Computertje valt semi willekeurig uit.

Pagina: 1
Acties:

• Aurian
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08-2023
Poging twee tot het typen van dit topique.

Vorige week is mijn CPU -en naar mijn vermoeden ook mijn moederbord- overleden. CPU heb ik vervangen door een Sempron 2600+ S462. Eerst zat er een XP 1800+ op. Moederbord, Epox 8RDA+ Rev 2.0, is vervangen door een 8RDA+ Rev 1.1.

Booten(XP SP1) en ik kan weer aan de slag. Was de gedachte. Systeem werkte enkel in de foutopsporingsmodus én onder een nieuw profiel. En buiten het willekeurig op zwart gaan van het syteem(uitvallen) was een rechtermuisklik op een icoontje ook iets teveel van het goede.
CPU stresstest haalt hij niet. En bij memtest86 crashed hij op ronde 7. Standaard. Zelfs met nieuw geheugen.

Enfin. Na wat frustraties de CPU maar eens bekeken. Zeer licht beschadigd hoekje van de core. Gokte maar dat dat het was en heb een Sempron 2800+ S462 aangeschaft. Die op het moederbord geschroefd en ik kon zowaar XP SP1 'normaal' booten. Normaal in de zin van dat ik weer m'n programma's kan starten en rechts kan klikken. Maar ondanks dit valt het systeem nog wel een paar keer per dag uit. Drie dingen downloaden met Azureus is teveel. Meer dan vijf tabs in FireFox ook. Video kijken ook. CPU er weer uitgehaald, geïnspecteerd, maar nee. Onbeschadigd dit keer.

Gegokt dat het aan het moederbord lag. Ik had hem immers via RMA verkregen. Asus A7N8X-XE aangeschaft. Krijg ik de processor niet eens op 2800+. "AMD Athlon MP 1200mhz". Nee! Kreng!
Via-via uitgevogeld dat ik de FSB via het moederbord moet verhogen. Fijn. Op 166 gezet en booten maar. Helaas. Na een paar seconden valt hij uit. En de temperatuur van 58 graden is ook niet zo tof. Terwijl Epox rond de 40 zit. 133 kon de processor nog wel aan maar dan zat ik met een AMD Athlon MP 1600mhz. Argh!

Al goed. Dan maar met die 1600mhz XP opnieuw installeren. CD erin. Gaat allemaal goed. "Bezig met onderzoeken van IDE apparaat op 0 en dan nog 0. Crash. (Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB) Dan maar een andere HDD(zelfde type) waar XP al opstaat. Zelfde verhaal met het verschil dat ik een ogenblik lang de partities kan zien.

Wat is hier in iemandsnaam aan de hand?

Momenteel het systeem:
Q-Tec 400W voeding.
Epox 8RDA+ Rev 1.1, laatste BIOS.
AMD Sempron 2800+ S462.
3x 512MB V-Data 333Mhz DDR.
ATI Raedon 9600+ 128MB.
2x Maxtor DiamondMax Plus 9 ATA133 160GB
AOpen CD/DVD ding.
Sony DVD lezer.

Eventueel nog over om te testen:
Kingston 512MB reepje.
AMD Sempron 2600+ S462.
Asus A7N8X-XE.
Antec TruePower 380W x2.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:56

n00bs

Het is weer Zomer!

Q-tec voeding... daar begint het grote probleem al. Vermogen zegt niets natuurlijk, stabiliteit van dit soort voedingen is VER beneden peil en zeker niet aan te raden voor duurdere set ups. Daarnaast presteren duurdere voedingen zoals Seasonic veel beter en besparen je jaarlijks VEEL op je energierekening.

Maar goed: geheugen kan ook brak zijn.

