[WC]1e budget set + selfmade reservoir/radiator. Haalbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenderks
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05-2024
De laatste paar dagen ben ik bezig met het orienteren op waterkoeling.
Het is nieuw voor mij, maar ik heb geprobeerd me zo veel mogelijk in te lezen.
Het doel van WC voor mij is stilte(en misschien een beetje OC erbij). Van de week heb ik een soort van fancontroller in de front gemaakt waarmee ik de front-intake en outtake achter mijn hdds aan of uit kan zetten. Daarmee is de drang om iets meer met mijn pc te doen een beetje aangewakkerd.

Mijn specs:
AMD Athlon 64 3000+(2.0 Ghz@2.3 Ghz)
Asus V9520 Geforce FX 5200 128M met Zalman Heatpipe koeler
Asus K8V-X mobo
Western Digital hdd 120 GB
13 GiB hdd ander merk
AOpen H700A FullTower 400W

Opzich produceert deze opstelling niet echt veel warmte. Wel worden de hdd's naar mijn mening redelijk warm, en vandaar een fan daarachter. De heatpipekoeler voor de videokaart voelt ook aardig warm aan. Met de cpu heb ik geen problemen. Bij druk gebruik (games) word hij niet warmer dan 50 graden. (en zo vaak doe ik dat niet). Het probleem is de herrie de fans maken, met name die achter de hdd's zit. Verder heb ik de fan van de voeding verwisseld met een Coolermaster 12x12 sleeve bearing op 1000rpm, en aan de achterkant een Sharkoon 1000rpm geplaatst. (Deze zijn dus door het lage toerenaantal niet te horen).

Nu is mijn budget zeker niet groot. Daarom ben ik niet van plan om meteen een complete set te kopen/samen te stellen.

Allereerst hebben we een pomp nodig die als vereiste heeft dat hij stil is. Het liefst onhoorbaar. Aan sommige geluiden ga ik me erg storen.(ik let soms ook heel erg op geluiden). Veel warmte hoeft er niet echt gekoelt te worden, dus het aantal liter per uur zal met gemiddeld 600 wel goed zitten dacht ik zo. De opvoerdruk is waarschijnlijk wel van belang(merk je als je verder leest) Het is denkik wel handig als de pomp gewoon op een voeding stekkertje aangesloten kan worden.

Koelers voor de cpu en de hdd. Het hoeven geen super over klok dingen te zijn, als ze maar degelijk en niet te duur zijn.

Nu komt het reservoir. Hier heb ik 'grootse' planen voor. Deze wil ik boven op de kast bevestigen. Omdat het goedkoper, en redelijk makkelijk is om het zelf te maken ben ik dat van plan. Ik heb het volgende getekend:
Afbeeldingslocatie: http://www.k03n.nl/bluh/tank.jpg
Fantaseer jezelf nu in een donkere kamer waar een pc staat met een doorzichtige cilinder erop waar groen water door stroomt, en je krijgt een idee hoe ik het wil hebben. Een soort tank waar gifgroen spul door stroomt. De in en outtake van het water komen van boven. De outtake vanuit de tank word met een doorzichtige slang met het water verbonden en gaat via een buis langs de tank naar onder, de kast binnen. De intake naar de tank werkt hetzelfde, eventueel zonder slang binnen de tank, maar dit kan ook een hinderlijk geluid opwekken. De buizen kan je vergelijken met degene die je voor de kraan gebruikt.
Ik ben dus op zoek naar een doorzichtige cilinder van ongeveer 7.5 cm doorsnee, maar het kan evengoed een centimeter of 2 meer of minder zijn, ligt eraan wat ik kan krijgen. De zijkanten was ik van plan om dicht te kitten met dat soort half doorzichtige spul wat ook wel bij douchekabines word gebruikt. Met 2 repen gebogen ijzer was ik van plan het vast te maken.
Er moet ook nog verlichting in, maar hierover ben ik nog niet uit hoe ik dat mooi kan doen.

Dan rest nog de radiator. Eerlijk gezegt vind ik het onzin om WC te nemen om de pc stil te krijgen, en vervolgens er weer een fan tussen zetten. Er zijn dan wel passieve radiatoren(/euren?) maar die zijn te duur. Daarom heb ik bedacht om een buizensysteem rond de tank(reservoir) aan te leggen a la verwarmingradiator. Stel jezelf iets voor in de vorm van:
Afbeeldingslocatie: http://www.k03n.nl/bluh/rad.jpg
Maar al die bochten betekenen waarschijnlijk veel weerstand. Maar is dat echt wel zo veel? Zo niet, zal het dan goed koelen aangezien het in de koelere 'buiten' temperatuur is en de buizen redelijk snel warmte opnemen? Aangezien het buiten de kast gebeurt, en het reservoir ook niet zo klein is lijkt het me van wel. Helaas heb ik geen ervaring.

Op deze kosten reken ik:
Pomp: 50
Cpu koeler: 50
hdd koeler: 25-40
overig(kleurstof, slangen, enz): 25
Deze kosten moeten zeker niet hoger worden.

De meeste hdd koelblokken die ik heb gezien zijn > 40 euro, maar ik heb een Coolermaster gezien van 25. Aan/afrader?

Als opstelling had ik het volgende in gedachten:
Pomp onder in de kast -> cpublok -> hdd -> reservoir/radiator, welke volgorde mits het haalbaar is? -> weer naar onder naar de pomp.
Mocht dat radiator ideetje niet haalbaar zijn, dan de radiator na de pomp?

