Toon posts:

artifacts + geen beeld na boot

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik zit met de volgende situatie:

gisteren flipte mijn computer geheel uit het niets. Het systeem liep vast voor een paar seconden om daarna weer verder te gaan voor enkele seconden en daarna weer de haperen. Dit gebeurde een aantal keer. Ik reboote het systeem (hardware matig, reset knop) en daarna leek alles weer normaal te functioneren.

Vanmorgen doe ik mijn computer aan en bij de boot zie ik al het het mis is: artifacts en niet zo'n klein beetje ook. Op het moment dat windows (xp) geboot lijkt valt echter het beeld uit: mijn monitor gaat op standby dus de videokaart geeft geen output meer (lijkt mij) Dit blijft gebeuren.

Als ik weer reboot werkt mn scherm/kaart wel weer alleen nogsteeds artifacts tijdens de boot. Ik probeerde in veilige modus te booten en zowaar mijn videokaart blijft werken en ik kom gewoon in veilige modus van windows. Mijn videokaart is dus dood maar toch niet(?)

Er is geen sprake geweest van overhitting van het systeem, dus ook niet de videokaart dat weet ik bijna zeker. Ik heb ook niets overgeclockt. Ik heb hier op het forum van de problemen gelezen van mijn videokaart maar van half wel/niet werkende kaarten kon ik niets vinden vandaar mijn vraag aan jullie:

Wat zou er aan de hand kunnen zijn en kan ik het oplossen?

Systeem specs:

Gekoch in november 2004
Amd 64 3500
Asus a8v deluxe
Club 3d GF 6800 GT
1 gig ram

een bak koffie voor degene die me uit deze waanzin helpt :)

PS: ik heb geen beschikking over een ander systeem waar ik mn videokaart in kan stoppen om te testen...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2006 20:17 ]

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-06 23:56
als je een andere videokaart in je pc stopt krijg je die problemen dan ook?

Mischien licht het aan de drivers, alhoewel dat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Probeer eerst je kaart eens in een andere pc, en hoelang draait hij al stabiel in de jouwe? Probeer ook eens onder veilig modus drivercleaner te gebruiken en nieuwe drivers te installeren.
Ow en ik drink geen koffie ;)

Exphy was me al voor...

[ Voor 6% gewijzigd door Renegade! op 25-03-2006 17:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
heeft niemand een id?

Hij draaide gewoon stabiel sinds november 2004
weet niemand ook hoe het komt dat in save mode ik wel gewoon beeld krijg?

Misschien kom ik als ik dat weet zelf verder...

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:34
Wat voor voeding heb je? Toch geen Sweex of Q-Tec of wokkietokkie he?

Verwijderd

zet in veilige modus je resolutie eens op 800X600X16, en boot dan eens normaal op.

En geef aan waar in de buurt je woont, misschien dat er een medetweaker in de buurt woont met een pc waar je kaart tijdelijk mag huizen.

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 16:59
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 18:46:
heeft niemand een id?

Hij draaide gewoon stabiel sinds november 2004
weet niemand ook hoe het komt dat in save mode ik wel gewoon beeld krijg?

Misschien kom ik als ik dat weet zelf verder...
Het feit dat de kaart in safe mode wel werkt lijkt te duiden op een driver probleem.

Wat bedoel je precies met "artifacts tijdens de boot"? Bedoel je in je bios scherm of tijdens het booten van windows? Krijg je die artifacts ook als je in safe mode boot?

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg die artifacts nu zowieso, wat ik ermee bedoel zijn witte puntjes, rode lijnen over het hele scherm en tijdens de hele boot sequence.Dingen die er gewoon niet horen dus. Ze vallen natuurlijk zoals ik zei weg op het moment dat windows geboot is, dus wanneer je de explorer zou moeten zien, want dan valt de output weg en gaat mijn scherm op standby.

