Ik was van plan om een PC te kopen.
Doel: voor het hele gezin (intensief gebruik dus) verder gewoon de normale bezigheden: internetten, tekstverwerken, mail ontvangen, af en toe een game als Need for Speed, of FIFA 06, enz.
Daarnaast wordt ie ook vrij vaak gebruik voor photoshoppen met Adobe Photoshop CS.
Budget:+/- €900,- dat is inclusief 19" TFT monitor
OK, hier dan per onderdeel de eisen, en wat ik er zelf bij heb gevonden:
Behuizing:
Eisen:
Er moet een dvd-brander, dvd-speler, floppydrive, en cardreader in. Daarnaast moet er ook in de kast een ingang zitten voor audio, en liefst ook microfoon. Het zou fijn zijn als er ook FireWire bijzat, maar dat is geen vereiste.
daarnaast moet het een mATX-kast zijn, aangezien het moederbord ook mATX is, en zo'n kast voldoende opties bied voor wat ik vraag.
Kleur bij voorkeur zwart.
Zelf gevonden:
Procase Zirco à €42,-
Deze heeft 2x 3,5" externe units, en 2x 5,25" externe units, precies wat ik nodig heb. Daarnaast heeft ie ook FireWire, audio, en USB in de voorkant. Het nadeel is dat er geen voeding in zit, en dat het toch een relatief grote mATX kast is: 18x42x40 (BxHxD).
Alternatief
Asus TM-55 á €53,50
Deze is bijna hetzelfde als de Procase, maar deze heeft wel een ingebouwde voeding aan boord. Ook is 'ie een aardig stukje kleiner 17x35,5x38,3 (BxHxD). Nadeel is een prominent op de voorkant aanwezig logo, dat vind ik toch wel lelijk. Ook wil ik in principe de meeste onderdelen door Salland Automatisering laten assembleren, en dan is het handig als de kast in iedergeval bij die zaak te leveren is, wat bij de Asus niet het geval is.
Voeding:
Eisen:
Ik heb totaal geen verstand van voedingen. Maar als ik mijn eigen eisen zie, denk ik dat 350 Watt voldoende moet zijn, en dat 300 Watt aan de krappe kant is. Is mijn vermoeden juist, of zit ik er helemaal naast?
Zelf gevonden:
Cooler Master RS-380-PMSR/P Extreme Power, 380W (ATX) à €30,-
Zoals ik al zei, ik heb geen verstand van voedingen, het enige dat ik weet, is dat ik nooit een Q-tec of een Sweex voeding moet nemen
. Gaat deze voeding passen in de Procase Zirco?
In het geval dat ik de Asus neem, hoef ik er natuurlijk geen voeding bij te kopen.
Moederbord:
Eisen:
Weinig eisen, als er maar FireWire in zit. Liefst goeie onboard videokaart, aangezien ik niet ga investeren in een aparte videokaart. En het is een pré als er ook een DVI-aansluiting opzit.
Zelf gevonden:
Asus A8N-VM CSM (S939) à €73,-
Dit is een bekend moederbord, en voldoet aan mijn eisen, wat ik niet kan vinden, of er een DVI-aansluiting opzit. Weet iemand dat?
Processor
Eisen:
Eigenlijk niks, als 'ie maar een beetje lekker draait
Zelf gevonden:
AMD Athlon64 3200+ Venice (S939) à €134,-
lijkt mij een prima prijs/kwaliteit verhouding
Geheugen:
Eisen:
Er moet mee worden gephotoshopt, dus 1024MB lijkt me geen overbodige luxe.
Zelf gevonden:
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) à €72,-
Hier lijkt mij niks mis mee.
Harde schijf:
Eisen:
geen
nouja, beetje stil dan.
Zelf gevonden:
Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB à €86,-
Samsung's staan bekend om hun stilte, hopelijk geldt dat ook voor deze.
De rest van de onderdelen:
DVD-brander: NEC ND-4570 à €39,-
DVD-speler: NEC DV-5800D à €19,-
Cardreader: is bij iedere zaak wel te krijgen. Wat ik echter niet kan vinden, is een interne 3,5" cardreader, en dan níet USB. Hij moet uiteraard zwart zijn
Floppydrive: Is ook wel bij iedere zaak te koop, als ie maar zwart is.
TFT-monitor:
Eisen:
in iedergeval 19", twijfel nog tussen widescreen 16:10 of traditioneel 4:3
Zelf gevonden:
Mirai DML-519W100 à €262,-
Deze lijkt op een populair vergelijkbaar Acer scherm. Voordeel is dat dit scherm een DVI-aansluiting heeft, maar ik weet dus niet of je dit scherm kan aansluiten op het moederbord
Conclusie:
Ik zit nu ongeveer inclusief verzendkosten op €820,-
Link voor winkelmandje
Waar zouden jullie die laatste 80 euro in investeren? En wat vinden jullie van de rest van het systeem? Ik hoop dat het nog een beetje overzichtelijk is
Voor mensen die geen zin hebben om het hele stuk door te lezen:
Ik heb eigenlijk maar 3 vragen:
-Hoeveel Watt heeft dit systeem minimaal nodig?
-Heeft het moederbord een aansluiting voor DVI?
