Toon posts:

Sapphire Radeon 9800PRO hardware problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ongeveer twee jaar geleden heb ik een Sapphire Atlantis Radeon 9800PRO 128mb kaart gekocht en heeft altijd probleemloos gewerkt op XT snelheid na een XT bios flash. Een aantal weken geleden heb ik hem echter terug geflashed zonder problemen maar na een aantal dagen begonnen er plots blokjes / strepen over het scherm te verschijnen zelfs buiten windows.

Mijn vraag is of er iemand is die dit probleem herkent ? Misschien kan er een klein weerstandje vervangen worden of is er een andere oplossing. Zelf heb ik de kaart in verschillende computers geprikt en ook de XT bios terug gezet. Helaas blijven de blokjes / strepen.

Tijdens initialisatie hardware:

Afbeeldingslocatie: http://www.devleut.demon.nl/Screen1.jpg

Tijdens startup windows:

Afbeeldingslocatie: http://www.devleut.demon.nl/Screen2.jpg

PS: Ik heb ook contact gezocht met ATI via een RMA formulier en customer support. Helaas geven ze niet thuis. Zelfs na meerde mailjes nog steeds geen enkele reactie terug. is dit toeval of zijn er meer mensen die dit hebben ervaren? (Ik weet dat het een saphire kaart is maar de support loopt via ATI)

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hm, ziet eruit alsof je videogeheugen niet meer goed is (en ik heb dat probleem al vaak mogen zien als RMA medewerker :P). Het terugclocken heeft dan op zich niet vele zin, heel misschien dat op een lagere snelheid dan stock de boel nog wel wil draaien, maar geef je weinig kans. Als je trouwens zegt dat je ongeveer twee jaar geleden je kaart gekocht hebt, kun je deze toch nog naar de winkel brengen? :) Waarom zou je dan moeilijk doen om hem direct naar ATi te sturen?

[ Voor 8% gewijzigd door J0YR1D3R op 26-03-2006 18:52 ]

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Je hebt hem geflashed dus je hebt geen garantie meer. Uiteraard kan je hem terug flashen en het proberen te claimen maar bepaalt netjes is het niet. Je kan ook denken dat je voor een prikkie twee jaar een XT gehad hebt. Het is je eigen verantwoordelijkheid wat je doet.

De fouten die je ziet zijn inderdaad geheugenfouten en ik ben er vrij zeker van dat je kaart onherstelbaar beschadigd is en dat je naar een nieuwe zult moeten zoeken.

Specs

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:09

Zjemm

...

2 jaar is meestal geen garantie meer toch op zo'n kaart?

opensecure.nl

• J0YR1D3R
  • Niet online
dkwakkel schreef op zondag 26 maart 2006 @ 19:26:
Je hebt hem geflashed dus je hebt geen garantie meer. Uiteraard kan je hem terug flashen en het proberen te claimen maar bepaalt netjes is het niet. Je kan ook denken dat je voor een prikkie twee jaar een XT gehad hebt. Het is je eigen verantwoordelijkheid wat je doet.
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 18:41:
Ongeveer twee jaar geleden heb ik een Sapphire Atlantis Radeon 9800PRO 128mb kaart gekocht en heeft altijd probleemloos gewerkt op XT snelheid na een XT bios flash. Een aantal weken geleden heb ik hem echter terug geflashed zonder problemen maar na een aantal dagen begonnen er plots blokjes / strepen over het scherm te verschijnen zelfs buiten windows.
? :) Hij heeft hem dus al teruggeflashed.
Zjemm schreef op zondag 26 maart 2006 @ 19:31:
2 jaar is meestal geen garantie meer toch op zo'n kaart?
Wisselt per fabrikant/leverancier. Club3D geeft 2 jaar garantie op hun videokaarten bijvoorbeeld :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:19

Thandor

SilverStreak

J0YR1D3R schreef op zondag 26 maart 2006 @ 19:32:
[...]

[...]

? :) Hij heeft hem dus al teruggeflashed.

[...]

Wisselt per fabrikant/leverancier. Club3D geeft 2 jaar garantie op hun videokaarten bijvoorbeeld :)
Maar daarvoor is de kaart al geflashed en opgevoerd geweest. Garantie vervalt dan. Overigens hoeft het niet zozeer te zijn dat de GPU en/of het geheugen direct schade heeft ondervonden van het opvoeren. De regulatoren op de kaart kunnen ook overbelast zijn door de overclock en daardoor schade hebben waardoor het geheugen indirect kapot is gegaan of verkeerd wordt aangestuurd. (bv. door verkeerde toevoer van voltages)

Mag ik trouwens vragen, als de kaart probleemloos werkte waarom flash je 'm dan weer terug ?
Mocht de kaart niet meer werken (andere factoren zoals de voeding kunnen ook een rol spelen, controleer die daarom ook) dan zit er niet veel anders op dan een nieuwe kaart aan te schaffen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 08:45
Je garantie moet je bij de winkelier halen, en mocht dat om de een of andere reden niet lukken dan bij de fabrikant. Dat is in dit geval dus Sapphire en niet ATi.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 16:06

BHQ

Hoe bewijst de winkel dat-ie geflashed is? Je videogeheugen is doodsimpel naar z'n mallemoeren. Heb het zelf ook gehad met een Club3D Radeon 9500 die op een gegeven moment helemaal geen beeld meer gaf.

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Yapser schreef op zondag 26 maart 2006 @ 20:30:
Hoe bewijst de winkel dat-ie geflashed is? Je videogeheugen is doodsimpel naar z'n mallemoeren. Heb het zelf ook gehad met een Club3D Radeon 9500 die op een gegeven moment helemaal geen beeld meer gaf.
De winkel kan dat niet bewijzen, elke winkel heeft hiervoor garantie als je je stoute schoen aan trekt en zegt dat je niet weet hoe het komt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Naar de winkel brengen is voor mij geen optie omdat die helaas niet meer bestaan. Het is uiteraard ook niet zo netjes om op een misbruikte kaart garantie te claimen. Aan de andere kant maakt ATI het ook wel heel makkelijk om je kaart te flashen of te overclocken (bijvoorbeeld door ATI overdrive).

Maar goed theoretisch zit er wel twee jaar garantie op via ATI zelf maar die geven geen gehoor. Door deze ervaring wordt mijn volgende videokaart dan ook zeker niet een (Sapphire) ATI kaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2006 23:00 ]

• J0YR1D3R
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 22:58:
Maar goed theoretisch zit er wel twee jaar garantie op via ATI zelf maar die geven geen gehoor. Door deze ervaring wordt mijn volgende videokaart dan ook zeker niet een (Sapphire) ATI kaart.
Waarom dat laatste overigens? Een fout als deze kan net zo goed bij nVidia ook voorkomen. Er zitten altijd slechte series tussen, dus niet alleen bij ATi of Sapphire :)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 22:58:
Bedankt voor jullie reacties. Naar de winkel brengen is voor mij geen optie omdat die helaas niet meer bestaan. Het is uiteraard ook niet zo netjes om op een misbruikte kaart garantie te claimen. Aan de andere kant maakt ATI het ook wel heel makkelijk om je kaart te flashen of te overclocken (bijvoorbeeld door ATI overdrive).

De kaart heeft het, twee jaar op hogere specs dan normaal gedaan..en dan vindt je het product slecht? Zoals gezegd, twee jaar is een mooie tijd voor zo'n overclock en tja, dat hij nu kappot is... dat kan gebeuren, dat ligt niet direct aan ati of aan sapphire...jij draaide hem ge-overclockt!

Als je hetzelfde met een nvidia kaart zou doen, zelfde effect.... Zoals gezegt, neem je verlies en kies een leuke kaart om in je systeem te down!

There is no place like ::1

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voordat ik hier OW-s moet gaan uitdelen voor illegale zaken (garantiefraude) gooi ik dit maar op slot, want eea is al duidelijk:

- dit is brak videogeheugen, iets wat je in vele andere topics hier zou hebben kunnen lezen
- OCen doe je altijd op eigen risico. Je kunt je (zeker na 2 jaar) niet op garantie beroepen als er dan iets mis gaat
- proberen garantie te claimen als je weet dat je er geen recht op hebt is fraude. Daar willen we op GoT niets over lezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.