Toon posts:

Instabiel systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn oude pc is al geruime tijd instabiel. Regelmatig, vooral onder het gamen, knalt mijn pc eruit. De lampjes van de pc blijven wel branden. Nadat ik de voeding aan- en uitgeschakeld heb kan ik de pc weer aanzetten.Dit gebeurt ook weleens met 'normaal gebruik' zoals internetten en tekstverwerken.
Mijn pc wordt vrij warm, maar mijn inziens niet zo warm dat de pc daarom uit zal vallen.
De temperatuur van de CPU is in idle 52 graden en de temperatuur in het systeem is 25 graden (Nvidia System Utility). De videokaart heeft ook een normale temperatuur.
Waar zou het aan kunnen liggen? Misschien de voeding? Ik heb een half jaar geleden een Enermax Coolergiant 485W aangeschaft ter vervanging van mijn Chieftec 360W die het niet meer deed.
Ik weet niet of het er hier toe doet, maar volgens Nvidia System Utility krijgt de cpu 1,650 volt:

Afbeeldingslocatie: http://i2.tinypic.com/s61zko.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i2.tinypic.com/s6200h.jpg

Asus A7N8X-E Deluxe
AMD Athlon 3000+
2x 512 DDR 400mhz
XFX 6800GT

(alles op stock)

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik gok als eerste op de voeding. Deze kan het beste testen door gewoon ff te vervangen.

Kijk daarnaast eens met een ander progje (speedfan ofzo) naar je spanningen, want 1,650 V op je cpu is niet helemaal standaard :P.

• WoutZoR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 22:16
De 1.65Vcore is standaard bij Athlon XP's of het moet een Mobile zijn.
Alleen de 52C vind ik een beetje hoog. Mijn XP2800+ geeft bij het Primen boven de 50C een error. Genoeg Airflow in je kast ?? misschien een keer nieuwe koelprut tussen je Proc en heatsink doen en ff alles stof vrij maken met een tandenborstel + stofzuiger oid.
Kijk ook even je geheugen na of die wel 2.6V nodig hebben, sommige reepjes hebben namelijk 2.7V nodig.
Je zou ook nog kunnen kijken of er geen bolle/ontplofte Elco's op je moederbord bevinden (Onder CPU socket).

Dat was het wel zo'n beetje, Suc6 verder ;)

Sapphire B850M | 9800X3D | Corsair 2x32GB | Sapphire RX9070XT | Lian-Li A3

Verwijderd

Topicstarter
edit: bovenstaande post gelezen betreffende 1,650

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2006 17:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
De airflow is vrij dramatisch in mijn systeem, maar dat kan niet de oorzaak zijn denk ik. Die airflow is namelijk al een paar jaar dramatisch en ik heb nog nooit eerder zulke problemen gehad. De temperaturen zijn soms hoog, maar een athlon xp moet 60-70c toch wel kunnen hebben? In het verleden ging dat iig prima.
Maar hoe kan het dat de pc uitgaat als het temperatuur gerelateerd is? Een soort beveiliging?

Ik heb speedfan gedownload en dit geeft hij aan

Afbeeldingslocatie: http://i2.tinypic.com/s62m2g.jpg

Kloppen de voltages wel helemaal?

edit: de voltages zijn niet constant. 12v gaat tussen 11,80 en 11,90, 5v gaat tussen 4,84 en 4,92 en de 3,3v gaat tussen de 3,31 en 3,33.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2006 17:52 ]

• WoutZoR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 22:16
Je zou de 5V, 12V en 3.3V zelf kunnen nameten met een Multimeter als je die bij de hand heb, vooral bij vollast (onder games of Prime95).
Nog gekeken naar vreemd uitziende Elco's ?

Links met pijltje lekkende Elco, Rechts bolstaande Elco

Afbeeldingslocatie: http://blog.sarcaza.com/hello/28/1277/1024/blown-capacitor-close-up1.jpg

Sapphire B850M | 9800X3D | Corsair 2x32GB | Sapphire RX9070XT | Lian-Li A3

• DEVoTi0N
Voltages zijn wel oké. De temperaturen zijn alleen een beetje scheef.

-1, hoe heb je dat voor elkaar gekregen met luchtkoeling? :P

Verwijderd

Topicstarter
WoutZoR schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 17:59:
Je zou de 5V, 12V en 3.3V zelf kunnen nameten met een Multimeter als je die bij de hand heb, vooral bij vollast (onder games of Prime95).
Nog gekeken naar vreemd uitziende Elco's ?

Links met pijltje lekkende Elco, Rechts bolstaande Elco

[afbeelding]
Net even gekeken en zijn niet bol en ze lekken ook niet

Verwijderd

Topicstarter
DEVoTi0N schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 18:00:
Voltages zijn wel oké. De temperaturen zijn alleen een beetje scheef.

-1, hoe heb je dat voor elkaar gekregen met luchtkoeling? :P
Die 127 klopt uiteraard niet :p

Verwijderd

Topicstarter
Misschien kan ik proberen nieuwe koelpasta aan te brengen tussen de cpu en de cpu-koeler. En btw, vliegt een pc uit als de cpu een bepaalde temperatuur bereikt en zoja is dit in de bios in te stellen?

• DEVoTi0N
Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 18:05:
[...]

Die 127 klopt uiteraard niet :p
Die -1 wel wou je zeggen :p

Verwijderd

Topicstarter
Uhm ja, die klopt inderdaad ook niet helemaal :P

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Een instabiel systeem komt ook vaak voort uit incompatible / kapot geheugen, test je geheugen eens met memtest of windiag op fouten.

If I can't fix it, it ain't broken.

Pagina: 1