Windows XP ziet geen SATA HDD tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• elrobbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-02 20:48
Heel mijn weekend vergalt.... :(
Ik kom er niet uit.....dit is mijn probleem:
Ik probeer een systeem te hestellen voor een kennis.
Het is een ASUS P4R800-V deluxe mainboard met SIS raid erop.
Ik schuif er een XP PRO cd in en draai de setup. Tijdens de hardware check, voorzie ik het systeem van de drivers voor de RAID controller (flop). ( er zit een Samsung SATA schijf in)
Dat werkt allemaal prima, totdat ik op "enter" druk om XP te installeren....."er is geen vaste harde schijf gevonden...bla,bla....einde oefening. 8)7
Vergeet ik nog iets, of is er iets anders mis?
Bij het booten komt bij de IDE opsomming (uiteraard) de schijf niet voor. Wel bij de RAID setup.....daar staat ie gewoon netjes bij. Ik kan de schijf gewoon fdisken en formatteren met Partition magic. Hij geeft daar geen enkele fout op bij het checken.
Ik ben door mijn ideeen heen.........hellup!

Kan ik nog iets anders proberen?

thanks,

elrobbo

elrobbo

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:04
Je hebt die disk niet in een RAID setup gehangen, maar gewoon los aan de controler gehangen? in dat geval hoef je over het algemeen geen drivers te laden, aangezien dan een standaardschijf geemuleerd wordt.

Verwijderd

sata heeft altijd drivers nodig.... maar dan moet je gewoon ff nieuwe drivers van internet halen... zo heb ik dat altijd gedaan met mijn sata drivers (wel met de nodige frustraties :P)

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-02 17:39
Een originele Topictitel overigens, zeer toepasselijk.

5950X // 32GB DDR4-3000 // Gigabyte B550 Aorus Elite V2 // RX7900XT // 5TB M.2 + 47TB HDD

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:14
Via F8 de drivers geladen ?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:44
lama, klopt niet.

[ Voor 92% gewijzigd door Nielson op 26-03-2006 18:57 ]

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Hmz, mijn mobo's hebben nooit sata drivers nodig >:) waarschijnlijk ben ik gewoon een gelukkige vogel :D

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-02 10:57

RammY

Dát!

Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 18:55:
sata heeft altijd drivers nodig.... maar dan moet je gewoon ff nieuwe drivers van internet halen... zo heb ik dat altijd gedaan met mijn sata drivers (wel met de nodige frustraties :P)
Als je ff leest wat de TS zegt |:(
...
Ik schuif er een XP PRO cd in en draai de setup. Tijdens de hardware check, voorzie ik het systeem van de drivers voor de RAID controller (flop). ( er zit een Samsung SATA schijf in)
...
Misschien eens andere drivers proberen ipv die wat je nu gbruikt...

Deze advertentieplaats is te huur!

• silitek
  • Laatst online: 27-02 12:19

silitek

Tubes Only

je heb nie de goede driver.....ff een goede neerhalen

Tubes....It's what make music music!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 14:18
1) Heb je in de raid adapter opgegeven dat je wil booten van de schijf? Misschien moet je zelfs ergens defineren dat je de schijf stand-alone wil gebruiken.
2) tijdens het starten van de windows setup moet je op een gegeven moment op F6 drukken om dit soort drivers te laden.

Verwijderd

mijn mobo heeft geen sata drivers nodig, alleen als ik raid draai

• Nielson
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 18:59:
mijn mobo heeft geen sata drivers nodig, alleen als ik raid draai
En wat heeft de TS daar aan ? In de handleiding van dit mb staat dat zogauw je 2k/XP op een nieuwe schijf wilt installeren je de SiS u/s-ata drivers moet laden m.b.v. F6.

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-02 11:45
Kijk eens in je bios of in het raid menu of de raid controller als raid werkt of als non raid.
Bij sommige controllers moet je een raid config met meerdere schijven hebben gemaakt wil je met de raid controller kunne werken.

