Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
als de ambulance ook door rood zou gaan zullen ze dat wel zienqless schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 14:55:
Deze week ben ik door rood gereden om plaats te maken voor een ambulance.
Nu vraag ik me af wat er zou gebeuren als er WEL een flitscamera had gestaan....
en weg vegen.
anders kan je altijd nog beroep aantekenen.
wat opzich afgewezen zou kunnen worden als die ambulance door groen zou gaan
grml
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze
Maar alle ritten worden geregistreert en er zijn vaste aanrijroutes voor elk adres dus op zich maakt dat niet uit, gewoon datum en tijdstip doorgeven.
Maar reed je echt door rood, of passeerde je de stopstreep, om plaats te maken?
Bij echt door rood rijden krijg je wel een bekeuring. Als je alleen de stopstreeop passeerd, om plaats te maken, en je rijd dus niet verder, dan krijg je geen bekeuring.
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Anders is het bijvoorbeeld als je voor rood licht staat en oom agent geeft jouw een verkeerssignaal dat je moet doorrijden, dan geldt het verkeerslicht niet meer en ben je offcieel dus ook niet in overtreding. Hoewel de camera een roodlicht zal constateren, moet je bezwaar maken met de strekking/mededeling dat je een verkeersteken hebt opgevolgd.
buit is binnen sukkel
Ik heb zelf een vergelijkbaar geval aan de hand gehad waarbij ik plaats moest maken voor van die zwarte limousines met een blauw bolleke op het dak (ja, die stonden ook aan).
Enige manier voor mij was om door het rode licht te rijden om zo plaats te maken voor de hoge omes.
Ik heb direct naar de politie gebeld om aan te geven dat ik door rood MOEST rijden en vroeg hen daar een aantekening van te maken.
Zoals Aikon ook al zegt; ze registreren alle ritten.
Een eventuele rood-licht-overtreder krijgt dan géén bekeuring thuis.
In een zeldzaam geval (stel je bent erg ruim van te voren al door rood gereden om alvast ruimte te maken, maar de ambu deed er nog 30 seconden over om bij de stoplichten te komen) zal je wellicht een prent krijgen, maar dan kun jij (zoals eerder beschreven) gewoon bezwaar aantekenen.
Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)
Je kan vaak moeilijk alleen voor de stopstreep gaan staan. Vaak zat is er geen ruimte, levert dat een gevaarlijke situatie op oid. Of stel dat er bijv. 5 auto's voor rood staan en dan komt de ambulance, dan moeten ze toch echt alle 5 door rood rijden.freggell schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 15:34:
Bij echt door rood rijden krijg je wel een bekeuring. Als je alleen de stopstreeop passeerd, om plaats te maken, en je rijd dus niet verder, dan krijg je geen bekeuring.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Anoniem: 102582
Mocht een ambulance achter je rijden, ga dan niet sneller rijden of een andere overtreding, laat merken dat je het hulpvoertuig hebt gezien en maak zodra je de kans hebt, op een veilige manier de weg vrij of geef gelegenheid tot inhalen. Parkeerhaven o.i.d.
Een hulpverlener mag je niet dwingen een verkeersovertreding te begaan. Het blauwe licht en de toeters en bellen in de nederlandse wet betekend niet dat je ruimet MOET maken, maar dat je verzocht wordt om voorrang te verlenen.
Een chauffeur van een blauwelampen voertuig die met de lampen en toeters aan bij een aanrijding door rood is gereden heeft toch iets te verklaren aan zijn baas, de politie en evt de rechter.
Dat lijkt me toch zeer sterk. Dus op door rood licht rijden staat geen sanctie als je het maar langzaam doet? Think again.Heaget schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 15:11:
Die foto zou krijgt hoogstwaarscheinlijk geen vervolg krijgen, aangezien je niet 80 oid door rood reed maar met 10kmpu. Die foto's worden zowiezo weggegooid.
Signatures zijn voor boomers.
Wettelijk gezien zul je hier vast gelijk in hebben.Anoniem: 102582 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:32:
probeer ruimte te maken maar als je hier voor een overtreding moet begaan is dit je eigenverantwoordelijkheid. Als je hierbij geflitst wordt ambulance nr onthouden en na het betalen van de bekeuring bezwaar aan tekenen. Bijvoorkeur als je ruimte hebt gewoon zovermogelijk links of rechts op de rijbaan gaan staan. Als je buurman dit ook doet kan de ambulance er met de nodige voorzichtigheid langs kunnen.
Mocht een ambulance achter je rijden, ga dan niet sneller rijden of een andere overtreding, laat merken dat je het hulpvoertuig hebt gezien en maak zodra je de kans hebt, op een veilige manier de weg vrij of geef gelegenheid tot inhalen. Parkeerhaven o.i.d.
Een hulpverlener mag je niet dwingen een verkeersovertreding te begaan. Het blauwe licht en de toeters en bellen in de nederlandse wet betekend niet dat je ruimet MOET maken, maar dat je verzocht wordt om voorrang te verlenen.
