F2.8 vs. F4.0

Pagina: 1
Acties:
  • 973 views sinds 30-01-2008

• mulleknul
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 17:31
Is het verschil tussen een F2.8 in vergelijk met een F4.0 erg groot? (natuurlijk bij hetzelfde diafragma)

Ik bedoel verhouden die getallen zicht tot elkaar?

Ik werk nu met een F4.0 en ik merk dat ik binnen toch wel erg snel te kort kom, nauwelijks een wat groter diafragma kan toepassen en dat er al snel geflist moet worden.

Verwijderd

Ja :/

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48
eh, maybe moet je like teh faq checken. Maar f2.8 vs 4 is groot verschil ja (ook in prijs)... En hoezo bij het zelfde diafragma? Misschien wat meer inlezen?

|>

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
mulleknul, verdiep je eens in de basisprincipes van fotografie. Leen een boek bij de bieb, doe wat research op het net ofzo. De vraag die je stelt is zó basaal, dat je waarschijnlijk elke uitleg die gegeven wordt, niet kunt begrijpen omdat je niet beschikt over de basiskennis.

Om je vraag dan toch te proberen te beantwoorden: het verschil tussen f/2.8 en f/4 is precies één stop oftewel de halve (of dubbele) hoeveelheid licht. Vertaald naar sluitertijden: waar je met f/4 op 1/60 zou moeten schieten, kan het met f/2.8 op 1/125.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Je zou eens kunnen duiken in de Fotografie faq en eens zoeken op diafragma om het verschil te ontdekken. Het verschil hoeft niet groot te zijn.

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:39
Als je indoors schiet zul je geen wereld van verschil merken met 2.8 vs. 4.0. Om indoors goede platen te kunnen maken zul je moeten flitsen en/of de ISO-waarde moeten verhogen; daar kom je toch niet onderuit... zelfs met 2.8

f/2.8 vs. 4.0 kan bij sommige lenzen wel een flink verschil zijn met m.b.t. bokeh.
Soms kan het er bij 2.8 veel smoother uitzien. En zo zijn er nog vele factoren die beïnvloed worden adhv je diafragma.

Elke situatie is dus anders :)

[ Voor 54% gewijzigd door Silent Thunder op 25-03-2006 17:43 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:43

Zoefff

❤ 

Het lijkt me verstandig om eens wat artikelen te lezen over de basisprincipes van fotografie. Je bent in dit geval op zoek naar 'stops', daarmee kan je eenvoudig zien hoe verschillende getallen (sluitertijd, diafragma en ISO) zich onderling tot elkaar verhouden.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.