Toon posts:

Koffie over Toshiba laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 3.615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn vriendin heeft koffie over haar toshiba laptop heen gegooid.

Nadat de koffie er overheen is gegaan heeft ze meteen de pc uitgedaan en de accu er later uitgehaald.
Nu werkt een vriend van haar bij computerland en die heeft er naar gekeken. De koffie is doorgelekt naar het moederbord en daar zitten nu een paar spetters op.
Op het toetsenbord doen de 4 de 6 en de spatie het niet meer, maar verder gaat ie wel weer aan.
Die vriend had het erover dat koffie een erg vervelende vloeistof is, omdat het kan gaan oxyderen oid?!

Hij heeft de laptop zo weer terug gegeven en dr een nieuw extern toetsenbordje gegegeven.

Dit toetsenbord heeft ze er nu sinds gisteravond aanhangen, en toen deed ie het prima, maar vanmorgen deed dat toetsenbord ook niks meer. En wanneer ze word wilde opstarte opende internet explorer.

Het zit dus ergens nog niet helemaal goed, nu vraag ik me af ligt dit aan windows (doordat de klap van de koffie er overheen) of ligt dit aan het moederbord met de koffiespetters erop.

Ik heb even rondgezocht op het forum en ben via die weg bij een aantal laptop reparateurs terecht gekomen. Maar voor ik daar naar toe ga vraag ik me af in hoeverre dit zin heeft.
Als het moederbordje straks weer schoon is zouden deze problemen dan verholpen zijn?

Of zouden de problemen ook al verholpen kunnen worden door windows opnieuw te installeren?
Het is op zich gek dat een nieuw toetsenbord het ene moment wel werkt en het moment daarop weer niet...

Bij voorbaat dank voor eventuele verhelderingen!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:47
Ik denk dat het echt aan de hardware ligt. Windows zal niet zo snel "van slag" raken door koffie. Waarop is het externe toetsenbord aangesloten? PS2, USB? Probeer eens een andere poort of toetsenbord.

Het laptoptoetsenbord is vaak wel als sparepart te krijgen. En ik denk dat de koffie toch het moederbord heeft aangetast.

Verwijderd

Hij stond dus aan toen die koffie er over heen was gekomen....hmm zou best kunnen zijn dat er kortsluiting in is gekomen...
Heb je em pas weer aangezet toen alles helemaal droog was???

Je zou kunnen proberen de laptop uit elkaar te halen en alles schoonmaken en koffie resten te verwijderen..

Misschien heb je dan nog geluk dat ie weer helemaal gaat werken..nja suc6!

Verwijderd

Gerantie ?

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:09
Dit soort dingen vallen dus duidelijk niet onder de garantie. Misschien dat ze een verzekering heeft die het dekt, maar anders is laten repareren of een nieuwe kopen de enige optie..

Verwijderd

Topicstarter
externe toetsenbord zit op usb, ook al een andere usb geprobeerd, maar dat hielp niet.

laptop stond helaas aan toen de koffie er over heen ging.

We hebben hem 1,5 dag later drogen voor hem weer aan te zetten. (zonder accu erin).

De meeste koffie is er al weer uitgehaald (van het toetsenbord ed), maar aan het moederbord durfde die vriend niet te komen. Dus daar zitten nog steeds wat spetters op.

Ik heb zelf niet zo'n behoefte om dat ding open te schroeven en schoon te gaan maken, dat kunnen die lui bij die winkels maar beter doen.

Ik vraag me alleen af of dat zin heeft.

De garantie is inmiddels verlopen..

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-01 15:38

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 12:52:
Hallo,

Mijn vriendin heeft koffie over haar toshiba laptop heen gegooid.

Nadat de koffie er overheen is gegaan heeft ze meteen de pc uitgedaan en de accu er later uitgehaald.
Nu werkt een vriend van haar bij computerland en die heeft er naar gekeken. De koffie is doorgelekt naar het moederbord en daar zitten nu een paar spetters op.
Op het toetsenbord doen de 4 de 6 en de spatie het niet meer, maar verder gaat ie wel weer aan.
Die vriend had het erover dat koffie een erg vervelende vloeistof is, omdat het kan gaan oxyderen oid?!

