Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[mal-spyware] pc niet bereikbaar van buitenaf

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11 09:29
Sinds gisteren heb ik het volgende probleem aan de hand. Althans sinds gisteren ben ik op het probleem gestoten (het kan al langer ongemerkt aan de gang zijn).

Gisteren bleek dat m'n laptop niet meer te pingen was, en op geen enkele manier meer van buitenaf toegankelijk was. Ook via \\pcnaam niet meer toegankelijk.

Eerste idee was firewall, maar die staat er niet op, en deze in win xp sp2 staat al altijd uit.

Aangezien ik nog maar weinig te maken gehad heb met dergelijk digitaal ongedierte, even jullie advies.

Het probleem viel niet op te lossen, de pc bleef onbereikbaar van buitenaf. Vanaf de pc zelf echter geen enkel probleem om eender welke resource te raadplegen (servers op het netwerk, internet,...).

Gisterenavond heb ik dan maar uiteindelijk een ghost image van 2 tal weken oud terug geplaatst (ik maak meestal een image 2x per maand +-). Er zijn 2 partities aanwezig op de laptop, enkel de c partitie ghost ik terug (d dient voor data).

Het "bereikbaarheids" probleem bleek daarmee ook van de baan te zijn.
Nu vanmorgen haal ik systeem uit standby, kijk ik even vlug op d en zie daar een rare map staan (cijfers en letters). Erin stond een file mrtstub.exe. Even googelen bleek één of andere vorm van malware te zijn.

Dit was tevens de eerste keer dat ik dit opmerkte. Enkele minuten later bleek de map spoorloos verdwenen te zijn, dit bestand komt ook op gans het systeem niet meer voor, uitgenomen een verwijzing ernaar in c:\windows\prefetch

Wat en hoe is het? Ik zit dagelijks op een groot schoolnetwerk, kan dit op deze manier binnen gekomen zijn? En blijkbaar moet het al op de d partitie ergens genesteld zijn, aangezien het met de ghost van de c nu terug komt.

Alvast bedankt voor tips en advies.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:59

chromeeh

the Gnome

- Post je HijackThis log eens
- Voer een volledige virusscan
- Voer een volledige spyware scan uit (met bijv. Hitman Pro)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."