Toon posts:

9800 pro (overheating?) probleem met 3d objecten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een tijdje met een raar probleem, telkens wanneer ik een programma opstart dat gebruikt maakt van 3d objecten krijg ik storingen die telkens over het wireframe van het object lopen. Ik heb er tot nu toe mee kunnen leven maar eigenlijk wil ik het probleem toch verholpen zien. Door meer en meer ervaring te krijgen met het probleem blijkt het dat de problemen zich voordoen wanneer een 3d object belicht wordt.

Veelvuldig zoeken op verschillende sites leverde mij weinig resultaat op buiten het feit dat het te maken zou hebben met overheating van de grafische kaart. Ik ken iets van hardware maar lang niet genoeg om me daar zeker over te voelen. Ik twijfel of het puur om overheating gaat omdat het van bij het opstarten van een game gaat, en het niet erger wordt na verloop van tijd of zo. Ook maakt het precies niet uit of het een grafisch veeleisende game is of niet. Hier wat screens.

Afbeeldingslocatie: http://img229.imageshack.us/img229/4628/screenshot00yy.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img48.imageshack.us/img48/1763/screenshot11hp.th.jpg

deze twee werden ongeveer 5 seconden na elkaar genomen, de buitenversie heeft geen belichting, de binnen wel

Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/749/graphics4au.th.jpg

deze bij een low resource game.

Ik heb me nog geen extra cooler aangeschaft voor mijn kaart omdat ik eerst zeker wil weten of het effectief met de koeling te maken heeft

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-07 08:50

icecoolsniper

never run from a sniper!

Misschien een driver probleem. Probeer de videokaart drivers een opnieuw te installeren(of andere).

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 11:39

n00bs

Het is weer Zomer!

Lijkt mij meer op of kapot geheugen van je videokaart over overhitting van die geheugenchips.

Zet eens je kast open en pak een grote tafelventilator oid en richt hem full speed op jouw videokaart en test het dan weer.

Verwijderd

Topicstarter
zowel de laatste omega als catalyst drivers geprobeerd

Ik ga nu op zoek naar een tafelventilator :)

Verwijderd

Topicstarter
ventilator er op geplaatst maar geen verschil :(

• Sideshowbobbie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Als de kaart eventjes flink wordt gebruikt tijdens games oid, pak dan even de kaart vast met twee vingers en kijk of je huid blijft vastzitten aan de kaart; dus als het ware vastschroeit. Als dit gebeurd, dan is het duidelijk dat de kaart te warm wordt.
NB: wat is de temperatuur in een programma als SpeedFan?

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-07 11:38

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

heb hetzelfde, zonder fan op de zalman koeler gaat het verkeerd
met fan geen probleem

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 17:40:
ventilator er op geplaatst maar geen verschil :(
Dan denk ik eerder dat je geheugenchips defect zijn. Ik weet niet of er een programma is om dit te testen:?

Als je GPU te heet zou worden, loopt een kaart meestal vast en crashed daarmee gelijk je hele pc.
Sinds wanneer heb je dit probleem?

Verwijderd

Topicstarter
n00bs schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 18:24:
[...]

Dan denk ik eerder dat je geheugenchips defect zijn. Ik weet niet of er een programma is om dit te testen:?

Als je GPU te heet zou worden, loopt een kaart meestal vast en crashed daarmee gelijk je hele pc.
Sinds wanneer heb je dit probleem?
helaas sinds het begin ik de kaart heb :(, probleem was dat mn vorige kaart helemaal om zeep was en ik met dringend werk zat. Dus even voortgedaan met die kaart, en wanneer de grafische opties maximaal stonden had ik wel wat last maar niks storend. Het is pas sinds mijn systeem niet meer van het snelste is en ik de grafische opties moest verlagen dat het probleem echt zo storend werd :(

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Er zijn tooltjes om te kijken of de kloksnelheid te hoog is van GPU/mem. Die zijn eigenlijk bedoelt om artifacts te detecteren voor overclocking... maar dit zou je ook kunnen testen. Maar het lijkt mij sterk, want als je met een open kast en een ven erop nog steeds dezelfde problemen hebt, zal het probleem denk ik iets lastiger zijn.

Heb je de kaart al in een andere pc geprobeerd? en is de voeding sterk genoeg van je huidige pc? (al lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat dit het probleem zou kunnen zijn).

