Overclock Newbie

Pagina: 1
Acties:

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:27

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
Het ff wat vraagjes over het over clocken dit is wat ik (denk) te weten:
FSB= Front Side Bus Speed dat bij mij op 100 staat en als je dat om hoog doet wordt je hele sytem sneller(PCI sloten enz. enz...)
Multiplier= Hoe veel keer de FSB is voor de Aantal MHZ van je Proc(in mijn geval is da 100*7=700)
Vcore= voltage van je CPU
Cache= dach ik iest van hoe de CPU met de geheugen verbonden is 1/2 1/3 of 2/5 als je dus op 1/2 is da het snelst maar als je hem op 1/3 kun je je CPU hoger over clocken(het kan zijn dat ik nu helemaal fout zit) en dus moet je kijken waarbij je sytem het snelst loopt
maar jullie hebben het ook vaak over 2/2/2
en cas2 en cas3 wat is dat allemaal en hoe kun je zulke dingen instellen???(ik dach dat dat met het geheugen te maken heeft)

Alvast bedankt voor de Reactie...

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
Niet echt veel reacties waar ik iemand voor kan bedanken.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

FSB is goed, multiplier is ook goed, vcore ook,
Cache...hmmm...eigenlijk niet, het gaat erom dat als je je cpu overclockt je cache automatisch ook sneller loopt, en dat kan te snel worden als je hem hoog clockt...snappie ? als je hem dan op 1/3 zet, dan loopt ie op 1/3 van je clocksnelheid.

En de rest vraag ik me eigenlijk ook af, van die cas 2-2-2. Dat heeft iets te maken met hoeveel je geheugen kan verwerken per klocyclus ofzow.

EDIT : typo

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
ennuh, je pci, agp enzo gebruiken ook een divider, net als je cache divider.

dus ook voor agp en pci geld dan 1/2, 1/3 etc.

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
hoe stel ik dat 1/2 1/3 enzo in en wat is 2/2/2 nou precies??? en hoe stel ik dat in?

Verwijderd

je haalt twee soorten geheugen door elkaar, te weten cache en RAM geheugen.
cache:
geheugen op de cpu. Op de classic Ahtlon zat dit apart van de core, en kon niet op de volledige kloksnelheid draaiden, vandaar de divider. Hoe sneller de cpu, des te groter wordt de divider, om het cache in de specs te houden. Ga je overklokken, dan kan de cache te snel gaan lopen, en moet je dus de divider aanpassen om de cpu sneller te laten lopen. Hoe dat gebeurt even terzijde.
Met de huidige Ahtlons zit de cache in de cpu meegebakken, en loopt die op dezelfde snelheid als de core. Geen divider meer dus.
de cache divider kan je op verschillende manieren aanpassen: SMD weerstandjes op de PCB omsolderen; dmv GFD; softwarematig.

RAM: het ram draait op de fsb-snelheid. De 2/2/2 heeft met de CAS-latency te maken, en betekend iets in de trend van dat er per twee klokpulsen 1 datapaketje wordt overgezonden. CAS 3 zend per 3 klokpulsen 1 pakketje. de eerste is natuurlijk sneller, maar kan bij een hogere fsb voor instabilieteit zorgen, waardoor dus naar cas-3 teruggeschakeld moet worden.
Hoe dit precies in elkaar zit, en wat elk afzonderlijk cijfer betekend, mag iemand anders uitleggen :)

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
en hoe kan ik dat instellen?
Pagina: 1