Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Electriciteitsverbruik

Pagina: 1
Acties:
  • 4.094 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Als eerste wil ik zeggen dat ik geen sectie heb gevonden om dit topic te posten,dus heb ik het maar hier gepost.Als het bij een andere sectie beter past,kunnen de moderators het gerust verplaatsen :)
Ok,hier is mijn vraag.Ik ben benieuwd hoeveel euro per maand mijn computer voor energie verbruikt.Ik heb het per dag 12 uur aan staan.Mijn specs zijn (als je er wat aan hebt:
AMD Athlon 1.99 Ghz
704 MB DDR RAM
64 MB VIA/S3G Unichrome IGP videokaart (onboard)
En ik heb nog een vraag :P.We hebben thuis maar 1 computer :| Ik heb 2 OS's op mijn computer staan,dus ik dual-boot.Ik gebruik linux,en de rest gebruikt windows.Ik heb gehoord dat als je je computer reboot,dat het dan evenveel energie verbruikt als je het computer 24 uur aan laat staan.Is dat waar?

Bij voorbaat dank,
Hellblade

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-11 21:57
Het verhaaltje over rebooten is onzin :) Er zal misschien even een piekspanning zijn maar dat was wel heel erg overdreven.

En tja, hoeveel verbruikt je pc... Kijk wat voor een voeding je hebt? Je pc trekt minder dan je voeding kan leveren, zo kun je het ongeveer checken.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:46
Misschien nog wel van meer invloed op het stroomverbruik is je monitor. Wanneer je een CRT hebt dan.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10 08:26
Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 14:13:
Hoi,

Als eerste wil ik zeggen dat ik geen sectie heb gevonden om dit topic te posten,dus heb ik het maar hier gepost.Als het bij een andere sectie beter past,kunnen de moderators het gerust verplaatsen :)
Ok,hier is mijn vraag.Ik ben benieuwd hoeveel euro per maand mijn computer voor energie verbruikt.Ik heb het per dag 12 uur aan staan.Mijn specs zijn (als je er wat aan hebt:
AMD Athlon 1.99 Ghz
704 MB DDR RAM
64 MB VIA/S3G Unichrome IGP videokaart (onboard)
En ik heb nog een vraag :P.We hebben thuis maar 1 computer :| Ik heb 2 OS's op mijn computer staan,dus ik dual-boot.Ik gebruik linux,en de rest gebruikt windows.Ik heb gehoord dat als je je computer reboot,dat het dan evenveel energie verbruikt als je het computer 24 uur aan laat staan.Is dat waar?

Bij voorbaat dank,
Hellblade
Eerst moet je gaan kijken wat precies in je pc zit. Zeer precies, ook wat voor core je processor is, hoeveel hds (en welk model), model videokaart, model mobo, en PCI uitbreidingskaarten gebruiken ook stroom. Je zal op verschillende sites stroomverbruik in wat per onderdeel moeten optellen. Of nog handiger, een meter zoals ik heb op me Coolermaster 450 ALCY voeding.

Mijn AMD64,1024MB ram, Asus Deluxe mobo, 6600GT 128MB NVidia, 2 maxtor hd(1x 40 en 1X 200GB) Audigy 2 van creative gebruikt IDLE 180 Watt in Windows met de browser open en muziek aan. Hier komt nog 50 a 60 wat bij als ik spellen speel.

LET OP Verbruik in watt is heel wat anders dan aanduidingen op voeding dat is vaak maximaal wat de voeding kan leveren voor een zeer korte tijd. De duurdere voedingen leveren vaak wel wat er aangegeven staat qua Watt. Nog beter kijk na de 12V lijn wat die aan ampers levert.

Verwijderd

Topicstarter
Ok,dit gaat echt nubish klinken...wat bedoel je met voeding?Dus het verhaal over rebooten is echt onzin?Dus het verbruikt helemaal niet zoveel energie?Dus ik kan gerust meerdere malen (3 a 4 keer) rebooten zonder er zorgen over te maken?O ja,ik weet niet of je hiet wat aan hebt,maar ik heb een 15 inch flat beeldscherm.Bedankt voor jullie reacties

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen » Overige Hardware

Kijk trouwens ook eens rond in de Search:
[search=stroomverbruik] :)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 25-03-2006 14:34 ]

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10 08:26
Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 14:31:
Ok,dit gaat echt nubish klinken...wat bedoel je met voeding?Dus het verhaal over rebooten is echt onzin?Dus het verbruikt helemaal niet zoveel energie?Dus ik kan gerust meerdere malen (3 a 4 keer) rebooten zonder er zorgen over te maken?O ja,ik weet niet of je hiet wat aan hebt,maar ik heb een 15 inch flat beeldscherm.Bedankt voor jullie reacties
De voeding is het onderdeel wat het voltage van het lichtnet 220V transformeert naar 12V of minder en gelijkricht. Vergelijkbaar met een adaptor voor een laptop.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
Je kan voor 20 euro ofzo ook van die bakjes kopen die je tussen het stopcontact en de stekker van je pc zet, dan weet je precies wat je verbruikt. Die bakjes kunnen ook meteen de kosten laten zien.
Ik weet van conrad dat ze um hebben, maar dat zal wel niet de goedkoopste zijn vrees ik.

En houd er idd ook mee wat voor monitor je hebt, want vooral een grote CRT bak kan redelijk wat nemen nog

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.eu-energystar.org/nl/nl_007.htm kijk hier eens een mooie calculator.

• EFL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-11 20:18

EFL

Sinds een paar dagen heb ik zo'n energiemeter aan m'n stopkontakt hangen.
Aan dit stopkontakt hangt:
  • pc1: AMD Athlon 64 3500, 1gig RAM, 2HD, Geforce FX 5200
  • pc2: AMD Athlon 3000, 256 MB RAM, 1HD, onboard video
  • pc3: Laptop: Acer Travelmate 2500
  • 2 CRT's
  • 1 laserprinter
  • netwerkapparatuur (ADSL modem, switch)
Metingen:
  • aantal gemeten uren: 128h09min
  • verbruikte kWh: 9.12
  • verbruik nu (pc1: hier typ ik dit bericht op, pc2 & laptop: idle): 226 Watt
Wat ik nog opgemerkt heb: Als ik even alle stekkers overloop die via dat ééne stopkontakt zijn aangesloten, tel ik 8 adaptors (luidsprekers, GSM, netwerkapp.,...). Die krengen verbruiken! 39 Watt met geen enkele pc aan! Lijkt niet veel maar is een verbruik van 24/24, 7/7. Staat nu zo'n stekkerdoos met schakelaar tussen en deze gaat 's nachts uit.

