D à €19,-
Cardreader: is bij iedere zaak wel te krijgen. Wat ik echter niet kan vinden, is een interne 3,5" cardreader, en dan níet USB. Hij moet uiteraard zwart zijn
Floppydrive: Is ook wel bij iedere zaak te koop, als ie maar zwart is.

TFT-monitor:

Eisen:
in iedergeval 19", twijfel nog tussen widescreen 16:10 of traditioneel 4:3
Zelf gevonden:
Mirai DML-519W100 à €262,-
Deze lijkt op een populair vergelijkbaar Acer scherm. Voordeel is dat dit scherm een DVI-aansluiting heeft, maar ik weet dus niet of je dit scherm kan aansluiten op het moederbord

Conclusie:

Ik zit nu ongeveer inclusief verzendkosten op €820,-
Link voor winkelmandje
Waar zouden jullie die laatste 80 euro in investeren? En wat vinden jullie van de rest van het systeem? Ik hoop dat het nog een beetje overzichtelijk is :*)

Voor mensen die geen zin hebben om het hele stuk door te lezen: :P
Ik heb eigenlijk maar 3 vragen:
-Hoeveel Watt heeft dit systeem minimaal nodig?
-Heeft het moederbord een aansluiting voor DVI?
-Waar zal ik in investeren met de overige 80 euro?

ik heb dat dit een beetje goede topicstart is :)

Verwijderd

de spelletjes die je aanhaalt gaat het niet doen (of toch maar zeer nipt) met een onboard videokaart. Ik zou toch voor een apparte videokaart gaan.

edit;
moederbord heeft nooit aansluiting voor DVI
350W A-merk trekt dit, die coolermaster is dus goed
80€ sowieso gebruiken in de aanschaf van die videokaart

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2006 20:40 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

WTF... Wat een enorm verhaal... _/-\o_

Als ik kijk naar je winkelmandje, vallen me een paar dingen op. De onboard-VGA lijkt me net niet te voldoen voor de games die je in gedachten had. Misschien is het effectiever om een 6600 te zoeken (of vergelijkbaar iets van Ati) wat passief gekoeld is (dus geen fan).

De HDD is groot zat; misschien vervangen door een Deskstar en eerlijk gezegd zie ikzelf geen nut om 2 optische drives te hebben. Branden/kopieren van data is tegenwoordig net zo makkelijk met 1 drive en dan een flinke temp aanmaken op de relatief goedkopere GB's op je HDD.

Voeding lijkt me voldoende; bedenk wel dat je misschien een extra fan nodig hebt om de relatief hoge warmte in een kleine kast weg te blazen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Ik denk dat 380watt wel voldoende is voor dit systeem. Maar als je in de toekomst nog een grafische kaart wil bijsteken (er zit een pci-e slot op het moederbord) kan het wel eens wat aan de krappe kant worden. Je zou daarom ook voor de 430watt kunnen gaan.

De 380watt coolermaster heb ik trouwens zelf ook, maar die is niet heel erg stabiel. De 12volt wil rustig 11.5 volt zijn :X Ik heb de voeding in gebruik met een low-end systeem, (Athlon 2000+, Gerforce 4ti) dus ik betwijfel of de coolermaster wel zo'n goede keuze is. Maar ik heb er verder geen crashes oid mee dus ik zie zelf geen noodzaak om hem te vervangen. Stil is hij trouwens wel

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 20:37:
de spelletjes die je aanhaalt gaat het niet doen (of toch maar zeer nipt) met een onboard videokaart. Ik zou toch voor een apparte videokaart gaan.

edit;
Ik heb zelf een laptop met ATi X200m 128MB geheugen, en FIFA 06 speelt vlekkeloos. Ik ben toch al geen goede videokaart gewend, dus dat zal wel meevallen. Hoe verhoudt de Geforce 6150 zich ten opzichte van de ATi X200?

En in het moederbord zit gewoon FireWire, dus dat is het probleem niet :*) Wat dus de vraag is, is of er DVI inzit

edit;
moederbord heeft nooit aansluiting voor DVI Was ik al bang voor
350W A-merk trekt dit, die coolermaster is dus goed Mooi
80€ sowieso gebruiken in de aanschaf van die videokaartZal er over nadenken
...
MAX3400 schreef op zondag 26 maart 2006 @ 20:39:
WTF... Wat een enorm verhaal... _/-\o_

Als ik kijk naar je winkelmandje, vallen me een paar dingen op. De onboard-VGA lijkt me net niet te voldoen voor de games die je in gedachten had. Misschien is het effectiever om een 6600 te zoeken (of vergelijkbaar iets van Ati) wat passief gekoeld is (dus geen fan).

