Toon posts:

[Exchange '03] Forward met behoud van FROM adres (mobiel)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Veel gezocht en veel gevonden wat in de buurt ligt van wat ik zoek, maar telkens net niet. Wie weet het volgende?

Ik heb een uitstend functionerend exchange mailbox op een server waar ik bovendien admin ben. Daarnaast heb ik een emailadres@vodafone.nl waarop ik gratis zoveel mag zenden en ontvangen als ik wil (dit zit in mijn abonnement). Conlusie: Dan ga je dus al je email in originele vorm forwarden (en doe je net alsof je een blackberry hebt ;) ). Ik ben veel onderweg en hoewel ik ook toegang heb tot web access is er niet altijd een goed geprijsde hotspot in de buurt.

Probleem: zogauw ik een forward rule aanmaak dan ontvang ik op mijn mobiele telefoon weliswaar de email maar het FROM en REPLY-TO veld zijn dan vervangen in die van mijn account op de exchange server. In het onderwerpveld staat dan het welbekende "FW: " toegevoegd. Praktisch gezien ondermijnt dit mijn plezier van een goede email functie |:( . Ik wil namelijk in mijn inbox de afzender zien in originele vorm en bovendien niet sleutelen aan de inhoud van het bericht. Forwarden als attachment wil ik al helemaal niet aan beginnen. Dat lijkt me ontzettend onpraktisch vanaf een mobieltje.

Is hier daar een truuk voor?

In dit topic wordt gesproken over de resend functie van thunderbird. Ik ben daarmee niet bekend maar het lijkt erop dat ik iets vergelijkbaars zoek in Exchange.

Technisch gezien moet er volgens mij voor elk binnenkomend bericht een email worden gestuurd met FROM en REPLY-TO uit het originele bericht, TO naar het vodafone adres en de rest overgenomen uit het originele bericht. Ik heb een externe SMTP server beschikbaar waar ik elk veld overal in mag vullen wat ik wil. Een extern programmatje zou wellicht soelaas kunnen bieden. Enige tips?

Voor het geval je het je afvraagt: Het gaat om een umts abonnement dus ik maak me niet zo'n zorgen om de omvang van emails. Op m'n N70 kan ik ook excel, word en pdf documenten bekijken (zolang ze niet te complex zijn volgens mij). Ik zou natuurlijk ook IMAP kunnen gebruiken, maar dan ga ik niet via de mailserver van vodafone en om een of andere reden kost het dataverkeer dan ineens 0,75 euros per megabyte. Zenden en ontvangen via het vodafone email adres bij gebruik van een Vodafone UMTS 150 abonnement is gratis. Sent items stuur ik met een kopietje naar mezelf. Die komen dan vanzelf in mijn inbox en via een rule worden die in mijn sent items geplaatst. Die zien er op mijn exchange dan uit alsof ik ze vanuit outlook had gestuurd. Op mijn telefoon staan ze ook in sent items. Dat werkt dus uitstekend. Ik mis eigenlijk nog maar een enkel ding. Items die 'marked read' zijn op mijn telefoon zijn dat nog niet in mijn exchange server. Dat komt bij de volgende generatie wel weer ;)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je toch Exchange Admin bent, kun je het beste een alternate recipient aanmaken op jouw mailbox

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
kun je het beste een alternate recipient aanmaken
Ik heb het geprobeerd, maar het lukte in de eerste instantie niet. Omdat er in het tabblad gesproken wordt over 'forwarden' heb ik het toen verder niet meer geprobeerd omdat ik vermoedde dat het hetzelfde effect zou zijn als met een forwarding rule (met de FROM, REPLY-TO en SUBJECT header veranderingen).

Naar aanleiding van je suggestie toch nog even een poging aan gewaagd. Het werkt nog niet. Hieronder staat wat ik heb gedaan. Doe ik wat fout?

1. Via Start | All Programs | Microsoft Exchange | Active Directory Users and Computers maak ik een nieuwe gebruiker aan.
2. In het New Object - User vul ik willekeurige Full Name gegevens in en als gebruikersnaam gebrext. Click next.
3. Wachtwoordje ingevuld. Click next.
4. Aangevinkt om wel een exchange mailbox aan te maken. De alias laat ik default gelijk aan de gebruikersnaam. Click next.
5. Click Finish.
6. Vraag properties op van gebrext.
7. Vul bij email in: emailadres@vodafone.nl, Click Ok.
8. Vraag properties op van de gebruiker van wie de mail doorgestuurd moet worden: gebr (dus niet gebrext).
9. Click op tabblad Exchange General op Delivery options.
10. Bij Forwarding address vul ik in Forward to en dan gebruiker gebrext.
11. Ik vink Deliver messages to both forwarding address and mailbox aan.
12. Click Ok, Click Ok.
13. Ga naar yahoo, stuur een mailtje naar gebr@mydomain.com om te testen.

Wat ik zie is dat de email wel in de inbox van gebr terecht komt, maar in de vodafone mailbox komt niets aan. Als ik een forwarding rule vanuit outlook maak voor gebr werkt het wel. Als ik direct een mailtje naar @vodafone stuur komt deze direct aan.

Suggesties?

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Ik heb in ieder geval een manier gevonden. Mijn mail komt eerst binnen op een qmail pop3 server en wordt daarna met IGetMail opgehaald en naar mijn exchange server gebracht. Op mijn pop3 server heb ik nu kunnen instellen dat alle mail geforward moet worden, met behoud van de email in de mailbox. De forward vanaf qmail geeft niet de welbekende aanpassingen.

Het enige nadeel is dat sent items vanaf mijn telefoon met een kopie naar mijzelf nu ook weer geforward worden naar mijn telefoon waardoor er een loop is. Door toepassing van de filterregels in Exchange zou dit nog voorkomen kunnen worden.

Iemand nog correcties op mijn poging om een alternate recipient aan te maken in Exchange 2003?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Voor een Alternate recipient moet je geen User aanmaken maar een Contact

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Dank je Brahiewahiewa,

Dat is inderdaad waar ik de mist in ging. Door een contact aan te maken in de Active Directory en bij de properties van gebr@mydomain.com in de Delivery Options van het tabblad Exchange General te forwarden naar de nieuw aangemaakte Contact gaat het wel goed.

De originele afzender blijft bewaard, er is geen sprake van de FW: prefix in het subject veld en er komen ook geen > tekentjes enzo voor elke regel.

Ik zeg: kudos! _/-\o_
Pagina: 1