ASP/MSSQL automatisch verwijderen van te oude records

Pagina: 1
Acties:

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:38
Goedemiddag,

Bij het maken van een shoutbox ben ik vanmorgen tegen het volgende probleem opgelopen. Berichten ouder dan 15 minuten moeten automatisch verwijderd worden.

Lijkt op zich geen probleem, bij het verversen van de shoutbox eventjes laten controleren hoe oud de berichten zijn en ze automatisch verwijderen. Helaas wilt mij dat niet lukken. Ik heb al op verschillende fora's gezocht naar een oplossing en heb zelf ook het nodige geprobeerd.

het volgende levert iedere keer een foutmelding op en ik zou niet weten hoe ik dit op kan lossen.
code:
1
2
3
4
5
var2 =  DateAdd("n", -15, now)

Set deletereacties = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
deletereactiesSQL = "DELETE FROM shoutbox WHERE reactietime < '"&var2&"'"
deletereacties.Open deletereactiesSQL, conn

foutmelding:
The conversion of a char data type to a datetime data type resulted in an out-of-range datetime value.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt

[edit] Foutmelding er bij gezet

[ Voor 19% gewijzigd door denyos op 25-03-2006 15:22 ]

Strava

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 21:15
"een foutmelding",

Zou je die foutmelding hier ook kunnen geven? Wat komt er nou precies in var2 te staan? Van wat voor type is reactietime in je database (bv. varchar, datetime)?

• denyos
veld in database is een DateTime field. Foutmelding had ik ondertussen onder de code gezet ;)

foutmelding:
The conversion of a char data type to a datetime data type resulted in an out-of-range datetime value.

[ Voor 40% gewijzigd door denyos op 25-03-2006 15:28 ]

Strava

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:52

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waarom gebruik je Taakplanner / Task Scheduler hier niet voor?

Tip2 : Zie http://www.experts-exchan...MS_Access/Q_21659049.html; de rest kan je wel voor je eigen situatie toepassen :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• denyos
Taakplanner is geen optie aangezien de database op een externe server draait.

met de andere tip krijg ik helaas weer dezelfde foutmelding (die tip is volgens mij ook ongeveer hetzelfde als wat ik al had geprobeerd)

[ Voor 23% gewijzigd door denyos op 25-03-2006 16:16 ]

Strava

• gorgi_19

gorgi_19

denyos schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 16:15:
met de andere tip krijg ik helaas weer dezelfde foutmelding (die tip is volgens mij ook ongeveer hetzelfde als wat ik al had geprobeerd)
Erhm.. Nee. :)

Jij wil de datum in je ASP opvragen; in het voorbeeld lossen ze alles op in het SQL Statement :)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als je slim bent noteer je de datum in je query als volgt:
'yyyymmdd hh:nn:ss'

Dat werkt altijd en overal ;)

Ik heb al een stuk of 100 keer voorbeeldcode hier gepost, maar dit is er 1 van.

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 25-03-2006 16:35 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• denyos
Bedankt het is gelukt!

je moet natuurlijk wel now gebruiken in plaats van date 8)7

Bedankt allemaal voor de snelle help

[ Voor 98% gewijzigd door denyos op 25-03-2006 16:38 ]

Strava

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
denyos schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 16:36:
Ik heb nu dus deze query:

code:
1
deletereactiesSQL = "DELETE FROM lilshoutbox Where reactietime < '"&DateAdd("n",-15,now())&"'"

maar krijg dus nog steeds deze foutmelding. Ergens doe ik dus nog steeds iets fout :?
Je notatie klopt niet met je LCID en Databaseinstellingen en dan snapt SQL het niet meer... Zie mijn vorige post, net boven je.

Overigens vraag ik me af waarom je die records zou willen verwijderen. Kun je niet beter gewoon bij de select alleen de reacties van het laatste kwartier ofzo opvragen en de andere records bewaren voor "archiefdoeleinden"? Zoveel "kost" het niet om die records te bewaren. En knal er desnoods een index op om zo de select wat sneller te maken.

[ Voor 38% gewijzigd door RobIII op 25-03-2006 16:39 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• gorgi_19

gorgi_19

RobIII schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 16:37:
Overigens vraag ik me af waarom je die records zou willen verwijderen. Kun je niet beter gewoon bij de select alleen de reacties van het laatste kwartier ofzo opvragen en de andere records bewaren voor "archiefdoeleinden"? Zoveel "kost" het niet om die records te bewaren. En knal er desnoods een index op om zo de select wat sneller te maken.
Een shoutbox kan hard lopen en database hosting is duur (financieel gezien) :)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
gorgi_19 schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 16:42:
[...]

Een shoutbox kan hard lopen en database hosting is duur (financieel gezien) :)
Mijn shoutbox loopt niet zo hard :P
Maar goed, het is dus inderdaad een mogelijkheid...

Over mij

• denyos
de shoutbox zal ook gebruikt worden als chat. Het voordeel hiervan is dat er geen enkel stukje javascript voor nodig is zodat het ook volledig toegankelijk is voor slechtziende die gebruik maken van een braille regel.

Maar zoals ik al iets eerder zei heb ik het probleem ondertussen inderdaad kunnen oplossen met de tip van gorgi_19.

Strava

• gorgi_19

gorgi_19

denyos schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 17:06:
de shoutbox zal ook gebruikt worden als chat. Het voordeel hiervan is dat er geen enkel stukje javascript voor nodig is zodat het ook volledig toegankelijk is voor slechtziende die gebruik maken van een braille regel.

Maar zoals ik al iets eerder zei heb ik het probleem ondertussen inderdaad kunnen oplossen met de tip van gorgi_19.
Nu gebruik je nog steeds VBScript code, terwijl je het ook in SQL Server alleen kan oplossen door het onderdeel op te nemen in je SQL -statement, maar dat terzijde :)

• denyos
nu ben ik toch wel benieuwd hoe ik het dan had moeten doen.... ik ben nog niet zo lang bezig met asp / sql en zou dus graag willen weten hoe ik het beter / slimmer had kunnen doen. Want naar mijn weten zit het nu verwerkt in mijn sql query. Maar hoe ik dit dus in alleen sql had moeten maken snap ik niet...

Strava

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SQL:
1
"DELETE FROM shoutbox WHERE reactietime DateAdd(m,-15,getDate());"

Zoiets

Over mij

• gorgi_19

gorgi_19

RobIII schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 17:20:
SQL:
1
"DELETE FROM shoutbox WHERE reactietime <= DateAdd(m,-15,getDate());"

Zoiets
:P

zoek de verschillen.. :+

[ Voor 11% gewijzigd door gorgi_19 op 25-03-2006 17:27 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
O-)
OOOPs :P

Over mij

Pagina: 1