Overigens altijd wel de laatste final BIOS gebruiken voor je mobo om zeker te zijn dat hier geen incompabiliteitsproblemen mee zijn oid

[ Voor 17% gewijzigd door n00bs op 26-03-2006 20:21 ]

• XNightmare
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-04 22:13
hier stond iets doms... laat maar :P

[ Voor 85% gewijzigd door XNightmare op 26-03-2006 20:26 ]

• Aurian
n00bs schreef op zondag 26 maart 2006 @ 20:20:
Q-tec voeding... daar begint het grote probleem al. Vermogen zegt niets natuurlijk, stabiliteit van dit soort voedingen is VER beneden peil en zeker niet aan te raden voor duurdere set ups. Daarnaast presteren duurdere voedingen zoals Seasonic veel beter en besparen je jaarlijks VEEL op je
Het heeft altijd goed gewerkt met deze voeding en ook het aansluiten van de Antec voeding maakt geen verschil.
Maar goed: geheugen kan ook brak zijn.
Logischerwijs niet.
Overigens altijd wel de laatste final BIOS gebruiken voor je mobo om zeker te zijn dat hier geen incompabiliteitsproblemen mee zijn oid
Heb ik. Zie OP. :).

[ Voor 31% gewijzigd door Aurian op 26-03-2006 20:28 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Staat de PC goed geaard aangesloten? zo niet probeer dit eens, desnoods in een andere ruimte.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 18:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mja, dat ie het nu ook met de Antec niet goed doet wil niet zeggen dat het niet aan de voeding ligt. Door een brakke voeding kunnen moederbord, cpu etc. ook kapot gaan. Dat is niet ineens verholpen door een betere voeding te installeren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Bij de EPoX borden kun je last hebben van lekkende condensatoren. Bij het kopje 'Moederborden' in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kun je meer vinden over dat onderwerp.

Echter heeft het ASUS bord ook problemen. Ik heb in het verleden dergelijke moederborden gezien die problemen had met bepaalde ATI Radeon 9600 Pro EZ kaarten. Dit waren ietwat afgeslankte ATi Radeon 9600 Pro kaarten. Of de normale ATi Radeon 9600 Pro kaarten ook voor problemen kunnen zorgen weet ik niet. Probeer het laatste BIOS van het ASUS bord en probeer eens wat AGP gerelateerde instellingen uit. Denk aan AGP Rate (AGP4x/8x e.d.) en het AGP Voltage die default op 1,5V hoort te staan. (Je kunt deze eens op 1,6V proberen :))

Naast lekkende condensatoren staat er meer in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Wellicht de moeite waard om deze eens te bekijken. Maak bij het testen de PC zo kaal mogelijk. Trek dus alle overbodige hardware uit de PC. Koppel ook kleine dingen zoals HDD-Led'jes af want zelfs een LEDje kan voor de meest vreemde problemen zorgen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
n00bs schreef op zondag 26 maart 2006 @ 20:40:
Staat de PC goed geaard aangesloten? zo niet probeer dit eens, desnoods in een andere ruimte.
zou ook geen must moeten zijn.
ongeaard hoort een pc ook gewoon te kunnen draaien.

TS: ik vermoed het moederbord, heb je al gecontroleert of er geen beschadigde condensatoren opzitten?
hoe zijn de voltages?
insteekkaarten verwijderen en testen, en langzaamaan weer 1 terugzetten wil ook nog wel is helpen, evenals de geheugenmodules verplaatsen.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Er zijn tal van voorbeelden waarbij een pc ongeaard niet goed werkt. Spontane uitval, netwerkproblemen, storing op het geluid etc.

Je moet dingen wel uitsluiten dus moet je niet komen met de zin "zou ook geen must moeten zijn".
Hoe kunnen we nou achterhalen wat het probleem is als je niet eens alles test.

• Aurian
Computer is weer stabiel na het vervangen van videokaart. Logisch.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Aurian schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 16:30:
Vaag :/

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Aurian schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 16:30:
De videokaart, daar had ik het al over ;)
Heb je geprobeerd om alle AGP gerelateerde instellingen te veranderen om zo de compatibiliteit te kunnen verbeteren ? :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1