Hij heeft de laptop zo weer terug gegeven en dr een nieuw extern toetsenbordje gegegeven.

Dit toetsenbord heeft ze er nu sinds gisteravond aanhangen, en toen deed ie het prima, maar vanmorgen deed dat toetsenbord ook niks meer. En wanneer ze word wilde opstarte opende internet explorer.

Het zit dus ergens nog niet helemaal goed, nu vraag ik me af ligt dit aan windows (doordat de klap van de koffie er overheen) of ligt dit aan het moederbord met de koffiespetters erop.

Ik heb even rondgezocht op het forum en ben via die weg bij een aantal laptop reparateurs terecht gekomen. Maar voor ik daar naar toe ga vraag ik me af in hoeverre dit zin heeft.
Als het moederbordje straks weer schoon is zouden deze problemen dan verholpen zijn?

Of zouden de problemen ook al verholpen kunnen worden door windows opnieuw te installeren?
Het is op zich gek dat een nieuw toetsenbord het ene moment wel werkt en het moment daarop weer niet...

Bij voorbaat dank voor eventuele verhelderingen!
Wat je had moeten doen is de laptop onderste boven en open (dus met het toetsenbord en lcd aan de onderkant) op de verwarming leggen. Daarna weer omkeren en met een föhn erover heen gaan.

Koffie kan inderdaad oxideren dat betekent dat metaal hierdoor kan roesten of kortsluiting kan ontstaan.

Als je externe toetsenbord het niet meer doet en op een andere pc/laptop wel dan kan je MoBo van je laptop vervangen.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Verwijderd

Topicstarter
repareren zou natuurlijk heel fijn zijn, maar een nieuw mobo is net een tikkeltje overdreven.
Moet zo'n 400€ kosten oid..

Verwijderd

JJapie schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 13:02:
[...]

Dit soort dingen vallen dus duidelijk niet onder de garantie. Misschien dat ze een verzekering heeft die het dekt, maar anders is laten repareren of een nieuwe kopen de enige optie..
nee niet dus... Valt niet onder de garantie & onder je inboedelverzekering.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:00
Ik zou het interne bordje loskoppelen..

Verwijderd

Topicstarter
AzN_cRzY schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 13:07:
[...]

Wat je had moeten doen is de laptop onderste boven en open (dus met het toetsenbord en lcd aan de onderkant) op de verwarming leggen. Daarna weer omkeren en met een föhn erover heen gaan.
....

Als je externe toetsenbord het niet meer doet en op een andere pc/laptop wel dan kan je MoBo van je laptop vervangen.
Laptop heeft idd 1,5 dag ondersteboven gelegen, met een doekje ertussen, heeft alleen niet op een verwarming gelegen en de fohn is er ook niet overheen gegaan...

Het toetsenbord deed het dus gisteren nog wel, alleen vanmorgen niet meer. Toetsenbord is ook nieuw trouwens, heb het nog niet op een andere pc gecheckt.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Even ; oxyderen is roesten (in dit geval oxyderen in het algemeen is een reactie met zuurstof).

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Ruben314199
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-04-2025
ik heb nog een defecte toshiba liggen. Wat voor type laptop was het? Misschien dat mijn keyboard er in past...

De gaafste watergekoelde pc ter wereld

Verwijderd

reparatie gaat je denk ik heel veel geld kosten als ze het mainboard moeten vervangen, je kunt Toshiba bellen en vragen of ze een schatting kunnen maken voor puur het mainboard en eventueel het toetsenbord(en arbeidsloon voor het inbouwen natuurlijk). Dan kun je altijd nog beslissen of je dat wil of niet.

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 00:35

d-motion

zow... en dan nu...

Wat je zou kunnen gaan doen is de heleboel goed schoonmaken met pure alcohol...

dus echt alles loshalen etc...

Toevallig hier een gevalletje chocomel gehad...

Gebruiker ook niet schoongemaakt en dat ding is nu echt niet meer te herstellen... Hup... en dan maar weer een nieuwe bestellen.

WWW.RC5.NL

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:45
Volgens mij kan ijzer roesten, maar een mobo niet. Dan heet het wel oxyderen. Met name de contacten worden dan slecht.