Misschien dat het een beetje te ambitieuze plannen zijn, en daarom vraag ik aan jullie: is dit(makkelijk) haalbaar? Hebben jullie nog tips, vooral qua stille pomp en koelblokken?
Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou dat met die radiator niet doen, die buis bovenop is wel een ontzettend gaaf idee.
De vloeistof die hier doorheen looptzou je kunnen verlichten door in het plavond van je kast precies onder de plek waar je reservoir komt, een strookje uit te halen, waar vervolgens licht van een uv balkje van 10 cm doorheen kan schijnen (uv licht je koelvloeistof op als je er uvr stof aan het water toevoegd)

Even over je radiator, je kan het best een kant en klaar passive ding kopen, kost iets van 79 (de goedkoopste versie) en is te koop bij freezinghardware.nl. je kan deze aan het zeipanel van je pc hangen (links of rechts)
Cpu koelblok zou ik die fel blauwe zalman kopen (~37 euro), iedergeval geen blok met plexi in verwerkt, want plexi kan uit gaan zetten wat lekage veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je een rad wilt hebben die goedkoop is en ook goed koelt zou je eens kunnen kijken op de sloop naar een mooie autorad, heb je voor 2 tientjes een rad die het stukken beter doet dan een blackice die 2x dat kost.

Voor het CPU blok zou je iets 2ehands kunnen kopen wat al behoorlijk wat goedkoper is dan een nieuw blok.

Als pomp zou ik voor een Eheim 1048 gaan, nieuw of 2ehands met rubberen schroeven er onder, die schroeven zorgen er voor dat de pomp muurvast aan de kast vast zit en dat ie geen trillingen door geeft. Met deze schroeven is de pomp bijna onhoorbaar.

De volgorde van het aansluiten maakt helemaal niets uit, zou gewoon doen wat het makkelijkste is.

Hdd koelers zijn erg prijzig wil je een beetje goed spul hebben, zelf heb ik daarom besloten om de hdd's gewoon met een fan te koelen, heb 2 hdd's op schuimrubber liggen tegen de trillingen met daar 1x 90mm fan voor op 6 volt, koelt prima en is ook erg stil.

Het buizen systeem van je werkt denk ik niet goed genoeg om de pc koel te houden of je moet er erg veel van hebben, het is wel een enorme flowkiller.

Edit :

Ik ben het niet eens met jerryz dat een plexiblok gaat lekken, ik gebruik al jaren een blok waar plexi in verwerkt zit en ook een reservoir van plexiglas dit loopt prima zonder enige lekkage.

Persoonlijk vind ik de CPU blokken van Alphacool, Swiftech en Asetek wel goed.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 24-03-2006 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 19:17:
Als je een rad wilt hebben die goedkoop is en ook goed koelt zou je eens kunnen kijken op de sloop naar een mooie autorad, heb je voor 2 tientjes een rad die het stukken beter doet dan een blackice die 2x dat kost.

Voor het CPU blok zou je iets 2ehands kunnen kopen wat al behoorlijk wat goedkoper is dan een nieuw blok.

Als pomp zou ik voor een Eheim 1048 gaan, nieuw of 2ehands met rubberen schroeven er onder, die schroeven zorgen er voor dat de pomp muurvast aan de kast vast zit en dat ie geen trillingen door geeft. Met deze schroeven is de pomp bijna onhoorbaar.

De volgorde van het aansluiten maakt helemaal niets uit, zou gewoon doen wat het makkelijkste is.

Hdd koelers zijn erg prijzig wil je een beetje goed spul hebben, zelf heb ik daarom besloten om de hdd's gewoon met een fan te koelen, heb 2 hdd's op schuimrubber liggen tegen de trillingen met daar 1x 90mm fan voor op 6 volt, koelt prima en is ook erg stil.

Het buizen systeem van je werkt denk ik niet goed genoeg om de pc koel te houden of je moet er erg veel van hebben, het is wel een enorme flowkiller.

Edit :

Ik ben het niet eens met jerryz dat een plexiblok gaat lekken, ik gebruik al jaren een blok waar plexi in verwerkt zit en ook een reservoir van plexiglas dit loopt prima zonder enige lekkage.

Persoonlijk vind ik de CPU blokken van Alphacool, Swiftech en Asetek wel goed.
Ik heb zelf geen ervaring, maar ik hoor veel mensen met een thermaltake plexi blok die ging lekken , ook na een aantal jaar, en bij sommige al naar een week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het zou best kunnen dat een Thermaltake blok gaat lekker, maar dan heb je het ook wel over Thermaltake, Alphacool en Asetek producten zijn zeker van een hogere kwaliteit dan het spul van Thermaltake.

Een Thermaltake setje kost compleet minder dan 100 euro daar kan je ook niet echt de beste kwaliteit van verwachten.

Als er 1 blok waar plexi in verwerkt zit gaat lekken betekend dat niet dat ieder blok met plexi slecht is en dus af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 22:02:
Het zou best kunnen dat een Thermaltake blok gaat lekker, maar dan heb je het ook wel over Thermaltake, Alphacool en Asetek producten zijn zeker van een hogere kwaliteit dan het spul van Thermaltake.

Een Thermaltake setje kost compleet minder dan 100 euro daar kan je ook niet echt de beste kwaliteit van verwachten.

Als er 1 blok waar plexi in verwerkt zit gaat lekken betekend dat niet dat ieder blok met plexi slecht is en dus af te raden.
nee, maar iemand zei dat plexi bij warmte kan uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenderks
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05-2024
Okee, bedankt voor jullie reacties.
Dat Thermaltake blok zal ik dan wel niet kopen.

Maar heeft iemand verder nog tips, zoals wat voor een goede, stille pomp ik zal moeten nemen voor deze opzet?(rekening houdend met een krap budget)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan de eheim 1048 nemen (44 euro), ik zal ff voor je een lijstje maken wat ik zou nemen als ik dat geld had.
Pagina: 1