Een chauffeur van een blauwelampen voertuig die met de lampen en toeters aan bij een aanrijding door rood is gereden heeft toch iets te verklaren aan zijn baas, de politie en evt de rechter.
Maar mede gelet op het belang van je medemens vind ik het persoonlijk wel zo netjes om zo snel als mogelijk ruimte te maken voor een naderende ambulance/brandweer/politie als deze z'n optische en visuele signalen voert. Die verkeersovertreding en eventuele boete die hieruit gaat volgen lijkt mij dan voor later zorg. Zoals eerder gezegd worden alle ritten geregistreerd, dus dat komt wel goed.
Heb zelf 1 keer door rood gereden voor een politiewagen. Was twee baans rechtdoor, ik stond op de linkerbaan. Dus door rood, daarna op de rechterbaan gaan rijden, zodat de politiewagen er langs kon. Als blijk van waardering gaf de bijrijder in de politiewagen me een vriendelijke groet middels een omhooggestoken duim.
Denk niet dat die agenten er vrolijk van worden als je lekker een minuut voor rood blijft wachten met hen achter je. Deze minuut kan zelfs het verschil tussen leven en dood betekenen voor het slachtoffer.
Audi: Vorsprung durch Technik
Met dat laatste is de wetgever het niet eens. Uit het Reglement Verkeers Regels en Verkeerstekens 1990:Anoniem: 102582 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:32:
Er staat dus heel duidelijk wel MOET. Echter: uiteraard is het niet de bedoeling dat je jezelf of anderen in gevaar brengt. Maar je moet wel ruimte maken, en dat zal ook kunnen inhouden dat je een overtreding moet begaan (door rood licht rijden, stoppen in een stopverbod, bedenk zelf andere situaties).Artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Als je dit op een veilige manier kan doen, zou ik het zelf ook wel doen als ik niet op een andere manier de ruimte kan vrij maken. In jou voorbeeld zou ik denk ik het zelfde gehandeld hebben alleen niet zijn door gereden maar voor de autos op de rechterbaan zijn gaan staan. Als ik echter links voorgesorteerd sta zal ik in dien mogelijk ruimte maken. maar als die ruimte er niet is en het verkeer op de andere rijbaan rijd, zal ik blijven staan tot ik zelf veilig ruimte kan maken.Rejgun schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 19:13:
[...]
Wettelijk gezien zul je hier vast gelijk in hebben.
Maar mede gelet op het belang van je medemens vind ik het persoonlijk wel zo netjes om zo snel als mogelijk ruimte te maken voor een naderende ambulance/brandweer/politie als deze z'n optische en visuele signalen voert. Die verkeersovertreding en eventuele boete die hieruit gaat volgen lijkt mij dan voor later zorg. Zoals eerder gezegd worden alle ritten geregistreerd, dus dat komt wel goed.
Heb zelf 1 keer door rood gereden voor een politiewagen. Was twee baans rechtdoor, ik stond op de linkerbaan. Dus door rood, daarna op de rechterbaan gaan rijden, zodat de politiewagen er langs kon. Als blijk van waardering gaf de bijrijder in de politiewagen me een vriendelijke groet middels een omhooggestoken duim.
Denk niet dat die agenten er vrolijk van worden als je lekker een minuut voor rood blijft wachten met hen achter je. Deze minuut kan zelfs het verschil tussen leven en dood betekenen voor het slachtoffer.
Ik ben zelf EHBO vrijwilliger en heb regelmatig contact met ambulance en politie personeel door me vrijwilligerswerk, en die jongens zien echt wel of jij bewust blijft staan of dat probeert ruimte te maken. Ze hebben liever een slachtoffer waar ze die ene minuut later komen, dan dat ze voor hun ogen nog een aantal slachtoffers hebben. Ze zijn namelijk verplicht te stoppen bij het ongeval en moeten dan een andere ambulance naar het oorspronkelijke slachtoffer laten gaan. (wat meer tijd verlies betekend.)
Maasluip schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 19:44:
[...]
Met dat laatste is de wetgever het niet eens. Uit het Reglement Verkeers Regels en Verkeerstekens 1990:
[...]
Er staat dus heel duidelijk wel MOET. Echter: uiteraard is het niet de bedoeling dat je jezelf of anderen in gevaar brengt. Maar je moet wel ruimte maken, en dat zal ook kunnen inhouden dat je een overtreding moet begaan (door rood licht rijden, stoppen in een stopverbod, bedenk zelf andere situaties).
Mijn 'verzocht worden om voorrang te verlenen' was de vriendelijke uitleg van dat artikel. Er staat nergens in de wet bij het artikel voorrangsvoertuigen dat je een overtreding mag / moet begaan om die voorrang te verlenen. Als je bij het ruimte maken voor een voorrangsvoertuig een aanrijding veroorzaakt omdat je door rood licht rijd of welke andere overtreding ook. Wordt dit je gewoon aangerekend en ben je schuldig aan de aanrijding.Een hulpverlener mag je niet dwingen een verkeersovertreding te begaan. Het blauwe licht en de toeters en bellen in de nederlandse wet betekend niet dat je ruimet MOET maken, maar dat je verzocht wordt om voorrang te verlenen
Ik heb deze vraag ook even op een ander forum gesteld en zal het antwoord laten weten als ik daar een reply heb.