De koffiespetters zijn inmiddels wel opgedroogt. Deze kun je gewoon schoonmaken. Zelf met een vochtige doen als je het daarna maar heel goed droogmaakt.

Houd er ook rekening mee dat de laptop niet gelijk zonder stroom zit als je de accu en de stekker eruit haald. De condensatoren zijn dan nog niet ontladen. Houd daarvoor de powerknop maar 10 sec ingedrukt.

Verder denk ik niet dat je er nog iets aan kunt redden als er idd kortsluiting is opgetreden.

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 16:54

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

JJapie schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 13:02:
[...]

Als je dit zelf doet valt het niet onder de garantie.

ik heb dit ook gehad iemand had cola over me laptop gegooid. En toen heb ik contact me Asus gehad en die zeiden dat het een X bedrag koste en dat het via de verzekering terug gevraagd kon worden.

echter nooit een factuur ontavngen van asus :D

Verwijderd

Topicstarter
Ruben314 schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 13:15:
ik heb nog een defecte toshiba liggen. Wat voor type laptop was het? Misschien dat mijn keyboard er in past...
Type zou ik even moeten checken laptop ligt nu bij mn vriendin thuis.

bij: http://www.dsps.nl/Laptops/laptops_index.htm

kan ik de latop brengen en dan checken ze hem voor 30€ en krijg ik een prijsopgaaf, dan kan ik altijd nog aangeven of ik dat wel of niet wil idd.
Das alleen wel in Utrecht en voordat ik helemaal die kant op ga, wilde ik eerst even de mening van een aantal andere horen. Als er uberhaupt geen hoop is dan heeft dat ook geen zin.

Die jongen van computerland zei: hij zal gaan oxyderen en dan is het de vraag hoe lang ie het nog volhoud, maar het niet functioneren van het usb toetsenbord is natuurlijk weinig hoopgevend...

Verwijderd

Ik heb onlangs over mijn 1 week oude laptop een glas wijn gegooid. Ik heb hem toen op vol vermogen aangelaten en een dag lang op zijn kop bij de verwarming laten drogen. Na een halve dag deed de helft van de toetsen weer en na een dag alle toetsen. Echter heb ik wel een nieuw toetsenbord je er in gezet omdat de toetsen kleefden. Maar de laptop doet het nog steeds prima.

Verwijderd

Topicstarter
My-life schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 13:19:
Volgens mij kan ijzer roesten, maar een mobo niet. Dan heet het wel oxyderen. Met name de contacten worden dan slecht.

De koffiespetters zijn inmiddels wel opgedroogt. Deze kun je gewoon schoonmaken. Zelf met een vochtige doen als je het daarna maar heel goed droogmaakt.

Houd er ook rekening mee dat de laptop niet gelijk zonder stroom zit als je de accu en de stekker eruit haald. De condensatoren zijn dan nog niet ontladen. Houd daarvoor de powerknop maar 10 sec ingedrukt.

Verder denk ik niet dat je er nog iets aan kunt redden als er idd kortsluiting is opgetreden.
Als er echt kortsluiting was ontstaan was ie dan nu nog wel aangegaan?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

My-life schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 13:19:
Roesten is ook een volksbenaming , maar alles kan oxyderen ( metalen noemen we roesten vraag me niet waarom :? ) ,ook een mobo kan roesten niet het PCB zelf maar wel de soldeerpunten , eelco en alle andere metalen onderdelen.

Maargoed genoeg offtopic ik ben vorige week ook dom geweest eindelijk mijn muis tobo vervangen ging er een glas cola overheen (ik had dat nog _nooit_ gedaan). Allebei gelijk uit elkaar gehaald goed schoon gemaakt en laten drogen paar dagen later in elkaar en gaat weer super !

[ Voor 9% gewijzigd door Herby op 24-03-2006 13:23 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zelfde probleem gehad met een Compaq, welke zonder dure reparatie weer goed functioneert. Ik dacht ook dat het MB naar zijn kl* zou zijn maar dat viel gelukkig wel mee.

