Advies over mijn toekomstige PC.

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jwn
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Hallo mensen, ik ben van plan om deze week onderdelen te bestellen voor een nieuwe PC die ik in elkaar ga zetten. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, dus ben een beetje onzeker of het allemaal gaat werken. Ik ken mensen die me kunnen helpen met het bouwen, maar ik wou toch nog even zeker zijn of deze onderdelen met goed met elkaar werken enzo.

Ik zal het kort houden, de PC is vooral bedoeld voor gamen. Natuurlijk moet hij ook geschikt zijn voor media en werk. Mijn budget is 1500 euro max, dus ik hou het liever op de 1400 omdat ik ook nog software moet kopen.

Ik heb een lijstje gemaakt met de onderdelen die ik van plan ben te kopen, en zou er graag wat goed advies over willen hebben :)

Processor:
AMD Athlon Processors / AMD Athlon 64 3700+ San Diego (S939, 2,2GHz, 1MB, Boxed)
Prijs: zeker 225 euro.

Moederbord:
Socket 939 moederborden / Asus A8N-SLi, nForce4 SLi (Sound, LAN, SATA II-RAID)
Prijs: 110 euro.
Probleem: overal uitverkocht. Kan iemand we een goed alternatief (het liefst goedkoper) vertellen? Ik heb namelijk geen idee of een ander moederbord wel of niet met m'n systeem gaat werken.

Videokaart:
Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT TOP
Prijs: 320 euro.

Geheugen:
2x1GB PC3200 DDR (TwinMos)
Prijs: 150 euro.

Geluidskaart:
Trust 511 5.1 Sound Expert Digital Surround
Prijs: 20 euro.

Monitor:
Acer AL1916As (19", 8ms, D-sub, Zilver)
Prijs: 260 euro.

Kast:
Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
Prijs: 110 euro.

Koeling:
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939)
Prijs: 20 euro

Speakers:
Creative SBS560 (5.1)
Prijs: 40 euro.

Muis:
Logitech G5 Laser Mouse (USB)
Prijs: 60 euro.

Toetsenbord:
Logitech UltraX Flat Keyboard (PS/2)
Prijs: 25 euro.

Brander:
NEC ND-4550 16x (Dual-layer, Zwart)
Prijs: 45 euro.

Harde Schijf:
Western Digital WD2500JB, 250GB (7200rpm, ATA100, 8MB)
Prijs: 90 euro.

En een floppy drive van 6 euro =)

Hier is de link naar m'n pricesurvey
Nu zijn er twee problemen: het moederbord wat ik hier heb staan is overal uitverkocht, en ik weet niet of het nog te krijgen is. Dus als iemand een goedkoop alternatief weet ben ik je dankbaar. Het tweede probleem is dat deze onderdelen te duur zijn. Ik heb de verzening al min of meer bij de prijzen inbegrepen. Enige suggesties om het wat goedkoper te maken, maar de kwaliteir te behouden?

Ik heb nu bijvoorbeeld een soundcard gekocht omdat ik graag dolby 5.1 wil hebben, maar voor hetzelfde geld kan mijn moederbord dat ook. Zelf heb ik hier geen idee over.

Ik weet dat dit waarschijnlijk de honderste topic hierover is, maar ik heb toch graag wat professioneel advies hierover voordat ik het zomaar bestel :)

Bedankt,
Ruud

Verwijderd

Ben je van plan om in de toekomst SLI te draaien ?
Zo niet kan je misschien zien naar een Asus A8N-E (als ik me niet vergis) of een Asrock 939Dual-Sata2 , M1695 (dat één mobo met agp en pci-e)...

Ehm, een Trust-geluidkaart ?
Volgens mij is dat nogal een crappy geluidskaart, misschien kan je een Audigy2 aanschaffen of zoals zelf aangegeven de onboardgeluidskaart.

• Jwn
Ik weet niet wat SLI inhoud :( Dus ik ga ervan uit van niet.
En wat die geluidskaart betreft, ik heb maar de goedkoopste genomen die dolby 5.1 ondersteunt, ik weet niet welke moederborden dat ook kunnen.

Verwijderd

alle moederborden van vantegenwoordig

bij een 5.1surroundsetje van 40€ stel ik me ernstig vragen of dat wel kwaliteit kan zijn maar kom...

SLI is aansluiten van 2de videokaart, is niet nuttig tenzij je het van in het begin doet.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Jwn schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 18:40:
Ik weet niet wat SLI inhoud :( Dus ik ga ervan uit van niet.
En wat die geluidskaart betreft, ik heb maar de goedkoopste genomen die dolby 5.1 ondersteunt, ik weet niet welke moederborden dat ook kunnen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/SLI

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je onboard sound zal ruim voldoen voor het setje dat je koopt en kan ook 5.1 (zelfs 7.1 als je dat wilt). Op elk modern moederbord zit tegenwoordig 7.1 sound ingebakken. Als je een losse geluidskaart wil kan je beter een kwalitatief betere kopen dan je onboard kaart, en dat is die Trust nu eenmaal niet.

• Jwn
Mooi, heb ik weer wat geleerd vandaag :)
Nee, ik ben niet van plan twee video kaarten aan te sluiten. Ik denk dat die geForce 7900 GT wel goed genoeg is voorlopig.
En ja, misschien is het maar beter als ik die surround set en geluidskaart weglaat en gewoon 2 normale kwaliteits speakers koop.
Maar werken de onderdelen samen met elkaar? En is 450 watt genoeg voeding voor dit systeem?