Ik ben inmiddels wel wat verder gekomen:

In savemode lijkt hij te werken daar bij displayproperties > settings staat inplaats van 6800 GT nu (default monitor) on. Ik vermoed dus dat wanneer je in savemode werkt windows andere drivers gebruikt waardoor mijn videokaart niet uitvalt. Een windows driver probleem concludeerde ik dus ik uninstallde mijn videokaart drivers, en probeerde een paar oude drivers maar na installeren vraagt hij om een reboot (om de nieuwe driver aan de praat te krijgen) met als gevolg dat na die boot, mijn video-output weer niet werkt en mijn scherm weer uitvalt etc...

Wat ik hiervan moet denken weet ik niet, misschien jullie wel.

Wat ik wel heel raar vind ineens is dat mocht het aan de windowsdrivers liggen waarom ik dan in godesnaam artifacts en vage onzin krijg tijdens de boot, dus nog voooor windows uberhaubt ter sprake komt in het systeem. Gelden in windows geinstalleerde drivers ook voor pre-windows (boot + setup) zaken? Als dat zo is kan ik misschien uitsluiten dat het een hardware matig problem is. (waar ik zowieso aan tijfelde aangezien de kaart altijd perfect heeft gewerkt)

Overgens heb ik geen Sweex of Q-Tec of wokkietokkie voeding maar gewoon een Cooler Master.

Bedankt voor de tips tot nu toe jongens!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:34
Nee drivers zijn alleen geactiveerd als je ze geïnstalleerd hebt en dan alleen in Windows (dus niet in veilige modus en tijdens het booten). Welk vermogen heeft je voeding?

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt,

350 watt uit mijn hoofd, en anders is het 400

Ik heb het systeem dus gekocht in 2004 dus het is vrij nieuw het enige waar ik in de tussentijd problemen mee heb gehad was een hardeschijf die niet als master wilde draaien maar wel als slave. Maar daar kwam ik toen al achter en sindsdien geen last meer van gehad.

Nieuwe ontwikkeling waarvan ik weet niet weet wat ik ermee moet:
Ik kom nu gewoon in windows zonder dat ik in savemode moet maar puur en alleen omdat ik geen videokaart drivers heb geinstalleerd zodra ik die instal valt mn videokaart output weg zodra windows boot (zn drivers laadt)

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2006 20:30 ]

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 20:16:
ok bedankt,

350 watt uit mijn hoofd, en anders is het 400

Ik heb het systeem dus gekocht in 2004 dus het is vrij nieuw het enige waar ik in de tussentijd problemen mee heb gehad was een hardeschijf die niet als master wilde draaien maar wel als slave. Maar daar kwam ik toen al achter en sindsdien geen last meer van gehad.

Nieuwe ontwikkeling waarvan ik weet niet weet wat ik ermee moet:
Ik kom nu gewoon in windows zonder dat ik in savemode moet maar puur en alleen omdat ik geen videokaart drivers heb geinstalleerd zodra ik die instal valt mn videokaart output weg zodra windows boot (zn drivers laadt)
Ik denk dat je videokaart stuk is.. met name de core zelf. Wanneer Windows in safe mode boot word er alleen gebruikgemaakt van een linear frame buffer. (geen 2D versnellende functies). op het moment dat het daadwerkelijke stuurprogramma (dus geen safemode) geladen word van je grafische kaart probeert windows de versnellerfuncties aan te spreken.. en daar gaat het mis.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-07 22:43
mijn specs zijn bijna hetzelfde als die van jou evenals je probleem.
artifacts en game en meer ongein.

mensen raadden me aan om een nieuwe voeding te kopen, heb ik gedaan maar was niet nodig.

ik heb toen driver 77.77 erop gezet er ik was ervanaf :?
daarna heb ik om zeker te weten originele en nieuwste drivers geinstaleerd en toen was het weer mis |:(

ik snap het nog steeds niet maar me pc doet het weer.

vgr
Pagina: 1