Het externe toetsenbord gaf ook een vreemde reactie, maar dat bleek te komen door het vieze interne toetsenbord. Het interne toetsenbord bleek onbegrijpelijke stuurcodes te genereren door klemmende contacten en viezigheid door de koffie met suiker.

Ik heb het volgende gedaan:
Interne toetsenbord los gehaald en laptop bijna uit elkaar.
Een flesje medische alcohol (zonder water en zonder zuur) genomen met war wattenstaafjes en wat keukenrol.
Alle contacten van het MB waar ik bij kon komen schoon gemaakt.
Overige spetters en druppels schoon gemaakt.
Daarna het interne toetsenbord vervangen door een nieuwe (was te veel werk om dat schoon te maken, maar het kan wel, alleen zo waardeloos om al die knopjes goed te krijgen).

Daarna werkt alles al 2 jaar weer naar genoegen.
Nog even belangrijk! Gebruik bij een laptop altijd ESD maatregelen, polsbandje en aardmatje. Laptops hebben de rare gewoonte om sneller kapot te gaan dan gewone PC's.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gehad bij een gebuiker waar ik werkt. Deze was aan de slag geweest met jus 'd orange, terwijl de laptop aan stond. De laptop ging gelukkig vanzelf uit ;)

Ik heb de hele laptop uit elkaar gehaald, maar kon weinig schade vinden. Ik heb daarna het toetsenbordje van de laptop vervangen, hierna ging alles weer perfect.

Het toestenbord van een laptop is niet hezelfde als een los toetsenbord, er zit vaak nog een muisje in en dergelijke, maw aardig wat elektronica. Als je geluk heb, kan het vervangen van het toetsenbord genoeg zijn, als je geen geluk heb is het moederbord aangetast. Als het laatste het geval is, dan ben je vaak beter af met een nieuwe laptop.

En op de verwarming leggen en fohnen lijkt mij persoonlijk niet echt een goede oplossing, gebeurt vaak dat het dunne plastic vervormt..

edit: typos

Verwijderd

Topicstarter
ik had net idd iemand aan de telefoon van een reparatiebedrijf, die zei dat er vocht tussen twee folies van het toetsenbord kon zitten en zodoende rare dingen kon doorgeven.

Mijn idee bij een laptop is alleen dat als ik hem openschroef dat alles er dan uitspringt (omdat die dingen zo klein zijn). Maar dit valt dus wel mee?

En als je dan met een wattenstaafje en medische alchohol bezig zou gaan, kan je dit dan overal overheen halen waar vlekjes zitten? Bijvoorbeeld ook over de chips heen?

Ik heb zelf een normale pc en die haal ik wel uit elkaar (ik leer langzaam en beetje bij beetje), maarja dit is de laptop van mn vriendin en heb niet zo'n zin om die nog verder te slopen...
Maar goed als het een kwestie is van een paar schroeven losmaken..

Hoe zorg ik er dan voor (naast het eruithalen van de accu) dat alle spanning er overal af is (dus ook van die condensatoren zei je?)

Verwijderd

Haal de interne toesenbord ff los.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 14:15:
Haal de interne toesenbord ff los.
Is dat een beetje te doen, voor iemand die nog nooit een laptop heeft open geschroefd? :?

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Vertel maar welke notebook het is dan kan ik je wel vertellen hoe hij open moet. Repareer deze dingen namelijk, ook toshiba's.

Om een paar dingen uit de wereld te halen, koffie is niet slecht voor je notebook, alleen als er suiker in zit. Suiker is altijd de boosdoiener die kristaliseerd waardoor alles plakt, en zal gaan oxideren. Hierdoor kunnen altijd de meest rare dingen zich voordoen.

Het KB van een notebook is niks anders dan een KB matrix, de KB controller zit onboard. Bij Toshiba zijn deze gecombineerd met een Embedded Controller. Die alles regelt (voltages, aansturing blokken, fansnelhied, en cpu snelheid.)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Erg rigoreus, maar zelf te doen:

pak een bak gedeminiraliseerd water.
Zorg dat alle spanning van de laptop af is (stekker eruit, accu eruit, op powerknop duwen etc)

Daarna de vuile onderdelen dompelen in de bak... (NEE gedeminiraliseerd water geleid geen stroom)
Zorgen dat alles weer goed droog wordt en nog eens proberen.