-Waar zal ik in investeren met de overige 80 euro?
ik heb dat dit een beetje goede topicstart is
Doel: voor het hele gezin (intensief gebruik dus) verder gewoon de normale bezigheden: internetten, tekstverwerken, mail ontvangen, af en toe een game als Need for Speed, of FIFA 06, enz.
Daarnaast wordt ie ook vrij vaak gebruik voor photoshoppen met Adobe Photoshop CS.
Budget:+/- €900,- dat is inclusief 19" TFT monitor
OK, hier dan per onderdeel de eisen, en wat ik er zelf bij heb gevonden:
Behuizing:
Eisen:
Er moet een dvd-brander, dvd-speler, floppydrive, en cardreader in. Daarnaast moet er ook in de kast een ingang zitten voor audio, en liefst ook microfoon. Het zou fijn zijn als er ook FireWire bijzat, maar dat is geen vereiste.
daarnaast moet het een mATX-kast zijn, aangezien het moederbord ook mATX is, en zo'n kast voldoende opties bied voor wat ik vraag.
Kleur bij voorkeur zwart.
Zelf gevonden:
Procase Zirco à €42,-
Deze heeft 2x 3,5" externe units, en 2x 5,25" externe units, precies wat ik nodig heb. Daarnaast heeft ie ook FireWire, audio, en USB in de voorkant. Het nadeel is dat er geen voeding in zit, en dat het toch een relatief grote mATX kast is: 18x42x40 (BxHxD).
Alternatief
Asus TM-55 á €53,50
Deze is bijna hetzelfde als de Procase, maar deze heeft wel een ingebouwde voeding aan boord. Ook is 'ie een aardig stukje kleiner 17x35,5x38,3 (BxHxD). Nadeel is een prominent op de voorkant aanwezig logo, dat vind ik toch wel lelijk. Ook wil ik in principe de meeste onderdelen door Salland Automatisering laten assembleren, en dan is het handig als de kast in iedergeval bij die zaak te leveren is, wat bij de Asus niet het geval is.
Voeding:
Eisen:
Ik heb totaal geen verstand van voedingen. Maar als ik mijn eigen eisen zie, denk ik dat 350 Watt voldoende moet zijn, en dat 300 Watt aan de krappe kant is. Is mijn vermoeden juist, of zit ik er helemaal naast?
Zelf gevonden:
Cooler Master RS-380-PMSR/P Extreme Power, 380W (ATX) à €30,-
Zoals ik al zei, ik heb geen verstand van voedingen, het enige dat ik weet, is dat ik nooit een Q-tec of een Sweex voeding moet nemen
In het geval dat ik de Asus neem, hoef ik er natuurlijk geen voeding bij te kopen.
Moederbord:
Eisen:
Weinig eisen, als er maar FireWire in zit. Liefst goeie onboard videokaart, aangezien ik niet ga investeren in een aparte videokaart. En het is een pré als er ook een DVI-aansluiting opzit.
Zelf gevonden:
Asus A8N-VM CSM (S939) à €73,-
Dit is een bekend moederbord, en voldoet aan mijn eisen, wat ik niet kan vinden, of er een DVI-aansluiting opzit. Weet iemand dat?
Processor
Eisen:
Eigenlijk niks, als 'ie maar een beetje lekker draait
Zelf gevonden:
AMD Athlon64 3200+ Venice (S939) à €134,-
lijkt mij een prima prijs/kwaliteit verhouding
Geheugen:
Eisen:
Er moet mee worden gephotoshopt, dus 1024MB lijkt me geen overbodige luxe.
Zelf gevonden:
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) à €72,-
Hier lijkt mij niks mis mee.
Harde schijf:
Eisen:
geen
Zelf gevonden:
Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB à €86,-
Samsung's staan bekend om hun stilte, hopelijk geldt dat ook voor deze.
De rest van de onderdelen:
DVD-brander: NEC ND-4570 à €39,-
DVD-speler: NEC DV-5800D à €19,-
Cardreader: is bij iedere zaak wel te krijgen. Wat ik echter niet kan vinden, is een interne 3,5" cardreader, en dan níet USB. Hij moet uiteraard zwart zijn
Floppydrive: Is ook wel bij iedere zaak te koop, als ie maar zwart is.
TFT-monitor:
Eisen:
in iedergeval 19", twijfel nog tussen widescreen 16:10 of traditioneel 4:3
Zelf gevonden:
Mirai DML-519W100 à €262,-
Deze lijkt op een populair vergelijkbaar Acer scherm. Voordeel is dat dit scherm een DVI-aansluiting heeft, maar ik weet dus niet of je dit scherm kan aansluiten op het moederbord
Conclusie:
Ik zit nu ongeveer inclusief verzendkosten op €820,-
Link voor winkelmandje
Waar zouden jullie die laatste 80 euro in investeren? En wat vinden jullie van de rest van het systeem? Ik hoop dat het nog een beetje overzichtelijk is
Voor mensen die geen zin hebben om het hele stuk door te lezen:
Ik heb eigenlijk maar 3 vragen:
-Hoeveel Watt heeft dit systeem minimaal nodig?
-Heeft het moederbord een aansluiting voor DVI?
-Waar zal ik in investeren met de overige 80 euro?
ik heb dat dit een beetje goede topicstart is