Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

'Ambtenaar verliest speciale status'

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ambtenaar verliest speciale status'

AMSTERDAM - Ambtenaren van het rijk en overheidsinstanties worden gewone werknemers. In een nog geheim advies van ambtenarencentrales en overheidswerkgevers staat dat de speciale status voor ambtenaren gaat verdwijnen. Dat meldt Algemeen Dagblad vrijdag. Nederland telt bijna een miljoen ambtenaren.

Ambtenaren worden nu officieel nog eenzijdig aangesteld door de overheid. Bij gewone werknemers wordt tweezijdig een arbeidsovereenkomst aangegaan. Dat verschil moet volgens het advies verdwijnen. Minister van Binnenlandse Zaken Johan Remkes (VVD) zou vinden dat de ambtenarenstatus niet meer van deze tijd is. Bij ambtenaren zou het afschaffen van de status gevoelig liggen. De ontslagbescherming voor de ambtenaren zou door het verdwijnen van de speciale status op de helling staan.

De vakbonden Abvakabo FNV en CNV Publieke Zaak zeggen in het dagblad dat de positie van overheidspersoneel de laatste jaren al veel meer op die van gewone werknemers is gaan lijken. Volgens de bonden blijft het ambtenaarschap, het dienen van het overheidsbelang, wel bestaan.
Misschien leuk om hierover te discussieren in WI?

Mijns inziens lijkt dit me wel een goed idee. Falende ambtenaren worden nu weggepromoveerd en de hand boven het hoofd gehouden. Tijdens mijn detacherings opdrachten heb ik in de ambtenarij vaak gemerkt dat de productiviteit niet echt hoog lag vergeleken met ingehuurd personeel, hele andere mentaliteit.

Ook lijkt me dit erg goed voor de doorstroming, nu is het makkelijker om van iemand af te komen, en fris personeel aan te nemen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:04

kraats

Ik rol

Ik denk dat die oude ambtenaren-mentaliteit sowieso al aan het veranderen is. Ik werk bij een gemeente en zie dat de 'jonge garde' het toch al ziet als gewone bedrijfsomgeving. En daar mag inderdaad ook wel gewoon met ontslag gedreigd worden. Maar mischien moeten de lonen dan ook wel rechtgetrokken worden met het bedrijfsleven, omdat de extra 'perqs' van het ambtenaar zijn zo wel verdwijnen.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Falende ambtenaren worden nu weggepromoveerd en de hand boven het hoofd gehouden.
In het bedrijfsleven gebeurt dit ook kan ik je verzekeren. Sterker nog: ik wil er mijn hand wel voor in het vuur steken dat het daar vaker gebeurd in dan in de ambtenarij. De goeden (daar zijjn er ook enkelen van) niet te na gesproken uiteraard.

Ik heb zowel bij een commercieel bedrijf gezeten als bij een overheidsinstelling, en ik kan je vertellen dat ik bij het bedrijf wat meer van dit soort acties gezien heb dan bij de overheidsinstelling.

Op zich vind ik het wel een goed plan, maar dan mogen de lonen, zoals kraats al zegt, van ambtenaren wel wat omhoog, want dat houd in vergelijking met het bedrijfsleven ook niet bepaald over.

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 24-03-2006 10:01 ]

Virussen? Scan ze hier!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Ik werk momenteel als externe bij een Belgische overheid, en van mijn part schaffen ze dat ambtenarij gedoe gisteren af. Wat een lamzakken!!! Ik denk dat slechts 1 op 10 hier effectief ietwat productief is, en dan nog :/

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
wildhagen schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 09:58:
In het bedrijfsleven gebeurt dit ook kan ik je verzekeren. Sterker nog: ik wil er mijn hand wel voor in het vuur steken dat het daar vaker gebeurd in dan in de ambtenarij. De goeden (daar zijjn er ook enkelen van) niet te na gesproken uiteraard..
Je zal vast gelijk hebben, ik heb dat (nog) niet meegemaakt. Je hoor toch best vaak de kreet om me heen bij ambtenaren: "Ik maak me niet druk want ze kunnen me toch niet ontslaan"

In de media verschijnen toch ook vaak berichten dat gemeentes een hoop mensen met behoud van salaris thuis zitten omdat ze niet van hen af kunnen komen? De lastige personen of niet capabele mensen?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gunner schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 10:41:
[...]