Het water verdund de koffie / whatever je geknoeid hebt op je mobo / tobo. Zo ga je oxidatie een heel eind tegen, doordat de oxiderende stof verdund /opgelost wordt met/in het water.

Denk er wel aan dat dit op eigen risico is, en een laatste redmiddel.
Bij mij werkte het in ieder geval goed (diverse toetsenborden en een laptop zo weer opgelapt.)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

...en voortaan gewoon je koffie drinken zoals het hoort.

Zwart dus :)

Serieus, als er iets ranzig is dan is het wel koffie compleet, door de suiker en melk plakt en brandt dat nog verder in dan met een bakkie zwart.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• fleppuhstein
rdfeij schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 11:22:
Erg rigoreus, maar zelf te doen:

pak een bak gedeminiraliseerd water.
Zorg dat alle spanning van de laptop af is (stekker eruit, accu eruit, op powerknop duwen etc)

Daarna de vuile onderdelen dompelen in de bak... (NEE gedeminiraliseerd water geleid geen stroom)
Zorgen dat alles weer goed droog wordt en nog eens proberen.

Het water verdund de koffie / whatever je geknoeid hebt op je mobo / tobo. Zo ga je oxidatie een heel eind tegen, doordat de oxiderende stof verdund /opgelost wordt met/in het water.

Denk er wel aan dat dit op eigen risico is, en een laatste redmiddel.
Bij mij werkte het in ieder geval goed (diverse toetsenborden en een laptop zo weer opgelapt.)
Nee, geen gedeminiraliseerd, maar pure alcohol, dus wel handschoenen aan.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:00
om het tb loste meken hoef je meestal nie eens met schroeven te kloten vaak is er een randje dat er uit kan of een gedeelte en kan je hem er zo uit halen.

veel succes

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
fleppuhstein schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 16:08:
[...]

Nee, geen gedeminiraliseerd, maar pure alcohol, dus wel handschoenen aan.
Wat weer jammer is aan alcohol is dat dingen zoals koelpasta erin oplossen en dat wil je ook niet hebben denk ik zo. Verder zijn veel componenten zoals beeldscherm niet waterdicht maar zodra er iets in zit krijg je het er niet meer uit en heb je dus een soort van aquarium in je beeld :P

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

probeer uit te vinden hoe je het interne toetsenbord los kunt halen.
Zoek daarvoor op het internet naar een servicemanual van je laptop.

Ik heb het idee dat je vaak alleen het bovenste gedeelte van je laptop hoeft te openen, en niet het onderste gedeelte. Maar natuurlijk werkt dit van laptop tot laptop anders.

Verwijderd

Topicstarter
fleppuhstein schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 11:05:
Vertel maar welke notebook het is dan kan ik je wel vertellen hoe hij open moet. Repareer deze dingen namelijk, ook toshiba's.
Heb de laptop even een tijdje niet onder ogen gekregen, maar het is een toshiba satellite. Ik wil in eerste instantie alleen het toetsenbord loskoppelen, dus ik hoop stiekem dat ik dat van boven af kan doen.

Alvast bedankt!

Verwijderd

ik weet niet of je msn hebt? voeg me anders maar toe; dan help ik wel met het demonteren+schoonmaken via msn :) ? email: bmwmaster89@hotmail.com. eventueel kunt u ook mailen naar dit email adres...!

ps: heb zelf ook voor vrienden en kennissen als meerder laptops(8 stuks) opengehaalt, en allemaal! succesvol gerepareert! :*)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2006 16:46 ]

• fleppuhstein
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 15:49:
[...]

Heb de laptop even een tijdje niet onder ogen gekregen, maar het is een toshiba satellite. Ik wil in eerste instantie alleen het toetsenbord loskoppelen, dus ik hoop stiekem dat ik dat van boven af kan doen.

Alvast bedankt!
Het scheelt dan beperkt het zich maar tot een 50 a 70 modellen ! Een type zou handug zijn, 6000 ? 6050 ? A30 ? vertel over de kleuren van de kappen dan kan ik gerichter raden.
Pagina: 1