Aangezien dit topic het meest relevant lijkt op wat ik wil weten, haal ik 'm omhoog.
Ik heb m'n super computertje besteld, als ie er straks staat, gaat ie een stuk meer verbruiken dan de Pentium 3 waar ik nu achter zit.. Nou is m'n vader een grote zeikerd, stroom dit en dat, maar goed, nu wil ik 'm best tegemoetkomen (denk ik) door wat meer kostgeld te betalen. Ik zou dus graag willen weten wat m'n verbruik
in euro's zal zijn, een ruwe schatting.
Even wat aannames voor de grove (of is 't nou groffe?) berekening:
- weet de tarieven niet die m'n ouders betalen, ik ga nu even uit van Ecostroom (€ 0,2482 piek en € 0,2020 dal (23:00 - 07:00))
- ik ga uit van een maand met 30 dagen en 4 weekenden
- worst case scenario: Ik zit 7 dagen per week zo lang mogelijk achter de computer te gamen (full load). Doordeweekse dag en zondag van 19:00 tot 02:00, en weekend (vrijdag / zaterdag) van 19:00 tot 06:00. Vrijdag is geen weekend voor daluren lijkt mij?
- Ehm m'n verbruik.. 't is een zware computer (oa core I7 en 2 x HD 4890 toxic), maar een online calculator geeft maar iets van 450 Watt aan als ik me goed herinner.. Ik zou zweren dat ie een tijdje terug ruim 600 aangaf voor exact dezelfde configuratie, en daar was ik ook vanuit gegaan. Verder, monitor 30 W, en ik was van plan om 'm aan een receiver (7.1) te hangen met èchte speakers, maar ik snap niet wat ik daar als verbruik moet nemen? Specs van de receiver geven 120 W per channel aan, doe ik dan daadwerkelijk 7 * 120 erbij? Verder de subwoofer, output 300 W volgens de specs.
Voor nu, voor het gemak, ga ik even uit van 1000 W voor alles bij elkaar (?).
Ok de som (als ik 't goed doe):
22 werkdagen * 4 piekuren = 88 piek uur / maand
weekenden (vrijdag nacht / zaterdag nacht / zondag avond) 25 daluren * 4 = 100 daluren / maand
Ik ga nu uit van 1000 W dus,
(88 * 0,2482) + (100 * 0,2020) = +/- € 42,00
Ik zat voor deze ruwe schatting sowieso te denken aan zo'n extra € 50,- om hem tegemoet te komen, waarbij ik dan wel meteen om sneller internet en een extra TV pakket zou vragen. Als m'n berekening een beetje klopt, lijkt me dit dan ook redelijk..
Dus hebben mensen commentaar op m'n ruwe schatting? Zijn er mensen met een high-end computer die me kunnen vertellen wat hun verbruikskosten per maand zijn? Moet ik bij 't verbruik van m'n computer voor de receiver / speakers ook (7 * 120) + 300 = 1140 W rekenen?
Zoals ik al zei, bovenstaande situatie is worst case scenario. Ik vermoed met die € 50,- voor compensatie + sneller internet wel redelijk te kunnen voldoen.
Ten slotte nog een ander klein rekensommetje, zoals ik al zei is m'n vader een grote zeikerd. Net dus weer gezeik aan m'n kop, "aan 't eind van het jaar praten we nog wel over stroomkosten!", niks daarvan. Straks met m'n nieuwe computer mag ie terecht klagen over stroomkosten, maar hij kan ook overdrijven.. Zo laat ik deze Pentium 3 altijd aan staan als ik ga eten voor een half uurtje. Ook de speakers (geen geluid natuurlijk) en het CRT scherm (geen bewegende beelden). Alles bij elkaar.. 100? Zo PIII was niet veel geloof ik, CRT schermen wel hoor ik, ik ga uit van 100 W.
€ 0,2482 / 10 (--> 0,100 kW) / 2 (halfuurtje) * 365 = +/- € 4,50 / jaar. Klinkt dit reëel? Kan ik 'm terecht met een chagrijnige gezicht € 5,- naar z'n hoofd smijten?
Ok, alvast bedankt voor jullie commentaar
Make lovecraft not warcraft.