[ Voor 3% gewijzigd door EFL op 25-03-2006 14:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij nog verzekeren over mijn vraag over rebooten alsjeblieft^^?Bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2006 15:58 ]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-11 17:56

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 15:57:
[...]

Kan iemand mij nog verzekeren over mijn vraag over rebooten alsjeblieft^^?Bedankt
Ik heb zo'n energie meter, booten kost voor een paar seconden hooguit 10 watt meer.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:51

Koppensneller

winterrrrrr

[...]

Bij deze.

Verwijderd

Topicstarter
sorry,delete deze post maar :)

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2006 16:32 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dus het verhaal over rebooten is echt onzin?Dus het verbruikt helemaal niet zoveel energie?Dus ik kan gerust meerdere malen (3 a 4 keer) rebooten zonder er zorgen over te maken?O ja,ik weet niet of je hiet wat aan hebt,maar ik heb een 15 inch flat beeldscherm.Bedankt voor jullie reacties
Nou kijk, stel dat je PC 150 watt verbruikt. Als één reboot actie 24 uur normale energie zou gebruiken, dan zou dat dus ongeveer 150 * 3600 * 24 = 12,96 miljoen Joules dissiperen.

Warmtecapaciteit van lucht is heel ruw 800 Joule / Kelvin m^3, dus als je een kamer hebt van 4 bij 3 bij 2, 24 m³ dus, zou de temperatuur in je kamer tijdens een reboot actie, als alle lucht van je PC naar de lucht doorgegeven wordt; toenemen met ruwweg 675 graden.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:47
eamelink schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 17:11:
Nou kijk, stel dat je PC 150 watt verbruikt. Als één reboot actie 24 uur normale energie zou gebruiken, dan zou dat dus ongeveer 150 * 3600 * 24 = 12,96 miljoen Joules dissiperen.

Warmtecapaciteit van lucht is heel ruw 800 Joule / Kelvin m^3, dus als je een kamer hebt van 4 bij 3 bij 2, 24 m³ dus, zou de temperatuur in je kamer tijdens een reboot actie, als alle lucht van je PC naar de lucht doorgegeven wordt; toenemen met ruwweg 675 graden.
offtopic:
Ach, niet iedereen let altijd op bij natuurkunde ;)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Snap echt geen bal van die calculator..ik heb een server die ongeveer 66 watt gebruikt.

Die kost 544,32 per jaar? 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Ik heb gemeten.
Computer win windows 160watt
Computer booten 190watt

Maarje laten niet hebben over het verbuik tijdens het games / voledige belasting, want dan zit je namelijk ook tegen die 190 watt aan ;) .

Verwijderd

Topicstarter
Bedoelen jullie nou wat per uur?
eamelink schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 17:11:
[...]

Ok...of ik ben niet goed in natuurkunde of ik snap het niet omdat ik maar 14 jaar ben ?:PMaar bedankt voor het proberen uit te leggen.Kan iemand zeggen hoeveel het ongeveer kost om 1 keer te rebooten,want ik snap al dat watt gedoe niet :) Bedankt

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2006 00:13 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

1 Watt betekent 1 Joule per seconde. Daar zit dus al een tijdseenheid in.
Ok...of ik ben niet goed in natuurkunde of ik snap het niet omdat ik maar 14 jaar ben ?:PMaar bedankt voor het proberen uit te leggen.Kan iemand zeggen hoeveel het ongeveer kost om 1 keer te rebooten,want ik snap al dat watt gedoe niet :) Bedankt
Nou, stel dat het rebooten één minuut duurt, en dat tijdens het rebooten het vermogen van je PC met 100 watt toeneemt. Dat is allebei ruim geschat. Dat kost dus 100 * 60 = 6000 Joules extra.

Energie reken je niet af in Joules, maar in kWh. Dat is de hoeveelheid energie die een apparaat dissipeert als het vermogen 1000 watt is en het één uur aan staat. Dat is dus 1000 * 3600 = 3,6 miljoen Joules.

Eén kWh kost je maximaal 20 cent. 3,6 miljoen Joules dus 20 cent, dat maakt voor het rebooten, 6000 Joules het gruwelijke bedrag van

€ 0,000333

Oftewel, ga maar vast sparen >:)

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
ik zou niet zo moeilijk doen en gewoon een verbruiksmeter kopen als je het dan echt zo graag wil weten

Verwijderd

Wees blij dat je computer op het relatief goedkope elektra loopt en niet op het exorbitant dure gas :P Ik maak me meer zorgen over mijn gasverbruik over de afgelopen 3 te koude maanden.

Per week verbruik ik momenteel 30 KWh aan electra. Mijn PC verbruikt ongeveer 322 watt onder full-load (specs zie onderschrift). Dat is een schrikbarende 5 cent per uur. Een avond lekker doorstoken kost je vele malen meer dan een avond flink gamen :X

Dus over de laatste 3 maanden genomen: 60 kuub per week aan gas, dus 60*60ct=36 euro per week!
Dus over de laatste 3 maanden genomen: 30 kwh per week aan elektra, dus 30*15ct=4,50 euro per week.

Hoeveel maakt het dan nog uit? Hoe nederlands zijn wij :>

Ik ga pas écht besparen en er komt volgende maand een HR107 ketel in mijn huis(afspraak is al gemaakt). En mijn computer denkt energie te besparen door Cool and Quiet :o
In mijn oude ketel loopt de Biralpomp altijd, dus hij verbruikt 24/7/365 55 watt aan elektra. Door de nieuwe ketel met een schakelpomp kan ik dus 168*(0,055*0,15)= 1,38 euro per week besparen zodat ik nog maar 4,50-1,38=3,12 euro per week kwijt ben aan elektra.

