Toon posts:

Misvorming Digitale Foto's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort gebruik ik de HP Photosmart M415 digitale fotocamera. De camera werkt prima maar ik heb één groot probleem. Bij een groot deel van de foto's ontstaat er (waarschijnlijk pas bij overzetten naar pc?) een vervormde balk aan één van de randen van de foto. Dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/zooiaandedreef/foto.jpg

De enige bewerking die ik op bovenstaande foto heb uitgevoerd is het verkleinen van het formaat omwille van de bestandsomvang. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Het probleem komt te vaak voor om het gevolg van een toevallige lichtinval te kunnen zijn. Ik meen ook al eerder dergelijke foto's op internet te zijn tegengekomen en heb dus het vermoeden dat ik niet de enige ben met dit probleem. Overigens; ik gebruik windows xp pro en de software die standaard bij de hp aangeleverd wordt (Hp Image Zone). Bij voorbaad dank voor de hulp.

Bart

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, sorry..één toevoeging zou relevant kunnen zijn. Ik gebruik oplaadbare batterijen, tegen de aanwijzingen in de gebruikshandleiding in, waarop trouwens vermeld staat dat ze geschikt zijn voor digitale camera's. Het lijkt me enigszins onwaarschijnlijk dat bovenstaand probleem te wijten is aan een gebrek aan voeding/stroom, maar het leek me toch relevant te vermelden.

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:10
Kun je misschien het plaatje nogeens uploaden?

Verwijderd

ik heb ook weleens zo'n foto, maar dan maar 1 op de honderd.
flink balen, maar bij mij acceptabel :'(
vooral omdat de data wel aanwezig is in het onderste gedeelte, het leek mij altijd dat alle waarden omgedraaid waren van grootte, of dat kleurwaardes door elkaar werden gehaald.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 14:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die geocities site is niet bereikbaar op dit moment.

Heb je de foto's al eens gewoon via de explorer naar je PC gehaald, en zijn ze dan ook misvormd?

Signatures zijn voor boomers.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
Heb ik ook wel eens mee te maken gehad. bij mij kwam het door het feit dat er veel storingsbronnen aanwezig waren (mobieltje) of als ik in windows wat ging opstarten tijdens het copieeren.

ik denk dat hij dan een bitje misloopt en daardoor zo raar gaat doen.

Verwijderd

Topicstarter
Pardon, de site waar de foto opstaat heeft een datalimiet
Hier is de foto nog eens, maar nu vanaf een andere site.

Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/crazy/zooiaandedreef/mooi/foto.jpg

Het is inderdaad wat Kroese zegt; het lijkt wel alsof de data er wél is, maar op een of andere manier is omgedraaid. De oplossing die Maasluip aandraagt ga ik zsm uitproberen, ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Idd even proberen of het niet aan de software of aan de geheugenkaart ligt en dan snel terug naar de winkel om garantie te claimen. Dit ziet er echt niet lekker uit en is totaal niet acceptabel (mijn eerste indruk was een kapotte sensor).
Wordt een lekkere paarse legpuzzel zo.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 14:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 16:41:
Pardon, de site waar de foto opstaat heeft een datalimiet
Hier is de foto nog eens, maar nu vanaf een andere site.
Leuk plaatje "image hosted by Angelfire", maar dat zal waarschijnlijk niet jou foto zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• Murmandamus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:47

Murmandamus

(OO (|||)(|||) OO)

Dit ziet er inderdaad uit als een brak geheugenkaartje.. heb je inmiddels een ander kaartje gebruikt?

After all is said and done, there is more said than done

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Maasluip schreef op zondag 26 maart 2006 @ 17:33:
[...]
Leuk plaatje "image hosted by Angelfire", maar dat zal waarschijnlijk niet jou foto zijn.
offtopic:
Gewoon even de link kopiëren en in een nieuw browservenster plakken.

Verder zou ik gewoon even een ander geheugenkaartje proberen en eventueel een andere kaartlezer. Als dit niet werkt kun je ervan uitgaan dat er iets mis is met de camera zelf.

[ Voor 25% gewijzigd door Admiral Freebee op 26-03-2006 18:26 ]

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 18:53
Murmandamus schreef op zondag 26 maart 2006 @ 18:24:
Dit ziet er inderdaad uit als een brak geheugenkaartje.. heb je inmiddels een ander kaartje gebruikt?
Denk inderdaad dat het het kaartje zal zijn. Probeer eens op je toestel de hele foto te bekijken en dan ook ingezoomd op dat stuk dat niet goed is. Dan weet je zeker of het bij je toestel/geheugenkaartje zit. Met mijn Sony kan ik ook 1 foto maken zonder geheugenkaartje. Als je dat doet en die op het toestel vergroot bekijkt en het is nog steeds niet goed, dan is het toestel zelf niet goed.

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik zie dit ook wel eens als ik foto's bekijk via een slechte wifi verbinding. Lijkt me dus dat er iets mis gaat met de transfer van camera naar computer. Heb je dit ook als je de kaart via een cardreader uitleest?

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugenkaartje was het niet. Het blijkt inderdaad te gaan om een probleem bij het overzetten naar de pc. Als ik de camera als schijfstation open, of het kaartje met een cardreader lees, dan blijken de afbeeldingen goed te zijn. Het probleem zal dus wel in de software hebben gezeten. Bedankt voor jullie tips, ik fotografeer weer vrolijk door :) En trouwens; sorry voor mijn amateuristisch geklooi met die plaatjes!
Pagina: 1