Oude BIOS + grote HD = problemen

Pagina: 1
Acties:

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 10:15
Eergisteren kreeg ik mijn nieuwe HD (Maxtor Diamondmax 10 6L250R0 250GB, ATA) binnen, om eindelijk mijn server weer te reanimeren, nadat diens oude HD (20gig) het witte licht had gezien. Op deze HD wilde ik debian gaan installeren, maar toen hij na de base install en een restart wilde booten om de rest van de installatie te downloaden, mislukte dat: "Error 18: Selected cylinder exceeds max supported by BIOS". Dus ik kijk ff in de bios, en daar zie ik het staan: 136GB. DOH, natuurlijk: bios limit. Ik vlieg als een gek naar http://www.msi.com.tw om daar de nieuwste bios voor mijn MSI K7 Pro (MS-6195) te fixen, maar daar eenmaal aangekomen werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt: het moederbord wordt al bijna 6 jaar niet meer ondersteund: de laatste bios dateerde al weer van 2000, waar men nog sprak over een bios limit van 65GB :P

Anyway, mijn debian installatie zag de hd wel gewoon goed, dus om in iedergeval te kunnen booten heb ik 1 boot partitie gemaakt, 1 data partitie en nog een swap partitie. Ik kan mijn systeem nu wel booten, maar als ik die data partitie ga beschrijven krijg ik op een gegeven moment allemaal I/O errors.

De FAQ verwees me naar deze site, maar ik kon daar nou niet precies wijs uit worden wat ik nu moet doen om mijn probleem te verhelpen.

• SpiriTNL
  • Laatst online: 21:27
Had als een gek naar www.maxtor.com gevlogen en je kon het volgende vinden:

https://maxtor.custhelp.c...60&p_sid=YYzwvs3i&p_lva=#

En als dat niet helpt heb je een probleem.

[ Voor 48% gewijzigd door SpiriTNL op 26-03-2006 20:40 ]

• Quadro!
Windows is geen optie, dus zou overblijven om een IDE Controller te gebruiken... Daar zat ik eigenlijk niet echt op te wachten, aangezien ik al 2 SATA drives op een pci sata controller heb draaien. Nog een schijf over PCI lijkt me niet echt bevordelijk, of maakt dat niks uit? En er zijn 100% zeker geen andere oplossingen dan die 3?

BTW:
Problem
The full capacity of ATA drives larger than 137GB is not recognized by the operating system.
Mijn probleem is toch niet dat mijn OS de hd niet herkent (de installer ziet gewoon een 250GB schijf, en ik kan hem ook gewoon partitioneren), maar die bios? Of komt dit op hetzelfde neer? :+

[ Voor 33% gewijzigd door Quadro! op 26-03-2006 21:06 ]

Verwijderd

Heb hier zo'n zelfde situatie, heb een Debian doos draaien met een 250 GB maxtor deze word ook niet herkend door de bios. Tijdens de installtatie werd er door debian gewoon een 250 GB schijf aangegeven en dit werkt nu dan ook prima dus misschien is het dus op te lossen in Debian zelf.
Je kan ook tijdens het booten van de installatie bepaalde hd parameters meegeven misschien dat daar een oplossing bij zit.

• Quadro!
Hmm, draai je een 2.4 of 2.6 kernel? Misschien maakt dat het verschil...
btw: begint nu meer een NOS verhaal te worden...

• Quadro!
Hmm, net even een 2.4 kernel geprobeerd (draai normaal dus 2.6.8), maar in dat geval werken mijn sata drives niet meer... :/
@Mr.Anarchy (of andere mensen die eenzelfde situatie hebben): wat voor setup heb je? Heb je gewoon een standaard install gedaan, waarbij de HD meteen werkte, of heb je nog iets ingesteld oid?
Ik heb ook nog ff gekeken naar die boot parameters bij installatie, maar daar heb ik niet echt iets nuttigs gevonden.

Verwijderd

Ik heb gewoon een installatie gedaan met de 2.6 kernel zoals ik al vaker gedaan heb. Ik heb voor de rest ook niks gedaan, een standaard setup werkte voor mij.