Conclusie: Heb je een eigen huis/appartement bespaar dan liever op de écht belangrijke delen dan op je computer. Een computer kost je 5 cent per uur aan elektra. Besparen op gas is dus veel belangrijker dan besparen op elektra. Met een HR107 ketel bespaar ik 27% gas over het hele jaar (dat is berekend). Daar kan ik gratis van computeren en nog wel meer :*)

Maar er is een addertje onder het gras waardoor elektra wél duur kan worden. Kijk maar naar mijn airco die de warmte van de PC, zon, lichaam en alles moet verwerken. Mijn airco levert 4500 watt koelvermogen met 1450 watt/h. Dus kost koelen mij 22 cent per uur en dan de PC er nog bij en je komt op 27 cent per uur uit om aangenaam te kunnen computeren in de zomer :'(

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2006 11:51 ]

• rick77
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 14:16

rick77

... get to the point!

Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 11:34:
Wees blij dat je computer op het relatief goedkope elektra loopt en niet op het exorbitant dure gas :P
offtopic:
gas schijnt toch echt een hoger rendement te hebben dan elektriciteit

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 12:23

Bergen

Spellingscontroleur

[...]

Waarom zou een computer meer stroom verbruiken tijdens een reboot? Welk onderdeel van de computer zou tijdens die reboot zoveel stroom verbruiken dan?

Bij het opstarten wordt misschien een heel klein beetje meer verbruikt om de harde schijven te laten opspinnen, maar bij een reboot draaien de schijven al dus is dat niet nodig. Ook over die piekstromen hoef je je geen zorgen te maken in de energierekening. De stroommeter in je meterkast werkt met zo'n schijf die langzaam ronddraait en die kan nooit zo snel op gang komen om die piek te meten.

Daarom schijnt het bij spaarlampen ook flauwekul te zijn dat je ze beter kunt laten branden dan ze steeds uit- en aan te zetten; je stroommeter kan de inschakelstroom toch nooit meten. (Maar dat is natuurlijk alleen vanuit kostenoogpunt, ik kan me voorstellen dat ze wel langer meegaan als je ze aan laat staan, net als harde schijven. Je schijven automatisch laten stoppen na 15 minuten inactiviteit ofzo is erg slecht voor hd's.)

Een goeie manier om stroom te besparen is je CRT in te ruilen voor een TFT, dat heb je er zo uit.

[ Voor 19% gewijzigd door Bergen op 26-03-2006 11:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie behulpzaamheid allemaal :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2006 12:20 ]

• Kippenijzer
  • Laatst online: 26-11 20:02

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

[semi offtopic] Zijn er nog mensen die een adresje weten voor zo'n verbruiksmeter die je in het stopcontact kunt steken? Ben al een tijdje naar een (betaalbare) op zoek ;)

Verwijderd

rick77 schreef op zondag 26 maart 2006 @ 11:42:
[...]

offtopic:
gas schijnt toch echt een hoger rendement te hebben dan elektriciteit
Wel met een HR ketel en goede isolatie, anders verlies je wel zoveel warmte dat het ook geen zak meer uitmaakt.

Daar komt nog bij dat gas per kuub ongeveer 5 KWh aan effectieffe warmte oplevert in de huidige situatie. Een HR107 ketel perst er veel meer uit en dan klopt jouw verhaal pas. Ook omdat natuurkundig gezien verwarmen met elektra 100% effectief is en je geen warmteverlies hebt door onstnappende hete gasdampen.

Toch weet mijn airco per kilowatt electra meerder kilowatts aan warmte af te voeren. Dit kan met GAS dus niet waardoor jouw verhaal weer niet klopt, snap je ;)

Verwijderd

Kippenijzer schreef op zondag 26 maart 2006 @ 11:55:
[semi offtopic] Zijn er nog mensen die een adresje weten voor zo'n verbruiksmeter die je in het stopcontact kunt steken? Ben al een tijdje naar een (betaalbare) op zoek ;)
Conrad heeft ze.

• Plurk.
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-07 16:19
Gratis meter voor 3 weken te leen bij;

www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Meten%20is%20weten-MC

• jhonniedj
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11 09:55
Gamma ook wel ;)

Verwijderd

Ja, je zult dan wel binnen 3 weken een overnemer moeten vinden en die dingetjes kostenmaar 25 euro. Stel als je over 1 jaar een nieuw systeem koopt dan kun je weer opnieuw meten :)

• JeroenH
  • Laatst online: 21:58
Enige manier om het zeker te weten: koop een energiemeter, en meet een tijdje (een week of zo), dan middel je het verbruik.

Bijvoobeeld:

Energiekostenmeter Energy Monitor 3000

Afbeeldingslocatie: http://www.energiecoach.de/Energie-Kosten-Messgeraet.jpg

Niet goedkoop (€ 39,95) maar dan kun je gelijk kijken wat je koelkast en de standby van de tv etc. je kost (en dat kon je nog wel eens tegenvallen). Dit apparaat kan je voorrekenen wat het aangesloten apparaat per jaar/maand/week verbruikt.

Mijn notebook (Pentium-M @ 1,60GHz) verbruikt zo'n 25W met alle onnodige hardware uit, dat scheelt een stuk in vergelijking met mijn vorige desktop (150+ W)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

Er is een goedkopere iets simpelere zelfde type meter die zijn werk net zo goed doet als de meter op het screenshotje. Alleen zul je dan even moeten rekenen.
Voor 15 euro verschil wil ik best 1 minuutje op mijn calculator rammen :>

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:29:
Er is een goedkopere iets simpelere zelfde type meter die zijn werk net zo goed doet als de meter op het screenshotje. Alleen zul je dan even moeten rekenen.
Voor 15 euro verschil wil ik best 1 minuutje op mijn calculator rammen :>
Die goedkopere heb ik ook gehad maar die heeft een (veel) hoger minimumvermogen, daarmee kun je dus niet goed bv. standbyvermogens meten. En ook bv. mijn koelkast kon hij niet meten omdat elke keer als de compressor afslaat het opgenomen vermogen onder het minimumvermogen daalt, waardoor de meter stopt met meten.

Toegegeven, voor eenvoudige metingen "hoeveel verbruikt dit apparaat" is de goedkopere prima geschikt, maar voor serieus meten ben ik toch erg blij met de duurdere. En dan zijn de rekenmogelijkheden mooi meegenomen.

Daarbij kun je ook wachten tot hij in de aanbieding is, dat was een week nadat ik hem had gekocht natuurlijk :(

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 30-03-2006 17:06 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Kippenijzer

Kippenijzer

Heb inderdaad bij Conrad maar zo'n ding besteld. Helaas gisteren mijn oude moederbord opgestuurd naar een koper, want was benieuwd of ik het voornaamste doel van mijn recentste upgrade (zuinigere PC) inderdaad behaald heb (zeker wel, maar vooral *hoeveel* het scheelt had in intressant gevonden, van Dual 3,2GHz Xeon naar een AMD X2 3800+). Mijn huidige PC doet 12W in standby ("uit"), 150W in "idle" (en dan kan ik gewoon surfen, mailen en dergelijke) en 195W bij het gamen (3800+ X2, 9800Pro, niets ge-oc-ed). Mijn TFT's (oude 15"-jes) doen ~20W verbruik, en 1.2W in idle. Al met al best tevreden zo. Binnenkort de rest van de apparaten in huis eens nauwkeurig bekijken :).

Heb trouwens ook een fileserver die hier voor een beetjeo nderhoud staat gecheckt (4U 16 disks server met 14 disks in gebruik, 8xscsi, 4xata, 2xsata verder dual 2,4GHz Xeon en losse HW Raid controllers voor alle 3 disktypen) en die doet tussen de 350 en 380W bij het opstarten en eenmaal in het OS schommelt hij tussen 320 en 380. Dergelijke systemen lijken me dus niet fijn om thuis als fileserver te gebruiken qua stroomverbruik ;)

Verwijderd

Bergen schreef op zondag 26 maart 2006 @ 11:45:
[...]
Waarom zou een computer meer stroom verbruiken tijdens een reboot? Welk onderdeel van de computer zou tijdens die reboot zoveel stroom verbruiken dan?
ACPI beheer staat tijdens reboot uit waardoor die inderdaad meer verbruikt, een computer in dos verbruikt daardoor meer dan in windows. Het verschil is maar tientallen wattes.

Verwijderd

CanonG1 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:03:
[...]

Die goedkopere heb ik ook gehad maar die heeft een (veel) hoger minimumvermogen, daarmee kun je dus niet goed bv. standbyvermogens meten. En ook bv. mijn koelkast kon hij niet meten omdat elke keer als de compressor afslaat het opgenomen vermogen onder het minimumvermogen daalt, waardoor de meter stopt met meten.

Toegegeven, voor eenvoudige metingen "hoeveel verbruikt dit apparaat" is de goedkopere prima geschikt, maar voor serieus meten ben ik toch erg blij met de duurdere. En dan zijn de rekenmogelijkheden mooi meegenomen.

Daarbij kun je ook wachten tot hij in de aanbieding is, dat was een week nadat ik hem had gekocht natuurlijk :(
Ah, dat wist ik echt niet. Bedankt voor het rechtrekken van mijn visie :)

Ik doe alles met mijn multimeter, zo'n meter lijkt me toch stukke makkelijker en veiliger :X

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 18:15 ]

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 18:12:
[...]
Ah, dat wist ik echt niet. Bedankt voor het rechtrekken van mijn visie :)
Graag gedaan :)
Ik doe alles met mijn multimeter, zo'n meter lijkt me toch stukke makkelijker en veiliger :X
Nog een tip: die duurdere versie kan ook de cosinus phi meten, de 'power factor'. Daarmee kun je zien of een apparaat inductief of capacatief is. Geen idee wat je er verder mee kunt (volgens mij is het alleen van belang voor de electriciteitsbedrijven) maar dat je het weet.

Verder kun je ook nog opgeven van een kWh kost, de energiemeter kan je dan gelijk voorrekenen hoeveel het gemeten apparaat je per jaar kost aan stroom. Kan nuttige info zijn (maar ook hier geldt weer: kun je ook makkelijk zelf uitrekenen).

• JeroenH
Kippenijzer schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:12:
Heb trouwens ook een fileserver die hier voor een beetjeo nderhoud staat gecheckt (4U 16 disks server met 14 disks in gebruik, 8xscsi, 4xata, 2xsata verder dual 2,4GHz Xeon en losse HW Raid controllers voor alle 3 disktypen) en die doet tussen de 350 en 380W bij het opstarten en eenmaal in het OS schommelt hij tussen 320 en 380. Dergelijke systemen lijken me dus niet fijn om thuis als fileserver te gebruiken qua stroomverbruik ;)
Dat heb je goed: 0,38 * 24* 365 = 3000kWh. Dat kost je ongeveer € 550 per jaar (bij de consumentenprijs voor een kWh). Toch niet iets om over het hoofd te zien dacht ik zo.

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
@ Exuimtum
kijk dit is nog is een duidelijke uileg voor iemand die er minder verstand van heeft

@ eamelink
niet iedereen is afgestudeerd in natuurkunde (ik wel maar ben het allang weer vergeten)
kon wel iets makkelijker volgens mij

Verwijderd

Dat boot verhaal komt denk ik van het verhaal over de levensduur van je pc en met name je harddisk. Opspinnen van je HD zou net zo veel effect hebben op de levensduur van je HD als 24 uur draaien. Of dat momenteel nog zo is durf ik niet te zeggen. Verder was er altijd een regel dat 24 uur je PC aan ongeveer hetzelfde is als 1 uur stofzuigen.

Maar het beste is het gewoon even echt te meten. De little had die dingen voor 9,95 of zo dacht ik.

En je zult het zeker merken aan je electriciteitsrekening na 1 jaar 24/7 moet je toch zeker significant bijbetalen (tientallen euro's). Maar hey... je bent een tweaker of je bent het niet natuurlijk! De meeste van ons hebben denk ik zelfs meerdere PC's 24/7 aan staan.

Verwijderd

550 euro per jaar bij 24/365 belasting.

Oke even terug gaan:

De meeste mensen moeten zo gaan werken waaronder ik en dan staat de PC uit.
Als je slaapt staat je PC ook meestal uit, bij de meeste mensen tenminste wel.

Wat overblijft is gemiddeld 4 uur per dag computeren. In het slechtste geval verbruik je dan 20 cent per dag. Dat staat gelijk aan één sigaret of een klein beetje frisdrank. Je kunt er nog niet eens een biertje van drinken.

Je moet meer gaan kijken wat het je per maand/week kost en niet per jaar. Jaarbedragen zijn altijd hoog. Bij een verbruik van 1 KWh=5 ct per dag zit je al aan 18,25 euro per jaar en bij een verbruik van 1 kuubje gas per dag zit je al aan de 219 euro per jaar.

Ik bekijk het zo:

Ik betaal 92 euro per maand aan voorschot voor gas en elektra bijelkaar (RWE, 3 jaar vast). Met mijn huidige verbruik kom ik daar overheen zodat ik ongeveer verwacht dat ik 200 euro moet bijbetalen (ruim berekend). Dat is de schuld van de 3 té koude maanden waardoor je dus meer moet stoken :/
Van die 200 euro zou ik 4000 uur kunnen computeren.

Verkijk je niet op de prijzen. En houd je gasverbruik in de gaten omdat de jaarafrekening al menig huishouden in de schulden doet belanden.

Voor wie een beetje meer wil weten en voor wie op zich zelf woont is dit Excelbestandje een prachtig exemplaar!

Zoek op [Nummer 22, jaargang 2005]

• Kippenijzer

Kippenijzer

Die 550 euro sloeg op een nog vol geladen fileserver, en veel mensen willen hun thuis fileserver nou eenmaal 24/7 aan hebben staan. Voor de normale pc is het verbruik inderdaad veel lager (ding zelf gebruik maar 50% van de stroom, en staat inderdaad veel minder vaak aan).

• JeroenH
Ik heb tijdenlang een P1-servertje gehad, die was 75W. Reken maar uit: 0,075 * 24 * 365 = 657 kWh per jaar (dikke € 100). Het is maar net wat je er voor over hebt.

Ik heb nu geen server meer, ik heb mijn totaalverbruik teruggebracht tot 1000 kWh/jaar, het draaien van een beetje server zou dat verdubbelen en dat vind ik niet zo nodig.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 07:50:
550 euro per jaar bij 24/365 belasting.

Oke even terug gaan:

De meeste mensen moeten zo gaan werken waaronder ik en dan staat de PC uit.
Als je slaapt staat je PC ook meestal uit, bij de meeste mensen tenminste wel.

Wat overblijft is gemiddeld 4 uur per dag computeren. In het slechtste geval verbruik je dan 20 cent per dag. Dat staat gelijk aan één sigaret of een klein beetje frisdrank. Je kunt er nog niet eens een biertje van drinken.

Je moet meer gaan kijken wat het je per maand/week kost en niet per jaar. Jaarbedragen zijn altijd hoog. Bij een verbruik van 1 KWh=5 ct per dag zit je al aan 18,25 euro per jaar en bij een verbruik van 1 kuubje gas per dag zit je al aan de 219 euro per jaar.

Ik bekijk het zo:

Ik betaal 92 euro per maand aan voorschot voor gas en elektra bijelkaar (RWE, 3 jaar vast). Met mijn huidige verbruik kom ik daar overheen zodat ik ongeveer verwacht dat ik 200 euro moet bijbetalen (ruim berekend). Dat is de schuld van de 3 té koude maanden waardoor je dus meer moet stoken :/
Van die 200 euro zou ik 4000 uur kunnen computeren.

Verkijk je niet op de prijzen. En houd je gasverbruik in de gaten omdat de jaarafrekening al menig huishouden in de schulden doet belanden.

Voor wie een beetje meer wil weten en voor wie op zich zelf woont is dit Excelbestandje een prachtig exemplaar!

Zoek op [Nummer 22, jaargang 2005]
_/-\o_ thanks! _/-\o_

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

Als je energie wilt besparen op je pc moet je zorgen dat je em 's nachts uit zet, daarmee bedoel ik dus echt uit. Schakelaar in stekkerdoos is erg handig.

Je PC gebruikt zn 15W a 20W als hij uit staat. Dit is voor de standby spannig voor je moederbord / wake on lan etc.

Nadeel is wel dat je BIOS baterij sneller leeg is.

[ Voor 3% gewijzigd door Reinstein op 01-04-2006 19:38 ]

PC based oscilloscope

Verwijderd

r.l.feenstra schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 19:38:
En die kosten ongeveer 3 euro of je sloopt ze uit een oude PC.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hoe kom je eigenlijk aan 704 MB RAM?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Wat een hoop mensen hier altijd vergeten / niet melden, is dat alle energie die de pc gebruikt wordt omgezet in warmte. Dus het zou eerlijker zijn om de kosten grofweg door de helft te delen. Wanneer het koud is buiten helpt de pc om het huis / kamer warm te houden. Ik denk (weet bijna zeker) dat een pc een hoger rendement heeft dan de beste HR ketel. Waar je echt op moet letten zijn die oude koelkasten, die verbruiken pas veel, en zeker in de zomer.....

Verwijderd

r.l.feenstra schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 19:38:
Als je energie wilt besparen op je pc moet je zorgen dat je em 's nachts uit zet, daarmee bedoel ik dus echt uit. Schakelaar in stekkerdoos is erg handig.

Je PC gebruikt zn 15W a 20W als hij uit staat. Dit is voor de standby spannig voor je moederbord / wake on lan etc.

En dat is waar en geen verzinsel.

Ik ben een beetje verbaast over de standby campagne die al een tijdje woedt. Men zou veel meer aandacht moeten schenken aan het gasverbruik en isolatie.

In zekere zin wordt standby elektra omgezet in warmte. Als je PC in de huiskamer staat scheeld je dat op stookkosten (wel heel minimaal, maar vele beetjes maken veel verschil). In de zomer is dat dus niet wenselijk.

Hier met mijn huiskamer pal op het zuiden en 6m2aan raam zorgen ervoor dat het op een normale zonnige zomerdag hier 34 graden in huis wordt. Daarom heb ik me dus destijds een airco aangeschaft. En airco's kosten heel veel elektra, maar ik heb bijna geen keus. Dan komt er nog bij dat ik in het oosten van het land zit waar het zomers warmer is dan in de randstad.
Dus ik verbruik in de zomer ongeveer 80 KWh/week.
Als elektra ook 60 cent per kilowatt zou kosten was ik onderhand failliet.

Wie gaat er dan moeilijk doen over 15 a 20 watt? Elk beetje helpt natuurlijk, maar wat is reëel en wat is een obsessie? Je BIOS batterij loopt ook sneller leeg en die batterijtjes kosten ook geld en daarvan kun je heel wat uren standby tijd optellen eer je aan dat bedrag zit.