De HDD is groot zat; misschien vervangen door een Deskstar en eerlijk gezegd zie ikzelf geen nut om 2 optische drives te hebben. Branden/kopieren van data is tegenwoordig net zo makkelijk met 1 drive en dan een flinke temp aanmaken op de relatief goedkopere GB's op je HDD.

Voeding lijkt me voldoende; bedenk wel dat je misschien een extra fan nodig hebt om de relatief hoge warmte in een kleine kast weg te blazen.
Opzich zijn de games niet het belangrijkste van de PC, maar ik zal er denk ik toch een aan moeten schaffen, omdat er geen DVI in het moederbord zat.

M'n zus heeft een digitale spiegelreflex, en haar foto's gaan al in de tientallen GB's lopen.
DVD-speler kost nog geen 20 euro, dus voor dat geld laat ik hem niet liggen

Nuttige tip over veel warmte in kleine kast, daar zal ik aan denken :Y)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2006 20:48 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 11:52

Croga

The Unreasonable Man

Die spelletjes trekt mijn nForce6100 geïntegreerde kaart rustig hoor. Niet op full detail, maar wel op 1024*768. Dus dat asus bord zou er ook mee overweg moeten kunnen...

Een niet-USB cardreader kun je waarschijnlijk vergeten. De meeste interne cardreaders, echter, kun je gewoon op één van je USB headers van het moederbord prikken. Die gebruik je hoogstwaarschijnlijk toch niet allemaal voor je front-USB. Daarnaast zijn er aardige 3,5" cardreaders inter die ook nog USB en firewire hebben (die je ook op je mobo headers kunt steken). Is meestal wel handig om wat extra van die poortjes voorop te hebben.

De website van ASUS weet mij overigens te melden dat dit bord zowel DVI als VGA aan boord heeft, met de mogelijkheid om beiden tegelijk te gebruiken...... Nice bordje! ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Croga op 26-03-2006 20:45 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 20:34:
Als jij een A-merk 350W-400W voeding koopt moet die deze computer prima van stroom kunnen voorzien :)
http://www.asus.com/produ...3=0&model=766&modelmenu=1 zegt:
- Integrated GeForce6 GPU
- Dual VGA Ouput:DVI-D & RGB
- NVIDIA Gigabit LAN with NVIDIA ActiveArmor Firewall
Ik zou kijken naar dit artikel over de 7300LE: nieuws: nVidia beschrijft GeForce 7300 LE, 7600 GS en Go 7900 :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 11:52

Croga

The Unreasonable Man

Jij verwacht serieus dat die beter gaat presteren dan de nForce6150? En ook dat dat 80 euro waard gaat zijn? Ik betwijfel het ten zeerste....

• Olaf90
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-09-2022

edit;
Ik heb dit moederbord zelf ook (asus a8n-vm-csm) en ik denk zeker dat hij wél aan je eisen voldoet. Er zit in tegenstelling wat hierboven beweerd wordt wél een DVI aansluiting op, en ik kan er heel soepel BF2 mee spelen.

Het bord voldoet dus eigenlijk gewoon aan de eisen, dus waarom zou je een aparte videokaart kopen.

Ik den trouwens dat de overige 80 euro nergens in te investeren zijn, omdat dit allemaal pricewatch prijzen zijn, als je dit dus allemaal wilt kopen bij sallandautomatisering ben je die 80 euro echt wel kwijt. (die 3200+ processor is daar niet te krijgen).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik ga denk ik voor de onboard VGA, aangezien er maar sporadisch op zal worden gegamed. Ik denk dat ik het overige geld gewoon in een wat betere processor ga steken, en nog de Arctic Freezer 64 Pro, die was ik vergeten te melden.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Olaf90 schreef op zondag 26 maart 2006 @ 20:55:
[...]