EDIT: Mijn setup is een compaq deskpro 1 Ghz

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2006 23:47 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02 12:26
Er zijn BIOS kaartjes die op een soortgelijke manier werken als de Maxtor Bigdrive alleen dan hardwarematig. Misschien is dit een oplossing voor je?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De FAQ verwees me naar deze site, maar ik kon daar nou niet precies wijs uit worden wat ik nu moet doen om mijn probleem te verhelpen.
Dat is geen hardware-probleem, maar een software-probleem ;)

Opslagmedia & I/O Controllers » Non-Windows Operating Systems dus.

• Quadro!
Hmm, ja dat bedacht ik mij ook pas later, bedankt voor de move anyway.

@Grolithe: Uit de situatie van Mr.Anarchy blijkt dus dat het mogelijk moet zijn om hem gewoon werkend te krijgen, daarom koop ik ook liever niet nog iets extras, maar probeer net zolang tot het werkt :P

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 09:33

Blaasvis

Cidora \o/

de vraag is meer of je een extra schijf hebt... elke schijf voldoet, het enige dat die schijf voor je moet gaan doen is een /boot wezen en de bootloader geinstalleerd hebben.
op deze manier heb ik een p133 ooit met 80gb schijf laten draaien.

Zo gauw de kernel maar draait zal deze het bios negeren en zelf uitzoeken wat er voor hardware in de computer zit :P

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb hetzelfde probleem met mijn servertje. Die heeft een Asus P2B-LS bord (voor de mensen die hem nog kennen). En zijn limiet ligt op 32 GB (uit m'n hoofd, kan ook lager zijn).
In ieder geval zou moesten er 2 schrijven bij geplaatst worden van resp. 30 en 40 GB. Beide gaven problemen met de bios.

En nu komt het mooie van Linux (maar soms ook uitermate frustrerend), zet in je Bios al je schijven op None. Je Bios negeerd de schijven die niet ondersteunt worden. Linux zal bij het booten vervolgens de schijven opnieuw herkennen en gewoon aansturen alsof er volledige hardware ondersteuning is (inc. DMA). Het nadeel is wel dat je een schijf nodig hebt waarvan je kan booten, want die moet namelijk wel door de Bios ondersteunt worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Quadro!
Hmm, ik ben net thuis, dus ik zal ff wat netwerken of ik ergens nog een oude/kleine schijf ergens kan opdoen, zodat ik het bovenstaande even kan uitproberen. Thx voor alle hulp _/-\o_

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
http://maxtor.custhelp.co.../olh_adp.php?p_faqid=1299
en dan de laatste proberen
het is namelijk geen os limiet maar een bios limiet bij jou

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

boiert schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 13:36:
http://maxtor.custhelp.co.../olh_adp.php?p_faqid=1299
en dan de laatste proberen
het is namelijk geen os limiet maar een bios limiet bij jou
Sinds wanneer trekt linux zich van de BIOS aan?

• Quadro!
Ik heb net een oude HD kunnen bemachtigen, waar net Debian op is geinstalleerd. Ik ben nu aan het testen of alles naar behoren werkt (veel grote bestanden van ene HD naar nieuwe HD cp'en), als dit niet het geval is, denk ik dat er iets mis is met de HD...

Verwijderd

ik weet niet welke bootloader jij gebruikt, maar geef eens wat bootparameters mee als:
noapic, noacpi

Daar doet mijn Pentium Pro 200 Mhz met 200 GB Maxtor 6B200P0, Gentoo en Grub het wel mee. Wel kernel 2.6.--

Nooit problemen gehad met bios.

• Quadro!
* Quadro! exhales relieved..
Hij heeft nu ongeveer 40GB gekopieerd en nog geen teken van de errors die ik eerder al bij een paar GB kreeg. Het lijkt er dus op dat het nu eindelijk werkt door die kleine boot schijf. Ty _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Quadro! op 28-03-2006 17:47 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Op die bootschijf hoeft zelfs niet meer dan een initrd te staan waarin ondersteuning voor je IDE controller zit. Je zou er zelfs een flashdisk/cd/diskette voor kunnen gebruiken. Zodra je initrd is geladen werkt je andere schijf namelijk al en kan je daarvan verder booten.
Uiteraard kan je ook de hele /boot op die bootschijf zetten.

Overigens werkt het niet met elk moederbord even goed. Mijn Multi Media pc (een oude k6-2 op een goedkoop via moederbordje gaf toch wel wat problemen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1