[Mail] Verzenden met verschillende SMTP-servers

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Okay, ik zit nu op een locatie waar ik de SMTP-server wel van weet maar niet mijn mail wil mee ophalen (ivm. security) Alleen in Mail kan ik alleen voor een account aangeven via welke SMTP hij het moet versturen en aangezien ik nogal eens op verschillende locaties zit is mijn vraag of er ergens een mogelijkheid zit om handmatig aan te geven welke SMTP-server hij moet gebruiken bij het versturen van mail, zonder daarvoor mijn accounts om zeep te moeten helpen....

Heb al gekeken op deze pagina: http://www.tikouka.net/mailapp/ maar volgens mij zit daar niet bij wat ik zoek.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:17
wat je zou kunen doen is je HOSTS file openen, neem 'smtphost' ofzo als smtp server bij je accounts en wijzig het ip elke keer, of zet er meerdere onder elkaar en quote diegene waar jij verbinding wilt maken erop oid. Iets beters weet ik zo niet

• Red
Nou, ik zou niet weten waar ik het HOSTS bestand kan vinden op OSX.... Volgens mij is dit een Windows oplossing.

Oh ja, heb ook gekeken naar postfix enabler, maar dat is ook niet de bedoeling.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:26

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Dit kan heel makkelijk met een AppleScript. Zie http://homepage.mac.com/aamann/Mail_Scripts.html voor een aantal voorgebakken scripts voor Mail.app.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:37

JaQ

Red schreef op zondag 26 maart 2006 @ 20:19:
Nou, ik zou niet weten waar ik het HOSTS bestand kan vinden op OSX.... Volgens mij is dit een Windows oplossing.

Oh ja, heb ook gekeken naar postfix enabler, maar dat is ook niet de bedoeling.
Hij bedoelt het hosts file dat in /etc staat (daarna nog wel even de nsswitch van OS X aanpassen). Daarvoor moet je een terminal openen, je weet wel: dat programmatje waarme je dat belgische virus kon activeren :+

Keuze welke smtp je wilt gebruiken in een mailapp en dat laten wisselen per locatie (een beetje zoals je met proxies in je netwerksettings doet dus) is niet gebruikelijk. Je zou kunnen overwegen postfix op te zetten met een relayhost (en die relay dus af te laten hangen van je locatie, dat moet te scripten zijn). Ik kan me echter voorstellen dat je nog niet echt van plan bent om te leren hoe een smtp echt in elkaar steekt.

[ Voor 1% gewijzigd door JaQ op 26-03-2006 20:41 . Reden: mmmm... blijkbaar moet ik me eens wat minder met bash inlaten en wat meer met applescript... ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

de Hosts file werkt niet zoals je wellicht denkt in OS X; onder OS X gebruik je de netinfo manager voor dit soort zaken.

Wat je dus zoekt is een location-gebaseerde mail-setup; een AppleScript lijkt me idd het makkelijkste.

offtopic:
je mail ophalen doe je met pop of imap, niet smtp

[ Voor 12% gewijzigd door chem op 26-03-2006 21:15 ]

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Kan een mod of de TS'er ff de topic titel;aanpassen door SMTP te vervangen door POP3 want anders gaat het nergens over...

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:26

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Volgens mij wil de topicstarter de POP-server juist hetzelfde laten en de SMTP-server aanpassen, zonder een nieuwe account aan te maken in Mail.app. Dus SMTP in de titel moet wel blijven staan.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Red
Precies. Het mooiste zou zijn dat als ik ergens een mail wil versturen de smtp-server kan invullen zonder daarvoor mijn Mail-accounts daarvoor aan te hoeven passen. Ophalen via POP kan overal, maar het versturen niet ivm. relaying.

@ B_O_S_S: Die Apple-scripts zijn wel makkelijk, alleen nog niet helemaal wat ik bedoel, omdat de SMTP wel in Mail moet staan. Ik kan dit nu niet handmatig doen.

• paella
  • Laatst online: 17:55
Red schreef op zondag 26 maart 2006 @ 20:09:
Okay, ik zit nu op een locatie waar ik de SMTP-server wel van weet maar niet mijn mail wil mee ophalen (ivm. security) Alleen in Mail kan ik alleen voor een account aangeven via welke SMTP hij het moet versturen en aangezien ik nogal eens op verschillende locaties zit is mijn vraag of er ergens een mogelijkheid zit om handmatig aan te geven welke SMTP-server hij moet gebruiken bij het versturen van mail, zonder daarvoor mijn accounts om zeep te moeten helpen....