Ik den trouwens dat de overige 80 euro nergens in te investeren zijn, omdat dit allemaal pricewatch prijzen zijn, als je dit dus allemaal wilt kopen bij sallandautomatisering ben je die 80 euro echt wel kwijt. (die 3200+ processor is daar niet te krijgen).
http://sallandautomatiser...tinfo.php?pid=12563&tab=1 :?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 20:41:
Ik denk dat 380watt wel voldoende is voor dit systeem. Maar als je in de toekomst nog een grafische kaart wil bijsteken (er zit een pci-e slot op het moederbord) kan het wel eens wat aan de krappe kant worden. Je zou daarom ook voor de 430watt kunnen gaan.

De 380watt coolermaster heb ik trouwens zelf ook, maar die is niet heel erg stabiel. De 12volt wil rustig 11.5 volt zijn :X Ik heb de voeding in gebruik met een low-end systeem, (Athlon 2000+, Gerforce 4ti) dus ik betwijfel of de coolermaster wel zo'n goede keuze is. Maar ik heb er verder geen crashes oid mee dus ik zie zelf geen noodzaak om hem te vervangen. Stil is hij trouwens wel
Welke versie van de 380 watt CoolerMasters heb je? Degene met de 8 CM fan zeker? Ik zelf heb de ATX 2.0 versie met 12 Cm fan en die is enorm stabiel.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Investeer de 80 euro die je nog hebt in wat meer geheugen: photoshoppen, en een onboard videokaart zullen er wat vanaf snoepen, en dan wordt het toch al vrij weinig.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Topicstarter
Heb nou dit samengesteld bij 4Launch, voor €820,- dat is inclusief assemblage
Link
Dat is dan wel met bijgeleverde koeler. Misschien ga ik voor de AMD 3500+ (niet boxed) en dan de koeler ergens anders kopen.

Verwijderd

WillemJanJansen schreef op zondag 26 maart 2006 @ 21:02:
[...]

Welke versie van de 380 watt CoolerMasters heb je? Degene met de 8 CM fan zeker? Ik zelf heb de ATX 2.0 versie met 12 Cm fan en die is enorm stabiel.
Nee met 12CM fan
Hij is wel enorm stil en de computer loopt ook nooit vast etc, maar de voltages willen wel behoorlijk schommelen. (en ja ik heb gewoon met een multimeter gemeten en met de sensors van het moederbord)

Ik zou hem in ieder geval niet voor een high-end systeem aanraden

(op dit moment is de 12v lijn bijvoorbeeld 11.67volt en de 5v is 4.87volt)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2006 21:32 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00
Waarom een DVD-Brander en een DVD-speler ? Neem gewoon enkel een DVD-Brander scheelt weer :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al genoemd. Is maar 2 tientjes, en wil nog wel eens ff snel een cdtje branden

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
:S een dvd lezer is onnodig! en twee tientjes is toch maar weer twee tientjes
met een dvd brander kan je een cd ook op 48 of 52x branden dus..

En een videokaart is wel een beetje een pre, want ik denk wel dat jij langer dan een jaar afentoe een spelletje wilt spelen met deze PC

Ik stel dit voor (Sallandautomatisering.nl)

18618 Procase Behuizing Zirco Zwart
18194 Cooler Master Extreme Power 380 Watt ActivePFC, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins
8575 LG GSA-4163RB Retail, Zwart
2761 Sony 3,5 Inch Diskette Station Zwart
12504 WD Caviar Special Edition 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300
16736 Asus A8N-VM CSM
12563 AMD Athlon 64 3200+ Venice 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed
10477 Salland Assemblage Desktop 1 Jaar
16534 Samsung TFT SyncMaster 913
= 750 euro.

En dan nog een videokaart, ik stel voor, een 6200TC 256 MB of een 6600 of een 7300GS

Laurens

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 21:31:
[...]

Nee met 12CM fan
Hij is wel enorm stil en de computer loopt ook nooit vast etc, maar de voltages willen wel behoorlijk schommelen. (en ja ik heb gewoon met een multimeter gemeten en met de sensors van het moederbord)

Mm, en dit is geaard? Bij mij blijven de lijnen volgens mijn bios en programma's als speedfan en everest harstikke stabiel :), op dit moment heb ik niet zo'n veeleisende pc maar toen ik nog een 6800 kaart had bleef de gebruikte 12 volt lijn ook superstabiel, zelfs bij een dikke overklok.

@ dit moment:
5v @5.13 en 12v @12.17 3.3v @ 3.41

Deze waarden vind ik dus wel netjes. Wat ik overigens niet begrijp, ik heb 2 12 volt lijnen alleen in de bios en alle programma's staat er maar 1 keer 12 volt. Dit terwijl één 12 volt lijn af kan wijken van de andere.

