Hey GOTers!
Ja ik ben nieuw hier, dus ik zeg meteen maar hallo!...Staat wel zo netjes
Ik ben van plan een nieuwe PC aan te schaffen dat naast wat surfen, downloaden en photosoepen vooral gebruikt zal worden voor games.
Omdat ik pas 18 jaar ben en dus niet al teveel geld te spenderen hebt zit mn budget rond 1100 euro (dus niet hoger dan 1200 zal ik maar zeggen). Om verder wel mee te kunnen met nieuwere games heb ik besloten om een gemakkelijk up te daten systeem te kiezen.
Ik heb niet echt veel kennis van hardware dus ik sta open voor suggesties
Hier gaat het allemaal over:
Processor:
AMD Athlon 64 3700+ San Diego (Boxed) € 215,37
Dit lijkt me een mooie processor qua prijs/kwaliteit.
Verder ben ik ook wel geinteresseerd in de Athlon 64 X2 3800+. Deze is iets duurder natuurlijk. Zijn de prestaties véél beter?
EDIT: Wordt waarschijnlijk een Athlon 64 X2 3800+ €295,90
Mobo:
Asus A8N-SLI SE nForce 4 SLI € 96,05
ja, een SLI. Ik ben later van plan naast de 6800 GT die ik ga kopen (zie beneden) er nog één te plaatsen voor de toekomst. Dus 2 6800 GT's. (Ik weet overigens niet of dit een goed idee is
)
EDIT: wordt een Gigabyte GA-K8N-SLI €82,60
Geheugen:
1 GB PC 3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM) € 76,51
Ik ga er later nog 1 bijkopen voor in totaal 2GB RAM (lijkt me op dit moment nog niet nodig). Verder heb ik geen idee wat CL3 is en ik heb er ook niet over kunnen vinden (behalve een onduidelijke duitse site
HDD:
Samsung Spinpoint SP2504C (250 GB, 7200RPM, SATA-II, 8MB, NCQ) €85.50
Ik kwam up de keuze van deze HDD nadat ik gelezen had dat er veel problemen zijn met de Maxtor DiamondMax 10 schijven in combinatie met nForce 4. Verder heb ik gelezen op de survey van de Samsung dat het vooral een stille schijf is, wat ik wel prettig vindt. Is 8MB een probleem?
Videokaart:
Tja na veel nadenken had ik gekozen voor de
Asus GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (Extreme N6800GT) (met SLI functie) € 215,08
Ik heb deze kaart gekozen omdat het een goede kaart is voor die prijs en de 7900 is me nog iets te duur. Ik zit erover na te denken om later een tweede 6800 GT aan te schaffen en ze samen laten draaien. Ik weet niet of dit een slim idee is.
EDIT: Wordt Waarschijnlijk Asus GeForce 7600 GT €193,84 (later in SLI)
Behuizing:
AOpen H600B (ATX, 350W, zwart) € 81,88
Persoonlijk vindt ik dit een mooie kast en de prijs spreekt mij ook wel aan. Ik heb in de survey van dit product (http://tweakers.net/productsurvey/54568) gelezen dat er een goede koeler standaard op zit (Nexus D12SL-12) Maar verder wordt er gezegd dat er wel problemen zijn met het installeren van meerdere koelers. Ik weet niet of extra koeling een verijste is met mijn huidige systeem. Zo ja, zijn er nog goede alternatieve behuizingen van rond de 80 euro? liefst een zwarte
. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer qua behuizingen
Wordt een CoolMaster Centurion 5 € 52,16, moet nog beslissen over PSU
CD/DVD: Een brander heb ik niet nodig en er zit er al 1 in mn laptop, dus ja wat moet je met zo'n ding. Ik heb dus gekozen voor een normale CD/DVD Speler.
mijn keuze is gevallen op de
Plextor 16x 50x PX-130A (zwart) € 24,95
Goede kwaliteit? Ik ken het merk Plextor namelijk niet
Monitor:
De TFT schermen van Samsung zien er wel slick uit. Ik heb gekozen voor een 17":
Samsung SyncMaster 730BF (17" 4ms) € 270,-
Keyboard:
Logitech UltraX keyboard (USB) € 19,11
Ik vindt laptop toetsen heerlijk typen, dus daarom de keuze voor dit prachtig dingetje
Verder heb ik geen behoefte aan een geluidskaart en mijn muis voldoet nog prima evenals mn speakerset
Heb ik nog wat extra koeling nodig voor dit systeem? van koeling heb ik helemaal geen kaas gegeten.
De totale kosten: € 1084,45 (zonder bezorging en de laagste pricewatch prijzen natuurlijk, tel er nog maar 60 eurootjes bij op)
Zo mijn vragen aan jullie zijn:
Zal dit systeem zo bij elkaar stabiel draaien?
Zijn er genoeg upgrade mogenlijkheden?
Heb ik nog koeling nodig?
Hebben jullie nog alternatieven die wat beter/goedkoper zijn voor sommige onderdelen die ik over het hooft hebt gezien?
Zal dit systeem zowiezo nieuwe games goed aankunnen?
