Toon posts:

Auto subwoofer als thuissubwoofer??

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een subwoofer bouwen.. daarvoor wil ik graag een pioneer ts-w265c met enkele spoel gebruiken. Dit is een auto subwoofer op 4 ohm, toch lijkt het mij de enige betaalbare en geschikte subwoofer! Maar of deze ook makkelijk te gebruiken is met een goede versterker want deze moet ik ook nog kopen is de vraag?

De speaker heeft de volgende specs:

Ohm Rating: 4Ω
Features TS-W256C
Frequency response 18 - 600 Hz
Sensitivity (1W/1m) 87 dB
Qts 0.44
Recommended sealed enclosure (Litres) 18.4 - 35.4
Lowest resonance frequency (FS) 35.6
Maximum Power 800 W
Nominal input power 350 W
Vas 25.2 l
Woofer size (cm) 25 cm

Ik heb al een kast in elkaar gezet met een de volgende specs: Let op: uitwendig!

Plankdikte 18 mm
Hoogte 33,8 cm
Breedte 35,5 cm
Lengte onderzijde 47,2 cm
Hoek voorzijde 90 grad

Met een progje uitgerekende inhoud is dan 47,2 liter, berekend met matten en dempingswol

Het is dus een rechthoekige subkist. Aan de onderkant is aan beide kanten nog 3.5 cm over als de subwoofer erin zit, is dit genoeg?

Ik wil graag een gepoorte kist maken met aan de onderkant de woofer (downfiring) en aan de voorkant de bassreflexbuis.

Ik heb alleen geen idee wat voor diameter bassreflexbuis erin moet en met wat voor een lengte?

Ook weet ik niet waar ik de subwoofer aan de onderkant zou moeten plaatsen, in het midden voorkant, achterkant?

Ik weet dat het wel moeilijker is om een gepoorte kist te maken maar het geluid is wat mooier en het ziet er nog ook nog mooi uit!

Ik heb ook al op het forum van showyoursound.nl wat rondgekeken maar hier konden mijn vragen ook niet beantwoord worden, ik hoop dat jullie mij een eind op weg kunnen helpen!

Thnks

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:44
is dit zo'n Pioneer voor in het reservewiel? Dat zou wel stoer zijn.

Emos

Verwijderd

Topicstarter
Emos schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 14:35:
is dit zo'n Pioneer voor in het reservewiel? Dat zou wel stoer zijn.
Daar zou je deze eventueel wel voor kunnen gebruiken. Ligt aan de inhoud van het deel waar het inkomt en hoe je het dempt.. Jammergenoeg heb ik geen auto :P

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Neem de parameters, en gooi ze in WinISD om een kast uit te rekenen. Moet wel zeggen dat er niet echt veel data is. Misschien kun je nog wel wat meer vinden, dan wordt de simulatie beter.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Kun jij mij een link geven voor dat progje? Als ik allerlei moeilijk parameters moet invullen dan weet ik het meestal ook niet, maar ik zal het proberen...

Ik heb de speaker nog niet besteld dus ik heb verder nog niet veel informatie, ik wil eerste zeker weten dat dit project kan gaan lukken anders is het weggegooid geld!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 15:31:
Kun jij mij een link geven voor dat progje? Als ik allerlei moeilijk parameters moet invullen dan weet ik het meestal ook niet, maar ik zal het proberen...

Ik heb de speaker nog niet besteld dus ik heb verder nog niet veel informatie, ik wil eerste zeker weten dat dit project kan gaan lukken anders is het weggegooid geld!
de kist zit trouwens al wel in elkaar, als je deze wil hebben kan ik je wel een paar foto's sturen!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:56

Jag

Beetje verkeerde volgorde om eerst iets in elkaar te timmeren en dan pas te gaan simuleren :P. Je kan niet op de gok een bass reflex pijp erin zetten. De Qts is met 0.44 ook wel wat aan de hoge kant voor BR. Hoe klinkt het nu?

Verwijderd

Topicstarter
Haha ja ik was inderdaad ietsje te enthousiast bezig maarja. Die pioneer is wel een goede woofer maar word ook aangeraden met een dichte kast.
Wat is een goede woofer voor een br voor ongeveer dezelfde prijs? Ik kan nu gelukkig nog alles veranderen...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ook een andere woofer? Zoja, wat is dat "dezelfde prijs"?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:14:
Ook een andere woofer? Zoja, wat is dat "dezelfde prijs"?
Ja ik heb toch nog niks gekocht, ik heb deze gezien bij www.rondevries.nl voor 69 euro maar dat was dan de 30 cm versie!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bedenk ook dat je een subamp nodig hebt he!

Verwijderd

Topicstarter
filter bedoel je? weet wel dat ik een low pass filter nodig heb...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 17:06:
filter bedoel je? weet wel dat ik een low pass filter nodig heb...
- kabels heb ik nodig
- versterker
- filter
- noppenschuim
- dempingswol
- naalden waar het op kan staan
- aansluitstuk

en verder?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Beste is een subamp met ingebouwd actief filter. Een passief filter is absoluut niet aan te raden voor een subwoofer.

Probeer nog ergens een powersound XXL te bemachtigen voor een euro 40~60.

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 24-03-2006 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is een 350 watt actieve subwoofer niet wat dan? zit ook al een amp in! kost ongeveer 180 euro bij conrad.... ik heb al 2 surround boksen op mijn kamer achter een hifisterio van Aiwa, mooi 3 weg systeem moet ik toegeven maar een versterker is iets waar ik ook wel geld in wil stoppen... het moet allemaal achter elkaar aan mijn computer gesloten worden dusss...

Dus ik heb een goede woofer nodig die geschikt is voor bassreflex...

De berekeningen voor de reflexbuis, en de preciese plek van de subwoofer...

Een goede versterker met amplivier...

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2006 18:10 ]

Pagina: 1