• elrobbo
Het MOBO heeft ook geen problemen met de schijf, XP ziet m niet!
De (correcte) drivers verschijnen tijdens de setup van XP.
Windows blijft echter hardnekkig zeggen,dat ik er geen HD in heb zitten...ggrr.
Of ik nou de de RAID aan of uit zet...drivers wel of niet laad tijdens de F6 optie.....noppes!

( zit te verzinnen hoever ie zou vliegen uit het raam )

elrobbo

elrobbo

• Nielson
Heeft deze combinatie wel gewerkt ? Anders lijkt 't me toch een driver probleem. Had je al een nieuwe diskette gemaakt met de drivers direct bij SiS vnadaan ?

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-02 11:45
Heb je al een andere sata poort geprobeerd.
Je kunt windows ook op een ide schijf instaleren + alle drivers. Sata schijf eraan hangen, parties aanmaken. Dan als laaste de ide instal naar sata ghosten.

Verwijderd

Nielson schreef op zondag 26 maart 2006 @ 19:07:
[...]

En wat heeft de TS daar aan ? In de handleiding van dit mb staat dat zogauw je 2k/XP op een nieuwe schijf wilt installeren je de SiS u/s-ata drivers moet laden m.b.v. F6.
het lijkt met dat het geen nieuwe schijf is want windows is er al een keer op geinstallerd geweest, kan het zijn dat hij gewoon de verkeerde instelling in de bios heeft, dat hij raid aanheeft staan, inplaats van uit?

• elrobbo
Heb de andere poort ook al getest....zelfde resultaat.
Heb de laatste drivers van de ASUS site gehaald ( voor de raid )....zit een mooie "create disk"util bij.....alleen wil XP er niks van weten...

elrobbo

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:30
( er zit een Samsung SATA schijf in)
kan ik hieruit opmaken dat er één hardeschijf inzit ?

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
werkt de schijf wel in een andere computer?
staan de jumpers goed?
Heb je het al met een live cd geprobeerd, bijvoorbeeld knoppix?
Welke XP pro is het SP1, SP2?
Wat voor raid wil je draaien?
Staat je schijf als primaire partitie ingesteld?

Wat voor problemen kunnen we uitsluiten en waarom?

Ook ik heb voor mijn sata schijf geen extra drivers nodig, heb je trouwens hier al gekeken: OM FAQ / Beleid

[ Voor 17% gewijzigd door Sallin op 26-03-2006 19:23 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik heb hier ook eenzelfde probleem gehad met een Asus mobo met SiS chipset. In dit geval de A8S-X. Ook hierbij werd de s-ata schijf die ik wilde gebruiken gewoon herkend en ook in de windows install zonder extra drivers te laden. Alleen na de reboot ging het inderdaad fout en werd de schijf niet meer herkend. Ook verschillende drivers en settings geprobeerd natuurlijk maar geen oplossing gevonden.

Uiteindelijk maar de harde schijf (Seagate 160 GB) geruild met iemand voor een 120 GB ide model. Het boot probleem was toen opgelost maar verder is het ook nog eens een rampenboard: Zeer instabiel, chipset heatsink word knetterheet (is misschien oorzaak van probleem 1), overclock functies resetten telkens naar standaard settings, etc etc

Volgende keer dus maar weer een bekende goede chipset zoals de nforce 4 of mischien een Uli als goedkope oplossing.

• elrobbo
Sallin schreef op zondag 26 maart 2006 @ 19:19:
werkt de schijf wel in een andere computer? ja
staan de jumpers goed? moet dat nog bij sata?
Heb je het al met een live cd geprobeerd, bijvoorbeeld knoppix? nee, ik wil winXP
Welke XP pro is het SP1, SP2? Heb 5 smaken getest :)
Wat voor raid wil je draaien? Ik wil het eigenlijk helemaal niet....er zit maar 1 HD in
Wat voor problemen kunnen we uitsluiten en waarom? In fdisk en P magic kan ik de schijf gewoon partitioneren en controleren met geen enkele fout....de schijf is dus goed denk ik.
Het mobo is ook goed, want het mobo ziet de schijf correct.

