Toon posts:

'Schokkerige' muiscursor in XP

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een paar dagen terug heb ik mijn nieuwe PC in elkaar gezet. Nu is het probleem dat de muiscursor in Windows XP als het ware 'schokkerig' gaat, dat valt met name heel erg op als je over een pagina beweegt waar veel klikbare items op zitten, dwz. waarvan de muiscursor verandert in bijv. een hyperlink-handje of een typcursor. Het lijkt wel alsof de normale pijl dan verandert in de betreffende cursor maar iets 'te laat' terugverandert als je de muis verder beweegt. Een beetje alsof hij een fractie van een seconde onzichtbaar blijft voor hij weer de normale pijl wordt.

Als je snel met de muis over zo'n pagina beweegt lijkt het wel alsof hij echt ongelooflijk schokkerig gaat, alsof het een extreem lage optische resolutie is. Dat probleem heb ik dus met alle muizen; ik heb naast een nieuwe MX518 ook een 510 en een MX300 geprobeerd, allemaal hetzelfde. Logitech SetPoint installeren of juist zonder proberen, maakt ook geen verschil.

Dit verpest mijn plezier aan mijn nieuwe PC behoorlijk; invoerapparatuur moet gewoon vlekkeloos en soepel werken. Dus mijn vraag of iemand weet waar zoiets aan kan liggen? Het systeem is overigens een ASUS A8S-X (SiS 756) met daarop een Venice 3000+, 1024 MB DDR400, ASUS EN6600 Silencer en draaiend onder XP SP2 met alle updates. Het BIOS is ook geupdate naar de nieuwste versie (0801).

Als iemand iets weet of denkt hoor ik dat graag :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Chipsetdrivers? Videokaartdrivers?

Om je voor te zijn: als je deze wèl hebt geïnstalleerd had je het moeten vermelden ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Rone op 26-03-2006 16:56 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
Waar ik direct aan denk ligt vrij voor de hand, een process dat om te zoveel s of ms eventjes 100% cpu gebruikt oid. ? Heb je er alleen last van bij je muiscursor, draaien bijvoorbeeld films of games niet schokkerig op die manier ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, alles is geïnstalleerd - videodrivers, chipsetdrivers (voor zover mogelijk), en de CPU load komt nooit boven de paar procent uit. Het is een verse install van Windows, vandaar. Ook met een PS/2-verloopstukje is het effect hetzelfde. Het werkt echt ongelooflijk irritant, ik weet verder ook niet waar zoiets aan kan liggen :s

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Probeer anders eens van een Knoppix cdtje te starten en kijk of het probleem zich voordoet onder Linux. Is dit het geval zit je met een hardwareprobleem, zo niet dan zal je het toch ergens in de drivers moeten zoeken denk ik.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Knoppix werkte goed :)

Maar ik heb in elk geval een workaround gevonden, door gewoon de slider 'hardware accelleration' een stapje terug te zetten, dwz. geen hardware-assisted drawing van de muiscursor en bitmap-vlakken. Dan werkt het perfect. Zal vast wel iets schelen in performance, maar niet merkbaar in elk geval. :)

• geez
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 19:26:
Ja, alles is geïnstalleerd - videodrivers, chipsetdrivers (voor zover mogelijk), en de CPU load komt nooit boven de paar procent uit. Het is een verse install van Windows, vandaar. Ook met een PS/2-verloopstukje is het effect hetzelfde. Het werkt echt ongelooflijk irritant, ik weet verder ook niet waar zoiets aan kan liggen :s
Voor zover mogelijk ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, als in: er zijn geen niet-geïnstalleerde gedeeltes van systeem/moederbord, op de site zijn geen nadere drivers te vinden en de CD-ROM van het moederbord biedt verder ook niets nieuws. Aangezien alles normaal werkt en presteert lijkt me dat ook niet echt een probleem.

• geez
Je hebt in je device manager ook geen hardware met vraag- of uitroeptekens ? Wellicht anders maar weer een verse install, dunkt me :P

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

De muizen die je hebt geprobeerd zijn dat allemaal muizen die je aangesloten had op de USB of PS/2 ??

edit: ik zie dat met een ps/2 verloop hetzelfde gebeurd ,maar al een muis met een ps/2 aansluiting rechtstreeks geprobeerd?

[ Voor 39% gewijzigd door Herby op 27-03-2006 08:52 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dan gebeurt er hetzelfde. Het ligt hem dus niet aan de muizen of de USB- dan wel PS/2-aansluitingen maar aan de drivers van nVidia, die zorgen er kennelijk - althans in mijn setup - voor dat de muiscursor dat gedrag vertoont.

@ geez - dat is niet echt een oplossing lijkt me, zeker niet als je bedenkt dat het _meteen_ optreedt bij zelfs de meest verse install, zodra je de videokaart installeert :)

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Als je een pci usb kaartje hebt zou ik daar even mee proberen zodat je kunt uitsluiten of het aan je chipset ligt.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:55

Hu9o

Schokkend

Schop

Ik heb precies hetzelfde als de TS aan geeft. Als ik de muis van links naar rechts over het scherm beweeg en met m'n ogen de muis volg dan zie ik dat de muispointer niet vloeiend beweegt maar steeds vooruit warpt.

Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik een dualscreen setup had (met m'n nieuwe TFT). Toen deed het probleem zich wel voor op m'n TFT maar niet op m'n oude CRT. Dus terug gekoppeld naar alleen TFT en het leek goed. Tot opeens een uur later ofzo de muis weer begint te schokken en dat met slechts 1 monitor aangesloten.

0% cpu load, alles idle en dan schokt het soms wel een hele tijd lang en soms weer niet, ook een hele tijd lang...

Heeft de TS dit nog opgelost gekregen?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Pagina: 1