Toon posts:

dual xeon - "CPU mislocation"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers, ik heb een vaag probleem bij een servermoederbord...

Setup:

moederbord: Asus NCLV-D2 (http://nl.asus.com/produc...del=631&l1=9&l2=39&l3=102)
processor 1: Intel Xeon 2.80Ghz (200x14) HT enabled
processor 2: Intel Xeon 2.80Ghz (200x14) HT enabled
geheugen : 512mb DDR2 PC3200 ECC regged (samsung) * 2 (1024mb totaal)
harddisc : WD raptor 36gb via s-ata poort 1 op de adaptec controller
voeding : Chieftec HPC-360-202-DF 360watt
voeding heeft een 24 pins aansluiting (standaard) en een 4 pins aansluiting welke met een verloopkabeltje naar 8 pins gaat.

Verder heb ik nog een standaard ALPS 3,5" diskettestation aangesloten en een 16/48x dvd-spelertje, via het standaard p-ata kanaal (primairy master).

Het systeem wordt gekoeld met 2 passieve coolers (Cooler Master E3W-NPTXS-04) waarop ik tijdelijk met ijzerdraad bij beide een 80mm zalman fan voor heb gebonden, dit voor een goede airflow, de processoren worden volgens de bios zo'n 50 graden warm wat dus geen probleem moet zijn lijkt me...

Enfin, het systeem start op, geheugen wordt gecheckt, er wordt gekeken of er een harddisc is en op welke poort deze dan wel aangesloten is, p-ata kanalen worden gecheckt en hij zou nu dus een doorstart moeten maken naar het opstarten van cd-rom...

In plaats van dit krijg ik echter een foutmelding:
"CPU mislocation -
Please turn-off AC power then exchange the location of installes CPUs.

Press F1 to Run SETUP"

Wanneer ik op F1 duw kom ik natuurlijk simpelweg in de BIOS, hier kan ik bij "System Information" ook "Processor Information" opvragen.

Wat mij hier opvalt (heb echter nog nooit met een dual set gewerkt) is dat beide processoren aangegeven staan "*** CPU 1 :" met informatie (brand, ID/uCode, Ratio Value, Cache Value).
Ditzelfde staat bij "**** CPU2 :" ook aangegeven, echter is het kopje "CPU1" zwart van kleur, de daaronderstaande informatie grijs.
Wat ik dan logisch zou vinden is dat het kopje "CPU 2" ook weer zwart zou zijn, dit is echter ook gewoon grijs. Ik kan met deze informatie verder echter niets (qua wijzigen ofzo), alleen aflezen.

Volgens mij worden beide CPU's herkend, echter zie foutmelding "cpu mislocation"..... :(

Wat ik heb gedaan....

- processoren uitgewisseld van socket-> zelfde probleem
- proc A in socket1 gezet, socket2 leeg, proc B buiten gebruik -> systeem start door
- proc B in socket1 gezet, socket2 leeg, proc A buiten gebruik -> systeem start door
- F1 error in bios uitschakelen (zodat hij hier niet op blijft hangen), systeem blijft echter de foutmelding geven.

Ik zou bijna zeggen dat er iets mis is met socket2, maar wanneer ik het setje compleet gebruik werkt het wel gewoon...

Wie weet wat dit kan betekenen?
En is het schadelijk om alleen socket2 van processor te voorzien? Zodat ik deze los kan testen...?

Alle hulp is welkom....

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je kan gerust alleen socket 2 aansluiten, dat zou geen problemen moeten geven.

Zijn de 2 xeon processoren wel precies van hetzelfde type?

Verwijderd

Topicstarter
ga ik dat even proberen :)

CPU's zijn van hetzelfde type ja :)

/edit/

Wanneer ik Socket 1 vrij laat start het systeem niet eens op, lijkt er dus toch op dat deze socket minimaal wél gebruikt zal moeten worden...?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2006 12:46 ]

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:44
Lijkt mij een hardware probleem:

- Controleer jouw procs even. Wellicht is van één van beide een pootje afgebroken?
- controleer de sockets of daar niet iets voor kortsluiting zorgt
- controleer de bevestiging van de koelers

Als je nog garantie hebt. Ga naar de leverancier en laat die het oplossen.

