Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

100 Oplaadbare batterijen = 120 volt?

Pagina: 1
Acties:
  • 465 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 17:11
Stel, ik zou 100 oplaadbare batterijen in serie plaatsen, van elk 2100 Mah per stuk (dus totaal 2100Mah, want staat in serie) en 1,2 volt, dan zou ik (100x1,2=120) een pc eraan kunnen hangen die daarop werkt, toch? En dat zou betekenen dat als de pc 40 watt trekt, (40/120=0,33) hij 0,33 ampère trekt. En dat betekent dat de pc ongeveer 6 uur aan kan staan.

Klopt deze beredenering? zo nee, wat klopt er niet? De pc heeft een shcakelaar 120/230 (of tis 115/230, maar zoiets, en t is niet voor vast, meer een beetje POC)

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

Verwijderd

Nee, je pc werkt op wisselspanning :D

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2006 16:21 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:52

Rmg

batterijen zijn DC voeding eet alleen AC om maar wat te noemen

• DJFliX
Verklaar je nader... werkt dat niet gewoon met een diode, zodat de stroom maar één kant op loopt?
(dat = wisselspanning)

[ Voor 12% gewijzigd door DJFliX op 24-03-2006 16:22 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dit gaat helaal niet werken. PCs werken op 120V wisselspanning. Uit batterijen komt gelijkspanning. Je zal dus een wisselspanning moeten maken. Je hebt kant-en-klare apparaten die van 12 of 24 volr gelijkspanning 230 volt wisselspanning maken. Zelf maken kan uiteraard ook, maar kost wat meer moeite, en misschien ook wel meer geld. Zelf maken is echter ook wel leuker als je het mij vraagt :P

Edit: te laat :P

[ Voor 3% gewijzigd door TommyboyNL op 24-03-2006 16:22 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:52

Rmg

DJFliX schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:21:
Verklaar je nader... werkt dat niet gewoon met een diode, zodat de stroom maar één kant op loopt?
(dat = wisselspanning)
Neenee wisselspanning is dat de + en - polen van een stroombron omwisselen ( hier in nederland 50hz 50x per seconde wisselen de + en - om ) Simplistisch uitgelegd dan

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

(dat = wisselspanning)
LOL, een PC heeft juist wisselspanning nodig, en batterijen geven gelijkspanning, en er is geen enkele diode die daar verandering in brengt.

Leuk idee, maar lees eerst een beetje over de basics

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkstroom
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselstroom
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diode

Verwijderd

(dat = wisselspanning)
Nee wisselspanning is een sinusgolf.

Als ik jou was zou ik gewoon een kant en klare ups kopen of een omvormer met een autoaccu oid. Ben je nog goedkoper uit ook dan 100nimh batterijen

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het zou best eens kunnen werken als het eerste wat de pc voeding doet is dat hij de spanning gelijkricht.

Om dat te bepalen zou je voedig moeten openbreken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 08:07
MaCe1337 schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:25:
[...]

LOL, een PC heeft juist wisselspanning nodig, en batterijen geven gelijkspanning, en er is geen enkele diode die daar verandering in brengt.
Nee, een pc heeft juist (zoals bijna elk stuk elektronica) gelijkspanning nodig, dat zit om technische redenen echter niet in ons huis, vandaar dat een voeding het eerst van wisselspanning naar gelijkspanning moet omzetten.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:08
De uitvoer van je voeding is juist gelijkspanning, dus ik neem aan dat er een gelijkrichter in zit om de wisselspanning om te zetten. Misschien accepteert die ook wel wisselstroom en anders moet je je voeding modden.

Maar dan kun je waarschijnlijk makkelijker direct de benodige stroomlijntjes maken; hoger dan 12V uitvoer geeft je voeding tenslotte niet, dus het is makkelijker om daarvoor tien batterijen in serie te zetten dan honderd die je vervolgens terugtransformeert.

• DJFliX
Ow :p en ik maar denken dat je die stekkers kom omdraaien omdat de stroom één kant op hoeft te lopen, en het dus niet uitmaakt hoe je de stekker erin stopt :p iig bedankt, en ik ga lekker lezen :)]

@ soultaker;
Is een goed idee! ga k ook naar kijken. Zou ik daar een trafo-achtig dingetje voor kunnen maken? iemand zei laatst dat zo'n ding niet stabiel genoeg was...

[ Voor 31% gewijzigd door DJFliX op 24-03-2006 16:30 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Pino schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:27:
[...]