Mijn systeem gaat alleen in de nacht helemaal uit. Dus met de knop op de verdeeldoos.

Verwijderd

KC_Kaas schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 19:58:
Wat een hoop mensen hier altijd vergeten / niet melden, is dat alle energie die de pc gebruikt wordt omgezet in warmte. Dus het zou eerlijker zijn om de kosten grofweg door de helft te delen. Wanneer het koud is buiten helpt de pc om het huis / kamer warm te houden. Ik denk (weet bijna zeker) dat een pc een hoger rendement heeft dan de beste HR ketel. Waar je echt op moet letten zijn die oude koelkasten, die verbruiken pas veel, en zeker in de zomer.....
Pardon, nog niet gelezen.

Ik meld het :)

• JeroenH
KC_Kaas schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 19:58:
Wat een hoop mensen hier altijd vergeten / niet melden, is dat alle energie die de pc gebruikt wordt omgezet in warmte. Dus het zou eerlijker zijn om de kosten grofweg door de helft te delen. Wanneer het koud is buiten helpt de pc om het huis / kamer warm te houden.
Ja, en 's zomers moet je dat er met de airco allemaal weer uitpompen. Elke geproduceerde Watt kost je dan 3 tot 4 x zoveel om er weer uit te pompen. Het heeft echt wel zin om al die standby-apparaten uit te zetten als je ze niet gebruikt. Het standbyverbruik van mijn 'multimediaset' (tv, video, DVD-speler, computer, versterker, etc. was in totaal 40W!!!. Alsof er 24/7 een ouderwetse gloeilamp staat te branden. Dat kostte me dus iets van 350kWh/jaar. Zonde!
Tel maar eens op wat je aan standby spul in huis hebt, tv, video, dvd, stereo, draadloze telefoon, magnetron, opladers voor van alles, computer, printer, modem, etc. (van sommige dingen misschien wel meerdere). Het tikt aan.
Ik denk (weet bijna zeker) dat een pc een hoger rendement heeft dan de beste HR ketel.
Daar ben ik ook vrij zeker van. Wat jij echter over het hoofd ziet is dat de electriciteit die jou op standby staande PC met zo'n 100% rendement omzet in warmte eerst is geproduceerd in een (waarschijnlijk aardgasgestookte) electriciteitcentrale, dan via heel wat kilometers koperdraad naar jouw huis komt en dan pas met 100% rendement warmte produceert. Ik denk dat je mazzel hebt als die hele keten een rendement van 50% heeft (gok ik). Dan doet een HR-ketel het waarschijnlijk toch beter.
Waar je echt op moet letten zijn die oude koelkasten, die verbruiken pas veel, en zeker in de zomer.....
Correct. Mijn oude koelkast verbruikte ruim 900kWh/jaar. Een nieuwe gekocht; deze verbruikt nu 250kWh/jaar. Kijk, dat soort dingen schelen.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 02-04-2006 11:00 ]

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 21:04:

Ik ben een beetje verbaast over de standby campagne die al een tijdje woedt. Men zou veel meer aandacht moeten schenken aan het gasverbruik en isolatie.
Hier met mijn huiskamer pal op het zuiden en 6m2aan raam zorgen ervoor dat het op een normale zonnige zomerdag hier 34 graden in huis wordt.
Het klinkt alsof jij ook wat aan isolatie zou moeten doen... er is geen verschil tussen warmte die je huis in lekt en warmte die je huis uitlekt. Dubbelglas en goede isolatie maken je huis 's zomers koeler en 's winters warmer. Afdakje boven je ramen zodat de zon 's zomers niet in je huis schijnt (en 's winters wel zodat je gratis warmte hebt). Ik heb ook een dergelijk raamoppervlak op het zuiden, maar als je dat goed gebruikt kun je dat gebruiken om je huis comfortabeler te maken zonder dat dat energie kost.
Dus ik verbruik in de zomer ongeveer 80 KWh/week.
Als elektra ook 60 cent per kilowatt zou kosten was ik onderhand failliet.
Goeiedag zeg, daar doe ik bijna twee maanden mee.... En 60ct/kWh? Met de huidige en verwachte toekomstige prijsstijgingen is dat niet onmogelijk.
Wie gaat er dan moeilijk doen over 15 a 20 watt? Elk beetje helpt natuurlijk, maar wat is reëel en wat is een obsessie?
Je moet kijken naar het totaalplaatje vind ik. 15..20W continu elimineren door alleen een schakelaar te plaatsen vind ik zinvol, scheelt 150kWh/jaar. Wat je niet moet doen is goed werkende apparatuur vervangen, een nieuwe koelkast moet ook geproduceerd worden en dat kost ook (veel) energie, ook al is het nieuwe apparaat zuiniger.

Feit is wel dat veel (de meeste?) mensen eigenlijk geen idee hebben van hun energieverbruik en hoe dat is opgebouwd. Die zien alleen de €€€ op de afrekening en dat is het wel.

Verwijderd

CanonG1 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 15:55:
Ik heb tijdenlang een P1-servertje gehad, die was 75W. Reken maar uit: 0,075 * 24 * 365 = 657 kWh per jaar (dikke € 100). Het is maar net wat je er voor over hebt.

Ik heb nu geen server meer, ik heb mijn totaalverbruik teruggebracht tot 1000 kWh/jaar, het draaien van een beetje server zou dat verdubbelen en dat vind ik niet zo nodig.
OMG, wij doen maar 17x zoveel :P

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-11 17:56

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 21:04:
[...]
Wie gaat er dan moeilijk doen over 15 a 20 watt? Elk beetje helpt natuurlijk, maar wat is reëel en wat is een obsessie?
Zo'n verbruiksmeter verbruikt ook 5 watt... :+

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• JeroenH
BertV schreef op zondag 02 april 2006 @ 11:30:
[...]
Zo'n verbruiksmeter verbruikt ook 5 watt... :+
1,8W, als we dan toch gaan muggenziften ;)

Verwijderd

Bergen schreef op zondag 26 maart 2006 @ 11:45:
[...]

