MetroidPrime schreef op zondag 26 maart 2006 @ 01:34:
Een origineel verhaal is inderdaad origineel, maar niet innovatief. Een origineel verhaal voegt niets nieuws toe aan de
gameplay. Dat is wat een spel innovatief kan maken en laat dit topic nu net over innovatie gaan.
Dus volgens jou kan een game alleen innovatief zijn op gameplay gebied

En volgens jou heeft Nintendo in de tientallen evoluties van Mario (en al die andere veelvuldig gesequelde stokpaardjes) de gameplay significant gewijzigd?
Je haalt wat innovativiteiten aan in Mario 1, 2 en 3: de eerste 3 uit de serie. TOEN was Nintendo inderdaad nog innovatief in de Mario World serie ja, hoewel een niet-liefhebber ook makkelijk kan stellen dat de veranderingen redelijk marginaal waren, zelfs tussen die 3. What about deel 4 tot oneindig?
De volgende evoluties (niet: revoluties) van Mario waren voornamelijk kopie deeltje 3 met nog enkele kleine aanpassingen/toevoegingen en later toevoeging van 3D. De verbeteringen zijn evolutionair, niet revolutionair, net als bij 98% van de sequels. Omdat jij van het genre houdt zijn de evoluties voor jou zo belangrijk dat je ze revoluties noemt. Dit is echter weinig anders bij de evoluties van DOA, Tekken, Ridge Racer, Fifa etc. waar door veel N fans tegenaan getrapt wordt als zijnde "onorigineel" en "oninnovatief".
Sterker nog: N fans maken vaak zelfs opmerkingen in de trand van "de zoveelste shooter, en de zoveelste racegame: allemaal onoriginele/oninnovatieve (Amerikaanse) crap", waarmee
hele genres afgefikt worden als oninnovatief en een hele sleep zeer gevarieerde games binnen die genres over 1 kan gescheerd worden... en ondertussen wel volhouden dat Mario World nr 4.576.264 hardstikke vernieuwend en innovatief is. Welk woord denk jij dat daar op z'n plaats is?

Homebrew mogelijkheden bestonden al veel langer dan de Dreamcast en de CD-i was de eerste console die films kon afspelen. Memory cards zijn misschien niet ontwikkeld door Nintendo, maar Zelda op de NES was wel het eerste console spel waar je in kon saven. Memory cards zijn juist een doorontwikkeling van die techniek die toen gebruikt werd.
De DC was de eerste echte (populaire) console die homebrew bood. Als je homecomputers wilt gaan meenemen in het overzicht is geen enkele van de consoleproducenten innovatief. Analoge sticks, savemogelijkheden etc. bestonden namelijk al lang op homecomputers.
Wat fijn dat we de discussie volwassen en respectvol kunnen aangaan. Je argumentatie is dan ook daadwerkelijk overdonderend en volledig in overeenstemming met de werkelijkheid. Nintendo RULEZ ontbreekt nog net!

CD/DVD opslag is geen vernieuwing maar gewoon een opslagmedium. Nintendo koos destijds bewust voor cartridges omdat ze de 2x cd spelers te traag vonden. Mediacenter heeft geen hol met games te maken. Homebrew heeft wederom geen hol met de games te maken.
We hadden het over innovatie van consoles, en ik had het er over dat je op je Nintendo console al 20 jaar niets anders kan dan Nintendo spelletjes spelen. Innovatief toch?
De GC heeft ook gewoon een BBA.(zelfs de snes had netwerk addons) Nintendo koos echter expres er weinig mee te doen (net zoals de PS2!) aangezien de markt er niet rijp voor was. Ze kregen gelijk, het percentage Xbox live gebruikers is nog altijd erg laag.
Ze kregen gelijk? Je bedoelt dat ze gigantisch de boot aan het missen zijn gezien al hele online gamecommunities bestaan op zowel Xbox als X360... waar N geen aandeel aan heeft.
Ze kregen gelijk? Ze hadden eens naar Sega moeten kijken die indertijd met de eerste grote console MMORPG Phantasy Star Online behoorlijke successen boekte, en dat al in 2000.
Was Nintendo daar innovatief? Of conservatief? Jij mag het zeggen...
Wat bedoelde je met je lijst controllers? Je miste nogal wat, sowieso begon de PSX helemaal niet met de dual analog/shock controller.
De opeenvolging van enige interessante controllers zoals die ongeveer in elkaar zit. En gezien de PSX Dual Shock controller onder de N64 controller staat kun je zien dat die dus later kwam.
Ik ben het echt falikant oneens met je, je begrijpt bijvoorbeeld echt Nintendo's visie niet. De GB triest? Nintendo begrijpt als enige wat een handheld moet kunnen. De Lynx was een batterijvreter en ging er aan onderdoor. Dat is echt niet het belangrijkste met handhelds.
Moet ik hier nou nog iets over zeggen?? Precies vanwege dit soort argumentatie heb ik een hekel aan fanboygedoe... Laat maar...