Nee, een pc heeft juist (zoals bijna elk stuk elektronica) gelijkspanning nodig, dat zit om technische redenen echter niet in ons huis, vandaar dat een voeding het eerst van wisselspanning naar gelijkspanning moet omzetten.
Ja, ik bedoelde een PC-voeding, ik wilde het niet moeilijker maken dan het al was

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Wat wel kan, ook al is het net zo achterlijk, is de afzonderlijke lijnen van de voeding vervangen door het benodigde aantal batterijen :)
Helaas zijn 120 oplaadbare batterijen nou niet echt goedkoop te noemen en erg klein zijn ze ook al niet ;)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34
Raz- schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:23:
[...]

Neenee wisselspanning is dat de + en - polen van een stroombron omwisselen ( hier in nederland 50hz 50x per seconde wisselen de + en - om ) Simplistisch uitgelegd dan
Dit is ook niet goed. Wisselspanning betekent dat de + aan-uit-aan-uit gaat en dat keer het aantal hz. De min is altijd de min.

• DJFliX
@Atgast:
En hoe kom je dan aan die 3,3 v? :+

• Pino
  • Laatst online: 21-11 08:07
Pendora schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:31:
[...]

Dit is ook niet goed. Wisselspanning betekent dat de + aan-uit-aan-uit gaat en dat keer het aantal hz. De min is altijd de min.
Nee, lees anders ff de links in dit topic:
Meer specifiek is een wisselstroom een elektrische stroom met periodiek wisselende stroomrichting.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:17
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:20:
Nee, je pc werkt op wisselspanning :D
Back to school pleasseeeee..... PC werkt heerlijk op gelijkspanning met de maximale waarde van 12 V. Wat je veel beter kan doen is een spanning proberen te maken van 14,4~16 Volt met batterijen. Dit noemt men bij een laptop een accu. Deze accu plaatst men in de laptop (klein computertje) en tralala je kan werken :).
Men nemen dan een intel centrino platform wat ongeveer 6 Watt/h slurpt.

• Part
  • Laatst online: 00:04

Part

Helemaal niets.....

Na gelijkrichting is de 120volt wisselspanning hoger.
Dus het kan zijn dat je meer als 120 volt nodig hebt.
En kijk wel even of er niet een trafo voor de standby spanning in zit anders fikt die er gelijk uit.

De de afzonderlijke lijnen van de voeding vervangen zou ik niet doen. De accu's kunnen niet de benodigde stroom leveren en de spanning is niet contant genoeg.

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:10

Snippertje

Light up your life

DJFliX schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:32:
@Atgast:
Batterij door midden :+

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:37

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@Atgast:
Daar zijn wel spanningsregelaars / spanningsstabilisatoren voor te vinden, dat zijn gewoon IC's.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@Atgast:
3x 1.2 zit er dicht genoeg bij, ik denk eerder dat je precies moet weten in welke verhouding een pc gemiddeld aan de verschillende lijnen trekt.

/ en je kan er zoals hierboven wordt gezegd wel een regulator voor hangen, al wil je dat liever niet omdat de 3,3v lijn meestal ontzettend zwaar belast wordt en je dus geen watts wil verstoken in de regulator.

[ Voor 27% gewijzigd door Arjan op 24-03-2006 16:39 ]

• DJFliX
Termi schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:34:
[...]

Back to school pleasseeeee..... PC werkt heerlijk op gelijkspanning met de maximale waarde van 12 V. Wat je veel beter kan doen is een spanning proberen te maken van 14,4~16 Volt met batterijen. Dit noemt men bij een laptop een accu. Deze accu plaatst men in de laptop (klein computertje) en tralala je kan werken :).
Als jij mij dat platform voor de deur legt, maak ik een batterij 8)7 :+
Maar goed... de vraag blijft: zou het kunnen werken of niet?

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

block schema van een voeding:

http://www.pavouk.comp.cz/hw/en_atxps.html

ik kan hem niet lezen wellicht iemand naders wel...

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Soultaker
Atgast schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:38:
3x 1.2 zit er dicht genoeg bij, ik denk eerder dat je precies moet weten in welke verhouding een pc gemiddeld aan de verschillende lijnen trekt.
Je zou de specificaties van de individuele lijnen van een goedkope voeding kunnen nemen. Op batterijen staat ook aangegeven hoeveel stroom ze kunnen leveren, dus misschien moet je er ook een aantal parallel zetten. Sowieso zou ik er geen echte high-end hardware aan durven hangen.