Bij het opstarten wordt misschien een heel klein beetje meer verbruikt om de harde schijven te laten opspinnen, maar bij een reboot draaien de schijven al dus is dat niet nodig. Ook over die piekstromen hoef je je geen zorgen te maken in de energierekening. De stroommeter in je meterkast werkt met zo'n schijf die langzaam ronddraait en die kan nooit zo snel op gang komen om die piek te meten.

Daarom schijnt het bij spaarlampen ook flauwekul te zijn dat je ze beter kunt laten branden dan ze steeds uit- en aan te zetten; je stroommeter kan de inschakelstroom toch nooit meten. (Maar dat is natuurlijk alleen vanuit kostenoogpunt, ik kan me voorstellen dat ze wel langer meegaan als je ze aan laat staan, net als harde schijven. Je schijven automatisch laten stoppen na 15 minuten inactiviteit ofzo is erg slecht voor hd's.)

Een goeie manier om stroom te besparen is je CRT in te ruilen voor een TFT, dat heb je er zo uit.
dat met koop een tft en je hebt je prijs er zo uit is onzin

als je monitor kapot is en je moet kiezen oke dan koop een tft maar is je monitor nog goed kijk dan maar eens naar deze berekening

monitor gebruikt in mijn geval 19 Inch CRT ongeveer 100 watt =0.1 kWatt per uur is dus 2,4 kWatt per dag maal 20 cent (dit is duur gerekend want avond en nacht tarief is veel lager) maar dat geeft dus 48 cdnt per dag als hij 24 uur aan zou staan maar wie heeft dat nu zijn monitor 24 uur aan zeggen we 12 uur aan wat ook al heel veel is per dag dan kom je op 24 cent per dag dat maal 365 dagen wat natuurlijk ook wel veel is maaar oke geeft 87,60 euro per jaar
maar asl je een TFT neem gev bruikt ook stroom ongveer 35 Watt per uur 0.84 kWatt per dag bij 24 uur nemen we weer 12 uur geeft dit 0.42 kWatt maal 20 cent is 8,8 cent per dag maal 365 dagen geeft 30,66 euro het verschil is dus 87,60-30,66= 56,94 per jaar besparing wat bij een wat bijeen aankoop prijs van een 17 Inch TFT van 200 euro op ongeveer 4 jaar uitkomt iets mijnder maar oke

dus pas na iets minder dan 4 jaar ben je kwa stroom verbruik goedkoper uit met een TFT dan een CRT dus dat fabeltje met een TFT heb je er zo uit is onzin
Wat ik al eerder zei heb jee nieuwe nodig koop dan een TFT maar is je oude CRT nog goed houd hem tot hij aan vervanging toe is

de waarden van verbruik heb ik persoonlijk gemeten dus niet fictief

Verwijderd

Je PC schakelt toch zo'n beetje alles vanzelf uit na enige tijd? Nou dan is het verbruik echt niet meer zo veel hoor!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zondag 02 april 2006 @ 10:55:
Ja, en 's zomers moet je dat er met de airco allemaal weer uitpompen. Elke geproduceerde Watt kost je dan 3 tot 4 x zoveel om er weer uit te pompen. Het heeft echt wel zin om al die standby-apparaten uit te zetten als je ze niet gebruikt. Het standbyverbruik van mijn 'multimediaset' (tv, video, DVD-speler, computer, versterker, etc. was in totaal 40W!!!. Alsof er 24/7 een ouderwetse gloeilamp staat te branden. Dat kostte me dus iets van 350kWh/jaar. Zonde!
Tel maar eens op wat je aan standby spul in huis hebt, tv, video, dvd, stereo, draadloze telefoon, magnetron, opladers voor van alles, computer, printer, modem, etc. (van sommige dingen misschien wel meerdere). Het tikt aan.
:? De adapter van me Laptop verbruikt minder dan 0,2watt, wekker 0,7watt versterker 1watt in standby.
Het is gewoon een kwestie van goed op letten wat je koop. Alles in 1 setjes oude videorecorders, audio appratuur waarvan het display elktijd aan staat zijn inderdaad bekent dat ze een hoge standbij verbruik hebben.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:09
Hier is het standby wattage van alleen mijn computer meuk ook 43 watt en dan heb ik het nog niet over de rest van de spullen hier in huis gehad :X

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

CanonG1 schreef op zondag 02 april 2006 @ 11:10:
[...]

[...]

Het klinkt alsof jij ook wat aan isolatie zou moeten doen... er is geen verschil tussen warmte die je huis in lekt en warmte die je huis uitlekt. Dubbelglas en goede isolatie maken je huis 's zomers koeler en 's winters warmer. Afdakje boven je ramen zodat de zon 's zomers niet in je huis schijnt (en 's winters wel zodat je gratis warmte hebt). Ik heb ook een dergelijk raamoppervlak op het zuiden, maar als je dat goed gebruikt kun je dat gebruiken om je huis comfortabeler te maken zonder dat dat energie kost.

[...]

Goeiedag zeg, daar doe ik bijna twee maanden mee.... En 60ct/kWh? Met de huidige en verwachte toekomstige prijsstijgingen is dat niet onmogelijk.

[...]

Je moet kijken naar het totaalplaatje vind ik. 15..20W continu elimineren door alleen een schakelaar te plaatsen vind ik zinvol, scheelt 150kWh/jaar. Wat je niet moet doen is goed werkende apparatuur vervangen, een nieuwe koelkast moet ook geproduceerd worden en dat kost ook (veel) energie, ook al is het nieuwe apparaat zuiniger.

Feit is wel dat veel (de meeste?) mensen eigenlijk geen idee hebben van hun energieverbruik en hoe dat is opgebouwd. Die zien alleen de €€€ op de afrekening en dat is het wel.
Amai, dat gaat me geld kosten :/

Even mijn woord: Wij hebben zo'n gemeente die al begint te stijgeren als je een dakkapel wil laten plaatsen, dan denk ik eerder aan zonneschermen. Mijn huis is juist te goed geïsoleerd en houdt alle warmte binnen. in de winter is dat wel fijn, maar op een volstrekt zonnige dag houdt geen enkel huis het koel of je moet een grote boerderij hebben of iets in die buurt. Daarbij woon ik boven en vang ik alle zonlicht wat er maar is. Een airco is echt wel wenselijk in dit huis. Sowieso het feit dat ik het alleen aangenaam heb tussen de 19 en 26 graden. Mijn huis/flat dateert uit 1971 en maakt onderdeel uit van een koopblok met 6 woningen. Ik ben niet de enigste met airco in dit blok :P

Edit: Denk alleen al aan het feit dat ik geen koelte krijg vanaf de grond wat wat enkele graden scheeld onafhankelijk van de isolatie.

