Toon posts:

CPU fan doet het, maar BIOS denkt van niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 778 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net voor het eerst zelf mn computer een extreme make-over gegeven (mobo, cpu, geheugen, videokaart en voeding) en alles lijkt goed te werken: alle fans draaien, ik krijg beeld op mn monitor, er is nog geen schroeilucht te bekennen etc. :P

Er is echter een probleempje: als ik in de BIOS kijk, staat daar dat de cpu fan speed maar liefst 0 rpm is, terwijl ik met mn eigen ogen zie dat hij wel draait. Als ik mn pc dan wil starten, krijg ik een waarschuwing dat de cpu fan speed te laag is. Nou kan ik natuurlijk in de BIOS die waarschuwing uitschakelen, maar dan zou ik een probleem krijgen mocht de fan speed in de toekomst een keer ECHT te laag worden ofzo

Het gaat om een Athlon64 3700+ op een Asus A8N-E. De fan is goed aangesloten, want hij draait. Wat moet ik doen?

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:35

-ET-

Phone Home

Zit hij op de goede connector aangesloten. Het lijkt nu namelijk dat het BIOS naar een andere fan connector kijkt dan degene waarop hij aangesloten is.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 16:02
heb je je cpu fan wel op de goeie connector aangesloten niet op de case fan ?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Topicstarter
Jep, hij zit op de goede connector aangesloten. De BIOS geeft trouwens ook aan dat alle andere fans op 0 rpm staan (behalve de chipset fan vh moederbord zelf dan), dus daar ligt het niet aan.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
heb je fans met meer dan 2 draden?

andere fan proberen?
heb je alle fans vernieuwd?
fans in een andere mobo proberen?

installeer speedfan, wat zie je daar?
heb je kortsluiting gemaakt en de chip kapot gemaakt die de toerental doorgeeft?

check bios nog eens met boekje erbij, kijk wat default moet zijn tav de fans en kontrole op de fans.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad, en onze oorzaak zou ook nog wel eens hetzelfde kunnen zijn. Je moet even goed kijken of de pootjes in de connector die aan je moederbord aangesloten worden even lang zijn. Grote kans dat het pootje dat aan het (waarschijnlijk) gele draadje zit, er niet goed in zit. Die moet je dan even aandrukken, zodat het contact maakt met je moederbord. Veel geluk.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het geprobeerd, maar het ligt niet aan het pootje, helaas...

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 26 maart 2006 @ 13:42:
installeer speedfan, wat zie je daar?
Speedfan zegt hetzelfde als de BIOS, een van de programmaatjes die bij mn mobo werd meegeleverd zegt het ook: cpu fan speed = 0 rpm
Ik zie: cpu fan speed ≠ 0 rpm :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sommige moederborden geven 0rpm aan als de fan trager dan xxxrpm draait. Ik heb het ook gehad met eens gehad met een Gigabyte moederbord. Als de fan trager dan 800rpm draaide gaf het BIOS en Speedfan 0rpm aan.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:39
Misschien dat een BIOS update helpt? Voor mij hielp het bij een ASRock P4S61 boardje (hij herkende fans met een RPM lager dan 1250 oid niet).

Verwijderd

Topicstarter
Ricardo87 schreef op zondag 26 maart 2006 @ 18:29:
Misschien dat een BIOS update helpt? Voor mij hielp het bij een ASRock P4S61 boardje (hij herkende fans met een RPM lager dan 1250 oid niet).
Ik neem aan dat je bedoelt dat hij de fan wel herkende, maar zijn rpm niet? :P
Goed, ik zal het eens proberen...

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
het lijkt me eigenlijk sterk dat dit mobo fanspeeds onder een bepaald toerental niet herkend, ik heb een a8n sli, zelfde chipset d8 ik en ik krijg gewoon netjes meldingen als fan speed te laag is, zalman draait op 800 geloof ik of 1200..

Verwijderd

Topicstarter
Nou weet ik het echt niet meer... Toen ik op de site van Asus zocht naar de nieuwste BIOS-versie voor mn mobo, leek het even bingo: in het lijstje van bugfixes stond iets over low speed fans die niet herkend worden en als 0 rpm worden aangegeven.

Ik heb inmiddels de nieuwste BIOS-versie geïnstalleerd, maar het maakt geen f :( :( uit. Ik krijg nog steeds 0 rpm te zien in alle programmaatjes die de fanspeed uitlezen.