[ Voor 31% gewijzigd door Soultaker op 24-03-2006 16:40 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

leuk_he schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:39:

een pc werkt niet op wisselspanning!!
een voeding daarentegen wel, maar de TS wil een pc laten runnen op batt's geen voeding...

• DJFliX
Ik zie anders wel een paar diodes in het "primary part"

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Dus het handigst is om idd te kijken dat je 10 + Volt krijgt dan zijn er voedingen die verkocht worden om in bijvoorbeeld auto's te gebruiken.
Deze accepteren voltage's tussen de 10 en 20 Volt gelijkspanning. Dit zetten ze vervolgens om naar de juiste spanningen voor intern gebruik.

Maar een Ups is wel zo makkelijk en een goede kan ook je computer uit schakelen als het stroom op begint te raken. :+

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• Soultaker
DJFliX schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:41:
Dat is volgens mij dus de gelijkrichter. Daarna een paar condensatoren om de variërende spanning om te zetten naar een stabiele spanning.

Verwijderd

[...]

Ja ik weet dat de pc (van binnen) op gelijkstroom werkt (duh), maar je voeding wil graag wisselstroom hebben. Ook is er nog zoiets als -5 en -12 volt nodig voor de pc geloof ik, en ik zou niet weten hoe je dit wilt maken zonder een wisselstroom als bron.

Ik heb hier zelf een omvormer + autoaccu staan en daar werkt de pc een dik uur op :D

• TheWickedD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04-2024
Niet dat ik het weet, maar een voeding werkt toch zeker met spoeling om het aantal volt omlaag te transformeren en het aantal ampere met dezelfde ratio omhoog?

Hoe kom je anders aan 12V lijnen van pak em bet 55A?

Een transformator werkt niet op gelijkspanning omdat er dan geen flux verandering is van het magnetische veld dat word opgewekt door de spoel.

Dit is kennis van de huidige VWO, maar kijk hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Transformer

Dan is de vraag dus: wat voor een soort voeding wordt er gebruikt in een laptop? ik kan me niet voorstellen dat de batterij van een laptop zowel de 5V als de 12V en de 3.3V lijnen kan geven, er moet dus getransformeerd worden. Maar hoe? ben benieuwd :P

Verwijderd

TheWickedD schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:48:
Niet dat ik het weet, maar een voeding werkt toch zeker met spoeling om het aantal volt omlaag te transformeren en het aantal ampere met dezelfde ratio omhoog?

Hoe kom je anders aan 12V lijnen van pak em bet 55A?

Een transformator werkt niet op gelijkspanning omdat er dan geen flux verandering is van het magnetische veld dat word opgewekt door de spoel.

Dit is kennis van de huidige VWO, maar kijk hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Transformer

Dan is de vraag dus: wat voor een soort voeding wordt er gebruikt in een laptop? ik kan me niet voorstellen dat de batterij van een laptop zowel de 5V als de 12V en de 3.3V lijnen kan geven, er moet dus getransformeerd worden. Maar hoe? ben benieuwd :P
Door weerstanden en condensatoren te gebruiken oid? (ook VWO kennis :P)

• DJFliX
Als je batterijen omdraait en je meet ze met een multimeter,krijg ej een mingetal... is that of any help?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
TheWickedD schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:48:
Dat doet men met een "chopper", dit is een component, wat een gelijkspanning veranderd in een blokgolf met hoge frequentie. Die dan door een transformator word geleid.
Een "inverter" in een tft doet het zelfde alleen zet het dan om naar een hoger voltage.
Url: http://en.wikipedia.org/wiki/Inverter_%28electrical%29

Het kan ook met een enkele transistor en een condensator. Daarbij word de spanning over de condensator gemeten, als deze lager is dan een bepaald niveau gaat de transistor tussen 12V en de condensator even open. Zodat de spanning b.v. 5V blijft. (Natuurlijk zit er wel een spoel tussen de condensator en de transistor, om de oplaad stroom te beperken)
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:49:
[...]

Door weerstanden en condensatoren te gebruiken oid? (ook VWO kennis :P)
Natuurlijk niet, weerstanden kosten energie!

[ Voor 53% gewijzigd door djexplo op 24-03-2006 17:01 . Reden: URL ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

DJFliX schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:41:
Dat is eigenlijk mijn punt. Als de voeding in de eerste stap de stroom gelijk richt, en vervolgens door te schakelen hem naar de juiste 12/5/3.3 spanning brengt dan zou het (POC) wellicht kunnen.