Hoewel... ik denk dat ik Atari daarmee geen recht doe. FYI is de Lynx (en later heel Atari) onderdoor gegaan aan slechte marketing en een te smalle game-lineup. De 64bits Atari Jaguar en met name de Atari Lynx waren Nintendo vele jaren vooruit.
12 jaar lang 1 en dezelfde 8bits Gameboy op additie van een paar kleurtjes ergens eind jaren negentig na. Innovatief he?
Nintendo brengt verder sloten aan nieuwe franchises uit, terwijl ik bij MS alleen enkele gekochtte franchises kan opnoemen en bij Sony een enkele franchise.
Tsja... als jij dat zegt...
In het licht van bovenstaand zul je het vermoedelijk nog echt geloven ook...
Ik ben een tijd moderator geweest bij gamers4ever.net (site bestaat niet meer). Dit was indertijd een van de wat grotere Nederlandse game reviewsites. Reviews van populaire games gingen voornamelijk naar de fans van die games omdat die letterlijk smeekten ze te mogen reviewen.
Denk jij dat ik "The Next Mario World" ga reviewen terwijl anderen er bijna een moord voor willen doen en er daarnaast voor mij veel interessantere games in de reviewque staan? Juist..! En hoe zal dat dan toegaan bij andere game-reviewsites? Juist..!
Als je het gros van de reviews trouwens doorkijkt kun je al zien dat de reviewers in kwestie N fans zijn. Ze zeggen het vaak letterlijk zelf, en anders kun je het duidelijk opmaken uit de review zelf.
Dus je vind Nintendo games alleen maar brak omdat 'de Nintendo fans' die games niet leuk vinden?

Nee, ik vind het brak dat veel Nintendo fans Nintendo ophemelen als zijnde innovatief en "de rest" affikken als zijnde onorigineel - en dit presenteren als feitelijke informatie - terwijl hier niets anders aan ten grondslag ligt dan hun eigen persoonlijke voorkeur.
Nintendo maakt ook VIDEOGAME consoles. Vind jij een DVD functie inbouwen echt een innovatie op games gebied? Je beargumenteerd een beetje vreemd.
I quote myself:
Als we daarnaast naar innovatie van de consoles zelf kijken was N alles behalve vernieuwend.Nope, de Xbox doet "out of the box" DVD, AudioCD, MP3, WMA en bied ook de mogelijkheid eigen audio ingame te gebruiken i.p.v. de gamemuziek zelf. Als je hem mod voeg je daar nog DivX / Xvid etc aan toe, i.c.m. regiovrij DVD's kijken

Waar het me om gaat is
dat het kan, of MS het oorspronkelijk nu zo bedoeld heeft of niet... same voor DC waarop je heerlijk Arcade (en Nintendo) games kon emuleren

Die consoles zijn tegen minimale kosten - of zelfs gratis in geval van de DC - te gebruiken voor veel meer dan het afspelen van een bepaald format spelletjes... Raad ook eens wat voor PSP firmware ik heb

Maar dat Xbox met Live het online gebeuren als eerste echt serieus nam is wel een goede zet geweest.
Om precies te zijn was Sega met PSO de eerste die hier serieus mee aan de slag ging. Ik zie de Xbox wat dat (en ook andere zaken als basisontwerp/platform) betreft een beetje als "opvolger" van de DC... ik denk namelijk dat Sega's volgende console - als die ooit gekomen was - qua functionaliteit en veelzijdigheid niet heel ver van MS' Xbox zou hebben af gezeten
[
Voor 6% gewijzigd door
Cheetah op 27-03-2006 00:33
]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz