[Gentoo] Alsa driver installatie

Pagina: 1
Acties:

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-02 11:01
Hey,
Ik probeer de alsa-driver te installeren om ervoor te zorgen dat mijn geluidskaart werkt. Ik heb de documentatie op deze pagina proberen te volgen:

http://www.gentoo.org/doc/en/alsa-guide.xml

Er zijn 2 opties:
1 Use ALSA provided by your kernel. This is the preferred/recommended method.
2 Use Gentoo's media-sound/alsa-driver package.

Bij de eerste optie loop ik op punt 2.2 vast:
# cd /usr/src/linux
# make menuconfig

Er bestaat bij mij geen /usr/src/linux, user/src is zelfs leeg.

emerge alsa-driver geeft ook een probleem met deze dir:

* Determining the location of the kernel source code
* Found kernel source directory:
* /usr/src/linux
* Could not find a usable .config in the kernel source directory.
* Please ensure that /usr/src/linux points to a configured set of Linux sources .
* If you are using KBUILD_OUTPUT, please set the environment var so that
* it points to the necessary object directory so that it might find .config.

Zou hier dan niet de kernel source moeten staan? Of is dat niet het geval omdat ik een stage 3 installatie heb gedaan? En wat is dan de oplossing?
Ik doe alles via root...

Alvast bedankt!

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Als je de installatie guide volgt ben je een paar stappen vergeten, vooral die van emerge gentoo-sources waarbij de kernel source wordt geinstalleerd.

• DaneV
Hmm stom. Ik neem aan dat is nu deze stappen alsnog kan uitvoeren ?

Verwijderd

Ik vraag me af hoe je ooit een werkend systeem hebt kunnen krijgen zonder de kernel-sources, zelfs voor genkernel is dat namelijk nodig. Heb je die dir soms een keer gewist?
"emerge gentoo-sources" zou voldoende moeten zijn ja.

Heb je deze installatie zelf gedaan?

• DaneV
Ok, ik heb dit nu gedaan en mijn kernel gerecomiled met Intel/SiS/nVidia/AMD/ALi AC97 Controller driver erbij

maar als ik nu naar alsaconf ga zegt hij dat er geen PnP of PCI drives zijn.
Ik meen dat ik wel de goede driver heb gekozen:

lspci -v | grep -i audio geeft:

00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) AC'97 Audio Controller (rev 03)

Weet iemand wat ik nu fout doe ?

P.S. Ik heb de dir niet gewist, en ja ik heb de installatie zelf gedaan via de GLI

[ Voor 10% gewijzigd door DaneV op 26-03-2006 18:55 ]

Verwijderd

Wat betreft je /usr/src/linux,

Kijk welke kernel je hebt geinstalleerd en maak met het commando ln een link naar die kernel:

ln -sf /usr/src/gentoo-sources-<type> /usr/src/linux

Daarna moet je opnieuw je kernel configureren met make menuconfig en zorg dat ALSA in de kernel en SOUND in het algemeen als module gecompiled wordt, je installeert de kernel opnieuw en start opnieuw op met de nieuwe kernel. Vervolgens emerge je alsa-driver opnieuw. Dat moet goed gaan!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zoals hierboven wordt gezegd zou het inderdaad moeten werken.

Wel herkenbaar dit... :P
Na zelf ook een beetje gekloot te hebben met ALSA in de kernel ben ik snel weer terug gegaan naar ALSA zoals ik het gewend was, met modules. Dat werkte wel meteen, terwijl het vanuit de kernel toch niet lekker wilde. Mocht je dus problemen blijven houden dan is het misschien slim om er gewoon modules van te maken.
Of zie ik nu bepaalde grote voordelen over heeft wat betreft het opnemen van ALSA in de kernel vs. modules?

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 27-03-2006 00:46 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

In de kernel heb je het voordeel dat je bij een kernel update niet de drivers opnieuw hoeft te installeren. Nu is dat niet erg als het alleen de alsa drivers zijn, maar als je lijstje wat langer wordt, dan kan het wel handig zijn.

Ik vind het trouwens wel knap dat je een werkend gentoo systeem hebt geinstalleerd zonder kernel-sources... die vormen een nogal essentiele stap in het geheel...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Floep
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Hmm... Gentoo doet maar rare dingen, de sound werkt niet als je hem in je kernel bakt maar wel met modules.
En als je de nvidia kernel en glx meuk emerged dan krijg je ook vage errors... Maar gelukkig werkt het wel met de nvidia installer :)
naja, gentoo wordt een beetje slordig naar mijn idee...

Verwijderd

Floep schreef op maandag 27 maart 2006 @ 20:50:
Hmm... Gentoo doet maar rare dingen, de sound werkt niet als je hem in je kernel bakt maar wel met modules.
En als je de nvidia kernel en glx meuk emerged dan krijg je ook vage errors... Maar gelukkig werkt het wel met de nvidia installer :)
Gentoo wordt niet slordig, Gentoo wordt bekender, en omdat het bekender wordt gaan meer mensen het gebruiken en omdat veel van die mensen uberhaubt geen linux zouden moeten draaien, laat staan een "moeilijke" distro zoals Gentoo en veel van die mensen niet van lezen houden en graag stappen uit manuals overslaan krijg je dit soort opmerkingen en indianenverhalen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Floep schreef op maandag 27 maart 2006 @ 20:50:
Vreemd, niet mijn ervaringen. Hier tot twee keer toe probleemloos geinstalleerd met emu10k in de kernel gebakken en de nVidia modules ge-emerged en nog een keer op een oude laptop die een week bezig was met compileren :+ . Met genkernel zou het ingewikkelder kunnen zijn, maar WTF gebruik je Gentoo als je genkernel wilt nemen? Dan kun je net zo goed een andere distro pakken 8)7

Overigens was mijn eerste install wel hoogst brak omdat ik aan de CHOST waarde had zitten kutten, zoals duidelijk werd toen ik distcc aan wilde zetten, wat maar te meer onderstreept: hou je aan de install guide tenzij je **echt** weet waar je mee bezig bent :z

Oslik blyat! Oslik!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
inderdaad, net even de handleiding erbij gepakt en er wordt toch echt in een note aangegeven dat /usr/src/linux of de lokatie van je kernel moet worden aangegeven (maw, cd /usr/src en ls ;) )

maw: handleidingen niet lezen is geen sloppyness van gentoo, daarnaast wordt er toch minstens enige (beperkte) linux kennis verwacht (genkernel zou dus al niet nodig moeten zijn, ik heb het iig nog nooit gebruikt

verder emerge ik alsa gewoon los, niets in de kernel zodat ik alsa kan updaten zonder mn hele kernel te updaten (aanrader ;) )

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Of alsa in de kernel moet/kan of los is trouwens echt een discussie punt.

Voor mij persoonlijk is het makkelijker om het in de kernel te stoppen omdat de drivers voor mijn geluidskaart niet echt meer worden aangepast (iig gaan de ontwikkelingen trager dan de huidige kernel ontwikkelingen). Ik heb het dan over een SB!Live en Via 8235 (onboard).
Als je echter een nieuwe kaart gebruikt die nog niet lekker ondersteunt wordt, loont het natuurlijk wel om losse drivers te gebruiken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hmmm in kernel is imo makkelijker voor newbies ;)

alsa wordt nou ook meer niet zo vaak geupdate hoor.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik vind die modules juist makkelijker :P
Dat werkt ook eigenlijk altijd wel heb ik het idee. Zelf wilde het hier in de kernel ook niet 123 vlotten. Zodra ik er modules van gemaakt had ging het ineens wel van een leien dakje :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1