Audio normaliseren in virtualdubmod

Pagina: 1
Acties:

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 12:49
Geachte tweakers :),

al tijdenlang ben in bezig met het overzetten van videobanden naar xvid. Dit werkt allemaal prima, ik neem op in mpeg-2 met pcm geluid. Het omzetten naar xvid is geen probleem. Echter, ik wil het geluid normaliseren en omzetten naar lame mp3 128 kbps abr.

Dit doe ik tot nu toe door de audio eruit te halen met virtualdub (save wav), dan met wavtrim te normaliseren, met razorlame omzetten naar lame mp3 128 kbps abr, en vervolgens weer samen te voegen met het videomateriaal. Dit is nogal omslachtig, ik zet aardig wat banden over :P, dus eigenlijk zoek ik gewoon een filter voor virtualdubmod die het geluid kan normaliseren. Ik heb wel de lame mp3 codec voor virtualdubmod gevonden, dus deze kan het in principe wel voor me encoden.

Wie o wie weet of het mogelijk is om in virtualdubmod te normaliseren :)? Ik weet dat ik het volume kan aanpassen, maar dat is niet normaliseren volgens mij ;).

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
in virtualdub kan je de genormaliseerde wav laten gebruiken als audio
en daar laten compressen als mp3, niet dat dat veel scheelt.. maar toch :P

• stefan001
Dat had ik zelf ook al bedacht ja :P

Het punt is een beetje dat ik voor iedere individuele avi het volgende moet doen:
• openen in vdubmod
• streams -> stream list
• save wav -> filename opgeven (en enter rammen)
• ok klikken
• de volgende openen

Daarna, als het is omgezet (wavtrim en razorlame hebben simpel drag&drop gaan met die banaan :))
• open avi in vdubmod
• streams -> stream list
• disable de oude
• add de nieuwe
• klik ok (kan niet ff op enter rammen)
• F7 (save)

Dat lijkt misschien niet zo erg, maar als je er iedere week 20 doet word je er helemaal gek van. Dit moet makkelijker kunnen volgens mij :), in de trend van alles selecteren en gaan met die banaan. Ik doe tenslotte met een hoop avi's precies hetzelfde, dan moet er een mogelijkheid zijn dat ik ze niet allemaal individueel op deze manier moet instellen.

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 26-03-2006 12:49 ]

• stefan001
Laat ik de vraag anders stellen. Is er een manier/een tool om bij een avi met xvid video en pcm geluid, het videomateriaal simpelweg te kopieren (zoals "direct stream copy" in vdub), en het geluid te normaliseren en om te zetten in mp3 (lame abr)?

• stefan001
Schop!

• stefan001
Is deze vraag echt zo moeilijk :|?

Verwijderd

Ik vraag me af of je dat niet gewoon direct kan doen, met virtualdub(mod)/nandub dacht ik ?

Je hebt dus een XviD met LPCM geluid.

Video laat je dan op direct stream copy staan.

Audio, daar kies je source audio/Avi Audio en dan full processing mode
Je kan dan in het audio-menu to een compressie uitzoeken, waaromder evt MP3, en die dan instellen ? Als ik het me goed herinner kan je ook allerlei plugins/edits doen met het geluid (volume etc).

Maar ik weet het niet helemaal strak uit mijn hoofd. Kijk vanavond eventjes, als ik weer thuis kom.

• stefan001
Het klopt helemaal wat je zegt, alleen zit er geen normalisatie-filter bij, dat is het probleem :+

Verwijderd

stefan001 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:57:
Het klopt helemaal wat je zegt, alleen zit er geen normalisatie-filter bij, dat is het probleem :+
Ha, wist ik het toch nog uit m'n hoofd :D

Maar idd, ik zit eventjes te zoeken, maar ik kan het ook niet vinden . . . sorry. Ik weet wel dat ik tot op heden meestal inderdaad via een omweg werkte AVI --> Save WAV, bewerken met SoundForge --> opnieuw muxen (Soundforge laat ik dan ook de MP3 conversie doen etc.).

Ik weet jammer genoeg geen andere oplossing atm.

edit:

Ik had het kunnen weten . . . AviSynth kan het natuurlijk :P
Ik altijd weer met m'n avisynth 7(8)7

Moet er alleen bij zeggen dat ik nog niet veel audio-functies van AviSynth heb gebruikt.
Zie hier: http://www.avisynth.org/Normalize

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 20:29 ]

• stefan001
Als ik het goed snap moet ik nu dus scripts gaan schrijven om mijn avi's te normaliseren? :D

Dan kan ik het beter zo laten, voor ieder bestand een script schrijven is ook weer zoiets... :/
Tenzij er een heel handige batch-like methode mogelijk is natuurlijk

Verwijderd

stefan001 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 22:37:
Als ik het goed snap moet ik nu dus scripts gaan schrijven om mijn avi's te normaliseren? :D

Dan kan ik het beter zo laten, voor ieder bestand een script schrijven is ook weer zoiets... :/
Tenzij er een heel handige batch-like methode mogelijk is natuurlijk
Inderdaad, plus dat je je ook in XviD compressie moet gaan zitten verdiepen. Want AviSynth opend/berwerkt weliswaar vrijwel elke soort videofile, maar het blijft een frameserver. Elk videobewerkingsprogramma behandeld de AviSynth input als een volledig UNcompressed multi-media-file. En dus al je niet goed met compressie bent krijg je ENORME bestanden :P

Maar het blijft leuk speelgoed, waar je erg veel mee kan. Maar ik geef onmiddelijk toe dat het een behoorlijk steile leercurve kent voordat je er lekker video's mee kan bewerken/compressen etc.

En wat dat betreft is de manier die jij nu gebruikt simpeler :)

• stefan001
Ik heb nu iig een manier gevonden om het extracten van de audio wat te vergemakkelijken: goldwave kan ze inlezen. Meteen normaliseren ook, dus dat is mooi :). Alleen nu nog bestand voor bestand weer samenvoegen met vdub, maar het scheelt iig de helft van het klikwerk :) (mijn pols kan weer opgelucht ademhalen :P).
Pagina: 1