Heb uit frustratie maar gewoon de waarschuwing bij te lage fanspeed uitgeschakeld, en check voortaan regelmatig de CPU temperatuur, die wordt tenminste nog WEL goed weergegeven (althans daar ga ik vanuit ;) )

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:25
Iets wat je kan proberen is:
Je laat de pc opstarten ---> ga naar BIOS
Daar staat dan 0 rpm. Slinger dan eens met je vinger ofzo de fan aan (hij draait al wel). Verandert de meting dan ook?

*Alles op eigen risico, ik ben niet aansprakelijk voor afgehakte vingers of opgeblazen ventilators >:) *

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 23:37

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

De vraag werd al eerder gesteld, maar geen reactie van de Topicstarter:

Heeft je fan 3 draadjes?

Rood - 12V
Zwart - Ground
Geel - Tacho signaal (aantal rpm dus)

Als bij jou de laatste ontbreekt dan geeft je fan idd geen tacho signaal naar je moederbord en dus leest deze vanzelfsprekend niets uit :)

www.google.nl

Verwijderd

Topicstarter
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:37:
Heeft je fan 3 draadjes?

Rood - 12V
Zwart - Ground
Geel - Tacho signaal (aantal rpm dus)

Als bij jou de laatste ontbreekt dan geeft je fan idd geen tacho signaal naar je moederbord en dus leest deze vanzelfsprekend niets uit :)
Mn fan heeft idd 3 draadjes, maar dan 1 rode, 1 zwarte en 1 blauwe. Geen idee wat die blauwe daar moet (nieuwste trend? ;) ), of is het gewoon een gele in een ander jasje :P

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 23:37

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

Yeap, daar kun je wel vanuitgaan :)

Heb je de fan al in een ander systeem geprobeerd, of een andere fan op dit moederbord geprikt? misschien is het draadje van het tacho signaal gebroken oid.. als je dit probeert kunnen we dat iig uitsluiten, of niet ;)

www.google.nl

Verwijderd

Ik zou me er geen zorgen over maken dit heb ik zelf ook (op A8N-SLI en A8N32-SLI bord).
Het toerental is tijdens startup te traag (lager dan 1200 rpm op CPU fan en lager dan 800 rpm op mijn
casefan), hierdoor geeft de BIOS alarm, aangezien hij waarden <800 of <1200 moet melden. Dit
is niks om je zorgen over te maken.

Apps zoals Speedfan zullen ook melden dat de fan op 0 rpm draait, maar speel maar een spel
zodat de CPU heter wordt, en de fan harder moet draaien, dan zul je in bijv. Speedfan zien dat
de fan meer toeren gaat draaien.

;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 21:16:
[...]

Mn fan heeft idd 3 draadjes, maar dan 1 rode, 1 zwarte en 1 blauwe. Geen idee wat die blauwe daar moet (nieuwste trend? ;) ), of is het gewoon een gele in een ander jasje :P
Ja nieuwste trend. Mijn Papst heeft rood, wit en blauw :o

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 22:44:
Ik zou me er geen zorgen over maken dit heb ik zelf ook (op A8N-SLI en A8N32-SLI bord).
Het toerental is tijdens startup te traag (lager dan 1200 rpm op CPU fan en lager dan 800 rpm op mijn
casefan), hierdoor geeft de BIOS alarm, aangezien hij waarden <800 of <1200 moet melden. Dit
is niks om je zorgen over te maken.

Apps zoals Speedfan zullen ook melden dat de fan op 0 rpm draait, maar speel maar een spel
zodat de CPU heter wordt, en de fan harder moet draaien, dan zul je in bijv. Speedfan zien dat
de fan meer toeren gaat draaien.

;)
Ken het probleem though. Wat voor Fan heb je? Met men zalman gaf ie bijv. geen rpm aan maar met men thermaltake wel... en draaide tocht echt hetzelfde toerental... B)

Verwijderd

Ken het probleem though. Wat voor Fan heb je? Met men zalman gaf ie bijv. geen rpm aan maar met men thermaltake wel... en draaide tocht echt hetzelfde toerental... B)
Mijn CPU cooler/fan is een Zalman 7700-Cu, en mijn case fan is een Papst van 8x8.

Verwijderd

Hmmm dan weet ik bijna c-ker dat het een issue is dat gewoon het toerental te laag is en dat je system bios hem niet herkent.

wat je eff kan proberen... Andere fan? (A) of had je dat al gechecked? en sluit em eff aan op een andere plank. gewoon zonder cpu en aanzetten dat kreng. zo testte ik et ook. :D
Pagina: 1