Toon posts:

AMD Athlon 3000 wil maar geen 3000 zijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik heb een amd athlon 3000
Hij heeft altijd als amd 3000 gelopen, maar loopt de laatste weken erg instabiel.
Soms is het een amd athlon 1800 en dan weer een 3000.
Als ik de fsb op 200 zet, dan klikt hij automatisch weer terug naar 166, waardoor het weer een 1800 wordt. Heb ook alles al geprobeert met jumpers, maar het werkt gewoon niet.

( Hij heeft altijd al gelopen als een 3000! HET IS OOK EEN AMD ATHLON 3000 )

gegroet, en help pls

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-03 12:52
bios reset, memtest gedraaid ? prime95 .. nieuwe bios flashen ? enz. enz. vertel ook zelf even wat je al geprobeerd hebt en wat niet ..

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 18:45:
Soms is het een amd athlon 1800 en dan weer een 3000.
Bedoel je hiermee dat hij op 1.8 Ghz draait ?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
een 1800+ draait afaik op 133MHz FSB en de FSB van een 3000+ kan 166MHz of 200MHz zijn...

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Wat meer informatie als wat voor processor en wat voor moederbord je hebt zou wel handig zijn.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 10:42
mischien kan je moederbord het wel niet gewoon aan.
een 3000+ is een barton en mischien kan je mobo wel geen bartons aan

Wij missen info!!!

Verwijderd

ondersteunt je mobo je proc wel?

• binnenbuiten
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-04-2025
Laat ze maar onzin uitkramen maar je knoop cel moet je vervangen dit is het batterrytje wat op je moederbord zit dit dingetje kost € 1,50 .
Dan houd de BIOS zijn instell weer gewoon vast.

Sterkte

Verwijderd

Topicstarter
okay meer informatie,
Processor: AMD Athlon XP 3000+ zo heb ik hem gekocht
Moederbord: ASRock K7sx8e

Mhz in Bios staat op 200, maar werkt op 1 of andere manier niet, als ik dan in boot screen kijk, staat er 133 Mhz, waardoor hij loopt als een AMD Athlon XP 1800+ 1,4 Ghz.
Terwijl hij het eerst altijd wel deed als de Mhz stond op 200, was het een AMD Athlon XP 3000 op ongeveer 2.1 Ghz.

Heb bios nog niet geflashed, al wel alle mogelijke jumpers verzet, en ook veel dingen geprobeerd in bios. en ook erg vaak factory defaults ;o

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
Bedoel je hiermee dat hij op 1.8 Ghz draait ?
dude? lijkt me logisch toch - tenzij je niets van amd weet, dan heb ik medelijden :+

you had me at EHLO

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Op wat voor moederbord draait het ?
Misschien is je koeling niet helemaal in orde controleer dat dus ook even. (Als in zit je koeling nog goed vast en zit er niet een enorme hoeveelheid stof in het koelblok.)
Daarnaast kan je maar, ik denk niet dat het bij mobo's voorkomt waar een 3000+ opdraait voorkomt je condensatoren controleren. (Zijn ze bol > dan kan dat een verklaring zijn voor de instabiliteit.)
Heb je trouwens een keer naar die 3000+ geupgrade of heeft het altijd (hoe lang ?) zo gedraaid ?

@Hierboven dat zegt natuurlijk niets 1800+ is een performance rating en hoeft niet perse de kloksnelheid te zijn.

@TS Je bedoelt vast de K8SXE ?
De K7SX8E kan ik niet vinden op de site van Asrock.

[ Voor 22% gewijzigd door Schapie op 24-03-2006 19:21 ]

No signature found

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

TheNymf schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 19:15:
[...]

dude? lijkt me logisch toch - tenzij je niets van amd weet, dan heb ik medelijden :+
Nou .. duidelijk is het niet, misschien wordt het als een XP 1800+ gezien omdat zijn fsb inzakt naar 133 mhz bijvoorbeeld.

Verder zou 1800 Mhz eigelijk vreemd zijn, omdat dit geen half of heel meervoud van 166 mhz is.

Maar zoals dus al gezegt, het gaat om 1800 + en niet om 1,8 ghz ;) (maar daarin wordt dus weer vertelt dat fsb naar 133 is gegaan, niet naar 166 haha)

[ Voor 10% gewijzigd door Tutti-frutti op 24-03-2006 19:22 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

binnenbuiten schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 19:14:
Laat ze maar onzin uitkramen maar je knoop cel moet je vervangen dit is het batterrytje wat op je moederbord zit dit dingetje kost € 1,50 .