Ik zie aan het begin van dat schema wat diodes, en vervolgens wat power transistors die wellicht voor het schakeeln zorgen, maar ik heb geen idee als je de 120 v gelijkstroom NA de gelijkrichter aansluit of het kan werken.

Mijn idee is dus als je die 120 Volt (of 12 volt?) ergens halverwege de voeding aanbied dat je het wellciht aan de gang krijgt.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:43
Er zijn ook voedingen beschikbaar die op basis van 12-24 V gelijk spanning werken. Meer info is te vinden in het CM Carputer Topic.

Met betrekking tot de -5 of -12 V maken:

-12 V -pool >10x battery> +pool GRND -pool >10x battery> +pool +12 V

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 00:53

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Pendora schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:31:
[...]

Niet helemaal. In wisselspanning heb je een Fase en een Nul. Simplisties gezegd is de spanning op de Nul 0V, terwijl de spanning op de fase volgens een sinusgolf vaieert tussen +220V en -220V. Netto effect is dan dat de electroden in de koperdraad 50 keer per seconde een andere kant op gaan lopen

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
DaRealRenzel schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 17:10:
[...]

Niet helemaal. In wisselspanning heb je een Fase en een Nul. Simplisties gezegd is de spanning op de Nul 0V, terwijl de spanning op de fase volgens een sinusgolf vaieert tussen +220V en -220V. Netto effect is dan dat de electroden in de koperdraad 50 keer per seconde een andere kant op gaan lopen
Dat klopt niet helemaal, de spanning die je multimeter op de AC stand zijn effectieve waardes. De topwaarde ligt een wortel 2 (1.41nogwat) hoger, bij 230V ligt de Umax dus op 325V. Die 230V is dus de Ueff.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• tobler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02-2021

tobler

woei

Felix wat heb jij een rare ideen

eerst bruggers in elkaar slaan en dat filmen.
en dan dit weer }:O

[ Voor 3% gewijzigd door tobler op 24-03-2006 18:11 ]

Verwijderd

Leuk om es zo'n ding te zien.
Is trouwens gewoon een elektrisch schema, een blokschema is wanneer je alles grafisch in blokjes uitwerkt om iets simplistisch voor te stellen.

Gelijkspanning op dit ding zetten zal ten eerste weinig nut hebben aangezien je met transfo' s zit (werken niet op gelijkspanning, zie wikipedia of weet ik veel) en volgens mij zou je zelfs de ingangsfilters opbranden..

Als je dan toch 100 batterijen hebt combineer ze dan zo dat je + en - 12 en + en -5 volt hebt.
Met 100 batterijen kan je heus wel aan de stroomvereisten voldoen dan, heb je die voeding helemaal niet nodig..

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 18:25:
[...]

Als je dan toch 100 batterijen hebt combineer ze dan zo dat je + en - 12 en + en -5 volt hebt.
Met 100 batterijen kan je heus wel aan de stroomvereisten voldoen dan, heb je die voeding helemaal niet nodig..
denk er dan ook wel om je spaningne te stabiliseren... een computer is nogal kieskeurig wat betreft werkingsspanning ;)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Raz- schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:23:
Technisch gezien blijft de null-lijn gewoon 0, en fluctueerd de faselijn van +230V naar -230V en weer terug.

Verwijderd

Per uur nog wel 8)7

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:30
offtopic, maar zeker nodig.

EEngeschakelde voeding ( zo heten die dingen)
maakt eerst gelijkspanning. Dit zal rond de 300v zitten (1/sqr(2)*230 ).
Dit wordt lichtelijk gestabiliseerd door wat elco's. En dan waarom het een gesechakelde voeding is:

Deze wordt met eentransistor omgezet tot wisselspanning. De transistor schakeld zichzelf weer waardoor er ong 1000hz ontstaat. Dit wordt met een relatief kleine trafo naar 12, 5,3.3v gebracht en gestabiliseerd. Dit wordt gedaan omdat anders een tarfo van 10kg nodig was (voor 400w voeding). Easy....

Dan ontopic.

Regel een accu (of andere 12 v bron, accu is verweg het goedkoopst). gebruik deze voor d e 12v lijn. 5v en 3.3v met lm317 of lm365 maken. Deze goed laten koelen.
2de optie is een spanningsdeler. deze wordt minder heet...

if broken it is, fix it you should

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:30
frickY schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 18:34:
[...]

Technisch gezien blijft de null-lijn gewoon 0, en fluctueerd de faselijn van +230V naar -230V en weer terug.
230v= sqr(2)*top. dus van -330 naar +330.....

@guido:
Verder als een centrino 6w is is dit idd 6 wh (oftewel 1 uur aan 6 watt verbruikt)

if broken it is, fix it you should

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
elgringo schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 18:52:
dan ontopic.

Regel een accu (of andere 12 v bron, accu is verweg het goedkoopst). gebruik deze voor d e 12v lijn. 5v en 3.3v met lm317 of lm365 maken. Deze goed laten koelen.
2de optie is een spanningsdeler. deze wordt minder heet...
Je idee is goed, maar jammergenoeg is het niet zo makkelijk... (auto)accu's hebben een voltage tussen de 10,2 en 13,8 volt. 13,8 volt helemaal opgaladen en dat neemt langzaam af. Dat soort variaties vallen alsoluut niet binnen de ATX norm (MAX 5% afwijking)... die spanningen zijn ook absoluut niet stabiel...
je kan beter een 24V accu nemen en deze stabiliseren met spanningsregelaars... bet wel bijna evenveel vermogen kwijt over de spanningsregelaars als over de PC... stromen tot 20A...

De TS wil eigenlijk een laptop maken... ik denk dat hij op deze manier binnen een minuut alle baterijen heeft gedraint

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Beste man, koop een (tweedehands)UPS of kijk eens hoe de jongens hier in de forums het voorelkaar hebben gekregen om een pc in de auto te bouwen, koop zo'n voeding en een autoaccu en klaar.

Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt doen, als je iets kleins wilt doen dan zou je natuurlijk b.v. een wyse wbt 941 gxl terminal kunnen kopen, draat een soort XP op en kan de meeste dingen wel doen, het leuke is dat dat ding 12v als ingangsspanning nodig heeft, dus autoaccu->zware 12v spanningsregelaar-> terminal hebt dan ben je al klaar.

Het leven is al moeilijk genoeg, als je een paar ampere bij 3.3v moet genereren dan ben je zowizo in de aap gelogeert met je batterijen

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Een voeding werkt volgens mij prima op 120x1.4 gelijkspanning. Bij mijn antec voeding werdt de wisselspanning gelijk gelijkgericht om vervolgens weer omgezet te worden in wisselspanning met veel hogere frequentie. Als je dan die batterijen aansluit achter de gelijkrichter zou het moeten kunnen werken. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:37
Nadeel van batterijen is dat de spanning daalt. Je komt dus al vrij gauw onder de 110V terecht denk ik.

• Sine
  • Laatst online: 21:17
Praktisch is het toch al niet .... dus dan kunnen we er ook over doorlullen ...

Een off the shelf ATX voeding maakt gelijkspanning van de binnen komende wisselspanning.

Bij 230V wisselspanning krijg je na gelijkrichting ongeveer 325V, dat is ook de spanning waar de meeste puter voedingen op klapperen.

Met een ingangs spanning van 110V wissel wordt in 98% van de voedingen een truuk met een spannigs verdubbeling uitgehaald ( twee diodes van de brugcel icm twee elco's ) waardoor je op een spanning van pak hem beet ( pun intended :P ) 311V komt.
Nadeel van die truuk is dat die ALLEEN werkt bij wisselspanning, met 120V gelijk kom je er dus niet.

Zelfs met 220V DC kom je dus nog 100V te kort. veeeeeel batterijen dus :)

Een voeding werkt trouwens perfect op +300V gelijk, sterker nog ... dat heb ik zelfs al eens toegepast.

[ Voor 8% gewijzigd door Sine op 25-03-2006 00:22 ]

Repareren doe je zo.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 00:53

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

The Widow Maker schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 18:07:
[...]

Dat klopt niet helemaal, de spanning die je multimeter op de AC stand zijn effectieve waardes. De topwaarde ligt een wortel 2 (1.41nogwat) hoger, bij 230V ligt de Umax dus op 325V. Die 230V is dus de Ueff.
Daarom zei ik ook 'simplisties gezegd' wilde het niet nog ingewikkelder maken

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

elgringo schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 18:54:
[...]

230v= sqr(2)*top. dus van -330 naar +330.....

@guido:
Verder als een centrino 6w is is dit idd 6 wh (oftewel 1 uur aan 6 watt verbruikt)
nee... hij verbruikt op een uur 6wh, dat is toch echt wat anders.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2006 03:43 ]

Verwijderd

Vraag: Zijn 100 Oplaadbare batterijen in serie gelijk aan 120 volt?
Antwoord: Inderdaad, dat klopt. 8)7

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 17:01:
Vraag: Zijn 100 Oplaadbare batterijen in serie gelijk aan 120 volt?
Antwoord: Inderdaad, dat klopt. 8)7
Neiging tot impulsief antwoorden op topictitels

:P

• DJFliX
kunnen de batterijen dit technisch gesproken wel aan? (qua 118,8 volt doot de laatste batterij pompen...) Anders moet ik ze idd maar eens per 10 (of iets meer) parallel zetten :P zeg maar een soort van kubus 8)7 en ja, dan begint het toch wel op een ups te lijken :P BTW, het is gewoon POC, het is geen vaste oplossing (jah, als ik er gelijk batterij-laders aan vast soldeer, maar dan wordt de boel toch minder draagbaar) Het idee is voor de lol de server met een blok batterijen als ene wireless access point opzetten in mijn schoolkluis :P het gaat er dus om dat de mensen met pda's met wlan (of evt. telefoons... t gat nog steeds om POC) ff'tjes kunnen connecten, pingen, en misschien iets van ff een mp3'tje streamen, maar zeker niet voor vast gebruik... Het probleem is dat inmiddels er webcams bij de kluisjes hangen en er dus geen kans is dat ik een stroomleidinkje tijdelijk kan neerleggen... (en k had eht idee nog wel zo mooi uitgetekend...)
offtopic:
Ik ebn njiet elek dag on-line, dus k reageer niet elke dag! Ik probeer wel iig ff elke dag de reply's te lezen...

[ Voor 8% gewijzigd door DJFliX op 27-03-2006 21:35 ]

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Een spanning loopt niet ergens door, het staat ergens over.
Je zit ook nog met de zelfontlading van batterijen en de interne weerstand. Door de interne weerstand zou je nooit lang grote stromen kunnen leveren (en anders zouden je batterijen warm worden).

Koop gewoon een flinke accu en een omvormer ofzo:
http://www.omvormer.net/
Voor dat geld kun je ook niet gaan prutsen.

Verwijderd

DJFliX schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:19:
Stel, ik zou 100 oplaadbare batterijen in serie plaatsen, van elk 2100 Mah per stuk (dus totaal 2100Mah, want staat in serie) en 1,2 volt, dan zou ik (100x1,2=120) een pc eraan kunnen hangen die daarop werkt, toch? En dat zou betekenen dat als de pc 40 watt trekt, (40/120=0,33) hij 0,33 ampère trekt. En dat betekent dat de pc ongeveer 6 uur aan kan staan.

Klopt deze beredenering? zo nee, wat klopt er niet? De pc heeft een shcakelaar 120/230 (of tis 115/230, maar zoiets, en t is niet voor vast, meer een beetje POC)
Ik denk dat je last krijgt van de interne weerstand van de accu, die bedraacht een paar honder miliohm/stuk maar als je er 100 in serie stopt denk ik dat het wel significant wordt (en de bijbehorende warmte ontwikkeling ook)

marre als jij 100 oplaadbare accu'tjes hebt probeer het gerust, kijk wel goed uit met 120 volt, het schijnt dodelijk te zijn... en keep us posted ;)

Verwijderd

Met 100V DC zou ik idd oppassen :P Ons 'posted' houden is lastig als je dood bent :) Verder, waarom wil je een voeding gaan voeden, je kunt tog rechtstreeks de DC leveren aan de onderdelen, heb je geen aparte voeding voor nodig?! Je zult er denk ik wel problemen mee gaan krijgen dat batterijen het niet fijn vinden honderden mA's te leveren, dus je zult er voor de hoogbelaste lijnen wel enkele parallel moeten zetten, maar dan moet je weer oppassen dat ze dezelfde spanning leveren, anders gaan de batterijen elkaar opladen/ontladen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2006 20:43 ]

Verwijderd

DJFliX schreef op maandag 27 maart 2006 @ 21:33:
BTW, het is gewoon POC, het is geen vaste oplossing (jah, als ik er gelijk batterij-laders aan vast soldeer, maar dan wordt de boel toch minder draagbaar) Het idee is voor de lol de server met een blok batterijen als ene wireless access point opzetten in mijn schoolkluis :[/offtopic]
Heb hier een ups liggen die niet groter is als een laptop die gehakt maakt van die losse batterijen, komt nog 230v uit ook

Zowizo een Wireless Access Point heeft meestal een 12v aansluiting, kun je gewoon een lood accu aan hangen evt met een diodetje voor de overspanning

