[User Interface] Ontwerp

Pagina: 1
Acties:

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:50
Ik ben op dit moment bezig om een user interface te ontwerpen, voor een applicatie die ik moet bouwen. Er zijn zeer veel verschillende mogelijkheden, en ik heb dus ook al een aantal opties en ontwerpen liggen. Ik wil dit graag in een document gaan opnemen, maar ik vraag me af of er een ergens een standaard "template" is voor dit zoiets. Het zou namelijk wel fijn zijn, omdat ik niet weet waar ik zou moeten beginnen. Ik heb wel al gezocht op google, en hier op het forum (voornamelijk een topic over het verfraaien van de UI), maar ik vond niet wat ik zocht.

verder nog een vraagje: 2 van de ontwerpen maken gebruik van MDI, en nu wil ik aan de rechterkant van het scherm graag een brede balk hebben met een aantal knoppen. Is dit mogelijk? Want als ik de propertie van het parent window op MDI zet, dan wordt het hele window "donker"

p.s. moet ik dit topic opsplitsen in 2 delen?

Memories of yesterday, will grow, but never die

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:32
Over je 2de vraag: je kan toch een panel op dat form plaatsen dat je aan de rechterkant docked.

https://fgheysels.github.io/

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

wat de UI betreft bestaan er geen standaard templates.

er zijn wel enkele logische "regels" die soms toch vergeten worden:
- navigeerbaarheid: een gebruiker moet binnen de 10sec terugvinden wat hij wil doen (bvb als je een tekstverwerker schrijft moet er wel ergens een knop meteen zichtbaar zijn om tekst bold te zetten)
- herkenbaarheid: als iemand ooit met een soortgelijk programma gewerkt heeft moet hij veel dingen herkennen. Je gebruikt bijvoorbeeld geen ander icoontje voor "bold" maar blijft bij het welbekend icoontje van de dikke "B"
- informatie: een gebruiker moet op elk moment weten wat het programma doet. duurt een taak te lang, dan moet je de gebruiker wijs maken wat je doet, en eventueel een indicatie geven hoe lang het nog duurt
- help: wanneer een bepaald stuk GUI niet meteen volledig duidelijk is, moeten er indicaties zijn over wat de GUI doet en wat elk ding is.
- structuur: dingen die samenhoren plaats je ook samen. lang leve de group boxen etc

en zo zijn er nog wel hopen dingen. de meeste van deze dingen kun je wel ergen op internet vinden.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Bint
Oh, misschien heb ik mijn vraag verkeerd gesteld:

wat ik bedoelde met de template:

Is er ergens een template te vinden om je User Interface Design in te beschrijven. Hierin moeten een aantal ontwerpen komen te staan. Ik heb 2 jaar geleden ooit eens met de GUIDE methode gewerkt, maar daar weet ik eigenlijk niks meer vanaf.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:32
Dan google je toch gewoon eens op die term (GUIDE dus) ? :?

[ Voor 54% gewijzigd door whoami op 24-03-2006 11:04 ]

https://fgheysels.github.io/

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Bint
whoami schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 11:02:
Dan google je toch gewoon eens op die term (GUIDE dus) ? :?
ik had daarop niet gegoogled.. als je design weglaat, krijg je allemaal van die nutteloze links, bedankt ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Bint op 24-03-2006 11:16 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-02 22:19

alienfruit

the alien you never expected

Fitt's Law ;)
Pagina: 1