Sterkte
Right, en jij had het over onzin uitkramen. :o

Probeer inderdaad even je bios te updaten, heb je je proc ook al opnieuw geinstalleerd?(hardwarematig vermeld ik voor binnenbuiten er maar even bij, anders kraam ik zo'n onzin uit :o :+)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Hammetje
  • Laatst online: 22:00
tis de asrock k7s8x-e.... idd, bios batterytje vervangen doet wonderen....

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• binnenbuiten
Jij hoeft het ook niet tevinden want hij is al gevonden anders had hij hem niet.

Dit is het Mainbord http://www.asrock.com/product/K7S8XE.htm

Nu alleen het Batterytje vervangen en gaan met die banaan.
Tutti-frutti schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 19:20:
[...]

Nou .. duidelijk is het niet, misschien wordt het als een XP 1800+ gezien omdat zijn fsb inzakt naar 133 mhz bijvoorbeeld.

Verder zou 1800 Mhz eigelijk vreemd zijn, omdat dit geen half of heel meervoud van 166 mhz is.

Maar zoals dus al gezegt, het gaat om 1800 + en niet om 1,8 ghz ;) (maar daarin wordt dus weer vertelt dat fsb naar 133 is gegaan, niet naar 166 haha)

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Loop eens alle settings na in je BIOS, dus kijk of je mhz en timings wel goed staan...dus 13x166 of 10,5x200.

En idd batterijtje van je moederbord vervangen of dat helpt, het lijkt of hij zijn settings verliest

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Een 3000+ is geen 3000Mhz! :+

Verwijderd

Topicstarter
weet ik wil fixer :o

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Tutti-frutti schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 19:20:
[...]

En de 1800+ (zowel Palomino als Thoroughbred) draait op 1533Mhz.
Dat maakt dus 1533/133=11,5 dus een mp van 11,5.
Wat vreemd is want een 3000+ heeft een kloksnelheid van of 2166Mhz (FSB 166Mhz 13xMP) of 2100Mhz (FSB 200Mhz 10,5xMP). Wat dus geen overeenkomende multiplier geeft. 8)7

No signature found

Verwijderd

Wat staat er dan precies op de core van de cpu want dat zal meer helderheid geven wat voor cpu het nu precies is zoals (snelheid & coretype)

Verwijderd

Hahah nee!..was het maar waar :9 dan heb ik een 3200mhz! 64 bit :P kom maar op FX!!

• binnenbuiten
Jullie lezen niet hij heeft alles aan gegeven wat nodig is Hij weet ook hoe de rating in elkaar steekt.

En deze CPU heeft een FSB van 400mhz.

Er is ook een XP3200+ van uitgebracht.

http://www.amd.com/us-en/...andler/1,,30_182_869_4348^4356,00.html

Als een Bios zijn settings niet vast houd dan is zijn Battery zwak.

Asrock heeft een simpelle Bios Klok je de boel tehoog dan start hij niet op.

Dan moet je de Bios Resete en kan je opnieuw beginne.

Maar je kan de boel allemaal testen en een dag lopen knoei met alle gevolgen vandien.

Ik had € 1,50 uitgegeven en dan in de Bios Load optimal settings.

Verwijderd

Topicstarter
*UPDATE*
soms loopt hij toch nog als een AMD Athlon 3000, maar niet erg lang, hij gaat ongeveer uit na 10 minuten. zomaar plotseling ;(

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05 19:37
Er is nu al 10 keer verteld dat je even een nieuwe bios batterij erin moet doen. wie niet waagt wie niet wint hoeveel kost zo'n batterij nou 8)7 naja veel succ6

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-05 12:38
binnenbuiten schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 19:14:

Sterkte
Het antwoord is al lang gegeven doe nou gewoon :Y)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

jostefa schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 15:04:
Er is nu al 10 keer verteld dat je even een nieuwe bios batterij erin moet doen. wie niet waagt wie niet wint hoeveel kost zo'n batterij nou 8)7 naja veel succ6
kcRogue schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 01:40:
[...]

