budget pc bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Ruben314199
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik ben samen met mijn vriendin (heel gezellig ;-) ) een pc voor haar aan het samenstellen. Ze was mijn oude Celeron 300 toch wel een beetje zat inmiddels. Ze zal er niet op gaan gamen, wel matlaben en andere afstudeer-ongein mee uithalen.
Na wat wikken en wegen ben ik op het volgende lijstje uitgekomen. Besloten om wat meer geld uit te trekken voor de kast en de monitor en wat minder voor de processor.

AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB)
Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939)

2x 512MB PC3200 DDR (Kingston)
NEC ND-4550 16x (Dual-layer, Zwart)
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)

Arctic Cooling Silentium T3 (ATX, 350W, Zwart/Zilver)
BenQ FP91G+ (19", 8ms, D-sub/DVI)

Keyboard, muis en speakers hebben we al

totaal: 800 euro

We hebben gekozen voor AMD ipv Intel omdat dat moederbord een betere on-board grafische kaart had. Zou die kaart echter wel sterk genoeg zijn om het 19" scherm netjes aan te sturen? Of kunnen we er dan toch beter een echte grafische kaart met DVI bij gooien? En is het dan niet handiger om toch voor een Intel te gaan?
Algemene opmerkingen over de config zijn ook welkom, de laatste PC die ik gebouwt heb is die Celeron 300, dus al een poosje geleden.

De gaafste watergekoelde pc ter wereld

Verwijderd

dit is geen budget pc
maarja
het is wel een goed pc'tje

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 17:57
Ik weet niet hoelang deze computer meemoet, maar anders misschien wat meer RAM.

Verder is de onboard videokaart prima, ik heb em zelf ook. Volstaat prima voor normale bezigheden :)
Kwa behuzing zou ik ook even verder kijken, ik weet niet hoe duur een T3 is maar een Antec is altijd goed :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Die Graka trekt dat scherm makkelijk, mits je dus inderdaad weg blijft van alle zwaardere 3D toepassingen (aka Games/Benhmarks)
Dat is het probleem niet.

Een intel processor is een optie, maar naar mijn mening haal je uit een AMD meer prijs/prestatie verhouding.
Hier dien ik wel bij te zeggen dat Intel's in veel 'gewone' applicaties beter uit de verf komen dan een AMD, maar of het verschil praktisch echt merkbaar is weet ik niet.
Het is allicht een verbetering tov je celeron 300mhz :P

[ Voor 4% gewijzigd door DrEvil1986 op 24-03-2006 17:25 ]

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:57
Misschien inplaats van de maxtor hardeschijf een Seagate nemen ? De diamond 10 serie is een beetje brak naar eigen ervaring :) en op Seagate's heb je 6 jaar garantie :D

www.frees-it.com

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Onboard video drivers doen het tegenwoordig best goed. Overigens vind ik dit niet echt een budget pc, vooral de 19" TFT en de dual layer brander en de 2x 512MB geheugen vind ik niet echt bij 'budget' passen. Dan denk je meer aan 15", single layer en 1x 512MB..en ook geen 64bits processor. Maar okay, 800e is alsnog erg cheap voor zo'n leuke pc :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:25

Barrycade

Through the...

Zoals hierboven al gesteld: dit is geen budget systeem, dan moet je meer in de richting van 400 euro.

Maar is het een bewuste keuze om niet een boxed CPU te kopen? Een Boxed fan is stil zat zeker als je vriendin 'm alleen voor tekstverwerking gaat gebruiken. Dan draait waarschijnlijk je CPU op 800 Mhz door C'nQ en draait je fan toch bijna niet en hoor je 'm nog minder.

Ook een 250 GB HD is wel een beetje overkill voor een tekstverwerkingspc-tje (of moeten er een paar films van jou er op worden gestald? ;))

Verwijderd

250 gig kost tegenwoordig ook niks meer.

Ik zou 2x TwinMos PC3200 512MB DDR cas 2,5 doen.