Remember, ik wet niet zo heel veel van hardware, go easy on me
Groeten,
Jaap
Ja ik ben nieuw hier, dus ik zeg meteen maar hallo!...Staat wel zo netjes
Ik ben van plan een nieuwe PC aan te schaffen dat naast wat surfen, downloaden en photosoepen vooral gebruikt zal worden voor games.
Omdat ik pas 18 jaar ben en dus niet al teveel geld te spenderen hebt zit mn budget rond 1100 euro (dus niet hoger dan 1200 zal ik maar zeggen). Om verder wel mee te kunnen met nieuwere games heb ik besloten om een gemakkelijk up te daten systeem te kiezen.
Ik heb niet echt veel kennis van hardware dus ik sta open voor suggesties
Hier gaat het allemaal over:
Processor:
AMD Athlon 64 3700+ San Diego (Boxed) € 215,37
Dit lijkt me een mooie processor qua prijs/kwaliteit.
Verder ben ik ook wel geinteresseerd in de Athlon 64 X2 3800+. Deze is iets duurder natuurlijk. Zijn de prestaties véél beter?
EDIT: Wordt waarschijnlijk een Athlon 64 X2 3800+ €295,90
Mobo:
Asus A8N-SLI SE nForce 4 SLI € 96,05
ja, een SLI. Ik ben later van plan naast de 6800 GT die ik ga kopen (zie beneden) er nog één te plaatsen voor de toekomst. Dus 2 6800 GT's. (Ik weet overigens niet of dit een goed idee is
EDIT: wordt een Gigabyte GA-K8N-SLI €82,60
Geheugen:
1 GB PC 3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM) € 76,51
Ik ga er later nog 1 bijkopen voor in totaal 2GB RAM (lijkt me op dit moment nog niet nodig). Verder heb ik geen idee wat CL3 is en ik heb er ook niet over kunnen vinden (behalve een onduidelijke duitse site
HDD:
Samsung Spinpoint SP2504C (250 GB, 7200RPM, SATA-II, 8MB, NCQ) €85.50
Ik kwam up de keuze van deze HDD nadat ik gelezen had dat er veel problemen zijn met de Maxtor DiamondMax 10 schijven in combinatie met nForce 4. Verder heb ik gelezen op de survey van de Samsung dat het vooral een stille schijf is, wat ik wel prettig vindt. Is 8MB een probleem?
Videokaart:
Tja na veel nadenken had ik gekozen voor de
Asus GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (Extreme N6800GT) (met SLI functie) € 215,08
Ik heb deze kaart gekozen omdat het een goede kaart is voor die prijs en de 7900 is me nog iets te duur. Ik zit erover na te denken om later een tweede 6800 GT aan te schaffen en ze samen laten draaien. Ik weet niet of dit een slim idee is.
EDIT: Wordt Waarschijnlijk Asus GeForce 7600 GT €193,84 (later in SLI)
Behuizing:
AOpen H600B (ATX, 350W, zwart) € 81,88
Persoonlijk vindt ik dit een mooie kast en de prijs spreekt mij ook wel aan. Ik heb in de survey van dit product (http://tweakers.net/productsurvey/54568) gelezen dat er een goede koeler standaard op zit (Nexus D12SL-12) Maar verder wordt er gezegd dat er wel problemen zijn met het installeren van meerdere koelers. Ik weet niet of extra koeling een verijste is met mijn huidige systeem. Zo ja, zijn er nog goede alternatieve behuizingen van rond de 80 euro? liefst een zwarte
Wordt een CoolMaster Centurion 5 € 52,16, moet nog beslissen over PSU
CD/DVD: Een brander heb ik niet nodig en er zit er al 1 in mn laptop, dus ja wat moet je met zo'n ding. Ik heb dus gekozen voor een normale CD/DVD Speler.
mijn keuze is gevallen op de
Plextor 16x 50x PX-130A (zwart) € 24,95
Goede kwaliteit? Ik ken het merk Plextor namelijk niet
Monitor:
De TFT schermen van Samsung zien er wel slick uit. Ik heb gekozen voor een 17":
Samsung SyncMaster 730BF (17" 4ms) € 270,-
Keyboard:
Logitech UltraX keyboard (USB) € 19,11
Ik vindt laptop toetsen heerlijk typen, dus daarom de keuze voor dit prachtig dingetje
Verder heb ik geen behoefte aan een geluidskaart en mijn muis voldoet nog prima evenals mn speakerset
Heb ik nog wat extra koeling nodig voor dit systeem? van koeling heb ik helemaal geen kaas gegeten.
De totale kosten: € 1084,45 (zonder bezorging en de laagste pricewatch prijzen natuurlijk, tel er nog maar 60 eurootjes bij op)
Zo mijn vragen aan jullie zijn:
Zal dit systeem zo bij elkaar stabiel draaien?
Zijn er genoeg upgrade mogenlijkheden?
Heb ik nog koeling nodig?
Hebben jullie nog alternatieven die wat beter/goedkoper zijn voor sommige onderdelen die ik over het hooft hebt gezien?
Zal dit systeem zowiezo nieuwe games goed aankunnen?
Remember, ik wet niet zo heel veel van hardware, go easy on me
Groeten,
Jaap
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2006 15:35 ]