Nee, er staat niet met zoveel woorden dat je de wet moet overtreden. Er staat zelfs niet dat een eventuele overtreding niet beboet zal worden. Daar zul je je vertrouwen moeten leggen in de wetgever dat een eventuele boete voor een overtreding kwijtgescholden wordt.Anoniem: 102582 schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 21:22:
[...]
Mijn 'verzocht worden om voorrang te verlenen' was de vriendelijke uitleg van dat artikel. Er staat nergens in de wet bij het artikel voorrangsvoertuigen dat je een overtreding mag / moet begaan om die voorrang te verlenen. Als je bij het ruimte maken voor een voorrangsvoertuig een aanrijding veroorzaakt omdat je door rood licht rijd of welke andere overtreding ook. Wordt dit je gewoon aangerekend en ben je schuldig aan de aanrijding.
Ik heb deze vraag ook even op een ander forum gesteld en zal het antwoord laten weten als ik daar een reply heb.
Maar zoals ik ook al zei:
Je kunt de wet op veel manieren overtreden zonder iemand of jezelf in gevaar te brengen. Natuurlijk moet je niet je auto dwars op een kruispunt zetten waar kruisend verkeer met 80 km/h langs komt, en de bestuurder van een voorrangsvoertuig zal dat ook niet van je verlangen (al is het omdat hij een kruising waar nog verkeer rijdt zelf ook niet op zal rijden), maar je kunt er ook wel vanuit gaan dat andere weggebruikers dat voorrangsvoertuig ook zien en dat ook voorrang gaan verlenen, en op dat moment heb je zelf de ruimte om het ook te doen.Uiteraard is het niet de bedoeling dat je jezelf of anderen in gevaar brengt.
Maar zoals in verschillende programma's al eens is aangehaald: geen ondoordachte dingen doen, jezelf niet in gevaar brengen, je medeweggebruikers niet in gevaar brengen en dan alles doen om vrije doorgang te verlenen.
Als je echter dom voor je uitkijkend voor het rode licht blijft staan omdat het licht rood is, dan zul je echt wel een bekeuring krijgen voor het niet verlenen van voorrang van een voorrangsvoertuig.
Wat betreft de wetgever en het kwijtschelden van boetes, ik vertrouw er niet te erg op. Een keer heb ik inderdaad geen schikkingsvoorstel gehad omdat de ambubemanning de politie had ingelicht dat ik voor hun aan de kant was gegaan en daar door geflitst was. Maar ik ga er niet meer van uit dat de overheid dit standaard doet.
Niet al mijn ervaringen met de overheid zijn even positief op dit gebied maar dan ga ik offtopic.
Look behind you! A three headed monkey!
Anoniem: 43565
De mensen achter het stuur van zo'n voorrangsvoertuig hebben echter heel heel graag dat je zelf rustig en rationeel kijkt wat je kunt of moet doen ipv in blinde paniek allerlij ondoordachte acties uithalen waardoor je jezelf en anderen in gevaar brengt. Ik heb ze al een keer of 3 gewoon de feestverlichting UIT zien zetten omdat de blonde doos voor hun neus in blinde paniek met 80km/uur allerlij capriolen aan het uithalen was.
Een keer heb ik iemand letterlijk zijn auto (deels) zien slopen (stukken bumper lagen er los bij) door een mega hoge 'stoeprand' (Eindhoven aan het begin van de JFK-laan) met lomp veel gas (anders lukt dat niet) op te rijden om maar vooral niet door rood te rijden (noot: kruisend verkeer komt daar pas een meter of 20!! verderop, en een flitskast stond daar ook al niet) maar toch die brandweerwagen erlangs te laten.
De andere 3 of 4 stroken hadden ieder een auto of 5. Het grappigstee / triestste eraan is achter dat deze auto eerst in een van de andere rijen stond en pas toen de brandweer eraan kwam in paniek bedacht dat deze erdoor moest, dat hij dat maar op moest lossen en zijn auto pontificaal op de nog lege strook zette om er dan achter te komen dat dat niet slim was en dan maar zijn bumpers te slopen...
Denk na wat je moet doen als de sirene gaat! (
Mijn eigen hieraan gerelateerde 'blunder': Ik rijd over een weg binnen de kom, 1 rijstrook per rijrichting en honderden meters lang een middenberm -> geen inhaalmogelijkheden. Geen parkeervakken, geen bushalte, niets. Er komt achter me (zonder iets ertussen) een politiewagen de bocht omzeilen. Stik, die moet erdoor natuurlijk... Wat zijn de opties? Hier blijven rijden (richting: veeel huizen en bedrijven etc) of afslaan deze betrekkelijk kleine woonwijk in? Nou, dat wordt dus de woonwijk in he

Komt dat ding achter me aan!
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock