Toon posts:

IDE naar SATA kabeltje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag.

Ik heb nu zo'n 3 weken een laptop van Xxodd.nl. Nu was mijn harde schijf 3 dagen geleden gecrashed. Gelukkig pick up & return garantie, dus vandaag als een nieuwe HD in huis. Nu maak ik mijn laptop opens en blijkt er een IDE hardeschijf in te zitten in plaats van een Sata.

Nu krijg ik een kabeltje toegestuurd om toch mijn nieuwe Sata HD aan te kunnen sluiten.
Nu is mijn vraag:

Is dit aan te raden of kan ik beter de hele laptop terugsturen zodat ik er een terugkrijg met gewoon een Sata-aansluiting op het moederbord zelf?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:20

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Lijkt me een ietwat onzinnige vraag.
Zij hebben het fout gedaan, laat ze het maar corrigeren.
Daar ga je zelf toch niet aan knutselen?

Als zij weigeren het te corrigeren dan kan je gaan denken aan een overloopkabeltje :)

Edit: een S-ATA schijf aan een IDE controller is natuurlijk vreselijk zonde ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 24-03-2006 14:51 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
Had je al een laptop met geïntegreerde sata-controller?
Zo wel dan heb je namelijk een verkeerd type laptop terug gekregen imo..

Verwijderd

Topicstarter
Gonadan schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 14:49:

Edit: een S-ATA schijf aan een IDE controller is natuurlijk vreselijk zonde ;)
Dat bedoel ik, scheelt dat veel in performance?

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 14:55:
[...]

Dat bedoel ik, scheelt dat veel in performance?
Op een laptop zul je er niet superveel van merken, maar als je een sata-harddisk had op een sata-controller dan moet je natuurlijk wel hetzelfde terug eisen..

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als ik het goed begrijp heeft jouw laptop een IDE aansluiting. De schijf van je laptop is binnen garantie defect geraakt, vrij kort na de aanschaf nog wel. Ik vindt het vreemd dat ze je een nieuwe hardeschijf toe sturen, gebruikelijker is dat men de laptop op komt halen de hardeschijf vervangt en de laptop weer afleverd. (Dit houdt ook de pickup and return garantie in).

Nu heb je dus een S-ATA schijf ontvangen i.p.v. een IDE schijf. Zij geven aan dat ze een verloop kabeltje kunnen opsturen dit lijkt mij zeer grote onzin. Je kunt namelijk een S-ATA schijf niet met alleen een "verloop" kabeltje op een IDE controller plaatsen. Je hebt een converter nodig en dan betwijfel ik nog of je wel een converter hebt die van S-ATA schijf naar IDE controller kan omzetten. Je hebt wel converters om IDE schijven aan te kunnen sluiten op een S-ATA controller. Daarbij betwijfel ik of er voldoende ruimte is in een laptop om zomaar even een extra converter kwijt te kunnen.

Om een lang verhaal kort te maken: Volgens mij krijg je die S-ATA schijf nooit werkende in een laptop met een IDE controller, omdat dit gewoon niet mogelijk is. ;) (verbeter mij als ik het fout heb)

Ik zou gewoon weer contact opnemen met je leverancier en de laptop laten ophalen, laat hun de defecte schijf maar vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 24-03-2006 15:16 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Gonadan

Gonadan

Hier een linkje over:

lees- en schrijfsnelheid
zwets!!

check dat link je maar :)
Ik heb ook een schijf die S-ATA en IDE trekt, dus als die chip bestaat is hij vast ook los te koop :)

[ Voor 50% gewijzigd door Gonadan op 24-03-2006 15:41 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb aangegeven dat ik wil dat de laptop teruggenomen wordt. Ik krijg nu een compleet nieuw systeem , wat deze keer wel goed zou moeten zijn.

Van mij mag er een slotje op..

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gonadan schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 15:38:
Hier een linkje over:

lees- en schrijfsnelheid

[...]

zwets!!

check dat link je maar :)
Ik heb ook een schijf die S-ATA en IDE trekt, dus als die chip bestaat is hij vast ook los te koop :)
Jij noemt mijn verhaal geswets, maar ik heb nog nooit een S-ATA (schijf) naar P-ATA (controller) converter gezien, wel andersom. In de FAQ wordt gezegd dat het kwa snelheid wel zou moeten kunnen, maar of het ook gedaan wordt is een tweede. De eerste S-ATA schijven waren ook P-ATA schijven met S-ATA converter ingebakken; dus van P-ATA (schijf) naar S-ATA (controller) en niet van S-ATA (schijf) naar P-ATA (controller). In iedergeval kun je het absoluut niet doen met "alleen maar een verloop kabeltje", daarom zeg ik ook ik betwijfel of een eventuele converter (mochten ze toch bestaan) wel gaat passen, zoveel ruimte zal zo'n laptop ook niet over hebben.

Overigens, als je iemands reactie geswets noemt is het wel leuk om dit te onderbouwen, ookal mocht jij gelijk hebben....

Om ook nog even op jouw schijf terug te komen, jij hebt gewoon een schijf welke zowel een S-ATA als een P-ATA interface heeft. Of een P-ATA interface met extra converter naar S-ATA, waarbij beide gebruikt kunnen worden. Als je de FAQ goed leest staat er ook dat sommige schijven gebruik maken van een bridge chip welke een "brug" maakt van de P-ATA naat S-ATA aansluiting, bij een dergelijke schijf zal het niet veel meer moeite kosten om zowel de P-ATA aansluiting als de S-ATA aansluiting te monteren, omdat beide signialen aanwezig zijn.

Oke nu even terug komend op de Laptop en hardeschijf van TS. TS heeft een laptop met IDE interface en een hardeschijf met S-ATA interface geen van beide hebben beide aansluiting, dus ben je nog een converter nodig, zoals gezegd ben ik nog nooit een dergelijke converter tegen gekomen. Mochten ze wel bestaan dan betwijfel ik of dit gaat passen. (mmm volgens mij val ik in herhaling ;) )

In iedergeval doet TS er verstandig aande laptop te laten herstellen door zijn leverancier, daarvoor heb je ook garantie.

[ Voor 24% gewijzigd door _Dune_ op 24-03-2006 16:26 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Gonadan

Gonadan

_Dune_ schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:20:
[...]
Overigens, als je iemands reactie geswets noemt is het wel leuk om dit te onderbouwen, ookal mocht jij gelijk hebben....
Zo was mijn opmerking niet bedoeld, het was meer melig taalgebruik.
Maar in tekst mist helaas de intonatie, ik zal er op letten. :)

Onderbouwd heb ik het overigens wel, linkje en ik heb zelf een schijf die de converter ingebouwd heeft.
Het is dus bewezen dat de converter bestaat, dan is het ook voor 99% zeker dat hij los te koop is.
Ik zal even googlen ;)

Met alleen een kabeltje gaat het inderdaad niet lukken, maar als ik jou was zou ik hem gewoon terugsturen ;)

Edit:
BINGO!!

de tweede google hit ;)
http://www.usb-ware.com/ide-to-sata-converter.htm

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 24-03-2006 16:32 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gonadan schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:29:
[...]

Zo was mijn opmerking niet bedoeld, het was meer melig taalgebruik.
Maar in tekst mist helaas de intonatie, ik zal er op letten. :)

Onderbouwd heb ik het overigens wel, linkje en ik heb zelf een schijf die de converter ingebouwd heeft.
Het is dus bewezen dat de converter bestaat, dan is het ook voor 99% zeker dat hij los te koop is.
Ik zal even googlen ;)

Met alleen een kabeltje gaat het inderdaad niet lukken, maar als ik jou was zou ik hem gewoon terugsturen ;)

Edit:
BINGO!!

de tweede google hit ;)
http://www.usb-ware.com/ide-to-sata-converter.htm
OKe, zolas ik gezegd heb ik ben ze nog nooit tegen gekomen, ik wist wel dat "ingebakken" wel een mogelijkheid zou zijn, maar dat ze ook los verkijgbaar zijn wist oik niet..... maar probeer dat printplaatje eens in een laptop te proppen. :D En oke ik geef ook toe het stukje van "onzin" mag ook uit mij eerste reactie gehaald worden. ;)

Voor TS... heb je al contact opgenomen met je leverancier om de latop op te laten halen. :*)

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 24-03-2006 16:38 ]

• Gonadan

Gonadan

_Dune_ schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:36:
[...]

Voor TS... heb je al contact opgenomen met je leverancier om de latop op te laten halen. :*)
Ja zie hier ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 15:54:
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb aangegeven dat ik wil dat de laptop teruggenomen wordt. Ik krijg nu een compleet nieuw systeem , wat deze keer wel goed zou moeten zijn.

Van mij mag er een slotje op..
:)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Oeps sorry... :D :P

Pagina: 1