Je zal vast gelijk hebben, ik heb dat (nog) niet meegemaakt. Je hoor toch best vaak de kreet om me heen bij ambtenaren: "Ik maak me niet druk want ze kunnen me toch niet ontslaan"
Tuurlijk heb je dat soort rotte appels ook, maar ik merk hier om me heen toch echt vrij weinig daarvan.

Vergeet niet dat het populair is om ambtenare te bashen, en dat ze eruit moeten. Maar dat zijn vaak dezelfde hypocrieten die roepen dat allerlei wachtlijsten korter moeten. Maat wat de hypocrieten dan even vergeten is dat als je meer werk met minder mensen moet doen dat het dan ook langer gaat duren (ergo: lijsten worden niet korter, op zijn best blijven ze gelijk).
In de media verschijnen toch ook vaak berichten dat gemeentes een hoop mensen met behoud van salaris thuis zitten omdat ze niet van hen af kunnen komen? De lastige personen of niet capabele mensen?
Niet-capabele mensen worden gepromoveerd tot manager (net als bij bedrijven), of ze gaan als manager aan de slag in een andere sector. En er word genoeg gereorganiseerd hoor, hier is dat enkele jaren geleden ook gebeurd. Vaak is zoiets outsourcing enzo, de mensen blijven fysiek dus op dezelfde plek zitten, maar dan via een andere werkgever ingehuurd ofzo.

Tuurlijk is dat duurder. Maar hé, de hypocrieten en de politiek heeft dan wel één van zijn stokpaardjes kunnen verwezenlijken. Na xx jaar worden gewoon alle kosten nog een keer gemaakt en alles weer teruggedraaid.

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 24-03-2006 10:49 ]

Virussen? Scan ze hier!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik denk dat er een behoorlijk verschil kan zijn in instelling kan zijn als je verschillende ambtenaren en overheidsinstellingen gaat vergelijken. Zelf zit ik tussen de ambtenaren en ik kan niet zeggen dat er gelanterfand wordt. De spreekwoordelijke koffie met krant zie ik hier niet voorbijkomen, wellicht is het ook nog afhankelijk van de afdeling e.d.

Ik zie geen probleem om ambtenaren makkelijker te kunnen ontslaan. Voordeel is dat je ze beter op kwaliteit en kwantiteit kunt afrekenen, iets wat in de amtenarij nog te weinig gebeurt naar mijn idee.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

The_Stickie schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 09:58:
Ik werk momenteel als externe bij een Belgische overheid, en van mijn part schaffen ze dat ambtenarij gedoe gisteren af. Wat een lamzakken!!! Ik denk dat slechts 1 op 10 hier effectief ietwat productief is, en dan nog :/
Als systeembeheerder voor stad Leuven bedank ik u voor de belediging. Hoezo kortzichtig. Flikker toch op man.
Al ben ik dan niet echt ambtenaar (werk voor een intercommunale van stad Leuven en Hasselt)

Hier krijg je om de 6 maanden een evaluatie. Heb je 2 slechte evaluaties op rij dan kan je vertrekken.
Als systeembeheerder zie je dan ook hoeveel mensen er komen en gaan hier. Al dan niet vrijwillig. Het zou me niet verbazen dat de ambtenaren er hier sneller uit geknikkerd kunnen worden dan in de privé.

