A8N SLI Deluxe SATA vraag

Pagina: 1
Acties:

• Forbidden
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-03 14:33
Gegroet iedereen,

Ik heb een A8N SLI Deluxe moederbord met daarbij een Western Digital Raptor 740D.
Nu vroeg ik mij af hoe ik deze moet installeren voor optimaal gebruik.

Er zijn zover ik weet 3 verschillende opties, waarvan er 2 onlogisch klinken, maar toch :P.
  • Installatie van de drive met de SIL en NVRaid controller uit. Dit is de standaard IDE setup.
  • Installatie op de SIL Raid Controller (in een JBOD configuratie)
  • of de installatie met de NVRAID Controller (ook in JBOD).. met de NVidia drivers.
Waarmee ben ik nu het best mee af?

Alvast bedankt!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De on-chip nvidia controller. Deze zit namelijk niet op de PCI bus. Ook heb je geen extra drivers nodig bij Windows setup. (waarbij je op F6 moet drukken)

Met JBOD hoef je niets te doen, dat is voor meerdere schijven.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Forbidden
Bedankt voor je snelle response :),

Ik had nog 1 vraag, als ik er later een extra hardeschijf (SATA) bijkoop, moet ik dan wel iets instellen in de Nvidia Raid Controller? of maak ik er een Slave van?

Alvast bedankt!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je een tweede schijf erbij hangt, wordt hij meteen gezien in het BIOS. S-ATA kent geen master-slave trouwens. ;)

Meestal hoef je de schijf dan alleen nog maar te 'initialiseren' in Schijfbeheer. Dit kun je vinden in:
-configuratiescherm -> systeembeheer -> computerbeheer
-of rechtermuisknop op 'deze computer' en dan Beheren...

[ Voor 14% gewijzigd door PD2JK op 26-03-2006 17:11 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 11:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je kan gewoon hd's aanprikken, ikzelf gebruik dit moederbord ook, zolang je em niet instelt als nvraid is het eigenlijk gewoon ide.

Windows zal ook de hd's gewoon herkennen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Forbidden
Hmmm oke, als ik het goed begrijp (waarschijnlijk niet helemaal goed begrepen maar toch) dan installeer ik hem als volgt:

In de BIOS onder Advanced/Onboard Device Configuration maak ik de volgende instelling:
  • Silicon SATA Controller [Disabled]
  • In de NVRAID Configuration, RAID Enabled met daarbij First SATA Master en Second op [Enable]
Dit klopt waarschijnlijk al niet aangezien ik geen RAID configuratie wil, maar wel gebruik wil maken van de Nvidia Controller.

Later wanneer windows geinstalleerd is met de NForce chipset drivers, dan moet ik ook de Nvidia SW IDE drivers installeren?

Nogmaals bedankt voor je tijd en geduld :)!

• Forbidden
Ik wil hem dus eigenlijk precies zo installeren zoals u dat heeft gedaan.

Kunt u mij vertellen welke BIOS instelling vooraf gaan en welke ik moet uitvoeren in Windows?

Alvast bedankt :)!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
RTFM. In de BIOS RAID voor SATA uitschakelen, gewoon de schijf eraan hangen en je bent klaar.

• Forbidden
Oke bedankt. Zat eerst met een vaag idee in men hoofd maar het is dus eigenlijk veel simpeler.

Bedankt voor jullie geduld en aandacht!

/Cheers
Pagina: 1