Eergisteren kreeg ik mijn nieuwe HD (Maxtor Diamondmax 10 6L250R0 250GB, ATA) binnen, om eindelijk mijn server weer te reanimeren, nadat diens oude HD (20gig) het witte licht had gezien. Op deze HD wilde ik debian gaan installeren, maar toen hij na de base install en een restart wilde booten om de rest van de installatie te downloaden, mislukte dat: "Error 18: Selected cylinder exceeds max supported by BIOS". Dus ik kijk ff in de bios, en daar zie ik het staan: 136GB. DOH, natuurlijk: bios limit. Ik vlieg als een gek naar http://www.msi.com.tw om daar de nieuwste bios voor mijn MSI K7 Pro (MS-6195) te fixen, maar daar eenmaal aangekomen werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt: het moederbord wordt al bijna 6 jaar niet meer ondersteund: de laatste bios dateerde al weer van 2000, waar men nog sprak over een bios limit van 65GB 
Anyway, mijn debian installatie zag de hd wel gewoon goed, dus om in iedergeval te kunnen booten heb ik 1 boot partitie gemaakt, 1 data partitie en nog een swap partitie. Ik kan mijn systeem nu wel booten, maar als ik die data partitie ga beschrijven krijg ik op een gegeven moment allemaal I/O errors.
De FAQ verwees me naar deze site, maar ik kon daar nou niet precies wijs uit worden wat ik nu moet doen om mijn probleem te verhelpen.
Anyway, mijn debian installatie zag de hd wel gewoon goed, dus om in iedergeval te kunnen booten heb ik 1 boot partitie gemaakt, 1 data partitie en nog een swap partitie. Ik kan mijn systeem nu wel booten, maar als ik die data partitie ga beschrijven krijg ik op een gegeven moment allemaal I/O errors.
De FAQ verwees me naar deze site, maar ik kon daar nou niet precies wijs uit worden wat ik nu moet doen om mijn probleem te verhelpen.