Het antwoord is al lang gegeven doe nou gewoon :Y)
Anders lezen jullie zelf eens wat de TS post. Het systeem boot soms op de goede settings maar is instabiel.
En daarbij: hoe kan een bios batterij van een recent systeem zomaar leeg zijn? Ik heb het nog nooit meegemaakt bij systemen jonger dan 5 jaar. En de bios kan de gegevens inderdaad kwijt raken bij een lege batterij, maar alleen als de netspanning eraf is geweest, niet bij enkel een reboot.

NOFI, maar misschien is het handig als jullie eerst eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorlezen voordat jullie andere mensen gaan adviseren.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:49:
*UPDATE*
soms loopt hij toch nog als een AMD Athlon 3000, maar niet erg lang, hij gaat ongeveer uit na 10 minuten. zomaar plotseling ;(
Zomaar plotseling. Juist.
Ik mis in je verhaal nog een heleboel informatie. Wat is de temperatuur van je processor? Welke voltages geeft je voeding? Is het werkgeheugen nog in orde? Allemaal redenen waarom een processor niet op de volle snelheid zou kunnen draaien. Oververhitting, te weinig voeding of geheugen dat niet meer op 200Mhz wil.
De eerste 2 dingen kun je bekijken met een programma als Speedfan, je geheugen is te testen met een programma als memtest86

🖥️ | 🚗

• FiXeR.nl
  • Niet online
Laat je pc eens 2 dagen aanstaan op de GOEDE settings en sluit hem dan eens af, en na 5 minuten zet je hem weer aan.. staat ie dan goed? Wacht dan een dag, werkt ie dan weer goed.. Dan is de batterij goed.. zoniet, dan heb je een nieuwe batterij nodig!

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 07:47

HENNEP

Just Someone

Ik zou het moederbord batterij eens vervangen, als die leeg is dan houd je moederbord de bios settings niet altijd vast... misschien is dat de reden waarom je FSB terug gezet word op 133mhz?

een batterijtje kost je een €1
Kan geen kwaad om dat te proberen!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

HENNEP schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 10:40:
Ik zou het moederbord batterij eens vervangen, als die leeg is dan houd je moederbord de bios settings niet altijd vast... misschien is dat de reden waarom je FSB terug gezet word op 133mhz?

een batterijtje kost je een €1
Kan geen kwaad om dat te proberen!
Topics doorlezen is ook een vak apart.

🖥️ | 🚗

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is een probleem wat niet echt overklokken / tweaken gerelateerd is maar meer past in PMG :)

Move T&C -> PMG

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

MadMarky schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 01:59:
Anders lezen jullie zelf eens wat de TS post. Het systeem boot soms op de goede settings maar is instabiel.
En daarbij: hoe kan een bios batterij van een recent systeem zomaar leeg zijn? Ik heb het nog nooit meegemaakt bij systemen jonger dan 5 jaar. En de bios kan de gegevens inderdaad kwijt raken bij een lege batterij, maar alleen als de netspanning eraf is geweest, niet bij enkel een reboot.
Heb ik ook dat probleem, ware het niet dat ik a. te lui en b. te druk ben om langs de shop te gaan. Mijn toegevoegde waarde? Dat bij mij in het BIOS gewoon alles goed blijft staan, op de datum na en CnQ wordt telkens disabled... Irritant, maar er valt mee te leven :)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-05 10:50
Jejking schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 19:21:
[...]

Heb ik ook dat probleem, ware het niet dat ik a. te lui en b. te druk ben om langs de shop te gaan. Mijn toegevoegde waarde? Dat bij mij in het BIOS gewoon alles goed blijft staan, op de datum na en CnQ wordt telkens disabled... Irritant, maar er valt mee te leven :)
De TS heeft een AMD XP, die hebben geen Q&Q
Jij heb een AMD 64 die hebben wel Q&Q je hebt dus een ander probleem.

Als ie op de originele snelheid vast loopt en het moederbord meestal op fail safe setting boot dan heb je een heel ander probleem als een leeg baterijtje. Voltage, en temperaturen zijn inderdaad erg welkom om er meer over te kunnen zeggen.

Ik zou gokken op een voeding die altijd al niet al te best is geweest en die na verloop van tijd nog wat achter uit is gegaan. Juist omdat het vast lopen niet na een vaste tijd of alleen bij zware belasting gebeurt. En door de combinatie met de opstarten problemen (allerzwaarste belasting voor een voeding). Als je je PC koud opstart kan temperatuur in iedergeval geen probleem zijn.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1