Natuurlijk zijn er wat lanterfanters bij, maar die heb je in de privé net zozeer.
kraats schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 09:53:
Ik denk dat die oude ambtenaren-mentaliteit sowieso al aan het veranderen is. Ik werk bij een gemeente en zie dat de 'jonge garde' het toch al ziet als gewone bedrijfsomgeving. En daar mag inderdaad ook wel gewoon met ontslag gedreigd worden. Maar mischien moeten de lonen dan ook wel rechtgetrokken worden met het bedrijfsleven, omdat de extra 'perqs' van het ambtenaar zijn zo wel verdwijnen.
Ook mijn indruk. Er komen veel mensen uit de privé de "ambtenarij" in. Directeurs van diensten bij ons die van buiten komen uit het bedrijfsleven. Die hebben ook een andere mentaliteit.

[ Voor 57% gewijzigd door DinX op 24-03-2006 15:21 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Ik vindt het allemaal erg makkelijk praten dat het terecht is. :?

Als het jou bedrijfstak was geweest had je meteen op de bres gesprongen dat het niet normaal is hoe ze met je omgaan ;)

AIk denk eerder dat de mensen die ervoor zijn eerder jaloers zijn dat zij niet zo'n regeling hebben en nu de vermoorde onschult spelen O-)

echt zoiests van, ik heb dat niet dus mogen jullie dat ook niet hebben |:(

Vergeet niet dat jullie ouders hard hebben moeten vechten om die rechten te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2006 15:17 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 15:15:
Vergeet niet dat jullie ouders hard hebben moeten vechten om die rechten te krijgen.
Welke rechten? Dat een ambtenaar een super status heeft ten opzichte van ontslag in tegenstelling tot de 'normale' werkende mens in een commercieel bedrijf? :?

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 24-03-2006 15:18 ]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Is toch ook belachelkijk dat je wettelijk een andere status hebt, enkel omdat je werkgever toevallig de overheid is? Dat heeft niets met afgunst te maken. spelling trouwens ook niet

Verwijderd

Hoezo de meeste hebben ook daar een jaarcontract en worden daar ook daarna uitgetrapt omdat ze niet nodig zijn. Mijn vriendin werkt bij de gemeente en ik heb een makelijker baantje bij een comercieel bedrijf dan zij bij de gemeente.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Ach, anders zijn er wel andere manieren om e.e.a. op te lossen: doe het voor alsof je iemand als ambtenaar aanneemt, maar neem hem stiekum aan ondere andere bepalingen.
Dan kan en mag gewoon in Nederland. Is handig als je hem wilt ontslaan.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

sdomburg schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 15:19:
Is toch ook belachelkijk dat je wettelijk een andere status hebt, enkel omdat je werkgever toevallig de overheid is? Dat heeft niets met afgunst te maken. spelling trouwens ook niet
Hoezo Jij hebt toch ook CAO afspraken.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 15:27:
[...]

Hoezo Jij hebt toch ook CAO afspraken.
Niet elke branche heeft een CAO

Verwijderd

Meer dan 90% wel en die zouden willen dat ze zulke regelingen hadden in hun CAO

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Vroeger was het zo dat iedereen zowat een "vaste baan" had. Je werkte je hele leven lang bij één bedrijf. Mijn vader is er ook zoeen van de "oude garde". Heeft 40 jaar bij het zelfde transportbedrijf gewerkt, zich altijd 120% ingezet, overuren gedraaid zonder te tellen, hart voor de zaak etc etc etc, maar toen ging het bedrijf op de fles mede dankzij een inhalige investeerder, en zat hij een jaar voor zijn pension in de WW terwijl het bedrijf doorstartte met de jonkies. Lekker hoor.

Wat ik wil zeggen is dat de arbeidsmarkt veel dynamischer is geworden. Als je verklaart dat je je hele leven bij dezelfde werkegever wilt doorbrengen dan word je zowat voor gek verklaard. De overheid loopt achter op deze evolutie, en het lijkt me een goede zaak als ze langszij komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 27-03-2006 13:21 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1