EN => Vaak is het inderdaad zo dat je socket 1 altijd moet gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door jwpmzijl op 26-03-2006 12:49 ]

Hans van Zijl

Verwijderd

Topicstarter
jwpmzijl schreef op zondag 26 maart 2006 @ 12:48:
Lijkt mij een hardware probleem:

- Controleer jouw procs even. Wellicht is van één van beide een pootje afgebroken?
- controleer de sockets of daar niet iets voor kortsluiting zorgt
- controleer de bevestiging van de koelers

Als je nog garantie hebt. Ga naar de leverancier en laat die het oplossen.

EN => Vaak is het inderdaad zo dat je socket 1 altijd moet gebruiken.
- processoren controle, beide lijken in orde.
Maffe is als ik (ongeacht de processor) op socket1 zet hij WEL doorstart en vanaf cd Windows Setup gaat laden.

-sockets zijn gewoon in orde, verder geen problemen. Denk dat ze anders ook wel zouden gaan stinken of een (andere dan CPU-)foutmelding zouden geven.

-coolers zitten er goed opgedraait, processoren worden zo'n 50 graden warm en de fans zitten op de 4-pins aansluiting voor de CPU coolers. De jumpers staan bij beide sockets zo dat er een 3 pins fan op aangesloten is, wat dus ook het geval is...

Er zit nog garantie op, maar ik baal er natuurlijk van dat dat bordje van 300 euro binnen enkele weken defect is....

Weet overigens iemand wat die "cpu mislocation" kan betekenen? Ik kan in het boekje, op asus.nl, google.com en GoT niets vinden over deze error.....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2006 12:53 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dat je CPU1 en CPU2 ziet, ik denk dat er alsnog maar 1 herkend word maar dat hij er 2 lijkt tezien door de HyperTrading, zet met 1 CPU HT eens uit en probeer het nog eens :)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
bios up to date ? Soms wordt de cpu microcode niet herkend..

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt... 8)7

Wat ik heb gedaan.....

- 1 processor op socket 1 geplaatst
- windows 2003 server geinstalleerd
- 2e processor erbij geprikt.

Windows 2003 geeft nu bij taakbeheer 4 grafieken van de geschiedenis van het CPU gebruik, 2 fysieke processoren dus en beide HT enabled :)

Bij deze dus opgelost, misschien dat iemand er ooit z'n voordeel mee kan doen... :)

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
je voeding is veeeeeel te zwak man :S een xeon vreet stroom 100 watt per stuk je mobo is ook niet niks met zulke chips denk dat je daar ook is naar moet kijken mog die het in socket B wel doen....

Zou je een Tagan 500 watt (zoiets) aanbevelen heeft standaard een 24 en een 8 pins aansluiting

1337

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Maar krijg je nog wel een melding van de bios, of loopt je pc gelijk door ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
ZandBak schreef op zondag 26 maart 2006 @ 14:01:
je voeding is veeeeeel te zwak man :S een xeon vreet stroom 100 watt per stuk je mobo is ook niet niks met zulke chips denk dat je daar ook is naar moet kijken mog die het in socket B wel doen....

Zou je een Tagan 500 watt (zoiets) aanbevelen heeft standaard een 24 en een 8 pins aansluiting
Lijkt me stug dat de processoren continu 100 watt verbruiken, en dan nog, behalve wat harddiscs en dvd-rw's komt er niets aan te hangen wat veel power vraagt... Hij werkt nu prima, dus waarom upgraden?
lier schreef op zondag 26 maart 2006 @ 14:01:
Maar krijg je nog wel een melding van de bios, of loopt je pc gelijk door ?
Geen melding, windows start keurig netjes meteen op en hij geeft netjes 2 processoren aan :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien dat die Chieftec nog wat meer kan geven dan 360W, het zijn goede voedingen. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Toch vreemd aangezien de bios en windows toch in principe van elkaar gescheiden zijn op een bepaald niveau. Misschien dat een bios upgrade en een extra "load bios defaults" ook had gewerkt denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Dukey op 27-03-2006 15:24 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1