Proccessor en Koeler, wat gebeurd er als het metaal raakt?

Pagina: 1
Acties:

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-05 14:57
Zoals topic zegt, wat gebeurd er als het metaal van de koeler het metaal van de processor raakt. De pc van me moeder blijft namelijk heel vaak hangen bij het opstarten, hij blijft dan hangen op het Pentium4 icoontje. Als ik de pc dan open maak en de koeler van processor af haal en dan processor ff uit z'n socket haal, dan zet ik alles weer trug, dan doet de pc het weer. Ik heb alleen het idee dat da ding zo warm word dat alle koelpasta die ik er maand gelee opgedaan heb een soort helemaal opgelost lijkt te zijn en dus is er een kans dat de proccesor het metaal van de koeler raakt. Kan dit de oorzaak zijn dat de pc niet opstart? En zo ja, is er een betere oplossing dan een flinke laag koelpasta op doen? En zo nee, iemand een idee wat het dan wel is?

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

Verwijderd

een niet al te dikke laat artic silver erop doen. Dat metaal mag elkaar echt wel raken, het is gewoon afscherming van de core. Gewoon een laagje op de core, koeler erop en klaar.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

een flinke laag koelpasta op doen
:X Weest zuinig met koelpasta ;)

En het is juist de bedoeling dat het contactoppervlak zo groot mogelijk is. En het is de bedoeling dat de koeler de hitte van de CPU afvoert en dat kan alleen door perfecte contact tussen de CPU core en de koeler. Dus ja, het metaal moet elkaar beslist raken, want anders vindt zich geen warmteoverdracht plaats en dan raakt de CPU oververhit. De koelpasta is slechts om de microscopische gaten in de CPU core en de onderkant van de koeler te vullen, zodat het contactoppervlak nog verder wordt vergroot.

Zie verder ook PMG FAQ » Hoe warm mag mijn CPU worden? en eventueel de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Echter als er slecht contact is (omdat er vele gaten vallen) wordt je CPU ontzettend heet. Het is vaak beter om ietjes teveel koelpasta te gebruiken dan iets te weinig.

-edit- oh ja, en als je je koeler een beetje wiggled, dus beetje naar links en rechts draaien dan duw je ook overtollige pasta eruit, zorg alleen dat de pasta geen kortsluiting veroorzaakt! artic silver geleid!

Als je problemen hebt hiermee neem dan niet geleidende pasta.

[ Voor 46% gewijzigd door kahm-jai op 25-03-2006 10:46 ]

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 10:42
kahm-jai schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 10:45:
Echter als er slecht contact is (omdat er vele gaten vallen) wordt je CPU ontzettend heet. Het is vaak beter om ietjes teveel koelpasta te gebruiken dan iets te weinig.

-edit- oh ja, en als je je koeler een beetje wiggled, dus beetje naar links en rechts draaien dan duw je ook overtollige pasta eruit, zorg alleen dat de pasta geen kortsluiting veroorzaakt! artic silver geleid!

Neen!!!!! het is juist beter om er iets te weinig op te doen dan te veel.
Koelpasta is er niet voor om de cpu aan je koeler te "lijmen" maar om de
eventuele oneffenheden gelijk te maken zodat het contact met de cpu perfect is.
De koelpasta zelf geleid namelijk helemaal niet goed.

Verwijderd

kahm-jai schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 10:45:
Pff ik ben er nog nooit ingeslaagd om te weinig koelpasta aan te brengen hoor, het mag echt wel héél weinig zijn. Te weinig is voor mij geen koelpasta. Je moet maar net zoveel aanbrengen dat er een beetje een plakkerig contact is tussen core/heatspreader en sink. Je kan ook zeggen: maar net zoveel koelpasta dat er net een volledige afdruk wordt gelaten
-edit- oh ja, en als je je koeler een beetje wiggled, dus beetje naar links en rechts draaien dan duw je ook overtollige pasta eruit,
Mja dit is zeer netjes en professioneel... :|
zorg alleen dat de pasta geen kortsluiting veroorzaakt! artic silver geleid!
AS5 geleidt niet !
Mja zoek het niet bij welke pasta, maar zoek het bij een verkeerd gebruik ervan...

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 10:55:
[...]
Pff ik ben er nog nooit ingeslaagd om te weinig koelpasta aan te brengen hoor, het mag echt wel héél weinig zijn. Te weinig is voor mij geen koelpasta. Je moet maar net zoveel aanbrengen dat er een beetje een plakkerig contact is tussen core/heatspreader en sink. Je kan ook zeggen: maar net zoveel koelpasta dat er net een volledige afdruk wordt gelaten

Zeker nooit een northbridge proberen te koelen?, die plastic gecoate dingen zijn nooit plat!

[...]
Mja dit is zeer netjes en professioneel... :|

Ik zei niet dat dit netjes of proffesioneel was, ik zei dat dit een maat was om te kijken of je teveel hebt opgebracht.

[...]

AS5 geleidt niet !

Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.) http://www.arcticsilver.com/as5.htm

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Verwijderd

AS5 geleid dus wel ... om de simpele reden dat er zilver deeltjes bij in zitten en zilver is een metaal en de meeste metaal soorten geleiden dus wel stroom ;)

Maar ff ontopic, niet teveel met je cpu klooien ... telkens erop en eraf halen is nooit goed voor de koelpasta. Breng een klein beetje (nieuwe) koelpaste aan en verspreid dit door middel van bijv. een stukje plastic of iets dergelijks.

- HyPz

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2006 16:46 ]

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
zilver geleid beter dan koper :+ maar we gebruiken koper omdat het stukken goedkoper is:P :+
Pagina: 1