Heb al gekeken op deze pagina: http://www.tikouka.net/mailapp/ maar volgens mij zit daar niet bij wat ik zoek.
Maar je kan toch bij Mail (Tiger) aangeven welke SMTP ie moet gebruiken in de settings? Als je die al van te voren invult, kan je uit een uitklapmenutje kiezen...

No production networks were harmed during this posting

• Red
@ paella: ja dat kan. Maar om het even te verduidelijken.

Ik zit momenteel bij mijn broer en daar wil ik een mailtje versturen.

Accountnaam: * Red
Ik haal mijn mail gewoon op via pop.************.nl dat gaat allemaal goed.
Mail verstuur ik via smtp.xs4all.nl (omdat dit de SMTP bij mijn huis is)

Alleen omdat relaying bij bijna geen elke provider kan zou ik dus een tweede account aan moeten maken om het te versturen via smtp.wanadoo.nl

Maar dat wil ik niet, omdat ik daarvoor dan een andere account moet maken en mijn mail dus in twee mappen komt.

Beetje duidelijk zo ?

[ Voor 3% gewijzigd door Red op 28-03-2006 18:15 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Opzich wel, maar heeft je "geheime" pop3 server dan geen smpt functionaliteit? En heb je niet geprobeerd op de SMTP server van xs4all te gebruiken in combinatie met authenticatie? Dan werkt het wellicht ook als je op een ander netwerk zit. Ik lees in de FAQ van xs4all:
De software op smtp.xs4all.nl is vrij strikt geconfigureerd om spam te voorkomen. Wanneer de smtp-server uw e-mail niet accepteert komt er een foutmelding als:

571... I don't relay for that address.

U kunt dit op drie manieren voorkomen:
- U gebruikt 'SMTP Authenticatie'. In vrijwel alle e-mailprogramma's kunt u apart uw loginnaam en wachtwoord opgeven voor het gebruik van de SMTP-server.
- In het e-mailprogramma geeft u als uitgaande mailserver de SMTP-server op van de provider of het netwerk waar u op dat moment bent ingelogd/ingebeld. Als dat netwerk geen eigen SMTP-server heeft, zult u een andere smtp-server moeten opgeven, die wel toestaat dat hij van buiten zijn eigen domein aangesproken wordt om e-mail naar buiten zijn eigen domein te versturen.
- U gebruikt Secure Webmail
Heb je dat al geprobeerd?

Hier stond achterhaalde informatie…

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als je Xs4all hebt, kun je voor alle accounts het versturen van mail via de beveiligde server van Xs4all doen. Hoe dat werkt kun je hier lezen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Red
@ Digistorm:

nee, mijn POP3 server ondersteunt geen SMTP. Het is nl. de pop3 van mijn domeinnaam, welke veelal geen eigen smtp ondersteunen.....

Daarnaast de SMTP-authenticatie van XS4All wordt niet geaccepteerd door Mail.app.
Daedalus schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 18:37:
Als je Xs4all hebt, kun je voor alle accounts het versturen van mail via de beveiligde server van Xs4all doen. Hoe dat werkt kun je hier lezen.
Werkt niet..... sowieso is die handleiding ook nog voor mail 1.3, en zelfs dan werkt het niet.

Nergens staat overigens dat je ingelogd moet zijn via het XS4All netwerk, dus ervanuit gaand dat het niet hoeft.....

[ Voor 56% gewijzigd door Red op 28-03-2006 19:02 ]

• paella
Red schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 18:15:
@ paella: ja dat kan. Maar om het even te verduidelijken.
[...]
Beetje duidelijk zo ?
Ja, maar je kan bij accountsettings een lijstje hebben van meer SMTP servers. Dus niet verschillende accounts, maar in dat ene account, meer keuze uit SMTP servers.

[ Voor 43% gewijzigd door paella op 28-03-2006 19:12 ]

• Red
paella schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:12:
[...]

Ja, maar je kan bij accountsettings een lijstje hebben van meer SMTP servers. Dus niet verschillende accounts, maar in dat ene account, meer keuze uit SMTP servers.
Goh wat dom.... alleen ik kon die lijst niet selecteren. Daarvoor moest ik eerst een tweede aanmaken....

Bedankt !!!

Dit stond er over in de Help....
Kies in het paneel 'Accountinformatie' de optie 'Wijzig serverlijst' uit het venstermenu 'Server uitgaande post (SMTP)'.
Er verschijnt een lijst met servers.
Maar die verscheen dus niet...

[ Voor 24% gewijzigd door Red op 28-03-2006 19:34 ]

• paella
Red schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:30:
[...]

Goh wat dom.... alleen ik kon die lijst niet selecteren. Daarvoor moest ik eerst een tweede aanmaken....
[...]
Een tweede account eerst om daarna weer te deleten bedoel je?

Pagina: 1