• DJFliX
Het idee is dat ik de server als access point gebruik... het software gedeelte is al klaar (heeft vriend vor me gedaan :Y) ik weet de details niet :P ik heb er eigenlijk geen tijd voor... maar is gewoon USB-wireless) Maar goed, uiteindelijk was het idd een soort ups-idee, maar ik was niet van plan het op te laden door het aan de hoogspanning te hangen }:O Naja, met deze info kan ik van 't weekend gaan experimenteren... Thnx

offtopic:
verkoop je die ups? :P

[ Voor 7% gewijzigd door DJFliX op 29-03-2006 19:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 13:10:
[...]

marre als jij 100 oplaadbare accu'tjes hebt probeer het gerust, kijk wel goed uit met 120 volt, het schijnt dodelijk te zijn... en keep us posted ;)
Ja, 100V zegt dus echt geen flikker over of dat je dood gaat of niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 20:53:
[...]

Ehhh... ik ben het met je eens dat of je dood gaat of niet van wat meer factoren afhankelijk is dan alleen spanning, maar het is onzin dat spanning er geen flikker over zegt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 20:53:
[...]

ehm je hebt een beetje gelijk, de hoeveelheid stroom die er loopt maakt ook nog uit.

Aangezien het hier ging om accutjes die 2,3 A konden leveren, denk ik dat het wel behoorlijk dodelijk is (als je die spanning van 120 volt kunt trekken met 100 accu'tjes, dat haal je volgens mij niet eens, maargoed t zou theoretisch kunnen)

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:05
Of je dood gaat van stroom hangt af van de hoeveelheid daarvan, in Ampère. Aangezien je lichaam een weerstand heeft (die varieert; als je met natte poten op een geaarde plaat staat zal die weerstand heel wat lager zijn dan hetzelfde met dikke schoenen) is de spanning van belang. Hogere spanning levert dus meer stroom op bij dezelfde lichaamsweerstand en is dus in principe gevaarlijker :)

• subsonik
  • Laatst online: 20-11 23:11
Je zal waarschijnlijk niet dood gaan van 120VDC. Dan nog blijft het érg gevaarlijk, oplaadbare batterijen kunnen makkelijk 10A leveren, en 10A bij 120VDC is ruim voldoende om een flinke vlamboog te onderhouden.

In mensentaal: bij een gelijkspanning van 120V zullen gewone schakelaars en zekeringen niet werken als een kortsluiting optreedt. Wanneer het contact verbroken wordt, ontstaat er gewoon een flinke vlamboog over de contactpunten en schiet alles in de omgeving in de fik.

Ter illustratie: dit is een foto van een vlamboog bij 80V / 4A. De houtschroef waarmee ik contact maakte was na een tweetal seconden zo heet dat het ijzer begon te branden...

Ow ja, ontopic: zijn je schoolkluisjes toevallig niet van metaal, zoals bijna alle schoolkluisjes? Zo ja, denk je dan dat het signaal van je draadloze zender door het kluisje raakt? Zoek voor de grap eens op kooi van Faraday ;)

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 20:43
Plus, aanraken is bij DC nog leuker dan bij AC. Dat laat je dus NIET meer los, zo leuk is dat.

Verwijderd

subsonik schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:44:

Ow ja, ontopic: zijn je schoolkluisjes toevallig niet van metaal, zoals bijna alle schoolkluisjes? Zo ja, denk je dan dat het signaal van je draadloze zender door het kluisje raakt? Zoek voor de grap eens op kooi van Faraday ;)
Dat is leuk, zo'n kooi van Faraday, ik heb eens de proef op de som genomen en mijn GSM in een koektrommel gestopt, deksel erop en het nummer getoetst.
Mooi dat ie overging...

Verwijderd

Koektrommel dan wel aarden uiteraard ...

Verwijderd

Aarding heeft hier niets mee te maken...

Misschien was de golflengte van het signaal te klein...

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 13:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 12:13:
[...]

Dat is leuk, zo'n kooi van Faraday, ik heb eens de proef op de som genomen en mijn GSM in een koektrommel gestopt, deksel erop en het nummer getoetst.
Mooi dat ie overging...
Koektrommel met een plastieken deksel zeker :Z

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 18-11 18:16

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

[...]

Mooi dat ie overging...
Nou ik weet nog wel van vroegah :P dat als ik mijn telefoon in een schoolkluisje legde dat ik aan het eind van de dag heel de accu had leeggetrokken omdat ie continu naar netwerk aan het zoeken was. Hij had dus namelijk totaal geen berijk in het kluisje.
[...]

Mooi dat ie overging...
Het kan zijn dat de antenne van je telefoon contact maakte met de trommel waardoor deze als het ware ook als antenne gaat fungeren.