Ook ik heb voor mijn sata schijf geen extra drivers nodig

[ Voor 4% gewijzigd door elrobbo op 26-03-2006 19:24 ]

elrobbo

• Nielson
Wat voor raid wil je draaien? Ik wil het eigenlijk helemaal niet....er zit maar 1 HD in
Bij sommige losse controllers móet je gewoon een raid-set aanaken, ook al gebruik je maar één schijf zonder de raid opties, anders werkt 't gewoon niet.

• elrobbo
Het in onboard. En als ik de configuratie utility draai, dan geeft ie aan dat dit niet kan omdat er maar 1 schijf in zit.

elrobbo

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 17:20

MRic3

Of praat ik weer poep?

En ja, bij sata2 moet je nog soms met een jumper werken.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

bios reset al gedaan?

• Nielson
elrobbo schreef op zondag 26 maart 2006 @ 19:33:
Het in onboard. En als ik de configuratie utility draai, dan geeft ie aan dat dit niet kan omdat er maar 1 schijf in zit.
Ja, ook al is 'ie onboard, het is nog steeds een losse controller met een eigen bios. Maar bovenstaande is bij jou dus niet het geval. Heeft die Samsung schijf ooit wel gewerkt op dit mainboard ? Anders kun je misschien de s-ata snelheid nog op 150 forceren mocht deze een s-ata 300 interface hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Nielson op 26-03-2006 19:47 ]

• orionpax
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Ik ben geen expert dus misschien is mijn toevoeging onzin maar ik merk het volgende op.

Het systeem bevat dus 1 harde schijf.

Deze wordt niet herkent tijdens de IDE opsomming
Deze wordt wel herkent tijdens de RAID opsomming
Dan tijdens de setup herkent hij geen schijf meer.

Komt dit niet doordat voor RAID 2 of meer schijven nodig zijn en met 1 schijf dus geen raid opstelling gemaakt kan worden. De schijf moet dus al bij IDE set up herkent worden. Staat het bios wel gewoon goed ingesteld?

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

elrobbo schreef op zondag 26 maart 2006 @ 19:33:
Er zijn onboard controllers waarbij je 1 schijf pas kan gebruiken zodra je een RAID0 kiest als RAIDset. Het kiezen van een RAID1 (mirror) zal inderdaad niet gaan omdat de controller dan minimaal 2 disken verwacht.

Met andere woorden heb je RAID0 setup geprobeerd? En wat zegt de handleiding over het gebruik van 1 disk?

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 19:33

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

even met een live cd testen of je RAID controller uberhaupt wat wil doen. Het eerste wat je nu wil doen is een hardware falen uitsluiten, zodat je je uitsluitend kan richten op een mogelijk software probleem. Je doel is dus om die RAID controller aan de gang te krijgen, by any means necessary ;) Als een Knoppix CD wel je schijf herkent, is de controller in ieder geval niet het probleem

Launching containers into space

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57
Ik heb de topictitle maar even aangepast van Ik word gek! naar de huidige. Tevens heb ik het topic van PMG naar OM gestuiterd, daar dit meer specifiek over de HDD en de controller gaat :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• elrobbo
Nielson schreef op zondag 26 maart 2006 @ 19:11:
Heeft deze combinatie wel gewerkt ? Anders lijkt 't me toch een driver probleem. Had je al een nieuwe diskette gemaakt met de drivers direct bij SiS vnadaan ?
En jij had gelijk ....de drivers van de Asus dateerden van 2003....bij SIS van 2005 en draaien als een tierelier ( tot nu toe dan, hehe )
Toch eigenaardig....je gebruikt de drivers die standaard bij je MOBO geleverd worden en die werken niet!

Ik kan weer slapen!

thanx for the input allemaal!~

elrobbo

elrobbo

Pagina: 1