Verwijderd

Nou als je nu weet wat SLI is neem ik aan dat je misschien snapt dat je dus ook voor de Asus A8N-E kan, die is natuurlijk meteen wat goedkoper en dan heb je wat geld over dat je zou kunnen gebruiken voor een Creative Soundblaster Audigy 4 ipv je Trust geluidskaart. Of je gebruikt de onboard geluidskaart en neem iets betere speakers.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 18:52:
Nou als je nu weet wat SLI is neem ik aan dat je misschien snapt dat je dus ook voor de Asus A8N-E kan, die is natuurlijk meteen wat goedkoper en dan heb je wat geld over dat je zou kunnen gebruiken voor een Creative Soundblaster Audigy 4 ipv je Trust geluidskaart. Of je gebruikt de onboard geluidskaart en neem iets betere speakers.
kan TS ook een Asrock mobo met Uli chipset kopen (Asrock Dual is erg goed, AGP zul je niet gebruiken maar is erg goed bord) verder laat met het oog op 't budget die trust weg en houd gewoon onboard, die trust is toch crap en verschil met onboard zul je niet merken...
dan kom je toch al 70 euro goedkoper uit (70 euro voor mobo)
ook zou ik van de UltraX de USB versie nemen, dan kan je namelijk meer knoppen te gelijk indrukken ;) en zit je niet aan de PS2 beperking dat sommige toetsencombo's niet samen gaan

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

nee geen trust please. koop je een mooi systeem en dan neem je een trust geluidskaart ga dan voor creative ofzo. niet duur (40 euro ofzo) en stukken beter. je wil toch gamen nou dan is geluid net zo belangrijk als beeld

je moederbord is gewoon op vooraad bij www.sallandautomatisering.nl. Niet je preciese type maar goed vergelijkbaar en las ik net dat je geen sli ging gebruiken dan kan het helemaal. meen dat ie bij salland 97 euro kost.

kijk maar ff -- het kan namelijk altijd goedkoper .. en heb je weer meer voor je software

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2006 19:23 ]

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Harde Schijf:

Geef me 1 goeie reden waarom je:
1. Een ATA100 schijf neemt
2. 8 MB cache?

Ik geloof dat jij niet zoveel verstand ervan hebt.. voor perfecte performance (op 7200rpm)
neem dan een SATA300 (SATAII) schijf met 16 mb cache.. vb: WD SE16 SATAII 16MB CACHE 320GB

Laurens

• Jwn
Nice, bedankt voor de replies tot nu toe mensen :)

Hier is een update naar wat ik ga bestellen

Ik heb dus het moederbord vervangen door die van Asrock, betaal ik tenminste niet voor extra's die ik niet nodig heb. Ook heb ik de guildskaart en goedkope surround set maar opgedoekt. Is het in orde met de harde schijf, processor en werkgeheugen?

• Jwn
lvrijn schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 19:27:
Harde Schijf:

Geef me 1 goeie reden waarom je:
1. Een ATA100 schijf neemt
2. 8 MB cache?

Ik geloof dat jij niet zoveel verstand ervan hebt.. voor perfecte performance (op 7200rpm)
neem dan een SATA300 (SATAII) schijf met 16 mb cache.. vb: WD SE16 SATAII 16MB CACHE 320GB

Laurens
Ik zal wel ff kijken, ik heb er namelijk inderdaad niet zoveel verstand van. Ik heb alleen gekeken naar GB / prijs verhouding.
Edit:
Ok, dan ga ik voor de:
Maxtor MaxLine III, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)
Kost me een tientje meer, maar is waarschijnlijk wel sneller dan :)

[ Voor 12% gewijzigd door Jwn op 24-03-2006 19:34 ]

Verwijderd

Goede topic, ik ben van plan haast dezelfde configuratie samen te stellen.
:)

Ik vraag me alleen af wat het verschil is tussen:

Club3D GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI,ViVo) CGNX-G796 € 301,-
en
Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT TOP € 317,04

Als je een Asus moederbord hebt, kan je dan beter de Asus 7900GT nemen?

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2006 22:04 ]

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
De snelheden, en die van ASUS is sneller, namelijk:

Engine kloksnelheid: 520 MHz
Geheugen kloksnelheid: 1440 MHz

Club3D :
Engine kloksnelheid: 450 MHz
Geheugen kloksnelheid: 1320 MHz

Dit is ongv het zelfde als wat XFX doet, die laat dan 3 versies uit komen,
1. een gewone
2. een extreme
3. een xxx

Maar als ik een 7900GT zou kopen, en ik wil max 320 euro uitgeven, dan zou ik de
XFX GeForce 7900GT 256MB DDR3 Extreme Edition
kiezen, waarom: (kijk de snelheden:)
Engine kloksnelheid: 550 MHz
Geheugen kloksnelheid: 1630 MHz
Deze kost 324 euro..

En als je het nog 1 tikkie hoger wilt, (de XXX edition)
XFX GeForce 7900GT 256MB DDR3 XXX Edition
snelheden:
Engine kloksnelheid: 560 MHz
Geheugen kloksnelheid: 1650 MHz
Deze kost 345 euro

Ikzelf heb kunnen kiezen uit de XFX 7600GT, XFX 7600GT EXTREME of de XFX 7600GT XXX
ikzelf koos voor de laatste, want der zat zo weinig prijs verschil in.. (40 euro)
Ik heb die gekocht voor 214 euro.. snelheden:
Engine kloksnelheid: 590 MHz
Geheugen kloksnelheid: 1600 MHz
(Maar deze is wel 128 bit..)

Prijzen gebaseert op azerty.nl
Pagina: 1