• JuuL20
Triggy schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:56:
Plus, aanraken is bij DC nog leuker dan bij AC. Dat laat je dus NIET meer los, zo leuk is dat.
AC is gevaarlijker, dan kan je hart van slag raken.

• JuuL20
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 09:53:
[...]

ehm je hebt een beetje gelijk, de hoeveelheid stroom die er loopt maakt ook nog uit.

Aangezien het hier ging om accutjes die 2,3 A konden leveren, denk ik dat het wel behoorlijk dodelijk is (als je die spanning van 120 volt kunt trekken met 100 accu'tjes, dat haal je volgens mij niet eens, maargoed t zou theoretisch kunnen)
Als een accu nou 1A of 10000000A kan leveren en je weerstand van je huid is bijvoorbeeld 500kOhm, dan gaat er echt niet meer stroom lopen bij de laatste accu!!! (wet van ohm, remember? I=U/R)

Een paar mA door je hart heen kan al(/is ?) dodelijk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door JuuL20 op 30-03-2006 18:18 ]

• JuuL20
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:09:
Aarding heeft hier niets mee te maken...
Idd

Probeer eens alu folie eromheen, wedden dat ie niet afgaat?

Verwijderd

idd, hij raakte gelijk het netwerk kwijt...

• JuuL20
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 19:05:
idd, hij raakte gelijk het netwerk kwijt...
_/-\o_

Verwijderd

JuuL20 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 18:16:
[...]

AC is gevaarlijker, dan kan je hart van slag raken.
Ten eerste, DC is gevaarlijker, dit laat je inderdaad niet los en je hart staat stil. Met AC gaat je hart wat minder prettig vinden maar hij kan wel zijn werk doen.

@TS
Koop een cheap ass wlan accespoint, mod die tot fileserver met een usb stick eraan of een cf kaart. 12v loodaccu erop en een hele dag lol.

Verwijderd

Hier dus even kijken:

Routerhacking - Deel 2

• JuuL20
JuuL20 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 18:18:
[...]

Als een accu nou 1A of 10000000A kan leveren en je weerstand van je huid is bijvoorbeeld 500kOhm, dan gaat er echt niet meer stroom lopen bij de laatste accu!!! (wet van ohm, remember? I=U/R)

Een paar mA door je hart heen kan al(/is ?) dodelijk zijn.
Correctie: Dit verhaal gaat bij hoge frequenties niet op las ik. Maar bij gelijkspanning blijft dit hetzelfde.

• JuuL20
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 19:32:
[...]

Ten eerste, DC is gevaarlijker, dit laat je inderdaad niet los en je hart staat stil. Met AC gaat je hart wat minder prettig vinden maar hij kan wel zijn werk doen.
Ten tweede lees dit maar eerst eens door:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/14242
Daarnaast vind bij 50-60hz het 'vastgrijp' effect plaats. Ongecontroleerd samentrekken van de spieren in de hand zorgt er voor dat je niet meer in staat bent een buis/kabel los te laten.
De absolute grensspanningen:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/images/sticky_hv/safetytensions.gif
Gelijkspanning is het minst gevaarlijk!

[ Voor 24% gewijzigd door JuuL20 op 30-03-2006 19:45 ]

Verwijderd

Thanx voor schema ;)
Zo te zien kan deze voeding in iedergveal wel gewoon op gelijkspaningen werken.
Veder een tip, een pc voeding heeft maar een effcient van 70% wat niet al te best is. Voordeel bij een spaningen van 120v heb je maar een stroom nodig van 1,5Amperé. Ik vermoed dat je computer ongerveer een uur zal werken op 100 batterijen.

• JuuL20
RIght, dus je gaat eerst 120V maken door middel van tig batterijtjes en dan ga je er weer 12V van maken? :X

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 21:04

skr

En dan nog even bedenken dat 1,2 volt accu's ook nog hun interne weerstand hebben. Dit maal honderd. Reken dan nog maar even je verlies uit met P=U*I

• jvo
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

DJFliX schreef op maandag 27 maart 2006 @ 21:33:
kunnen de batterijen dit technisch gesproken wel aan? (qua 118,8 volt doot de laatste batterij pompen...)
Probeer het relatief te zien zoals Einstein. Die laatste (en elke andere) batterij voegt 1,2 volt toe. De rest van de spanning staat niet over die batterij. Die staat over de andere batterijen, maar ja, daar hebben ze dan weer zelf voor gezorgd, dus eigen schuld, dikke bult. :*)
Pagina: 1