Koeler kost ook niet veel, 15 euro op 800 is niet veel, maar als je een processor hebt met cool 'n quiet, is ie voor normaal gebruik toch wel een beetje overbodig

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:11

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Bladeslayer schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 17:26:
Misschien inplaats van de maxtor hardeschijf een Seagate nemen ? De diamond 10 serie is een beetje brak naar eigen ervaring :) en op Seagate's heb je 6 jaar garantie :D
Nog beter neem een samsung spinnpoint. Deze zijn in verhouding zeer stil. jou pc voor je vriendin is voor het grootste deel passief. Hiij blijft dan redelijk stil.

Voor de rest waar heb je in hemelsnaam een 19" tft voor nodig met een 8ms reactie tijd. Dit is total overkill. Al helemaal als ze niet gaat gamen ofzo. Neem een 17" met een reactie tijd van 12ms. Dit is meer dan genoeg. ( ik game zelf met een 17" tft van phillis een paar jaar geleden. met een reactie tijd van 12 ms. Dit is af en toe niet te doen maar voor office is dit prima)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 17:57
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 17:36:
Ik zou 2x TwinMos PC3200 512MB DDR cas 2,5 doen.
Waarom? Ik vind dat je nu beter een gig kan pakken en over een tijdje weer een gig (of 2) erbij doen. Hij heeft nu een cel300, om aan te geven hoelang zo'n ding mee moet

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Ruben314199
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-04-2025
Vrijdag middag is duidelijk tweak-spitsuur :-)
Ook een 250 GB HD is wel een beetje overkill voor een tekstverwerkingspc-tje (of moeten er een paar films van jou er op worden gestald? ;))
Jij hebt het door.
Geen bugdet systeem
Maar voor jullie zal ik het bij dezen omdopen tot "basis-pc met groot scherm".
Maxtor niet zo'n gewelige schijf
Dan ga ik op zoek naar een andere...
Een Boxed fan is stil zat zeker als je vriendin 'm alleen voor tekstverwerking gaat gebruiken. Dan draait waarschijnlijk je CPU op 800 Mhz door C'nQ en draait je fan toch bijna niet en hoor je 'm nog minder.
---
Kwa behuzing zou ik ook even verder kijken, ik weet niet hoe duur een T3 is maar een Antec is altijd goed
Op zich werd deze fan aangeraden in de BBG boven de boxed fan, maar boxed is natuurlijk wel makkelijker (ook omdat ze die wel verkopen in de shop waar ze alle andere onderdelen ook hebben). Wellicht de kast maar lekker aan m'n vriendin over laten, die moet er tenslotte tegenaan kijken.

Zou het veel uitmaken om er 1x 1Gb in te gooien ipv 2x512 zodat er nog wat meer ruimte voor uitbreiding over blijft ?

De gaafste watergekoelde pc ter wereld

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
ik zou eens kijken of een p4 met HT niet haalbaar is. een amd single core heeft dat niet en dat merk je als je een paar applicaties tegelijk draait. Ook bijvoorbeeld als je grote bestanden (downloads) aan het unzippen bent kan HT handig zijn merk ik. alles loopt soepeler en je systeem reageert tenminste nog een beetje.
Een test van ome tom wees ook uit dat tijdens multi-tasking een p4 met HT sneller is dan een single core athlon 64.
Onboard intel gfx moet trouwens prima zo'n scherm aan kunnen sturen. En echt veel verschil merk je toch niet met d-sub.

voor office applicaties zou ik dus voor een p4 HT gaan.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
gooi die arctic freezer toch weg! de boxed cooler van amd is echt stil hoor!
als je gewoon C&Q aan zet draait ie op 800rpm...
scheelt ook weer 20/28 euro oid... en ik zou een samsung hd pakken!
Veel stiller en lekker snel! (qua stilte ben ik echt een freak, en heb al veel hd's gehad)
(ik zou btw voor amd gaan...)

edit:

spuit11... had de andere posts niet gelezen :D

[ Voor 11% gewijzigd door ixl85 op 24-03-2006 20:30 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1