Maar je hebt gelijk. Ik ga er eens wat meer opletten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2006 22:56 ]

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:12

Sméagol

Master of Mayhem

Aangezien dit topic het meest relevant lijkt op wat ik wil weten, haal ik 'm omhoog.

Ik heb m'n super computertje besteld, als ie er straks staat, gaat ie een stuk meer verbruiken dan de Pentium 3 waar ik nu achter zit.. Nou is m'n vader een grote zeikerd, stroom dit en dat, maar goed, nu wil ik 'm best tegemoetkomen (denk ik) door wat meer kostgeld te betalen. Ik zou dus graag willen weten wat m'n verbruik in euro's zal zijn, een ruwe schatting.

Even wat aannames voor de grove (of is 't nou groffe?) berekening:
- weet de tarieven niet die m'n ouders betalen, ik ga nu even uit van Ecostroom (€ 0,2482 piek en € 0,2020 dal (23:00 - 07:00))
- ik ga uit van een maand met 30 dagen en 4 weekenden
- worst case scenario: Ik zit 7 dagen per week zo lang mogelijk achter de computer te gamen (full load). Doordeweekse dag en zondag van 19:00 tot 02:00, en weekend (vrijdag / zaterdag) van 19:00 tot 06:00. Vrijdag is geen weekend voor daluren lijkt mij?
- Ehm m'n verbruik.. 't is een zware computer (oa core I7 en 2 x HD 4890 toxic), maar een online calculator geeft maar iets van 450 Watt aan als ik me goed herinner.. Ik zou zweren dat ie een tijdje terug ruim 600 aangaf voor exact dezelfde configuratie, en daar was ik ook vanuit gegaan. Verder, monitor 30 W, en ik was van plan om 'm aan een receiver (7.1) te hangen met èchte speakers, maar ik snap niet wat ik daar als verbruik moet nemen? Specs van de receiver geven 120 W per channel aan, doe ik dan daadwerkelijk 7 * 120 erbij? Verder de subwoofer, output 300 W volgens de specs.

Voor nu, voor het gemak, ga ik even uit van 1000 W voor alles bij elkaar (?).

Ok de som (als ik 't goed doe):

22 werkdagen * 4 piekuren = 88 piek uur / maand
weekenden (vrijdag nacht / zaterdag nacht / zondag avond) 25 daluren * 4 = 100 daluren / maand

Ik ga nu uit van 1000 W dus,

(88 * 0,2482) + (100 * 0,2020) = +/- € 42,00

Ik zat voor deze ruwe schatting sowieso te denken aan zo'n extra € 50,- om hem tegemoet te komen, waarbij ik dan wel meteen om sneller internet en een extra TV pakket zou vragen. Als m'n berekening een beetje klopt, lijkt me dit dan ook redelijk..

Dus hebben mensen commentaar op m'n ruwe schatting? Zijn er mensen met een high-end computer die me kunnen vertellen wat hun verbruikskosten per maand zijn? Moet ik bij 't verbruik van m'n computer voor de receiver / speakers ook (7 * 120) + 300 = 1140 W rekenen?

Zoals ik al zei, bovenstaande situatie is worst case scenario. Ik vermoed met die € 50,- voor compensatie + sneller internet wel redelijk te kunnen voldoen.

Ten slotte nog een ander klein rekensommetje, zoals ik al zei is m'n vader een grote zeikerd. Net dus weer gezeik aan m'n kop, "aan 't eind van het jaar praten we nog wel over stroomkosten!", niks daarvan. Straks met m'n nieuwe computer mag ie terecht klagen over stroomkosten, maar hij kan ook overdrijven.. Zo laat ik deze Pentium 3 altijd aan staan als ik ga eten voor een half uurtje. Ook de speakers (geen geluid natuurlijk) en het CRT scherm (geen bewegende beelden). Alles bij elkaar.. 100? Zo PIII was niet veel geloof ik, CRT schermen wel hoor ik, ik ga uit van 100 W.

€ 0,2482 / 10 (--> 0,100 kW) / 2 (halfuurtje) * 365 = +/- € 4,50 / jaar. Klinkt dit reëel? Kan ik 'm terecht met een chagrijnige gezicht € 5,- naar z'n hoofd smijten? :P

Ok, alvast bedankt voor jullie commentaar

Make lovecraft not warcraft.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een i7 920 (3GHz) met een enkele Sapphire 4890 en een Zalman ZM-MFC2 welke mij op dit moment 190W aangeeft voor dus een normaal 'office' gebruik. Ik zou 250W nemen als je 2 4890's hebt.

Speakers, dat is rms vermogen waarschijnlijk, en die ga je natuurlijk ook nooit volopen draaien. Neem daar maar gerust de helft of 1/3de van.

Edit; Even het vermogen getest onder full load. 300W

[ Voor 7% gewijzigd door kluyze op 16-07-2009 22:18 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 09:00

Sebazzz

3dp

Reken ook even adapters mee enzo ;)
Ik heb zo'n leuk elektriciteitsmetertje en ik schrik er al van dat alle adapters/switches + computer en monitor uit als tegen de 50W gebruikt als ik het mij goed herinner.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Electriciteitsverbruik kun je prima zelf berekenen:

Enige wat je nodig hebt zijn:

- netto electriciteitsprijs die *jij* betaalt (alleen jij weet dat exact)
- verbruik van jouw setup (alleen jij kunt dat exact meten)
- tijd dat de boel aanstaat (alleen jij kunt dat zeggen)

Een topic erover heeft dus verder niemand wat aan dan jijzelf. Daarom gaat zo'n topic ook dicht. Sowieso is het "schoppen" van oudere topics alleen de bedoeling als je iets waar anderen wat aan hebben (voortschrijdende inzichten, gedrag icm nieuwe hardware/software etc) te melden hebt. Je eigen vraag in een oud topic dumpen is nooit de bedoeling :o

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 17-07-2009 11:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.