Verwijderd

Topicstarter
http://rapidshare.de/file...3-29_05-32-16-48.avi.html

heb er een opname van gemaakt, is er misschien een mannier om dat effect uit te schakelen van de belichting?

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Mijn ouders hadden exact hetzelde als jij hebt en met een Zalman VF700 koeler was het over. Dus dat zou ik proberen.

Specs

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38
Ik denk ook dat het geheugen van je grafische kaart niet goed is.
Als je nog garantie hebt, dan zou ik hem omruilen.
Heb je de mogelijkheid (zoals hierboven al voorgesteld) om de kaart in een andere computer te proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga gewoon met m'n kaart naar de hardwarewinkel stappen en vragen of ze hem kunnen testen

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

dkwakkel schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 12:59:
Mijn ouders hadden exact hetzelde als jij hebt en met een Zalman VF700 koeler was het over. Dus dat zou ik proberen.
Je gaat niet een dure cooler kopen terwijl je niet eens weet of dit uitkomst gaat bieden. En zoals gezegd met open kast een grote tafel ven erop, ontstaat hetzelfde probleem. Dan denk ik dus echt niet dat die overgewaarde en overpriced zalman koeler iets voor hem kan betekenen.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 13:29:
Ik ga gewoon met m'n kaart naar de hardwarewinkel stappen en vragen of ze hem kunnen testen
Let op dat ze vaak hier geld voor vragen... ik zou dat dus niet doen ;) gewoon in een andere bak trappen... kan je hem niet bij iemand testen? of bij een medetweaker

Verwijderd

Topicstarter
n00bs schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 13:37:
[...]

Let op dat ze vaak hier geld voor vragen... ik zou dat dus niet doen ;) gewoon in een andere bak trappen... kan je hem niet bij iemand testen? of bij een medetweaker
Lap zeg, ook weer waar, nu ja ik vind wel iets

• Kwak
Ach, als die koeler niet werkt kan je hem gewoon monteren op een nieuwe videokaart die je dan toch moet kopen. En de prijs valt ook wel mee. de AlCu versie is te krijgen voor 2 tientjes.

Specs

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Waarom moet je op een nieuwe videokaart perse een andere koeler monteren :?
Beetje weggegooid geld als je toch niet overclocked... daarnaast kan je met stock koelers ook overclocken en de vraag is maar of die 5% extra overlock en 50Watt aan stroom extra interessant is. Kijk als je de stroomrekening niet hoeft te betalen klinkt het allemaal erg interessant... totdat je dat zelf moet betalen. Dan is dat overlocken opeens toch niet zo leuk meer, voor die 5fps in een game meer terwijl het toch al vloeiend draait.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:09

Nox

Noxiuz

n00bs schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:52:
Waarom moet je op een nieuwe videokaart perse een andere koeler monteren :?
Beetje weggegooid geld als je toch niet overclocked... daarnaast kan je met stock koelers ook overclocken en de vraag is maar of die 5% extra overlock en 50Watt aan stroom extra interessant is. Kijk als je de stroomrekening niet hoeft te betalen klinkt het allemaal erg interessant... totdat je dat zelf moet betalen. Dan is dat overlocken opeens toch niet zo leuk meer, voor die 5fps in een game meer terwijl het toch al vloeiend draait.
bij mijn 9800 PRO zat er na een jaar gigantisch veel stof in.

Zodoende heb ik dus een vf700 erop gedaan. Is niet heel duur (was toen 22 euro) en werkt prima tegen de stilte.

Bovendien is hij met stof letterlijk niet meer vast te pakken, dikke kans dat jij een warme kaart heb. Als je GPU al een beetje slecht tegen hitte kan is die 70 a 80 graden misschien net te veel.

Maak hem goed schoon, en pak desnoods een krachtigere fan erop. Als hij dan kouder aanvoelt (je hebt geen sensor :) ) en het niet heeft lijkt het mij de oplossing ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

En natuurlijk even de GPU koeler eraf halen en de thermal grease als het erop zit eraf halen en Artic Silver ervoor in de plaats doen.

[ Voor 3% gewijzigd door n00bs op 29-03-2006 15:24 ]

• Kwak
Een nieuwe koeler koop je niet alleen voor betere koeling maar vooral voor de stilte. De stockkoelers maken doorgaans een irritant zoemend geluid en als je dat niet wilt moet je een andere kopen.

Specs

Pagina: 1