[CentOS 4.3] mkinitrd nodig na kernel update ?

Pagina: 1
Acties:

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Ik ben van plan om binnenkort een bedrijfskritische CentOS 4.2 server te upgraden naar 4.3.
Echter, daar zitten ook nieuwe kernel packages bij.

Nou heb ik in modprobe.conf bij 'scsi_hostadapter' niet de standaard ata_piix maar 'ahci' indertijd neergezet. En toen ook een nieuwe ramdisk gemaakt via mkinitrd.

Wanneer ik nu de nieuwe kernel RPM's installeer, maakt de kernel RPM dan automatisch een nieuwe 'initrd-2.6.9.XXXXX.img' (ramdisk) aan WAARBIJ hij eerst kijkt naar de inhoud van 'modprobe.conf' ?

Of moet ik dit ZELF doen naderhand .. om zeker te zijn dat tijdens een reboot die 'ahci' driver geladen wordt (en het systeem dus niet blijft hangen tijdens een reboot).

Natuurlijk kan ik het sowieso wel ff doen .. maar ik probeer de procedure/werking van dit alles even door te krijgen.

Verwijderd

Ik heb een update doorgevoerd van CentOs 4.2 naar CentOs 4.3 via "yum update"...
Yum werkt perfekt,enkel mijn systeemfiles werden opgewaardeerd, persoonlijke files en tweaks blijven onaangeroerd.

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
OK bedankt .. maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Ik bedoelde meer :

Maakt de RPM kernel-update automatisch en dynamisch een nieuwe initrd.xxx.img aan door te kijken naar de config in 'modprobe.conf' .. Of moet ik dit zelf doen na de update (mkinitrd) ?

Want anders boot mijn server niet meer.

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

Ik heb laatst op een Redhat 9 machine een nieuwe kernel gemaakt. Ik heb geen kernel RPM geinstalleerd, maar de kernel-sources gedownload, in /usr/src/linux-2.4 heb ik de Makefile aangepast voor een andere EXTRAVERSION, en daarna het hele riedeltje van make clean, make mrproper, kopieren van .config, make menuconfig, make dep, make bzImage, make modules gedaan.

Daarna heb ik "make install" gedaan in die directory, en toen werd er netjes een initrd.img aangemaakt in /boot. En hierin zaten de kernelmodules die ik in modules.conf had gedefinieerd (ook de exotische zelf gecompilede modules)

Dus ook al beantwoord het niet helemaal je vraag, als je het op deze manier doet werkt het wel, dus misschien is dat een optie voor je.

“I'd give an arm to be ambidextrous!"