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
lvrijn schreef op maandag 27 maart 2006 @ 19:19:
:S een dvd lezer is onnodig! en twee tientjes is toch maar weer twee tientjes
met een dvd brander kan je een cd ook op 48 of 52x branden dus..

En een videokaart is wel een beetje een pre, want ik denk wel dat jij langer dan een jaar afentoe een spelletje wilt spelen met deze PC

Ik stel dit voor (Sallandautomatisering.nl)

18618 Procase Behuizing Zirco Zwart
18194 Cooler Master Extreme Power 380 Watt ActivePFC, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins
8575 LG GSA-4163RB Retail, Zwart
2761 Sony 3,5 Inch Diskette Station Zwart
12504 WD Caviar Special Edition 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300
16736 Asus A8N-VM CSM
12563 AMD Athlon 64 3200+ Venice 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed
10477 Salland Assemblage Desktop 1 Jaar
16534 Samsung TFT SyncMaster 913
= 750 euro.

En dan nog een videokaart, ik stel voor, een 6200TC 256 MB of een 6600 of een 7300GS

Laurens
Die videokaart zou ik niet doen omdat een 6200TC ongeveer hetzelfde is als de onboard en ze vreten beide van intern geheugen

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:16

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 21:31:
[...]

Nee met 12CM fan

ik heb zelf ook die voeding (ongeaard stopcontact), en die spanningen wijken echt niet af! Met fluke multimeter (= pro spul) op molex zijn de spanningen zeer netjes en stabiel:
12 Volt: 11.92-11.98 volt
5 Volt 5.13 - 5.15 Volt
spanningen zijn min/max waardes gemeten tijdens idle en 3dmark. (P IV 2.0 @2.84GHz@1.700V, fx5900 met OC, tvkaart, audiokaart, 1 hd, 2*512 MB, 2 dvd, 6 fans)

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Voor mensen die geen zin hebben om het hele stuk door te lezen: :P
Ik heb eigenlijk maar 3 vragen:

ik heb dat dit een beetje goede topicstart is :)
Geniale gedachte: Dus jij denkt dat er ook maar iemand is die deze drie vragen kan beantwoorden zonder alles door te lezen. Haha.

sorry dat ik ff oftopic ben gegaan, maar dit moest er even uit.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 15:16:
[...]

Geniale gedachte: Dus jij denkt dat er ook maar iemand is die deze drie vragen kan beantwoorden zonder alles door te lezen. Haha.

sorry dat ik ff oftopic ben gegaan, maar dit moest er even uit.
Ga jij is Trackmania spelen ipv nutteloos posten :+

Verwijderd

Wat vind je hiervan:

A-open H450B Black ( kast + voeding ) 51.95
NEC ND-3550 16x (dual-layer Bulk Zwart ) 37.30
Corsair 1024MB DDR400 2x512MB value serie 79.70
WD 250GB SATA 98.10
ASUS A8N-E nforce 4 Ultra (sound lan sata-raid) 86.40
Amd 64 3200+ Venice 157.50
XFX geforce 6600GT 256MB PCI-E 147.70
Samsung 913N 19inch TFT monitor 8 ms 291.95

Totaal: 950.60
Dan ben je helemaal klaar en nog een goede videokaart erbij ook.
Je zou nog kunnen besparen op het moederbord ofzo.

Kijk er eens naar en laat maar weten ofdat je het wat vind.

Verwijderd

Als je een videokaart zoek, ga voor een nvidia 6600 128/256mb(maakt niet uit) (heb ik ook en bevalt prima! :)) . mischien als je de dvd-speler inwisselt, voor een upgrade van de non-6600 naar 6600GT? Dan heb je helemaal een beest van een videokaart!(voor dat geld! :*) )Een videokaart zal je minder snel upgraden dan, ff Ram-geheugen bijprikken! :)

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb dit bord ook, men kan zeggen dat de onboard 6150 bijv Need For Speed nog wel trekt maar ik had voorheen een 6600GT en dan vind ik het niet acceptabel draaien. Deze 6150 is echt een stukje langzamer dan de langzaamste 6200, ook langzamer dan een Radeon 9200 64bit. 3dmark2001 van ruim 4000 met een 3800+ X2 dat zegt genoeg.
Pagina: 1