[VPN] WINS wil niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb thuis een W2K3-server staan welke ik inzet als vpnserver en fileserver.
Hierbij gebruik ik WINS om te zorgen dat het ipadres van de vpnserver wordt omgezet naar een naam zodat ik op de clientpc (de vpn inbeller) alleen maar \\<servernaam>\ hoef in te tikken om bij de shares van de server te komen.

Dat ging altijd prima, tot gisteravond toen hij de servernaam niet meer wilde omzetten naar het ip.
Ik heb WINS opnieuw geinstalleerd en een statische toewijzing gemaakt voor de server (dat deed ik voorheen ook), maar had geen effect. Nu kan ik dus niet meer vanaf de clientpc op de server inloggen door \\<servernaam>\ te gebruiken, wel als ik het ipadres intik.

Heeft iemand een trick?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:40
Error logs?

[ Voor 10% gewijzigd door djluc op 25-03-2006 13:31 ]

• Pingelmonster
  • Niet online
In het logboekbestand van de server vond ik dit:
"WINS heeft geprobeerd adressen te krijgen maar dit is mislukt. WINS zal weer actief worden wanneer de IP-adressen weer beschikbaar zijn."

EDIT: http://eventid.net/display.asp?eventid=4291 (hier is het event-id)

[ Voor 13% gewijzigd door Pingelmonster op 25-03-2006 13:43 ]

• djluc
Staat er een error nummer bij, wat zegt eventid.net?

• Pingelmonster
  • Niet online
djluc schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:40:
Staat er een error nummer bij, wat zegt eventid.net?
EDIT: http://eventid.net/display.asp?eventid=4291 (hier is het event-id)

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
pingelmonster schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:33:
[...]

In het logboekbestand van de server vond ik dit:
"WINS heeft geprobeerd adressen te krijgen maar dit is mislukt. WINS zal weer actief worden wanneer de IP-adressen weer beschikbaar zijn."
Lijkt me een duidelijke melding. Check of er inderdaad netwerk verkeer mogelijk is met de server.
Zoniet weet je waar je probleem zit. Hoe komt de server aan zijn IP adres(sen)? Toch niet via DHCP hé?

Overigens heb je geen wins nodig om shares te beanderen hoor. Netbios over TCP/IP, staat default aan, is genoeg.

• djluc
Staat er een oplossing bij? Ik hoef toch niet alles te vragen? Er wordt verwezen naar een aantal artikelen lees die eens en zoek een oplossing.

• Pingelmonster
  • Niet online
regmaster schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:47:
[...]

Lijkt me een duidelijke melding. Check of er inderdaad netwerk verkeer mogelijk is met de server.
Zoniet weet je waar je probleem zit. Hoe komt de server aan zijn IP adres(sen)? Toch niet via DHCP hé?

Overigens heb je geen wins nodig om shares te beanderen hoor. Netbios over TCP/IP, staat default aan, is genoeg.
Klopt!, maar voor een VPN verbinding heb je dat wel nodig.
En ja er is netwerkverkeer mogelijk, door in de adresbalk \\ipvanvpnserver\ in te tikken op de clientpc, voorheen kon dit met \\servernaam\.

De server zette het ip van de vpnserver dus om naar de servernaam (en dát deed WINS)
Verder fungeert hij niet als DHCP-server.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pingelmonster schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:50:
[...]

Klopt!, maar voor een VPN verbinding heb je dat wel nodig.
En ja er is netwerkverkeer mogelijk, door in de adresbalk \\ipvanvpnserver\ in te tikken op de clientpc, voorheen kon dit met \\servernaam\.
Dan zou het ook via \\servernaam.domain.tld\share moeten werken.
DNS dus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
staat netbios over tcp/ip uberhaubt nog wel aan in de tcp/ip eigenschappen van ip op je server :? (no netbios> no wins...)

geen firewall op je server draaien welke poort 42 'locked' :?

hoe staan de dns settings op je netwerkkaart :? (toch niet naar je isp dns te verwijzen)

boute dns... dan wil je wins ook niet starten

[ Voor 54% gewijzigd door Zwelgje op 25-03-2006 14:39 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Pingelmonster
  • Niet online
Het werkt weer naar behoren. Het probleem was niet NetBIOS over TCP/IP, maar de WINS server registreerde verkeerde IP-adressen.
Dat komt omdat de VPN-server een ander IPadres heeft dan de server zelf. De server zelf registreerde zich wel, maar de VPN-server niet, de servernaam werd dus verkeerd omgezet.

Voorheen registreerde de server zich ook niet in de werkgroep, dat doet hij nu wel. Het leek er dus op dat WINS voorheen ook niet goed functioneerde!

iig thanx voor alle replies

[ Voor 24% gewijzigd door Pingelmonster op 25-03-2006 16:31 ]

Pagina: 1