Nadat ik de afgelopend agen net 5 dvd's verneukt heb ben ik toch maar een keer gaan kijken waar het fout gaat...
Het probleem: Nero geeft aan het eind van het branden de foutmelding "Could not perform end of disc at once"
Dat was het begin van mijn zoektocht. Verschillende dingen gevonden.
- dat er problemen met bepaalde versies van Nero zouden zijn -> ik dus de nieuwste versie downloaden -> helpt niet
- update firmware tip (iets dat ik heel onlogisch vind omdat de combinatie brander en dvd's het al lang goed gedaan heeft) -> ik op zoek op de site van pioneer (het betreft een pioneer K12-ra slimline dvd recorder) -> kan deze niet vinden op de site van pioneer, en ook niet op andere sites. Via device manager, update driver ook geen resultaat
Toen nog maar wat verder gaan kijken en het resultaat:
- dvd's van Philips die ik gebrand heb kan ik niet (goed) lezen
--bij wel afgesloten (oudere) Philips dvd's loopt mijn notebook ongeveer vast en als hij daar mee stopt kan ik de dvd niet lezen, wel op stand alone
-- bij nieuwe (dus niet afgesloten, brandfout) Philips dvd's kan ik met NTI/Nero de sessie wel terug vinden (maar de knop close session werkt helaas niet) deze dvd's werken niet op mijn stand alone
- oude dvd's van andere merken kan ik wel lezen
- als er geen media in de drive zit (of een niet afgesloten schijf) noemt windows mijn drive een CD Drive.
==> dit laatste probleem bracht mij op: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;818733 een iets ouder artikel, over een probleem met het verschil tussen cd/dvd. Echter heb ik SP2 erop staan en zou het probleem daarmee verholpen moeten zijn.
- zojuist nog een keer getest: andere (HP) dvd's brand hij wel zonder problemen
Wat de GoT Manual over deze foutmelding zegt
Acer Aspire 1501LMi notebook; brander Pioneer K12-ra slimline +/- brander 2,4* (lijkt nog het meest op http://www.pioneerelectro...ailComponent&olderModel=Y)
Software:
Windows XP Home, SP2, fully updated
Nero 7.0.0.0 / 7.0.8.2
Ok, nog een samenvatting
- sinds kort problemen met het lezen en schrijven van Philips dvd's (die het eerst wel gewoon deden)
- windows noemt mijn dvd-rw drive een CD Drive
Het probleem: Nero geeft aan het eind van het branden de foutmelding "Could not perform end of disc at once"
Dat was het begin van mijn zoektocht. Verschillende dingen gevonden.
- dat er problemen met bepaalde versies van Nero zouden zijn -> ik dus de nieuwste versie downloaden -> helpt niet
- update firmware tip (iets dat ik heel onlogisch vind omdat de combinatie brander en dvd's het al lang goed gedaan heeft) -> ik op zoek op de site van pioneer (het betreft een pioneer K12-ra slimline dvd recorder) -> kan deze niet vinden op de site van pioneer, en ook niet op andere sites. Via device manager, update driver ook geen resultaat
Toen nog maar wat verder gaan kijken en het resultaat:
- dvd's van Philips die ik gebrand heb kan ik niet (goed) lezen
--bij wel afgesloten (oudere) Philips dvd's loopt mijn notebook ongeveer vast en als hij daar mee stopt kan ik de dvd niet lezen, wel op stand alone
-- bij nieuwe (dus niet afgesloten, brandfout) Philips dvd's kan ik met NTI/Nero de sessie wel terug vinden (maar de knop close session werkt helaas niet) deze dvd's werken niet op mijn stand alone
- oude dvd's van andere merken kan ik wel lezen
- als er geen media in de drive zit (of een niet afgesloten schijf) noemt windows mijn drive een CD Drive.
==> dit laatste probleem bracht mij op: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;818733 een iets ouder artikel, over een probleem met het verschil tussen cd/dvd. Echter heb ik SP2 erop staan en zou het probleem daarmee verholpen moeten zijn.
- zojuist nog een keer getest: andere (HP) dvd's brand hij wel zonder problemen
Wat de GoT Manual over deze foutmelding zegt
De hardware:- oude/slechte firmware
- incompatibele media --> heb al meer dan 50 dvd's met deze combi succesvol gebrand
- incompatibel brandprogramma --> zie punt 1, ook nieuwe versie van nero geprobeerd nu
- vuile lens --> heb een lens clean cd afgespeeld -> geen effect
- stroeve geleiders van laserunit --> ??
- slechte drivers, driverconflicten --> lijkt gedeeltelijk het geval te zijn omdat windows hem soms als cd-rom herkent
- slechte schijfconfiguratie, ranzige kabels, foute bekabeling en/of jumperinstellingen --> niet echt iets aan gewijzigd..
- brander is stuk -->
Acer Aspire 1501LMi notebook; brander Pioneer K12-ra slimline +/- brander 2,4* (lijkt nog het meest op http://www.pioneerelectro...ailComponent&olderModel=Y)
Software:
Windows XP Home, SP2, fully updated
Nero 7.0.0.0 / 7.0.8.2
Ok, nog een samenvatting
- sinds kort problemen met het lezen en schrijven van Philips dvd's (die het eerst wel gewoon deden)
- windows noemt mijn dvd-rw drive een CD Drive
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!